Vad sägs om en klimattråd?

Fast så himla dyrt är det väl inte. Jag betalar 470 för mitt månadskort. Åker i Göteborg (alltså inte ut i Mölndal eller så utan bara inne i Göteborg) förvisso på studentkort men "riktigt" kort kostar typ 700kr. Min bil kostar mig flera tusen i månaden (1500 parkering hemma, trängselskatt, försäkring, vanlig skatt, nya däck, service mm mm). Så tycker verkligen inte att kollektivtrafiken är dyr, iaf inte här.

Är en av få i klassen som faktiskt betalar för att åka kollektivt, övriga plankar...
Beror ju på var man bor. Här behöver de flesta ha bil, så man kan inte jämföra att inte ha bil alls / åka kollektivt. Och när de ändå har en bil, så förstår jag att det är svårt att motivera sig att åka kollektivt när det är så mycket dyrare per resa, osäkert om tåget går och hur försenat det eventuellt kommer vara osv.
 
Med tanke på vintråden... Är det någon som har koll på vad klimatpåverkan är av diverse vin och vad skulle vara bra klimatval?
Vin har klimatpåverkan som vilken annan produkt av frukt eller bär som helst. Det är ju jäst saft. Så det blir ju då frakten som blir den stora och som med så mycket annat är resan till systembolaget troligen den största klimatpåverkan. Om man vill vara rädd om hela miljön och inte bara klimatet är det bra att välja ekologiskt vin som då vindruvor sprutas mycket.
 
"De direkta effekterna av klimatförändringarna ses omedelbart efter extrema händelser, såsom olyckor och sjukdom vid översvämningar och stormar, eller skogsbränder till följd av värmeböljor. Direkta effekter kan orsaka omedelbar ökad dödlighet och sjuklighet samt påverka ett flertal olika hälsotillstånd.

Indirekta effekter kommer med en viss fördröjning, och är resultat av en följd kedjereaktioner i biologiska eller sociala system. Indirekta effekter, som beror till större grad på samspel i biologiska och sociala system, har ofta en mer väldefinierad hälsopåverkan, exempelvis vibrioinfektion, mygg- eller fästingburen sjukdom, undernäring eller psykiska ohälsa.

Det krävs således tvärvetenskapliga och sektorövergripande samarbeten mellan många olika aktörer, för att studera och utveckla effektiva strategier för att minska hälsopåverkan av klimatförändringar."
https://www.dn.se/debatt/extremvader-kommer-att-paverka-svenska-folkhalsan/
 
Fast att vi har låga utsläpp är ju för att det som tillverkas utanför Sverige inte räknas. Alltså typ all textilindustri, de flest elektriska apparater etc. Att säga att vi står för lite är ju för att import räknas i det landet det tillverkas. Jag handlar tyvärr (utöver mat) relativt få svenskproducerade produkter. Inte för att jag inte vill men för det nästan inte finns.

Nej, det beror inte på det utan på att Sverige utgör drygt en promille av jordens befolkning.
 
Kan vi inte bara slå fast att kollektivtrafik fungerar (relativt sett) utmärkt och är (relativt sett) billigt i större folkanhopningar, som Stockholm, Göteborg och Malmö.
Men ju mer vischa och landsbygd och glesbygd och skogslän man bor på/i, desto sämre blir möjligheten att få ens liv att fungera med en nu dyr och kass kollektivtrafik.

Så att beskriva hur min kollektivtrafik ser ut, och sedan ta för givet att alla andra har samma förutsättningar leder inte till något konstruktivt.


Och nej,
pendeltågseländet i Stockholm är en pendeltågssituation som är ungefär en miljon gånger bättre än en pendeltågssituation där det är 40 mil till närmsta levande järnväg.
 
Fast så himla dyrt är det väl inte. Jag betalar 470 för mitt månadskort. Åker i Göteborg (alltså inte ut i Mölndal eller så utan bara inne i Göteborg) förvisso på studentkort men "riktigt" kort kostar typ 700kr. Min bil kostar mig flera tusen i månaden (1500 parkering hemma, trängselskatt, försäkring, vanlig skatt, nya däck, service mm mm). Så tycker verkligen inte att kollektivtrafiken är dyr, iaf inte här.

Är en av få i klassen som faktiskt betalar för att åka kollektivt, övriga plankar...
Jag tänker mer att många redan har sin bil och att det då är dyrare att åka buss än att starta bilen. Jag behöver ha bil för att ta mig till stallet, har övervägt bilpool men det blev dyrt även när jag jämför mot bilens kostnader.
Så när jag redan har en bil ståendes hemma är det ibland svårt att motivera busskostnaden, framförallt för enstaka resor om man inte har månadskort.

Om vi tex ska till stan och shoppa eller gå på bio så kostar det oss 100 kr tur och retur för 2 personer. Då är det billigare att ta bilen och betala för parkering.
Eller enstaka buss/tågresor inom länet till annan stad, dyrare än bilkostnaden.

Däremot på vintrarna när jag ändå har busskort för att resa till och från jobbet (promenerar sommarhalvåret), då är det ju självklart att välja bussen när jag redan har betalt för ett månadskort.

I min kommun vill vissa partier testa gratis kollektivtrafik. Tycker det låter bra :)
 
Jag tänker mer att många redan har sin bil och att det då är dyrare att åka buss än att starta bilen. Jag behöver ha bil för att ta mig till stallet, har övervägt bilpool men det blev dyrt även när jag jämför mot bilens kostnader.
Så när jag redan har en bil ståendes hemma är det ibland svårt att motivera busskostnaden, framförallt för enstaka resor om man inte har månadskort.

Om vi tex ska till stan och shoppa eller gå på bio så kostar det oss 100 kr tur och retur för 2 personer. Då är det billigare att ta bilen och betala för parkering.
Eller enstaka buss/tågresor inom länet till annan stad, dyrare än bilkostnaden.

Däremot på vintrarna när jag ändå har busskort för att resa till och från jobbet (promenerar sommarhalvåret), då är det ju självklart att välja bussen när jag redan har betalt för ett månadskort.

I min kommun vill vissa partier testa gratis kollektivtrafik. Tycker det låter bra :)

Jag har både bil (som egentligen bara står och kostar flera tusen i månaden) och kort för kollektivtrafik. Åker ändå kollektivt trots att jag har bil. Skulle jag parkera vid skolan kostar det 40kr i timmen + att jag redan betalar 1500 för min garageplats hemma. Jag tycker faktiskt inte kollektivtrafik ska vara gratis. Tycker man det är för dyrt kan man cykla eller gå.
 
Här är kollektivtrafiken för dåligt utbyggd för att det ska fungera. Det går att ta sig till jobbet. Bussarna är helt anpassade efter skolan och slutar gå tidigt och turerna är för glesa för att det ska gå att få ett funktionellt liv. Som uppväxt i Stockholm så har jag annars nyttjat kollektivtrafiken större delen av mitt liv för alla transporter men utanför storstadsregionerna så fungerar den inte.
 
Jag har både bil (som egentligen bara står och kostar flera tusen i månaden) och kort för kollektivtrafik. Åker ändå kollektivt trots att jag har bil. Skulle jag parkera vid skolan kostar det 40kr i timmen + att jag redan betalar 1500 för min garageplats hemma. Jag tycker faktiskt inte kollektivtrafik ska vara gratis. Tycker man det är för dyrt kan man cykla eller gå.
Nu har du ju ett storstadsperspektiv igen. Här kostar det 0 kr att parkera och de som har transporter utanför tätorten blir extremt begränsade om det ens är möjligt att använda sig av kollektivtrafik.
 
Nu har du ju ett storstadsperspektiv igen. Här kostar det 0 kr att parkera och de som har transporter utanför tätorten blir extremt begränsade om det ens är möjligt att använda sig av kollektivtrafik.
Självklart ska man bygga ut kollektivtrafiken, men det ska inte vara gratis. Varken i storstad eller glesbygd.
 
Självklart ska man bygga ut kollektivtrafiken, men det ska inte vara gratis. Varken i storstad eller glesbygd.
Berätta hur du tänkt att kollektivtrafiken ska vara utbyggd i t.ex Storumans kommun, och hur människorna där ska bygga sina liv efter denna nya giv.

Är det rimligt att den ska kosta i trakterna av vad du betalar för ditt månadskort?
 
Jag har både bil (som egentligen bara står och kostar flera tusen i månaden) och kort för kollektivtrafik. Åker ändå kollektivt trots att jag har bil. Skulle jag parkera vid skolan kostar det 40kr i timmen + att jag redan betalar 1500 för min garageplats hemma. Jag tycker faktiskt inte kollektivtrafik ska vara gratis. Tycker man det är för dyrt kan man cykla eller gå.
Använder du inte bilen alls men betalar ändå flera tusen i månaden? Kanske läge att sälja den?
 
[QUOTE="MiniLi, post: 18661526, member: 3557"

Om vi tex ska till stan och shoppa eller gå på bio så kostar det oss 100 kr tur och retur för 2 personer. Då är det billigare att ta bilen och betala för parkering.
Eller enstaka buss/tågresor inom länet till annan stad, dyrare än bilkostnaden.
[/QUOTE]

Det var iofs väldigt billigt. För mig kostar det 80 kronor t.o.r. ( 160:- för 2)Parkering i min nära stad är gratis.
Mitt problem är att det bara går 2 bussar om dagen. Skolbussen kl 8 på morgonen och skolbussen 16,00 på em. Det gör det i princip omöjligt att använda den.
 
Berätta hur du tänkt att kollektivtrafiken ska vara utbyggd i t.ex Storumans kommun, och hur människorna där ska bygga sina liv efter denna nya giv.

Är det rimligt att den ska kosta i trakterna av vad du betalar för ditt månadskort?

Det kommer aldrig att hända. Underlaget bär aldrig en buss/tåg förbindelse.
 
Där jag bott dom senaste 12 åren eller så fanns närmaste busshållplats 10 km bort, med väldigt få turer.
Min finns rätt nära men tyvärr går det inte att t.ex få en em. tid på sjukhuset för sjukhuset ligger för långt bort från bussens avgångsplats för att man ska hinna dit, speciellt som jag inte kan gå så raskt. Diabetesen har gjort mina fötter okänsliga så balansen är inte 100.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp