Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mortal engines 1/5
Oj, vad rörigt. Det märks jättetydligt att den baseras på en bok, och att de inte vetat vad de ska prioritera att ha med och inte. Känns väldigt osammanhängande.
 
@Twihard @Asko mfl

Hur ser ni på kritiken mot filmen angående fatshamingen? Läste en artikel precis om det: https://www.theguardian.com/film/20...1lcGG7RJXSwQk1D5RtZE9Ny3VU#Echobox=1556610129

Obs! Spoilers i artikeln.
Jag kan se det! Skrattade dock åt det som alla andra, vilket jag kan småskämmas över i efterhand :o:cautious:

Fast det jag stör mig mest på nu i efterhand är att det blev så väldigt extremt komisk - som när han inte vill möta Jane igen och gör allt för att undvika det. Alltså, han har säkert seriösa problem som kan finnas IRL som de tog upp i artikeln, och jag gillade att han fick möta sin mamma igen (då hon är guld :love:) - men det fanns såna där snuttar när det var självklart bara för komisk effekt. Och karaktären i sig fick inte riktigt någon utveckling, det var lite orättvist mot själva karaktären - jag kan hylla att en sån där sexig alfa-hanne fick en komisk roll i hans egen senaste film men när de gav honom en ölmage också så blev det lite väl många typiska kännetecken av comedy relief biroll.
Och apropå att han inte fick någon träningsmontage ... jag tittade faktiskt på hans mage under den sista striden och tyckte inte att jag såg någon skymt av ölmagen som var där tidigare. Poff, magi? :meh: Det reagerade jag faktiskt på redan i biosalongen! Mest för att det var så himla latmaskigt att låta bli det när man nu faktiskt gett honom en mage.

Edit: Vidare förklaring av utveckling av karaktären - alltså, där han slutade i filmen känns bara så olikt den Thor man sett tidigare i alla andra filmer. Och någon annan påpekade det bra att han själv inte ville pressas in i en form men att pressa in henne i den formen gick minsann bra (jag minns inte de exakta orden) :cautious::grin: Det känns inte som att Thor utvecklades som karaktär direkt?
Eller så är jag lite extra känslig då andra karaktärer har tagit beslut som känns så olikt den person vi tidigare sett i andra filmer *hoststeverogershost*
 
Senast ändrad:
Jag förstår hur du tänker. Svarar på det under spoilerknappen nedan! :D

Bucky borde få mer plats, men jag tror ändå han kanske blir viktig i framtiden. Har för mig att han och Falcon får en serie - kanske där han är the white wolf? :) Tycker han borde fått prata med Steve också där på bänken - men kanske han visste Steves hemliga plan?

Trodde också hon hade ett annat namn först men tror sen bara det var Starks smeknamn på henne. Var så sorgligt att hon förlorade sin pappa, men då slapp mamma Potts leva ensam. :( Jag grät när han dog och Peter Parker var sååååå ledsen :( Och Black Widow.... Sedan undrar jag - eftersom Loki ska få en egen tvserie... Överlevde han i en alternativ tidslinje då när han snodde tillbaka tesserakten när de reste i tiden?
Jag kanske låter väldigt kritisk nu nedan :o men nej jag njöt faktiskt för det mesta under tiden jag tittade på filmen. Dessa är ju mera tankar som kommit efteråt och som jag läst andras tankar på nätet.

Det jag stör mig på just nu dock är att Steve Rogers som i winter soldier, civil war etc gjorde allt för att återförenas med Bucky plötsligt försvann i den sista filmen :cautious:
Okej, jag kanske är lite butthurt att Bucky inte blev den nya captain america, men jag har inget emot Sam heller. Men jag kan inte låta bli att se en poäng i det jag har läst på nätet sen dess, att det inte syns något av återföreningen mellan dessa två väldigt bra vänner och Steve åkte tillbaka i tiden till en tid där Bucky fortfarande var the winter soldier utan att göra något åt det (eller så gjorde han något men att det blev en alternativ tidslinje? Men hur kom han då till bänken till deras tid? Som märkes så är jag lite förvirrad över deras förklaring av tidsresorna :cautious:). Jag kan köpa att Bucky visste på något vis vad som skulle hända men jag köper inte riktigt den snabba förändringen av Steve mellan de andra filmerna och denna.

För övrigt - hur lämnade Steve tillbaka alla stenar? Som den sten som Natasha offrade sig för, gick han bara upp till rödnyllet och sa "här, jag ska lämna tillbaka den här"? :rofl:

Och en applåd åt RDJ :bow: det ögonblick som Tony dog kändes verkligen realistiskt, till skillnad från dessa vanliga film-dödsögonblick. Nu har jag haft turen att aldrig behöva se någon annan dö men just där och då fick jag en rysande känsla av att RDJ visste exakt hur det såg ut och spelade just det :crazy:

Men ja, Loki överlevde definitivt. Jag undrar dock om det kommer vara samma Loki som från den första avengers filmen, till skillnad från den Loki som dog i förra filmen som kom ändå ganska bra överens med sin bror.

(Varning för lång text :o:angel:)
 
Jag vill återigen slå ett slag för svt's "den stora älgvandringen'. Live 24/7. Hittills har 58 ålgar klivit in i bild och simmat över ångermanälven. Jag har programmet rullande via cromecast, första gången på åratal jag har användning av min gamla tv-skärm. Idag är landskapet snövitt, från att ha varit vinter till vår/sommarlikt.
Det här är en lisa för själen, när man lever i bråttom/detmåstehändanåt-tiden.
 
Jag kanske låter väldigt kritisk nu nedan :o men nej jag njöt faktiskt för det mesta under tiden jag tittade på filmen. Dessa är ju mera tankar som kommit efteråt och som jag läst andras tankar på nätet.

Det jag stör mig på just nu dock är att Steve Rogers som i winter soldier, civil war etc gjorde allt för att återförenas med Bucky plötsligt försvann i den sista filmen :cautious:
Okej, jag kanske är lite butthurt att Bucky inte blev den nya captain america, men jag har inget emot Sam heller. Men jag kan inte låta bli att se en poäng i det jag har läst på nätet sen dess, att det inte syns något av återföreningen mellan dessa två väldigt bra vänner och Steve åkte tillbaka i tiden till en tid där Bucky fortfarande var the winter soldier utan att göra något åt det (eller så gjorde han något men att det blev en alternativ tidslinje? Men hur kom han då till bänken till deras tid? Som märkes så är jag lite förvirrad över deras förklaring av tidsresorna :cautious:). Jag kan köpa att Bucky visste på något vis vad som skulle hända men jag köper inte riktigt den snabba förändringen av Steve mellan de andra filmerna och denna.

För övrigt - hur lämnade Steve tillbaka alla stenar? Som den sten som Natasha offrade sig för, gick han bara upp till rödnyllet och sa "här, jag ska lämna tillbaka den här"? :rofl:

Och en applåd åt RDJ :bow: det ögonblick som Tony dog kändes verkligen realistiskt, till skillnad från dessa vanliga film-dödsögonblick. Nu har jag haft turen att aldrig behöva se någon annan dö men just där och då fick jag en rysande känsla av att RDJ visste exakt hur det såg ut och spelade just det :crazy:

Men ja, Loki överlevde definitivt. Jag undrar dock om det kommer vara samma Loki som från den första avengers filmen, till skillnad från den Loki som dog i förra filmen som kom ändå ganska bra överens med sin bror.

(Varning för lång text :o:angel:)

Jag förstår hur du tänker. Såhär tänker jag! :D

Jag tror att Bucky visste om planen. De var bästa vänner som unga, men sen "dog" Bucky och när Steve vaknade upp i framtiden trodde han detta med. Tiden gick och sedan upptäckte de varandra. Även om de vart vänner igen senare så hann ju Steve träffa Sam och de fick en nära vänskap innan detta. Det var liksom en ny tid. Steve och Bucky hade en grej förut, men deras liv vart olika sen. Även om de fortfarande är vänner - när de gömde sig efter Civil war var ju Steve med Sam medan Bucky valde att vara i Wakanda. Det gick ju några år sen, och Bucky levde "i frid och lugn" i Wakanda. Sam och Steve var på rymmen, troligen tillsammans.

Så jag tror även Steve tänkte såhär! :) Han berättade för Bucky om sin plan, eller så förstod Bucky vad han skulle göra eftersom han känt honom "från början". Steve kanske visste att Bucky inte ville strida mer, utan dra sig tillbaka nu när han var fri från Hydras grepp. Bucky tycktes ju trivas i Wakanda. Så jag tror Steve valde Sam, eftersom Sam kanske behöver rollen som kapten Amerika mer än Bucky? Sam kanske är den som behöver få föra skölden vidare? Sedan kallar ju Black Panther Bucky för the white wolf - troligen kanske vi får se Bucky i den rollen istället sen? :D

Sedan angående stenarna... Det är något jag inte reflekterade över alls. Det är något man aldrig ska få veta. Han lyckades och det var huvudsaken. :) Det är "irrelevant för just denna film". Kanske vi får veta mer om det i framtiden, om det störde eller skapade andra alternativa tidslinjer? :) Jag tror i alla fall att han lämnade de svåra stenarna först medan han hade den han kunde resa omkring med. Att han lämnade den i sin tid sist. :)

Jag tror Loki blir en slug skurk-Loki som kanske lär sig om det andra Jag:et som blev god i slutet? Och han tänker lite barnsligt (eftersom det är från den tiden i hans liv) "hah, jag ska minsann inte bli den tönten jag tydligen vart!" :D Så blir han skurken i sin egen serie på Disney+ :P Och Kanske slåss mot Thor och the Guardians :P

RDJ gjorde det fantastiskt! Ingen överdrivet "sista-sekunden-prat", utan han dog verkligen verklighetstroget. Jag grät som en gris ;)
 
Eagles - svensk serie på SVT om ett gäng ungdomar. Gillade den, hoppas det kommer en säsong 2!

Bonusfamiljen - svensk serie om bonusfamiljer helt enkelt. Gillade den med och hoppas på en fjärde säsong.:)
 
Bohemian rhapsody - gillades skarpt. Välgjord på alla plan, en tidsresa med gott om flashbacks både rent allmänt men kändes särskilt påtagligt för mig som började arbeta i musik- och underhållningsbranschen på 80-talet. Såg filmen med stundtals tramsigt hög ljudvolym och ett stort leende. 4,5/5
 
The Silence - Netflix version av The quiet place typ. Inte speciellt bra men bättre än sin motståndare. Kändes mer "realistisk" i hur ljud hanteras osv. Den är varken spännande eller läskig men blev aldrig tråkig heller. 2/5
 
Extremely Wicked, Shockingly Evil, and Vile, Netflix. En berättelse från Ted Bundys flickväns perspektiv. Mycket vacker, sorglig och välgjord film. Zac Efron är sjukt lik Ted Bundy på riktigt, utseendemässigt. Han gestaltar honom också brilliant. Jag ger den 4 av 5 netflixar.
Min bff's svågers syster föll offer för Ted Bundy och det känns som detta kommer otäckt nära då jag hört på nära håll hur de upplevde den här tiden och vet vilka djupa sår som fortfarande finns i offrens familjer. Hela historien om Ted Bundy kan man ju också se i Ted Bundy Tapes på netflix men jag rekommenderar också att se den riktiga sista intervjun med Ted Bundy som finns på Youtube.
 
Bohemian rhapsody
Fantastik rakt igenom! Jag är för ung för att ha upplevt Queen, men jag tycker skådespeleriet är suveränt! Malek gör sig helt fantastik som Freddie Mercury.

5/5

A star is born
Inte alls lika förtjust i den som jag trodde jag skulle vara. Gaga och Bradley Cooper är bra skådisar och musiken är kanon! Men själva storyn... nä.

3/5

Störst av allt
Storyn är bra, intressant att få följa en gärningsmans (kvinna) perspektiv av historien. Sandman är bra. Hanna är mindre bra. Krystade dialoger så skämskudden fick åka fram. Är det svenska språket eller vad är det med svenskproduktioner?
Läst boken och gillade inte den heller.

3/5
 
Extremely Wicked, Shockingly Evil, and Vile, Netflix. En berättelse från Ted Bundys flickväns perspektiv. Mycket vacker, sorglig och välgjord film. Zac Efron är sjukt lik Ted Bundy på riktigt, utseendemässigt. Han gestaltar honom också brilliant. Jag ger den 4 av 5 netflixar.
Min bff's svågers syster föll offer för Ted Bundy och det känns som detta kommer otäckt nära då jag hört på nära håll hur de upplevde den här tiden och vet vilka djupa sår som fortfarande finns i offrens familjer. Hela historien om Ted Bundy kan man ju också se i Ted Bundy Tapes på netflix men jag rekommenderar också att se den riktiga sista intervjun med Ted Bundy som finns på Youtube.

I vilken ordning skulle du rekommendera att det ses? Har lite halvdålig koll på Ted Bundy...
 
Eller hur!! Åh den är så bra och jag är så hooked!
Ja! Det är sä skönt med alla kvinnorollerna, hur den klarar Bechdeltestet. Och helgalna Villanelle. Och Eve som liksom fyller upp varenda ruta hon är med i.

Den här säsongen reagerar jag på musiken, det gjorde jag inte i säsong 1. Den förstärker verkligen den där absurda dimensionen, särskilt när det gäller Villanelle. Hon blir som en helt trovärdig seriefigur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
464
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
2 989
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 562
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp