Vad såg ni senast? Del 3

Såg Night Stalker på Netflix häromdagen, dokumentär i 4 delar om en seriemördare som härjade i bla Los Angeles på 80-talet. Mycket bra tyckte jag, men kanske inget för den känsliga då det är många originalbilder på brottsplatser och offer. Många intressanta intervjuer med både utredare, media, offer och familj till offer. Inga skådespelare som spelar upp scenarier (vilket jag har väldigt svårt för).
 
"Bläckfisken och jag", Netflix. Jag är allmänt fascinerad av bläckfisksläktet och deras anpassningsförmåga och strategier, men det här är den första dokumentär jag sett som följer en enskild bläckfiskindivid under större delen av hennes liv. Med samma filmare, som kommer henne närmare än man kunnat tro. Väldigt fin och sevärd.
Såg denna idag, herregud vilken fin dokumentär! Tårögd under större delen av filmen. :heart
 
Såg denna idag, herregud vilken fin dokumentär! Tårögd under större delen av filmen. :heart

Ja visst är den sällsynt gripande! Feelgood på många sätt. Och ändå med det stråk av vemod som kommer av att påminnas om alla fantastiska varelser som finns som inte är människor. Och hur förfärligt sårbart beroende de är av att vi inte sabbar allting i deras värld.
 
The man from Earth. En mycket udda och intressant, lågmäld men spännande film. Den handlar om en avskedsfest för en universitetskollega och slutar i en mycket djup diskussion. Definitivt sevärd om man får chansen.
 
Split - En thriller om tre flickor som blir tillfångatagna av en man som lider av dissociative identity disorder. För mig bar James McAvoy filmen så pass mycket att jag får fråga mig om jag tyckt den var sevärd utan honom? Men ändå, han är Så.Jäkla.Bra
 
Robot and Frank. Så fin film, rekommenderas! En lågmäld men bitvis mycket rolig film om en närstående framtid och att ha robotar till hjälp i våra hem. Jag gillar tankeställarna och de filosofiska frågorna som självklart dyker upp. Jag gillar också framtidsfilmer som har en mer avancerad teknologi men som samtidigt är mer realistiska och inte rent futuristiska.
 
"The English Game" på netflix, om fotbollens framväxt i England. Blandat med kamp för bättre arbetsförhållanden, den ensamstående arbetarklassmodern som kämpar emot samhällets fördomar, societetsdamen som försöker bidra på det sätt hon kan, fotbollsspelande och fotbollsintresserade arbetsklass och medelklassmän som drar åt olika håll... Sådär BBC-tillrättalagd, men intressant och lättsedd. Rekommenderas!
 
Tittar på The Winx Saga. Netflix
Tonåringar på internat. Alla har magiska krafter. Hade nog aldrig blivit gjord om inte Harry Potter funnits.

Men den är småtrevlig, lite lagom spännade och funkar utmärkt som tidsdödare för mig i karantän.
 
Sett färdigt säsong 2 av His dark materials. Gillar den fortfarande. Hoppas verkligen på en säsong tre annars är det ett ganska tråkigt slut då det verkligen är mitt i storyn.
 
Såg just denna. Sevärd!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210125-193125_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210125-193125_Samsung Internet.jpg
    109,2 KB · Visningar: 18
Börjat kolla på Industry (HBO). Annorlunda, äkta, mörkt, chockerande och riktigt bra om ett gäng 20+ typ praktikanter på en prestigefylld investmentbank i London.
Gillar du Succession eller Billions lär du gilla denna!
 
Är det någon här som har sett Spiral? Den heter Engrenages på franska. Svärmor rekommenderade den häromdagen och jag undrar om det är värt att försöka leta upp den nånstans!
 
Börjat kolla på Industry (HBO). Annorlunda, äkta, mörkt, chockerande och riktigt bra om ett gäng 20+ typ praktikanter på en prestigefylld investmentbank i London.
Gillar du Succession eller Billions lär du gilla denna!
Blir ju nyfiken när du nämner att om man gillade Succession så borde man uppskatta den, så kollade på en trailer. Men fick inte alls samma känsla av den (men en trailer kan ju vara mer eller mindre representativ) och blir orolig för att den kanske är för ungdomlig?
 
Split - En thriller om tre flickor som blir tillfångatagna av en man som lider av dissociative identity disorder. För mig bar James McAvoy filmen så pass mycket att jag får fråga mig om jag tyckt den var sevärd utan honom? Men ändå, han är Så.Jäkla.Bra
Håller med, James McAvoy är fantastiskt bra i den filmen!
 
Jag är rätt hypad inför "It's a Sin" som går på Channel4. Har inte börjat kika än men har följt sedan första trailern. :)
 
Blir ju nyfiken när du nämner att om man gillade Succession så borde man uppskatta den, så kollade på en trailer. Men fick inte alls samma känsla av den (men en trailer kan ju vara mer eller mindre representativ) och blir orolig för att den kanske är för ungdomlig?
Den är absolut mer ungdomlig än Succession. Mer sex och mer knark men den har det här råa, hänsynslösa och mörka som jag gillade även med Succession. Framförallt en intressant skildring av investmentbank-världen. Jag fastnade redan vid första avsnittet, till skillnad från Succession faktiskt, där jag ärligt talat fick tvinga mig igenom de första tre avsnitten innan jag plötsligt från ingenstans var jättefast.
 
Den är absolut mer ungdomlig än Succession. Mer sex och mer knark men den har det här råa, hänsynslösa och mörka som jag gillade även med Succession. Framförallt en intressant skildring av investmentbank-världen. Jag fastnade redan vid första avsnittet, till skillnad från Succession faktiskt, där jag ärligt talat fick tvinga mig igenom de första tre avsnitten innan jag plötsligt från ingenstans var jättefast.
Håller med om att det tog ett tag att dras in i Succession, och det är ju det råa, hänsynslösa och mörka man vill åt (eller ja, åtminstone jag, haha) - så det låter ju lovande! Även om jag som sagt vid första åsynen inte tyckte att det verkade lika mörkt, men ger den nog en chans. :)
 
Sett färdigt säsong 2 av His dark materials. Gillar den fortfarande. Hoppas verkligen på en säsong tre annars är det ett ganska tråkigt slut då det verkligen är mitt i storyn.
Tredje och sista säsongen är bekräftad, men lär dröja ett tag. Jag är riktigt nöjd med säsong 1 och 2 och ser fram emot att se hur de tar sig an den avslutande boken - jag uppfattade dem som lite mindre konkret än de två första. Jag hoppas de lyckas få ihop den så den blir en snygg avslutning.
 
"Bläckfisken och jag" på Netflix.

Vilken fantastiskt empatisk, intensiv och vacker dokumentär. :heartheart:heart Jag satt här och snyftade på slutet.

Enormt fint och välfilmat, gjord av en dykare i Sydafrika som blir bekant med en liten bläckfisk som bor ute i kelpskogarna precis utanför kustlinjen. Dykarens och bläckfiskens första kontakt, bläckfiskens intelligens och hur hon hanterar jakt, faror, lek, tänker ut lösningar på problem, och blir en del i den nya bläckfiskgenerationen.

Rekommenderas verkligen varmt! :heart
 
Anne with an E på Netflix. Nostalgi för mig som brukade titta på Anne på grönkulla när jag var hos mormor. Minns inga detaljer för jag var så liten, men ändå klar myskänsla :love: gillade denna versionen mycket!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp