Vad såg ni senast? Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Marriage story. Separationen med goda förutsättningar men som snabbt tar över och blir ett eget monster. Rolig och sorglig i en bra kombination. Laura Dern mkt sevärd som skilsmässoadvokat, likaså huvudpersonerna Scarlett Johansson och Adam Driver (när jag vant mig vid Kylo Ren som "civil" och utan lasersvärd).

Rekommenderas! 4/5.
 
Pitch perfect 3. :D Älskade ju första filmen, tvåan inte lika mycket, trean var skoj tyckte jag! Lättsamt liksom och man får väl inte fundera allt för mycket. Jag gillar musiken. :D

A knight before Christmas. Gillade! Kanske framförallt för att Riddaren var en himla hyvens kille filmen igenom. Han var inte en dålig person som skulle lära sig en läxa och det misstag han gör var väldigt milt. Resten är ju kliché som sig bör men den var mysig!
 
Börjat kolla på Hjem till Jul (Netflix), mysig och rolig norsk miniserie om en tjej som hittar på att hon ska ta med sin nya pojkvän hem till föräldrarna på julafton. Bara det att hon inte har träffat någon, så hon har 24 dagar på sig (serien börjar den 1 december) att hitta någon. Handlar alltså om dejting, sex, relationer. Kul! Felix Sandman har en kul roll som rik ”fuckboy” (huvudrollsinnehavarens ord).

Även sett klart på Mrs. Maisel säsong 3 (Prime) och säsongen var riktigt bra, levde absolut upp till förväntningarna. Dock alldeles för kort, bara 8:a avsnitt :cry: Men de är minst en timme långa i alla fall. Längtar redan till nästa säsong! Denna serie håller verkligen måttet även efter tre säsonger. Ovanligt tycker jag!
 
Watchmen - jag som sett filmen men lyckats gömma nästan allt var rätt beroende av att mitt sällskap förklarade kopplingarna dit i början. Jag har gillat serien mer och mer... fram till senaste avsnittet. Får se hur det står sig sista avsnitten nu. (HBO)

The tick - Låga förväntningar, satte på den mest som utfyllnad en tråkig dag, men blev positivt överraskad. Fånig komediserie om en väldigt vanlig kille, Arthur, med psykisk ohälsa som lever i ett samhälle där det finns superhjältar, även om det bästa teamet blev mördade för många år sen av ärkeskurken The Terror. En dag dyker det upp en väldigt blå, väldigt stark men inte överdrivet klipsk okänd superhjälte som inte vet mer om sig själv än att han heter The Tick och att han verkligen vill bli kompis med Arthur. 30 min avsnitt, många lustiga karaktärer, jag skrattar. (Amazon prime)
 
Börjat kolla på Hjem till Jul (Netflix), mysig och rolig norsk miniserie om en tjej som hittar på att hon ska ta med sin nya pojkvän hem till föräldrarna på julafton. Bara det att hon inte har träffat någon, så hon har 24 dagar på sig (serien börjar den 1 december) att hitta någon. Handlar alltså om dejting, sex, relationer. Kul! Felix Sandman har en kul roll som rik ”fuckboy” (huvudrollsinnehavarens ord).

Jag såg klart den igår. Jag råkade få på den på engelska först vilket gjorde mig rätt förvirrad, den är klart bättre på norska :p Men mysig!

Jag retade mig på att man inge fick veta...
 
Jag såg klart den igår. Jag råkade få på den på engelska först vilket gjorde mig rätt förvirrad, den är klart bättre på norska :p Men mysig!

Jag retade mig på att man inge fick veta...

Det gjorde vi med, verkar vara inställd som standard. Märkte dock rätt snabbt i första scenen att något inte stämde, trodde först ljudspåret låg efter men sen fattade jag att det var dubbat. Så ändrade snabbt till norska med svensk text:laugh:
Inte sett klart ännu, så vågar ej läsa din spoiler!
 
Ted. Litet sent på bollen men värd att vänta på. Jäklar vad vi gillade den. Så mycket kärlek, så mycket bedrövelse. Och branchnostalgi. Välgjord, tidstrogen scenografi nästan rakt igenom, ett par rent komiska missar dock. Som när det rullas packcasar ut till ett flygplan för australienturné, och casarna är tydligt märkta med ett företagsnamn som inte existerade förrän på 2000-talet (och som jag arbetat på). :) 4,5/5
 
Har sett massa massor sedan jag skrev här i den här tråden men har inte hittat så mycket som sticker ut, Har hur många titlar som helst under "fortsätt titta" på netflix, saker jag påbörjat men sen stängt av för att det var inte bra. Tittar nog mest på dokumentärer på youtube, men det kan vara kortare eller längre och leder ofta till att jag hittar något annat så jag glömmer bort att skriva om det jag gillat här.

Men på svtplay ( och smäll på fingrarna på er som inte anger var ni sett det ni skriver om här! ) såg jag igår en dokumentär som heter "En man kom från Texas", som handlar om Rickard Viking Flinga, som är född av svenska föräldrar i Argentina, sen flyttad till Texas där han växer upp (med extremt kärlekslösa föräldrar), han tar värvning och krigar i Vietnam, sen kommer hem och skaffar sig familj med barn. Hans sexåriga dotter blir sexuellt utnyttjad av en pedofil som Rickard skjuter (14 skott), och han hamnar i finkan i Texas. Han sitter bland annat i 13 år i isloleringscell. Han lever sig igenom de starka ras-segregeringarna som man måste (och som jag tror få i europa kan förstå) och upplever många mord i fängelset. När han släpps utvisas han till sverige, ett land han aldrig satt sin fot i och språket är helt nytt.

Jag gillar Richard, tycker han är en kämpe. Tom Alandh, som gjort dokumentären gillar jag inte, jag tycker alltid han flummar till allt och inte minst när han intervjuar, då ställer han så obekvämt korkade frågor.

Denna dokumentär som gjordes för några år sedan nu, följs upp med en kort uptodate, från nu i november, det var lucka 14.

Men summa summarum, mycket sevärd tycker jag.
 
Jag har förutom ett gäng mer eller mindre fåniga julfilmer börjat se Countrymusikens historia på svt play. Klart sevärd serie tycker jag efter de fyra första avsnitten.
 
Börjat kolla på Hjem till Jul (Netflix), mysig och rolig norsk miniserie om en tjej som hittar på att hon ska ta med sin nya pojkvän hem till föräldrarna på julafton. Bara det att hon inte har träffat någon, så hon har 24 dagar på sig (serien börjar den 1 december) att hitta någon. Handlar alltså om dejting, sex, relationer. Kul! Felix Sandman har en kul roll som rik ”fuckboy” (huvudrollsinnehavarens ord).

Även sett klart på Mrs. Maisel säsong 3 (Prime) och säsongen var riktigt bra, levde absolut upp till förväntningarna. Dock alldeles för kort, bara 8:a avsnitt :cry: Men de är minst en timme långa i alla fall. Längtar redan till nästa säsong! Denna serie håller verkligen måttet även efter tre säsonger. Ovanligt tycker jag!
Tycker också att tredje säsongen håller måttet än så länge, kul! :)
 
Hitlers dödsdömda svenskartv4 play, 2 delar. En måste-se dokumentär om en handfull svenskar som har avgörande betydelser för hur det andra världskriget hanterades av sverige samt till viss del utvecklingen av det samt hur de räddade livet på många polska judar.
Det framkommer saker här som jag aldrig hört talas om, och detta är en berättelse som jag hoppas att många fler tar del av. De här människorna förtjänar få detta berättat för eftervärlden. Sveriges undfallna beteende inför hitler har fler orsaker än att 'bara' rädda landet från ockupation av tyskland.
 
The Judge med Robert Duvall, Robert Downey, Jr och Billy Bob Thornton. En stark 4/5.
Bra skådisar, bra historia och bra slut.

The Umbrella Academy, orkar inte ens trots flera försök. En svag 1/5.

Virgin River, börjar bra men efter stormen där hela bergssamhället blir strömlöst men med fungerande(!) Internet på den lokala puben, vänder det brant utför och den kvinnliga huvudrollskaraktären ger ett allt mer hysteriskt intryck. Att den inte får sämre betyg är för att den började bra. 2/5.

Juldagar, handlar om en spansk familj som bor i ett stort hus på landet med sina tre döttrar. När flickorna är ute i skogen träffar de på en man och hans dotter som jagas av polisen och flickorna lovar att gömma henne. Man följer dem lite hoppigt i tre avsnitt från barndom, ungdom och äldre, Franco till nutid. 3.5/5
 
The Greatest Showman, om P. T. Barnum - grundaren av en av världens mest kända cirkusar, sedermera Ringling Bros and Barnum & Bailey Circus. Inte alls den film jag väntade mig, mer av en musicalfilm. Kärleksfull, varm och nostalgisk - inte minst sedan Ringling upphörde samma år som filmen hade premiär (2017), efter 146 år. 4/5
 
Hörrni, jag har sagt detta förut och ja jag vet att jag inte är någon moderator, men vaaaaar har ni sett det ni skriver om här?Även om det inte är streamat online och istället är biofilm eller dvd, så är det hjälpsamt om en blir intresserad av det ni skriver om! Vore jättesjysst om alla försöker komma ihåg att skriva det i sina inlägg, tycker jag då!
 
Good point @honung :) Marriage Story som jag nämnde senast sågs på Netflix, men den går för närvarande på bio också! I alla fall på en del biografer.

Och nästa som ska ses är också med Adam Driver, men på bio, nämligen Star Wars - the Rise of Skywalker! Återkommer troligtvis på lördag eller söndag angående den.
 
Jag är nästan igenom serien the Americans (netflix) första säsong. Den kom för några år sen, och är bra underhållning, men ingen djupare substans. Den är spännande, och jag gillar att det inte finns några typiska goda hjältar.

Serien handlar om ett ryskt par som lever som spioner i USA under 80-talet, med en totalt fejkad identitet och bakgrund. Sovjet hade (har) sådana projekt och för bara några år sedan blev ett par avslöjade och utvisade till Ryssland. Inte ens de egna barnen kände till föräldrarnas bakgrund. Deras tillvaro var förhoppningsvis tråkigare och mindre blodig än tv-seriens par :crazy:

I serien är det spioneri, med förklädnader, våld och sex och mestadels spännande på nagelbitarnivå. Storpolitiken och moraliska aspekter finns i bakgrunden, och annat som kräver mer tankekraft, men mest är det välgjord popcorntv.
 
Jag är nästan igenom serien the Americans (netflix) första säsong. Den kom för några år sen, och är bra underhållning, men ingen djupare substans. Den är spännande, och jag gillar att det inte finns några typiska goda hjältar.

Serien handlar om ett ryskt par som lever som spioner i USA under 80-talet, med en totalt fejkad identitet och bakgrund. Sovjet hade (har) sådana projekt och för bara några år sedan blev ett par avslöjade och utvisade till Ryssland. Inte ens de egna barnen kände till föräldrarnas bakgrund. Deras tillvaro var förhoppningsvis tråkigare och mindre blodig än tv-seriens par :crazy:

I serien är det spioneri, med förklädnader, våld och sex och mestadels spännande på nagelbitarnivå. Storpolitiken och moraliska aspekter finns i bakgrunden, och annat som kräver mer tankekraft, men mest är det välgjord popcorntv.
Var det det spionparet som bodde granne med en CIA- eller FBI-agent?
Isåfall har den gått på tv, minns inte vilken kanal, det var några år sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
464
Senast: startpompe
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
2 995
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 582
Senast: Lobelia
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp