Här kommer jag som alltid ser så moderna filmer.
Blood and Sand (1922)
Rudolph Valentino trotsar mammas vilja och blir toreador/tjurfäktare. När han når status som Spaniens nya hjälte hamnar han i kärlekskonflikt mellan sin fästmö och en annan kvinna.
Det är svårt att ha sympatier för en tjurfäktare men filmen är faktiskt emot tjurfäktning. Det är en stumfilm på cirka 1,5 timmar och kan man koncentrera sig nog är det en bra film. Om man är väldigt känslig för gammaldags kvinnosyn (jag är det inte!) skulle man nog inte tycka om den.
4/5.
Sailor Beware (1952)
En Martin & Lewis-komedi.
Dean Martin och Jerry Lewis blir intagna i flottan och där händer en massa dråpliga saker, speciellt som Lewis inte alltid förstår vad som händer eller vad man ska göra.
Jag älskar den här filmen, jag älskar alla små skämt och ett det är 1 timme och 40 minuter fart. Både Martin och Lewis är i god form och roliga.
5/5.
Artists and Models (1955)
Även detta är en Martin & Lewis-komedi. Dean Martin & Jerry Lewis delar en lägenhet som kämpande konstnärer. Lewis är enerverande och Martin blir trött på hans frenetiska läsande av serietidningar som för honom att drömma högljudda mardrömmar. En natt ropar Lewis ut en formel för raketbränsle vilket gör att spioner och agenter blir misstänksamma – och jakten är startad.
Jag hade hellre sett någon annan än Shirley MacLaine, för jag är inget fan av henne över huvud taget och jag blev smått irriterad på hennes roll. Martin & Lewis var däremot roliga!
3,5/5.
Hollywood or Bust (1956)
Den sista av Lewis & Martin över 15 filmer långa vänskap.
Dean Martin fuskar i ett lotteri och vinner en bil tillsammans med Lewis roll. Lewis berättar att hans dröm är att resa till Hollywood och möta sin idol, Anita Ekberg. Martin går med på att de, tillsammans, skall bege sig till Hollywood men i hemlighet vill han mest bli av med Lewis och stjäla bilen.
Supersöt film och det är så tråkigt att de bröt upp. Däremot är den inte fullt lika bra som Sailor Beware.
(4,5/5)