Vad såg ni senast? Del 3

Jag har just sett klart första säsongen av Clique (BBC/Netflix UK). Otroligt bra! Skotsk serie som handlar om två barndomsvänner, Holly och Georgia, som börjar plugga på universitetet tillsammans. Väl där dras Georgia till ett gäng elitiska kvinnor som alla är del av ett slags mystiskt specialprogram som drivs av ett stort investmentbolag med syftet att forma nästa generation starka kvinnliga ledare. Men allt står inte rätt till och Holly bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen pågår bakom kulisserna...

Ska hugga tag i säsong två nu!
 
Precis sett The Guilty på Netflix, Jake Gyllenhaal grym som alltid.
Nu, Squid Game! (också på Netflix)

Så svårt att hänga på Buke samtidigt bara, med koreanska som språk :angel:
 
The good place, Netflix. Inte helt suverän, men ganska underhållande. Om en tjej som av misstag hamnat på det goda stället efter sin död, med sitt förflutna borde hon nog vara på det dåliga stället.
 
Som den äkta serienörd jag är, så kollar jag på Titans S3. Dick Grayson har alltid varit en favorit i comics så kul med en serie som fokuserar lite på honom. Och naturligtvis What If - kul att de fått originalskådisarna att även göra voiceovers (vad det nu heter på svenska). Kollar just nu mycket dokumentärer, bl.a John Lewis (Good Trouble), bara wow, vilken legend :love: Eyes on the Prize är en fantastisk äldre serie om Civil Rights i USA från Emmet Till och framåt. Kan även rekommendera den om James Meredith och vad som ledde fram till MLK mord i Memphis.

Det är deprimerande att så lite har förändrats, men samtidigt upplyftande att det har hänt saker.
 
Sett Old, M Night Shyamalan (stavning?) senaste.

Alltså.. njae, kvaliteten på hans filmer sjunker verkligen som en sten..

Fruktansvärt förutsägbar och idiotförklarar publiken gång på gång. Jättemycket latmansdialog/monolog i den här stilen:
"Åh titta här ligger en gaffel, det betyder att det varit folk här förr, men det är mycket rost på den och rost utvecklas över tid, så det betyder att det måste varit väldigt länge sedan"

Liksom ja, jo de flesta fattar nog hur rost funkar, eller andra sådana vardagliga fenomen, inga slutsatser lämnas åt publiken att dra själv, det är som att filmen är gjord för apor.

Sedan är själva "övernaturliga grejen" i filmen väldigt inkonsekvent vilket är irriterande, på samma sätt som det typ alltid blir i filmer med någon form av tidsresor till exempel.

Skådisarna är också rätt kassa, vissa (framförallt mamman i familjen) helt horribla..

Sist men inte minst.. ljudsättningen! Det här är bland det värsta jag hört faktiskt? Vissa sådana lågbudgetrullar med 2,0 i betyg på imdb där kamerateknikern inte vet vad vitbalans är, har bättre ljudsättning än detta. Den mesta delen av filmen utspelar sig på en strand och det borde inte vara en omöjlig plats för naturligt ljud men ändå hör man det klippas konstant och stora delar av dialogen (ibland bara vissa repliker i en dialog vilket är ännu värre) hörs tydligt att det är inspelat i studio.

Cool ide, hemskt utförande. Och då är inte ens iden original då filmen är baserat på nån sorts comic.
 
https://www.svtplay.se/video/32544239/funkiskoden-funktionsvariationer-pa-film


Måste tipsa!
"Från Freaks till Forrest Gump - när karaktärer med funktionsvariationer skildras på film blir det ofta i form av gamla stereotyper. I Funkiskoden gör regissören Salome Chasnoff upp med schablonmässiga funkisskildringar genom att våga föreställa sig en filmvärld som tar funktionsvarierade på allvar."

Lättsedd och intressant, roligt med en seriös och välgjord doku om funkisar på film! :love:
 
Sett Old, M Night Shyamalan (stavning?) senaste.

Alltså.. njae, kvaliteten på hans filmer sjunker verkligen som en sten..

Fruktansvärt förutsägbar och idiotförklarar publiken gång på gång. Jättemycket latmansdialog/monolog i den här stilen:
"Åh titta här ligger en gaffel, det betyder att det varit folk här förr, men det är mycket rost på den och rost utvecklas över tid, så det betyder att det måste varit väldigt länge sedan"

Liksom ja, jo de flesta fattar nog hur rost funkar, eller andra sådana vardagliga fenomen, inga slutsatser lämnas åt publiken att dra själv, det är som att filmen är gjord för apor.

Sedan är själva "övernaturliga grejen" i filmen väldigt inkonsekvent vilket är irriterande, på samma sätt som det typ alltid blir i filmer med någon form av tidsresor till exempel.

Skådisarna är också rätt kassa, vissa (framförallt mamman i familjen) helt horribla..

Sist men inte minst.. ljudsättningen! Det här är bland det värsta jag hört faktiskt? Vissa sådana lågbudgetrullar med 2,0 i betyg på imdb där kamerateknikern inte vet vad vitbalans är, har bättre ljudsättning än detta. Den mesta delen av filmen utspelar sig på en strand och det borde inte vara en omöjlig plats för naturligt ljud men ändå hör man det klippas konstant och stora delar av dialogen (ibland bara vissa repliker i en dialog vilket är ännu värre) hörs tydligt att det är inspelat i studio.

Cool ide, hemskt utförande. Och då är inte ens iden original då filmen är baserat på nån sorts comic.

Är det nu jag ska säga att jag aldrig varit imponerad av hans filmskapande...? :D
 
Är det nu jag ska säga att jag aldrig varit imponerad av hans filmskapande...? :D
Jag tycker sjätte sinnet och unbreakable är bra. Även Signs och The village har sina meriter (främst den senare) men nånstans efter det går det utför.

Finns ju många bättre filmskapare såklart, men kan inte komma på någon annan just nu där kvaliteten liksom förändrats så markant.

Sen ska sägas att det där med övertydlighet och så är lite av en pest överlag nu för tiden tycker jag? Nu var det ju extremt men även annars så är det lite väl mycket skriva på näsan. Kanske även publiken som förväntar sig det? Tänker mest på när The Witcher kom på Netflix och folk i drivor gnällde över att ploten var så svår att förstå och att de inte fattade hur något hängde ihop och då var det 100% okomplicerat om man bara lugnar sig lite. Sen när blev det liksom ett sorts krav på att man aldrig någonsin ska behöva vänta lite för ett svar osv.
 
Dr.Death på tv4play.En mycket framgångsrik neurokirurg som är batshit galen, en riktig sociopat som till bara några år sedan var verksam i texas med mycket blod och liv på sina händer där operationssalarna blev till slakthus. Helt otrolig historia. Har hört om denna läkare tidigare i diverse podcasts så har väntat på att kunna se denna serie.
 
Dr.Death på tv4play.En mycket framgångsrik neurokirurg som är batshit galen, en riktig sociopat som till bara några år sedan var verksam i texas med mycket blod och liv på sina händer där operationssalarna blev till slakthus. Helt otrolig historia. Har hört om denna läkare tidigare i diverse podcasts så har väntat på att kunna se denna serie.

Den vill jag se, får bli till helgen!
 
Den vill jag se, får bli till helgen!
Finns än så länge bara två avsnitt, så när du sett dom ska du gå över till netflix och titta på Maid. Har bara hunnit se ett par avsnitt men den serien satte sig typ i solar plexus på mig omedelbart...mycket gripande berättelse 🙌
 
Finns än så länge bara två avsnitt, så när du sett dom ska du gå över till netflix och titta på Maid. Har bara hunnit se ett par avsnitt men den serien satte sig typ i solar plexus på mig omedelbart...mycket gripande berättelse 🙌
Av nyfikenhet, vilken streamingtjänst här släpps den ett avsnitt i taget på? För den kom på peacock 15e juli och då släpptes alla avsnitt direkt.

Den är bra iaf! Var lite rädd att den skulle bli långdragen med så pass många avsnitt (8) men det var den inte :)
 
Av nyfikenhet, vilken streamingtjänst här släpps den ett avsnitt i taget på? För den kom på peacock 15e juli och då släpptes alla avsnitt direkt.

Den är bra iaf! Var lite rädd att den skulle bli långdragen med så pass många avsnitt (8) men det var den inte :)
Du menar Dr.Death? Den ligger på tv4play. Maid är på netflix.
 
Har sett S2 av Blood and Water på Netflix, jag gillar den även om det är lite plotholes och annat jag stör mig på. Sydafrikansk serie.

Har börjat på Squid Game och sett 2 avsnitt. Verkar bra men har inte fastnat helt ännu, som jag ändå gör ganska ofta :angel: .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp