Vad säger regelverket?

snurpe

Trådstartare
Satt och diskuterade med en vän häromdagen och tänkte höra om ni vet vad som gäller.

Tänk er att man tar max 2 kullar per år (blandrasavel) och säljer dessa ungar för låt säga 2000 kr/styck. Kullarna innebär en hel del utgifter med vaccinationer, hankostnad och dylikt så det finns en viss förtjänst men det handlar inte om några jättesummor.

Vad säger regelverket om detta? Behövs företag med typ f-skattsedel? Måste det hela deklareras och skattas för?

/snurpe

Sv: Vad säger regelverket?

Det måste deklareras och skattas, men inte med f-skatt utan som inkomst av hobby. Om omsättningen är över 30.000:- (vilket väl inte är aktuellt i det här fallet men som upplysning) är man även momspliktig.

Som sagt, det klassas som hobbyverksamhet. Varje tjänad slant ska det betalas vanlig A-skatt på. Det finns bekvämt nog en ruta i den vanliga deklarationen där man fyller i eventuell vinst på hobbyverksamhet. Vill Skatteverket ha in papper kommer de kontakta dig. Man bör spara alla kvitton på inkomster och utgifter i 5 år.

Men tar man bara 2000 kr/kattunge och man grundvaccinerar, avmaskar, veterinärbesiktigar, ID-märker och räknar in foder och sant... då går man antagligen inte plus. Om man inte har en mycket billig veterinär.

Det är under sju år man sparar kvitton oavsett om man gått med vinst eller inte. Jag antar att man kan bli skönstaxerad så långt tillbaka om Skatteverket tror att man gått med vinst, och har man då gjort sig av med kvitton som skulle ha bevisat motsatsen ligger man väl illa till. Har man verkligen gått med vinst är man som sagt skyldig att ange det från första kronan i sin deklaration. Men allt står i deras pdf-broschyr i länken.
http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

Det är under sju år man sparar kvitton oavsett om man gått med vinst eller inte. Jag antar att man kan bli skönstaxerad så långt tillbaka om Skatteverket tror att man gått med vinst, och har man då gjort sig av med kvitton som skulle ha bevisat motsatsen ligger man väl illa till. Har man verkligen gått med vinst är man som sagt skyldig att ange det från första kronan i sin deklaration. Men allt står i deras pdf-broschyr i länken.
http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

Fast i praktiken behöver man egentligen bara spara i 7 år om man tänkt sig göra avdrag. Iaf enligt killen jag pratade med på Skatteverket.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
26 321
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka