Vad såg ni senast? Del 3

Den började vi titta på igår, ska fortsätta idag. Gillar den än så länge! Sobhraj är ny bekantskap för mig med :D
Tycker den är jämnbra hela tiden egentligen, men kanske lite segare inledningsvis (som många serier). Med andra ord lär ni säkert uppskatta den i sin helhet också. :D
 
Såg The Serpent (Netflix) över påskhelgen, och för någon som uppskattar seriemördarthrillers så var den just what the doctor orded! Känner mig väldigt vit och västerländsk då jag knappt hört talas om Charles Sobhraj, även om bikinimorden låter lite vagt bekant sedan innan. Välgjord och välspelad serie, rekommenderar!

Det låter spännande, skall undersökas närmare.
 
Vi är typ sist i världshistorien med att se Outlander, men vem vet, det kanske finns någon som också missat den som kan bli tipsad! Välgjord och spännande serie med bra story! Dock ganska ojämn, ibland är den så himla bra, sedan växlar tempot lite och den är rätt seg emellanåt. Stort Plus för många... ehum... vuxenscener på björnfällen i eldskenet, ackompanjerat till skotska toner :up:

Tunna blå linjen, polisserie på SVT. Riktigt välgjort, trovärdigt och bra skådespeleri. Några scener berörde mig nog mer än något i någon annan serie jag sett.

Älska mig, säsong 2. Vet inte om jag minns helt fel, men jag hade för mig att jag gillade säsong 1 för att det var bra dialoger, bra tempo, en trovärdig story och stundtals lite kul. Säsong hade tyvärr inget av det utan kändes mest segt och irriterande.
 
Vi har plöjt en del animerade filmer under påsken. Såg det mesta av Själen som jag tyckte var bra och intressant men kanske inte det bästa som hänt. Framåt var rolig och bra tyckte vi! Gillar inte titeln bara. :confused:

Jag som i princip har förbud att se sorgliga filmer för jag klarar inte av det längre, kollade nyligen på Brokeback Mountain i någon slags episod av självskadebeteende. Alltså stora delar av filmen är ju fantastiskt fin och bra men slutet... hu. Men det var fint att se om den då jag inte sett den sedan den kom.

Nyligen har vi även sett The Mighty Ducks 1 och 2. De vinner många nostalgipoäng. :D Men man ska ju inte vara så petig med hockeyregler när man ser dem... Det är många konstiga saker som händer på isen. :p Jag är en sucker för 80-tals filmer så jag gillar andan och stilen. Är så glad att Disney + har en massa roliga 80-tals klassiker!

På mannens initiativ såg vi även Slap Shot. Det är då inte en film jag hade valt själv men den hade till slut några riktigt roliga moments. Det är en kultfilm från -77 som handlar om ett hockeylag på väg utför i en av de lägre ligorna. Det är en spegling av hur det var att spela i dessa ligor, där slagsmål på isen var en anledning att kolla på matcherna. Det handlar mest om att puckla på varandra och mindre om att åka skridskor. Det finns dock lite kul kuriosa. Dels är laget, Charlestown Chiefs, baserat på det riktiga laget Johnston Jets. Med i filmen är en spelare från Johnston Jets och flera andra proffs/semiproffs så scenerna på isen är åtminstone rätt trovärdiga. Johnston Jets lades ner men återuppstod på 80-talet och tog då namnet Johnston Chiefs efter filmen. :laugh: Den osannolika scenen där slagsmålet börjar redan under värmningen före matchen baserar sig på en riktig händelse med upprinnelse från ett rasistiskt påhopp. Helt enkelt en film som blev lite bättre av att läsa Wikipediaartikeln om man som jag, inte alltid förstår kultfilmer. :up:
 
Jag har sträcktittat på Älska mig och gillade den. Men, en sak var ju väldigt konstig...

Hur kunde det lösa sig så snabbt där med Julia, så att Peter fick träffa Victor igen? Det gick ju från värsta scenariot ever till frid och fröjd bara poff...?! Nä, där tappade det för mig...
 
Har sett senaste säsongen av Jägarna (Cmore) och däremellan även kollat på den nya versionen av Snabba cash (Netflix). Två ytterligheter, båda befäster en viss fördom om just deras världar, tyvärr, så det drar ned betygen. Jägarna gav precis det jag förväntade mig, stabil Lassgård i en mörk Norrlandshistoria. Men inskränkthet, fördomar och förutsatta handlingar förekommer nog även utanför Norrland (*host* Åland).
Snabba cash kollade jag på med ett halvt öga, i början, för rörigt, för dålig musik, för mycket förort. Men sedan, helt fast. Trovärdiga skådespelare och så spännande, även om den produktionen fått kritik för att enbart visa den kriminella sidan av Sthlm's förorter, så funkade det.
 
Senast ändrad:
Åh jösses, jag och sambon såg just klart Promising Young Woman (Amazon Prime UK) och jag kan inte minnas när jag senast blev så påverkad av en film. Herrejävlar. Den är väldigt mörk och svår att titta på ibland, och jag mådde lite illa emellanåt, men den är SÅ viktig. Borde vara obligatorisk för äldre skolungdomar att se, då den belyser viktiga frågor som samtycke, könsstereotyper, det manliga privilegiet och en massa annat.

Filmen handlar om en kvinna som varje vecka går till en bar där hon låtsas bli så full att hon knappt kan gå. I 9 fall av 10 blir hon uppraggad (om man nu kan kalla det för det) av "trevliga" killar som ser sin chans att utnyttja henne. Det slutar nästan alltid med att de drar hem henne till sig (bara för att hjälpa henne, naturligtvis 🙄) och gör sig redo att utnyttja henne sexuellt - och då får de sig en kalldusch som heter lova när kvinnan plötsligt visar sig vara spiknykter och börjar ifrågasätta vad i helvete de håller på med. Bakgrunden till detta är att en av hennes vänner blev våldtagen på en fest flera år tidigare, men ingen tog det på allvar för "hon var ju så full". Huvudkaraktären är nu ute efter att hämnas på de som var involverade i fallet, och mer än så kan jag nog inte säga tror jag... En hel del plot twists, girl power-scener och riktigt bra manus samt skådespeleri kan jag i alla fall utlova.

Se den!
 
Åh jösses, jag och sambon såg just klart Promising Young Woman (Amazon Prime UK) och jag kan inte minnas när jag senast blev så påverkad av en film. Herrejävlar. Den är väldigt mörk och svår att titta på ibland, och jag mådde lite illa emellanåt, men den är SÅ viktig. Borde vara obligatorisk för äldre skolungdomar att se, då den belyser viktiga frågor som samtycke, könsstereotyper, det manliga privilegiet och en massa annat.

Filmen handlar om en kvinna som varje vecka går till en bar där hon låtsas bli så full att hon knappt kan gå. I 9 fall av 10 blir hon uppraggad (om man nu kan kalla det det) av "trevliga" killar som ser sin chans att utnyttja henne. Det slutar nästan alltid med att de drar hem henne till sig (bara för att hjälpa henne, naturligtvis 🙄) och gör sig redo att utnyttja henne sexuellt - och då får de sig en kalldusch som heter lova när kvinnan plötsligt visar sig vara spiknykter och börjar ifrågasätta vad i helvete de håller på med. Bakgrunden till detta är att en av hennes vänner blev våldtagen på en fest flera år tidigare, men ingen tog det på allvar för "hon var ju så full". Huvudkaraktären är nu ute efter att hämnas på de som var involverade i fallet, och mer än så kan jag nog inte säga tror jag... En hel del plot twists, girl power-scener och riktigt bra manus kan jag i alla fall utlova.

Se den!
Låter lovande, den ska jag se!
 
Jag började just titta på The Sounds på Tv4Play. Verkar lovande!
En kvinna anländer till Nya Zeeland där hennes man redan bor, för att starta upp en hållbar lax-odling. Men någonting är inte riktigt som det ska...
 
Nu har jag börjat titta på The Deceived i brist på annat... Snart sett första avsnittet, är väl inte riktigt hooked... Någon som sett? Värd att se?
 
Jag har tittat på 3 avsnitt av Cruel Summer, en thrillerserie som följer främst två flickor och en stor händelse med långtgående konsekvenser mellan åren -93, -94 och -95. Jag har inte fastnat för någon serie sedan jag sträcktittade på Kingdom, men den här fångade mitt intresse.
 
Eurovision song contest: the story of fire saga
Såg den på SVT men den verkar inte finnas på svtplay.
Av och med Will Ferrell.
Inte jättekul men okej tidsfördriv. Loreen, John Lundvik, ABBA, Netta och några fler riktiga esc-artister svepte förbi.
Persbrandt spelar isländsk tv-chef. :laugh:
 
Eurovision song contest: the story of fire saga
Såg den på SVT men den verkar inte finnas på svtplay.
Av och med Will Ferrell.
Inte jättekul men okej tidsfördriv. Loreen, John Lundvik, ABBA, Netta och några fler riktiga esc-artister svepte förbi.
Persbrandt spelar isländsk tv-chef. :laugh:
Jag tyckte den var underhållande, några låtar fastnade efteråt 😆
 
La Casa de Patel (Netflix) - började ganska lovande men gav upp vid typ näst sista avsnittet av säsong 1. Framförallt irriterande jag mig på karaktärerna, som jag upplevde som rätt platta och inte trovärdiga.

The Mandalorian (Disney+) - trivsamt häng i StarWars-universum. Jag gillade den!
 
Någon annan som tittar på Mare of Easttown? Gillar stämningen och Kate Winslet är väldigt bra.
Och så får den mig att känna mig väldigt glad över att jag inte bor i en småstad där alla känner alla :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp