Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@the_connemara angående Ocean's 8 så tyckte jag det var tråkigt att de tog in akrobaten. :(

Jag funderade på den punkten men kom inte riktigt fram till något. Ibland känns det som att standardfilmer tar in en kvinna som ska vara smidigt i tajta kläder och kanske detta bara var en tvärtomgrej för att peka på det? Jag suger på sådana här analyser dock 🙈 hur uppfattade du det?
 
Jag funderade på den punkten men kom inte riktigt fram till något. Ibland känns det som att standardfilmer tar in en kvinna som ska vara smidigt i tajta kläder och kanske detta bara var en tvärtomgrej för att peka på det? Jag suger på sådana här analyser dock 🙈 hur uppfattade du det?

Jag uppfattade det som att utan honom skulle de inte klara uppdraget så att säga. Så trots att en massa grymma kvinnor var med, var en man tvungen att lösa allt i slutändan. typ.
 
Följer 'Elitstyrkans hemligheter - uppdrag Anderna' på tv4play, det är andra säsongen och just nu ligger det 4 avsnitt ute och idag onsdag ligger avsnitt 1 bara ute 1 dag till. Stentuffa uttagningar, där robinson framstår som amatörkindergarten. Jag såg första säsongen i våras tror jag. I den här säsongen är svenska elitsoldaten Petra, som jobbat i SOG - Försvarsmaktens särskilda operationsgrupp under många år, infiltratör i detta program och hon förser instruktörerna om svagheter hos de övriga tävlanden.
Lagom slötittande när det är ont om bra program att titta på.
 
Såg just trailern till Downton Abbey, blev lite intresserad trots allt. Men väntar tills den kommer på DVD/BR
 
Ibland så klickar jag bara på något random, baserat på titel och thumbnail på netflix. Idag (eller öhhm, i natt..) gjorde jag det på "Tell me who I am".

Det är en dokumentär, som handlar om två bröder, tvillingar som idag är 54 år gamla. De sitter och berättar in i kameran, samt lite suddiga illustrerande bilder. Alex kör av vägen med motorcykel när han är 18 år, tappar hjälmen, får huvudskador. Ligger i koma ett par månader på sjukhus och vaknar sen upp, vänder på huvudet och ser sin bror Marcus.

Det är det absolut enda han vet. Han minns inte sitt eget namn, inget av sitt liv, det enda i hela världen han minns är att det är Marcus som sitter där och han är hans enäggstvilling.

Kvinnan på andra sidan av sängen känner han inte igen. Det är hans mamma. Marcus säger i kameran att Alex var mentalt som en nioåring.

Alex vill ha tillbaka sitt liv, och marcus vägleder honom, han talar om för Alex hur man brer en macka, hur man rostar bröd, vad ett bort är, hur man öppnar en dörr, - allt. Men inte riktigt allt och nu börjar det verkligen hemska här.

Jag undviker normalt historier som denna, men det här var så starkt och det är här vid 54 års ålder idag 2019 inför kameran som alex får veta av marcus vad han under hela sitt liv efter olyckan velat veta, men som marcus aldrig talat om. Det är så ofattbart starkt att jag bara inte kunde sluta titta.

Jag vill inte berätta mer om det nu är någon annan som vill se detta. Det är satans starkt, det är tungt. Men det är en berättelse som är viktig att lyssna på. Jag lägger ett avslöjande ledord i en spoiler här.

Pedofili, det visas inget grafiskt, det är en avslöjande berättelse om de här männens, då pojkarnas liv till de blev 14 år och den kamp de båda fört sedan dess i sina liv.
 
Senast ändrad:
Som någon form av självskadebeteende fortsätter jag kolla på och är dessutom snart klar med båda säsongerna av insatiable. Fortfarande rikitigt usel, även om säsong två har något större underhållningsvärde
fler som dör alltså
:D

Det är som någon dålig version av Pretty Little liars kombinerat med skönhetstävlingar och buskis eller något åt det hållet :o Fattar inte att det kan göras så dåliga program och att jag frivilligt fortsätter kolla :angel: (men den är stundtals rätt underhållande alltså, det får jag ge den :D så den är inte uselusel så att säga)
 
:D :D

Jag skrev om något jag såg där de sa His character is out of this world, det översattes till Han är en hedersknyffel.
Så kuuul!

Jag förstår ju att vi har våra idiom och uttryck i Sverige. Men alltså alla dessa konstiga uttryck man ska förklara (och behöva lära sig) när man försöker sig på svenskan. VEM ENS ANVÄNDER ORDET HEDERSKNYFFEL? Jag har nog aldrig hört det utan bara läst det.
 
Så kuuul!

Jag förstår ju att vi har våra idiom och uttryck i Sverige. Men alltså alla dessa konstiga uttryck man ska förklara (och behöva lära sig) när man försöker sig på svenskan. VEM ENS ANVÄNDER ORDET HEDERSKNYFFEL? Jag har nog aldrig hört det utan bara läst det.
Exakt. Det är Anderssonskans Kalle över det. Och efter den kommer jag aldrig att tro på att det är maskiner som översätter :D
 
Sett Tales of the City. Jag som sällan ser annat än dokumentärer blev överraskat förtjust. Full med HBTQ utan att det ifrågasätts på det gamla vanliga sättet, utan det är istället normaliserat. Kanske var det jag gillade bäst med den, skönt med HBTQ-tema utan att det handlar om att folk ska komma ut.
 
Sett Tales of the City. Jag som sällan ser annat än dokumentärer blev överraskat förtjust. Full med HBTQ utan att det ifrågasätts på det gamla vanliga sättet, utan det är istället normaliserat. Kanske var det jag gillade bäst med den, skönt med HBTQ-tema utan att det handlar om att folk ska komma ut.
På samma tema, har du sett Modern Love? Har inte själv sett den, men har hört gott om den.
 
Sett Tales of the City. Jag som sällan ser annat än dokumentärer blev överraskat förtjust. Full med HBTQ utan att det ifrågasätts på det gamla vanliga sättet, utan det är istället normaliserat. Kanske var det jag gillade bäst med den, skönt med HBTQ-tema utan att det handlar om att folk ska komma ut.
Håller med. Den var tramsig i mycket men det var ändå skönt att se just den aspekten du beskriver. Kul att fler och fler sådana serier/inslag i serier kommer hela tiden :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
503
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 175
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
17 063
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 322
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp