Hundfoder...

Sv: Hundfoder...

Så länge vi utfodrar båda samtidigt går allt ner.. :D

De är väl inte dåliga i pälsen, men de hade nog kunnat vara bättre. Och de skiter kanske inte jättedåligt heller, men de kan bajsa 2-3 gånger på en dag ivf.

Ja, eller hur? Det är inte konstigt att man blir förvirrad :p
 
Sv: Hundfoder...

Haha, jag såg det sen, det såg lite fel ut :D

Ja, det ser ju onekligen så ut! Så egentligen kan man lika gärna ge torrfoder då?
 
Sv: Hundfoder...

Man kanske måste räkna om till torrsubstans ... Och då blir det ju som ni säger inte särskilt bra. Bättre än processat torrfoder är jag övertygad om, men inte superbra. Jag som tänkte börja med bravo lamm till min allergiska hund. Nu blev det plötsligt jobbigt här.
 
Sv: Hundfoder...

Oj! Om man räknar på TS Så är det väl mer än 50%NFE i Lamm och mellan 40-50% NFE i Bas med vom?
Lite snabbt överslaget i huvudet...
 
Sv: Hundfoder...

Och i Nordics är det också runt 40%, även i Standardt (förutom extra). VAD ska man ge egentligen?
 
Sv: Hundfoder...

*suck* ja...

Men egentligen, om det är sådana värden i de flesta hundfoderna så kanske det inte är så farligt?
Vad gör det egentligen för hunden om NFE Ligger över 40%?
 
Sv: Hundfoder...

Nu hittade jag Voh, Och det är bara den emd ris som innehåller kolhydrater 6%, och i den är det 33% TS så.... 18% på TS
Och dom andra innehåller inga kolhydrater. Men varför ska inte hundar ha några kolhydrater? Och då på min hund så funkar inte magen om det inte är kolhydrater i.

jag ger ju sprint när hon får VoH, och den innehåller 15% protein, dvs ca 44% protein av TS och inga kolhydrater.
 
Sv: Hundfoder...

För att i det vilda är det enda vegetabiliska de får i sig det som ligger i bytesdjurets mage, och möjligen lite bär och frukt om de får tag på det. Men det är väl individuellt, min lille blir också hård i magen om han inte får i sig lite grönsaker, och det är ju ganska vanligt. Dessutom blir ju många lite runda om de bara får fett och protein, min inräknad ;)
 
Sv: Hundfoder...

Jo, men är bytesdjuret ett idisslande djur så är det ganska stor del som är vegetabiliskt. Från levande vikt till slaktad vikt så försvinner åtminstonde en tredje del av vikten, och ska man sen räkna bort vikten från ben mm så hamnar det vegetabiliska inte så lågt procentuellt. Men då talar vi om vegetabilier, inte om kolhydrater.
Men jag vet inte, jag bara spånar...


jag behöver inte oroa mig för att min hund blir för rund, en del veterinärer tycker tom hon är i underkant på hullet.
 
Sv: Hundfoder...

Jag har inte heller någon aning egentligen. Hoppas någon med lite mer koll svarar i tråden så man får reda på hur det egentligen ligger till :)
 
Sv: Hundfoder...

Jag hoppas också nån som vet, eller kan hitta nåt på nätete kan svara :)

jag skulle vilja hitta siffror på vad en älg innehåller, i protein, kolhydrat och TS, egentligen skulle det väl inte vara så svårt på slu eller nåt liknande ställe ta reda på en sån sak. Det är otroligt intressant detta hur som helst. För några år sedan gick jag samma resa genom hästfoderträsket, läste mycket forskning, egna erfarenheter och lite logiskt tänkande så hamnade jag där jag är idag i mitt foder-tänkade till häst. Hoppas att jag kan läsa mig till hund foder lika bra.
 
Sv: Hundfoder...

*kl*

Jag har valt att ge både färsk- och torrfoder. Mest för att vi är ute och reser en del och då är det skönt att kunna ta med torrfoder istället för att se till att korvarna håller sig frysta.

Hon får VoH med lax och Brit Care large breed adult. Brit Care innehåller inte majs, vete eller soja. Däremot finns ris i det fodret, så där får hon i sig en viss mängd kolhydrater. Hon är superfin i magen, hon bajsar fortfarande 3 ggr/dag, men mängden är mycket mindre. Visst VoH dyrt, men det finns i butik nära mig. Det gör att jag slipper köpa hem så stora mängder samtidigt och då tar det inte så mycket plats i frysen heller :)

Jag har rottis, en ras som är känd för att gå upp i vikt på typ luft. Men hon äter enligt rekommendationerna av både VoH och brit care, och det är bara nu när hon har koppelvila som jag börjar se att hon börjar lägga på sig lite.
 
Sv: Hundfoder...

ja, brit care lät bra, tills jag hittade deras innehållsförteckning, det står ingenting om kolhydrater eller NFE. Däremot om man lägger ihop dom siffrorna dom redovisar, så fattas det ca 40-50%. dvs dom redovisar bara 60-50% av innehållet? Det tycker jag är märkligt :)
 
Sv: Hundfoder...

Jag kommer nog köra på Fodax. Enligt deras innehållsförteckning omräknat till ts så är det ca 28% kolhydrater i den som är värst, vilket känns ok.
 
Sv: Hundfoder...

Det finns så många åsikter kring hundfoder och jag tror att man måste bilda sin egen uppfattning kring vad man tror är bra.
Själv vill jag ge foder som är:
-spannmålsfritt
-fritt från onödiga konstgjorda tillsatser
-hög andel animalier och mkt kött

Jag tycker egentligen att VoH är typ det bästa man kan ge sin hund men eftersom jag även tycker att det är lite krångligt med färskfoder så ger jag torrfodret Taste of the Wild. Det innehåller inga spannmål, bara animaliska produkter och rotfrukter/grönsaker/bär.
 
Sv: Hundfoder...

Hur vet man hur mkt NFE ett foder innehåller om det inte står i innehållsförteckningen?
 
Sv: Hundfoder...

Det finns så många åsikter kring hundfoder och jag tror att man måste bilda sin egen uppfattning kring vad man tror är bra.
Själv vill jag ge foder som är:
-spannmålsfritt
-fritt från onödiga konstgjorda tillsatser
-hög andel animalier och mkt kött

Jag tycker egentligen att VoH är typ det bästa man kan ge sin hund men eftersom jag även tycker att det är lite krångligt med färskfoder så ger jag torrfodret Taste of the Wild. Det innehåller inga spannmål, bara animaliska produkter och rotfrukter/grönsaker/bär.

Ja, du har nog helt rätt i det.

Lite så tänker jag också, eller åtminstone så lite spannmål/NFE som möjligt.
Taste of the Wild lät ju onekligen intressant! Kanske kan vara något att komplettera med om inte annat...

Är potatis i foder bättre än spannmål?
Jag får inte riktigt ihop deras innehållsförteckning bara. Räknar man ihop procentmängden på t ec High Prairie Canine Formula så blir det bara 66,1%? Alltså fattas det 33,9% av något? Eller tänker jag fel?
 

Liknande trådar

G
Hundhälsa Kycklingkött, nöt och fläskkött, korn, majs, animaliskt och vegetabiliskt fett, vetegroddar, linfrömjöl, betfiber, äggpulver, blodmjöl...
2
Svar
36
· Visningar
2 915
Senast: Rose
·
Hundhälsa Tycker Lillfjant är väl kliig. Inte sår, eller ens att det syns i pälsen att han kliat, huden och pälsen är jättefin. Magen utmärkt. Men...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 759
Senast: Zqathan
·
Övr. Hund Hundfoder är min svaga sida,med rätt formulering låter det "mesta" bra i mina öron tyvärr. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig...
Svar
18
· Visningar
1 460
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp