Vad säger ni om innehållet?

Ciindy

Trådstartare
Vad säger ni om innehållet i följande foder?

1.
Protein: 24% Fett:15,5
Lamm (>14%), Ris (>14%), Majs, Sorghum, Kycklingmjöl, Korn, heläggspulver, Animaliska fetter, Hönsmjöl, Sockerbetsfibrer, Kycklingdigestiv, fickmjöl, torkad öljäst, Kaliumklorid, Salt, Natriumhexametafosfat, Fiskolja, DL_metionin

2.
Protein: 26% Fett: 15%
Kyckling (>25%), Majs, Vete, Animaliskt fett, Hönsmjöl, Sockerbetsfibrer, sorghum, Korn, Kycklingdegistiv, Heläggspulver, Torkad öljäst, Kaliumklorid; natriumklorid, Fiskolja, Natriumhexametafosfat, Kalciumkarbonat, DL-metionin.

Ja jag vet allt det där om att olika foder passar olika hundar men det jag undrar är om ni skulle bli intresserad av fodret om ni läste dom här innehållsförteckningarna?
Innehåller det något ämne som skulle göra att ni direkt sa tack och hej åt fodret?
Och såklart lite tankar och så.
Som vissa vet är jag helt vilde i foderdjungeln och behöver mycket hjälp av er kloka ;).

Sv: Vad säger ni om innehållet?

Vad säger ni om innehållet i följande foder?
Ja jag vet allt det där om att olika foder passar olika hundar men det jag undrar är om ni skulle bli intresserad av fodret om ni läste dom här innehållsförteckningarna?
Innehåller det något ämne som skulle göra att ni direkt sa tack och hej åt fodret?
Och såklart lite tankar och så.
Som vissa vet är jag helt vilde i foderdjungeln och behöver mycket hjälp av er kloka ;).

1.
Protein: 24% Fett:15,5
Lamm (>14%), Ris (>14%), Majs, Sorghum, Kycklingmjöl, Korn, heläggspulver, Animaliska fetter, Hönsmjöl, Sockerbetsfibrer, Kycklingdigestiv, fickmjöl, torkad öljäst, Kaliumklorid, Salt, Natriumhexametafosfat, Fiskolja, DL_metionin.

Ganska låga mängder av lamm & ris (totalt 28%, dvs 72% "annat"), innehåller majs och korn. Vad är fickmjöl förresten? Det är inte ett foder jag skulle välja, jag vill gärna undvika majs och spannmål i de mån det går. Av spannmålen är korn något bättre än vete, men fortfarade inget jag vill fodra med.

2.
Protein: 26% Fett: 15%
Kyckling (>25%), Majs, Vete, Animaliskt fett, Hönsmjöl, Sockerbetsfibrer, sorghum, Korn, Kycklingdegistiv, Heläggspulver, Torkad öljäst, Kaliumklorid; natriumklorid, Fiskolja, Natriumhexametafosfat, Kalciumkarbonat, DL-metionin.

Majs och vete som ingredienser högt i listan, korn lite senare i listan. Det är absolut inte ett foder jag skulle välja, då jag inte inte vill fodra hunden med vete.

Ang fickmjölet ska det såklart vara fiskmjöl:o.

Sa vänta in fler bukares tyckande ch tänkande, men du och jag tänker på smama sak = höga mängder spannmål :p.

3.
Protein:25% Fett: 18%
Ris, torkad fågel, animaliskt fett, hydrolyserat animaliskt protein, betfiber, vegetabiliskt proteinisolat, majsgluten, vegetabilisk olja (soja, borago), mineral, fiskolja, FOS, MOS, äggpulver.

Fodret jag ger har Protein 29% och fett 17%
Det innehåller lammkött 21% och ris 21%, fågelköttsfett min 8%, torkad betmassa, solrosolja, kaliumklorid salt, magnesiumfosfat, fiskolja, ringblomsmjöl, torkad kelp, rosmarinextrakt.

Du har skrivit att det ingår sorghum? Vad är det?

Jag säger nej till allt med vete (helst annat spannmål också), nöt, konserveringsmedel och mejeriprodukter i sig. Eftersom alla tre produkter innehåller något därav skulle det inte vara något jag skulle köpa.

Nja, skulle nog inte rekommendera ngt av de. Nr tre tycker jag har en massa konstiga ingredienser. Det fodret behöver inte vara det bästa fastän det troligen kostae en hel del.

Svarar alla:

Dessa foder ligger i ganska olika prisklasser, 2 st runt 600 kr för en 15kg säck och den ena ca 400 för 15kg. Jag ska byta foder åt hunden nu och vill såklart undvika allt spannmål vilket inte verkar vara det lättaste...
Jag vill höra andras syn på foder med sånna ämnen och hur dom kan sälja så bra även fast dom egentligen innehåller en massa skit:eek:.

Sorghum har jag ingen aning om vad det är, bara skrivit av innehållsförteckningar :p.

Jag sökte på nätet om sorghum (trodde det kanske var en felstavning) nu precis. Det är en sorts gräs, så även det är en typ av spannmål.

Nej, spannmål vill även jag undvika. Missade att skriva det i förra inlägget.

Jag hatar långa innehållsförteckningar med innehåll som hade passat bättre till hästen än till hunden... Därför ger jag glutenfritt färskfoder och slipper på så sätt det allra mesta av spannmål, fiskmjöl, sockerbetor osv.

Jag tänkte just på det när jag läste innehållsförteckningarna, låter mer som ett foder för en ko än en hund...

Har kollat upp dom flesta kända märkena och ska nu börja med dom mindre kända och läsa varje innehållsförteckning väldigt noga...

Jag ger ett ord för Priimas färskfoder, deras innehållsförteckning skiljer sig lite mot dom vanligare färskfodren. Värt att kolla upp kanske. :)

Har tyvärr ingen plats för färskfoder, frysen är redan överfull och utrymme finns inte för frysbox..:(

Fast glutenfritt är det väl inte, ångkokt korn innehåller ju gluten (om jag inte är helt felunderrättad). Jag har sett på Nordics hemsida att de skriver att gluten försvinner från kornet när det ångkokas, men det tror jag inte på. Om det hade varit så enkelt att bara ångkoka för att bli av med gluten så är jag övertygad om att det hade varit välkänt bland de som kan glutenintolerans hos människor, och jag har trots sökande inte hittat ett ord om det (förutom på Nordics hemsida...). Dock innehåller korn ganska låga halter av gluten, åtminstone i förhållande till vete. Jag är intresserad av färskfoder och letade febrilt efter ett glutenfritt, men har inte lyckats hitta något hittills. Så överbevisa mig gärna (väldigt gärna, jag vill nämligen gärna hitta ett glutenfritt färskfoder, allra helst med lamm :P)

Skulle själv inte använda något utav dem, för myckat annat jox såsom spannmål o för lite fett.

Foderbilen har tydligen en ny tjänst på sin hemsida där man kan skriva in vilka värden man vill ha på sitt foder, sen får man reda på vilka foder som ligger närmast.

mvh

Själv använder jag ett foder med detta innehåll:

Lammköttmjöl (23%), malet ris (23%), malen havre, linfrömjöl, kycklingfett, betmassa, lecitin, naturligt lammsmakämne, yuccapalmsextrakt.

Det är det foder jag hittat som har minst "jox" men som ändå inte kostar skjortan (jag har 4-5 hundar i storleksklassen 35-50 kg att utfodra).
Det jag skull evilja ha bort är betmassan men det är som sagt svårt att hitta foder utan "allt" skit men som är prisvärt.

Själv använder jag ett foder med detta innehåll:

Lammköttmjöl (23%), malet ris (23%), malen havre, linfrömjöl, kycklingfett, betmassa, lecitin, naturligt lammsmakämne, yuccapalmsextrakt.

Det är det foder jag hittat som har minst "jox" men som ändå inte kostar skjortan (jag har 4-5 hundar i storleksklassen 35-50 kg att utfodra).
Det jag skull evilja ha bort är betmassan men det är som sagt svårt att hitta foder utan "allt" skit men som är prisvärt.

Får man fråga vilket foder du använder? Är det kanske Precept Sensicare? Jag har precis som du sökt efter ett foder utan en massa jox. Jag ville ha ett glutenfritt foder med lamm som enda animaliska köttkällan och ris som den största (helst enda) kolhydratkällan. Jag hittade då ANF lamm & ris som jag fodrat med i lite mer än ett halvår och är nöjd med. Jag skulle dock helst vilja ha bort betmassan och kanske även äggen (fast här är jag kluven, vet inte om det är bra eller dåligt med dem...).

ANF lamm & ris innehåller:
Lammköttmjöl (28%), malet ris (27%), riskli, kycklingfett, torkade ägg, betmassa, linfrömjöl, naturligt smakämne, torkade alger, lecitin, fiskolja, yuccapalmsextrakt.

Ett annat foder jag har sneglat på är Bravos torrfoder, dock hade jag inte hittat det när jag valde foder i vintras, och eftersom hunden funkar bra på ANF är jag inte så villig att byta just nu. Annars gillar jag innehållet (helt fritt från "jox" :D):
Animaliska produkter från lamm, Köttmjöl av lamm, Specialbehandlat ris, animaliskt och vegetabiliskt fett, mineraler, vitaminer

Får man fråga vilket foder du använder? Är det kanske Precept Sensicare? Jag har precis som du sökt efter ett foder utan en massa jox. Jag ville ha ett glutenfritt foder med lamm som enda animaliska köttkällan och ris som den största (helst enda) kolhydratkällan. Jag hittade då ANF lamm & ris som jag fodrat med i lite mer än ett halvår och är nöjd med. Jag skulle dock helst vilja ha bort betmassan och kanske även äggen (fast här är jag kluven, vet inte om det är bra eller dåligt med dem...).

ANF lamm & ris innehåller:
Lammköttmjöl (28%), malet ris (27%), riskli, kycklingfett, torkade ägg, betmassa, linfrömjöl, naturligt smakämne, torkade alger, lecitin, fiskolja, yuccapalmsextrakt.

Ett annat foder jag har sneglat på är Bravos torrfoder, dock hade jag inte hittat det när jag valde foder i vintras, och eftersom hunden funkar bra på ANF är jag inte så villig att byta just nu. Annars gillar jag innehållet (helt fritt från "jox" :D):
Animaliska produkter från lamm, Köttmjöl av lamm, Specialbehandlat ris, animaliskt och vegetabiliskt fett, mineraler, vitaminer

Ja, det är Precept Sensicare jag har :)
Jag använde ANF förut men bytte då det är så jädra små bitar så mina stora lufsar svalde utan att tugga, påpekade det för Lupus och det var fler som hade sagt samma men de kan ju inte göra något åt det. Dessutom blev mina extremt gasiga av ANF :o

P S är den som funkar allra bäst av de jag provat med lite "jox" i. Det har egentligen lite för dåliga protein/fett värden för mina hundar men men...

Jag har provat Bravos torrfoder och blev inte imponerad. Hundarna fick trist päls och de verkade inte tycka det var särskilt gott heller.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 742
Senast: fijja
·
Hundhälsa I need some help! Får hem min Rottisvalp den 4e juni och hon äter just nu detta: Sammansättning Kyckling (>24 %), majs, vete, durra...
Svar
18
· Visningar
2 085
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var... 2
Svar
24
· Visningar
4 642
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 582
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka