Vad sägs om en klimattråd?

Ang första stycket så skrev jag ju det med.

Ang resten så är det såklart alla ska hjälpa till även om vi är ett litet land.

Men just tanken på hopplöshet (med tanke på sveriges lilla befolkning) måste ju drabba fler än mig ibland??

Ang bensinskatt för bönder och folk som bor på landsbyggden så tycker jag skatten ska sänkas samt lokaltrafiken byggas ut och bli billigare för passageraren.
Det låter inte som att det går hand i hand men hur ska bönderna kunna lokalproducera och sedan sälja färdig produkt till ett pris som konsumenten har råd med?

Det måste kunna gå fler en 2 eller 3 bussar per dag mellan glesbygd och stad.

Samt för busstrafik för folk som pendlar. Iafl mellan norrtälje-stockholm är det billigare att ta bil om man är minst 2 personer i bilen än det är att ta buss. Samt du vinner en hel del tid.
Jag håller med dig, kollektivtrafiken behöver absolut bli bättre och billigare!
 
Samt för busstrafik för folk som pendlar. Iafl mellan norrtälje-stockholm är det billigare att ta bil om man är minst 2 personer i bilen än det är att ta buss. Samt du vinner en hel del tid.

Hur räknar du då? Om du pendlar kostar ett SL kort 860 kr, med bil blir det ju 14 mil om dagen gånger 22 dagar gånger bilkostanden delat med två. Med en bilkostnad på 20 kr vilket är alldeles för lågt egentligen blir det 3080 kr per person i månaden (140kr/dag), ganska mycket dyrare alltså. Visst om du bara åker en dag och köper enkelbiljett blir dagskostanaden högre, 82 kr och med reskassa 62 kr, inte lika stor vinst men fortfarande billigare. Hurvida det blir tidsförlust eller inte beror ju på när man åker och vart i stan man ska men själva sträckan Norrtälje-Stockholm går snarare snabbare med bussen om man åker i rusningstid.

Edit, räknade med för kort sträcka mellan Stockholm och Norrtälje
 
Senast ändrad:
viktig tråd... antagligen.

Sedan är det ju omöjligt att spå, oavsett vetenskapen. Klimatforskare skapar modeller men jag tror ju inte att man kan skapa en tillförlitlig modell att utgå från.

Oavsett det, så är det väl viktigt att försöka tänka resurs-smart.
Vilket de flesta av oss gör och inte gör inom olika områden.

För egen del:
Klimat/resurssmart:
reser inte med flyg (reser inte så mycket över huvud taget)
Byter inte ut fungerande apparater/prylar.
Har inte så många elektronikprylar över huvud taget, har en mobiltelefon (köpt nyår -18), en bärbar dator (sju år gammal), en CD-spelare (tre år gammal).
Kyl och frys, har faktiskt två kylskåp eftersom jag fått ärva föräldrarnas gamla, det är dock enbart i gång vid tredagars ridkurs som ordnas hemma och inte anslutet till el annars. De jag har i huset är från -98.
Spis - förstås. Från -96 tror jag.
Tvättmaskin, tre år gammal (eller fyra, minns inte).
Luftvärmepump - om den nu sorterar under elektronikpryl.

Släcker lampor, drar ut sladdar. Lika mycket för brand-noja som klimat, men nog sparar det energi.
använder faktiskt inte luftvärmeväxlaren för att kyla ner stugan vilket jag hade kunnat göra.

På minussidan:
häst som hobby. Tränar och tävlar. Köper foder och utrustning.
Behöver jag skriva så mycket mer...

kör fyrhjulsdriven halvstor bil av samma skäl, drar ca 0.6 l/mil utan hästtransport på dragkroken.
Men som sagt, häst-hobby.
Fy sjutton så stora resurser det tar av vår miljö!
 
Apokalypsen är en besvikelse.
"Jag trodde verkligen inte att apokalypsen skulle vara tråkig. Att själva jordens undergång skulle vara såhär ointressant.


Jag har tänkt på undergången en hel del genom åren. Legat vaken och funderat på hur jag skulle klara mig efter katastrofen. Eller inte. Skulle jag vara Mad Max eller skulle jag vara någons mat?Och nu när apokalypsen är här så känner jag mig mest besviken. Jag ville inte tro det skulle bli såhär vardagligt. Såhär lokaltidningsbesviket. Såhär typiskt svenskt."
http://www.gp.se/kultur/kultur/apokalypsen-är-en-besvikelse-1.7478918
Väldigt underhållande läsning.
 
Jag skräms redan av de påtagliga förändringar i floran som skett under min levnad, i mina hemtrakter. Tidigare sällsynta växter som nu är vanliga. Tidigare vanliga växter som helt försvunnit eller enda
När jag började promenera med min hund på en grusås dit jag flyttade 2012 (Mälardalen) såg jag ett litet ungträd av bok en gång. "Det här måste nån ha planterat", tänkte jag.
2015 var sista sommaren jag promenerade med henne där. Då såg jag 20-25 likadana bok-slanor på olika ställen vid stigarna på åsen.
Då var det uppenbart att de planterat sig själva.

(Surö Bokskog strax norr om Mariestad brukar traditionellt sett räknas som Sveriges nordligaste bokskog. Trevlig liten oas att besöka.)
 
"Storskalig sojaodling och uppfödning av köttdjur i Brasilien är två av de främsta orsakerna till skogsskövling i Amazonas, som har en direkt påverkan på klimatet.

Nu visar en ny studie att mer än två tredjedelar, 68 procent, av allt utländskt kapital som registrerats av Brasiliens centralbank och investerats i kött- och sojaindustrin i Brasilien, kommer via skatteparadis. 70 procent av de fiskefartyg som man vet är involverade i illegalt fiske på världshaven är eller har varit registrerade i skatteparadis."
https://www.dn.se/ekonomi/skatteparadis-kopplas-till-miljoforstoring/
 
"Storskalig sojaodling och uppfödning av köttdjur i Brasilien är två av de främsta orsakerna till skogsskövling i Amazonas, som har en direkt påverkan på klimatet.

Nu visar en ny studie att mer än två tredjedelar, 68 procent, av allt utländskt kapital som registrerats av Brasiliens centralbank och investerats i kött- och sojaindustrin i Brasilien, kommer via skatteparadis. 70 procent av de fiskefartyg som man vet är involverade i illegalt fiske på världshaven är eller har varit registrerade i skatteparadis."
https://www.dn.se/ekonomi/skatteparadis-kopplas-till-miljoforstoring/
"– Skatteparadisen kostar alla länder i form av att uteblivna skatteintäkter som hade kunnat gå till barnen i skolan och omsorgen om våra äldre i stället hamnar i skatteparadisen. Om pengarna dessutom används till aktivitet som förstör miljön på planeten är det än värre."
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/skarpta-krav-pa-skatteparadis/
 
"Storskalig sojaodling och uppfödning av köttdjur i Brasilien är två av de främsta orsakerna till skogsskövling i Amazonas, som har en direkt påverkan på klimatet.

Nu visar en ny studie att mer än två tredjedelar, 68 procent, av allt utländskt kapital som registrerats av Brasiliens centralbank och investerats i kött- och sojaindustrin i Brasilien, kommer via skatteparadis. 70 procent av de fiskefartyg som man vet är involverade i illegalt fiske på världshaven är eller har varit registrerade i skatteparadis."
https://www.dn.se/ekonomi/skatteparadis-kopplas-till-miljoforstoring/
Ja "naturbeteskött" från Brasilien är knappast nåt att ha. Finns bilder om man googlar. Naturbeteskött från Sverige (svensk definition) är rätt bra.
Mycket av denna soja går just till djurfoder. Mycket därför det pratas om att kött har hög klimatpåverkan. Hur många människor kan soyan (eller spannmål) försörja jämfört med hur många människor kan köttet försörja (efter att korna först ätit upp soja/spannmål)?
 
Jag håller med dig, kollektivtrafiken behöver absolut bli bättre och billigare!

Fast så himla dyrt är det väl inte. Jag betalar 470 för mitt månadskort. Åker i Göteborg (alltså inte ut i Mölndal eller så utan bara inne i Göteborg) förvisso på studentkort men "riktigt" kort kostar typ 700kr. Min bil kostar mig flera tusen i månaden (1500 parkering hemma, trängselskatt, försäkring, vanlig skatt, nya däck, service mm mm). Så tycker verkligen inte att kollektivtrafiken är dyr, iaf inte här.

Är en av få i klassen som faktiskt betalar för att åka kollektivt, övriga plankar...
 
Fast så himla dyrt är det väl inte. Jag betalar 470 för mitt månadskort. Åker i Göteborg (alltså inte ut i Mölndal eller så utan bara inne i Göteborg) förvisso på studentkort men "riktigt" kort kostar typ 700kr. Min bil kostar mig flera tusen i månaden (1500 parkering hemma, trängselskatt, försäkring, vanlig skatt, nya däck, service mm mm). Så tycker verkligen inte att kollektivtrafiken är dyr, iaf inte här.
Nej, ett månadskort är absolut inte dyrt om man bygger om det till ett stadskort för studenter.
 
Fast så himla dyrt är det väl inte. Jag betalar 470 för mitt månadskort. Åker i Göteborg (alltså inte ut i Mölndal eller så utan bara inne i Göteborg) förvisso på studentkort men "riktigt" kort kostar typ 700kr. Min bil kostar mig flera tusen i månaden (1500 parkering hemma, trängselskatt, försäkring, vanlig skatt, nya däck, service mm mm). Så tycker verkligen inte att kollektivtrafiken är dyr, iaf inte här.

Är en av få i klassen som faktiskt betalar för att åka kollektivt, övriga plankar...
Den dagen jag skrev det hade jag åkt buss till stranden. Nu åker jag gratis med vagn, annars hade det kostat 60 kr. Är mindre än en mil med bil. (Åker för tillfället för lite för att månadskortet ska löna sig).
Förra året pendlade jag 10 mil. Gick på ett ut ekonomiskt med tåg och (min) bil. Skatteavdragen blir högre med bil.

Att flyga är ofta både billigare, snabbare och mer tillförlitligt än tåg. Även inrikes. Helt fel ur miljösynpunkt.
 
Det är fortfarande en droppe i havet. Sveriges och dess medborgares utsläpp är försumbart i sammanhanget.

Fast att vi har låga utsläpp är ju för att det som tillverkas utanför Sverige inte räknas. Alltså typ all textilindustri, de flest elektriska apparater etc. Att säga att vi står för lite är ju för att import räknas i det landet det tillverkas. Jag handlar tyvärr (utöver mat) relativt få svenskproducerade produkter. Inte för att jag inte vill men för det nästan inte finns.
 
Fast så himla dyrt är det väl inte. Jag betalar 470 för mitt månadskort. Åker i Göteborg (alltså inte ut i Mölndal eller så utan bara inne i Göteborg) förvisso på studentkort men "riktigt" kort kostar typ 700kr. Min bil kostar mig flera tusen i månaden (1500 parkering hemma, trängselskatt, försäkring, vanlig skatt, nya däck, service mm mm). Så tycker verkligen inte att kollektivtrafiken är dyr, iaf inte här.

Är en av få i klassen som faktiskt betalar för att åka kollektivt, övriga plankar...

Jag kollade för mina föräldrar för nått år sen. Mamma jobbar natt och pappa jobbade skift så de måste ändå ha två bilar. Pappa kunde åka när han jobbade dag men inte natt eller eftermiddag. Mamma stämde inte turerna för. Att åka typ till närmsta affär kostar typ 30kr enkel väg. Det är typ 4km. Skulle de vara ute nån kväll så kan de teoretisk åka buss hem (ca 9km) men det blir billigare att dela en taxi med grannarna.

Generellt så tycker jag det är asnajs med kollektivtrafik men det funkar så dåligt. Sambon testade att pendla kollektivt när jag hade praktik och behövde bilen. Han jobbar för det mesta vanliga kontorstider men i bland blir det senare som typ 19. Detta var under fyra veckors tid och alltså jag vet inte hur många tåg/bussar som ställdes in och vi fick vänta flera timmar innan han kom hem med nästa tåg eller buss.
 
Med tanke på vintråden... Är det någon som har koll på vad klimatpåverkan är av diverse vin och vad skulle vara bra klimatval?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp