Vad sägs om en klimattråd?

@Klonim vad ger störst effekt? om 4000000000 människor resonerar som att deras beteende inte spelar nån roll (och intalar varandra det) eller om varje av dessa 4000000000 ändrar sitt beteende? Även om hälften gör det blir det en effekt. Om ingen gör det går det åt helvete
 
Det är skillnad på att uppmana att inte göra något och att komma med korrekt information om konsekvenserna av handlingen.

Att rösta gör man rimligtvis för att ta sitt politiska ansvar och att det känns rätt, inte för att man inbillar sig att det kommer att få någon påverkan på valet i sig.
Men du har inget klimatmässigt ansvar?
 
Givetvis. Det är därför jag agerar klimatvänligt. Det känns rätt! Fast jag inbillar mig inte att det kommer att få några konsekvenser för klimatet.

Inte omedelbart, men: Själv har jag låtit bli att flyga privat under ett par år, vilket är en stor uppoffring för mig. Detta ger förstås ingen effekt på klimatet - men jag vet att jag väckt tankar hos ett par av mina bekanta som nu också pratar om att kanske inte åka på dem där spontana weekendresan till Prag eller Barcelona. Så viss effekt kan det nog ge på sikt, i form av ringar på vattnet? Fast det är för lite och går för sakta förstås.....
 
@Klonim vad ger störst effekt? om 4000000000 människor resonerar som att deras beteende inte spelar nån roll (och intalar varandra det) eller om varje av dessa 4000000000 ändrar sitt beteende? Även om hälften gör det blir det en effekt. Om ingen gör det går det åt helvete
Fast en mycket liten del av befolkningen kommer ändra på sig av sig själva, för många handlar det om överlevnad och för en del andra om bekvämlighet.
 
Fast en mycket liten del av befolkningen kommer ändra på sig av sig själva, för många handlar det om överlevnad och för en del andra om bekvämlighet.
För de det handlar om överlevnad för så är det 1) generellt inte de som har den största påverkan globalt och 2) ger oss andra snarare större ansvar.
Att tycka "det är ingen idé" är ju definitivt en ursäkt av bekvämlighet. Det är bland annat det jag resonerar emot. Bekvämlighet, kortsiktighet och oförståelse
 
Inte omedelbart, men: Själv har jag låtit bli att flyga privat under ett par år, vilket är en stor uppoffring för mig. Detta ger förstås ingen effekt på klimatet - men jag vet att jag väckt tankar hos ett par av mina bekanta som nu också pratar om att kanske inte åka på dem där spontana weekendresan till Prag eller Barcelona. Så viss effekt kan det nog ge på sikt, i form av ringar på vattnet? Fast det är för lite och går för sakta förstås.....
Precis! Inspirera andra, lära sin omgivning/sina barn/mina elever (som i sin tur kan sprida det vidare), dels göra medvetna val och dels väga upp lite att "alla" åker till Thailand, att det ska vara sån status med konsumtion etc.
 

Bifogade filer

  • Figure_34_länder_1200.jpg
    Figure_34_länder_1200.jpg
    63,2 KB · Visningar: 26
Inte omedelbart, men: Själv har jag låtit bli att flyga privat under ett par år, vilket är en stor uppoffring för mig. Detta ger förstås ingen effekt på klimatet - men jag vet att jag väckt tankar hos ett par av mina bekanta som nu också pratar om att kanske inte åka på dem där spontana weekendresan till Prag eller Barcelona. Så viss effekt kan det nog ge på sikt, i form av ringar på vattnet? Fast det är för lite och går för sakta förstås.....

Inte ens på sikt spelar din insats roll för klimatet. Krävs globala politiska beslut och t.o.m. dessa har högst begränsad påverkan.
 
För de det handlar om överlevnad för så är det 1) generellt inte de som har den största påverkan globalt och 2) ger oss andra snarare större ansvar.
Att tycka "det är ingen idé" är ju definitivt en ursäkt av bekvämlighet. Det är bland annat det jag resonerar emot. Bekvämlighet, kortsiktighet och oförståelse
Fast att tycka "det är ingen idé" och inse att det genom att sprida ringar på vatten som enskild person inte har det genomslag kraften som behövs tillräckligt fort är skillnad.
 
Fast att tycka "det är ingen idé" och inse att det genom att sprida ringar på vatten som enskild person inte har det genomslag kraften som behövs tillräckligt fort är skillnad.
Förstår nog inte vad du menar här?

@Klonim jag har jättesvårt att se/Acceptera att jag inte skulle kunna ha nån påverkan öht. Inte bara gällande klimatet utan öht.
Och framförallt; många droppar små. Det är sin egen påverkan man har störst möjlighet att påverka.
Hade du varit mer motiverad att ändra din konsumtion/levnadsmönster om du bodde i USA bara för att landet är större? Min påverkan varken på människor eller världen stannar inte heller innanför landets gränser.
 
Förstår nog inte vad du menar här?

@Klonim jag har jättesvårt att se/Acceptera att jag inte skulle kunna ha nån påverkan öht. Inte bara gällande klimatet utan öht.
Och framförallt; många droppar små. Det är sin egen påverkan man har störst möjlighet att påverka.
Hade du varit mer motiverad att ändra din konsumtion/levnadsmönster om du bodde i USA bara för att landet är större? Min påverkan varken på människor eller världen stannar inte heller innanför landets gränser.

Fast orsaken till att du inbillar dig att du påverkar beror ju på att människan generellt har svårt för situationer som den inte har någon kontroll över.

Den här situationen har vi ingen kontroll över. Det är bara att inse.
 
Fast orsaken till att du inbillar dig att du påverkar beror ju på att människan generellt har svårt för situationer som den inte har någon kontroll över.

Den här situationen har vi ingen kontroll över. Det är bara att inse.
Tja, det finns ju en hel del forskning som visar på att klimatförändringarna förvisso är ett faktum, men att det fortfarande finns en möjlighet att påverka hur pass illa de blir.
Jag är en av dessa personer vars utsläpp måste minska. Bara en, ja, men om alla tänker så händer ju ingenting. Likaså spelar det mindre roll om min minskning kommer av lagar, teknik eller ändrat beteende (även om alla delar behövs som sagt för att få en- förhoppningsvis- tillräckligt stor förändring hos tillräckligt många).
 
Fast orsaken till att du inbillar dig att du påverkar beror ju på att människan generellt har svårt för situationer som den inte har någon kontroll över.

Den här situationen har vi ingen kontroll över. Det är bara att inse.
Och vad är din slutsats av detta - vad gäller ditt eget beteende?

Jag själv tycker inte det är speciellt konstruktivt att lägga sig ner och skita i allt.

Jag röstar t.ex. För att jag anser att demokrati är otroligt viktigt.
Jag till och med arbetar politiskt för miljöfrågorna. Anser att vi i Sverige måste vara föregångar och jobba för att påvarka andra länder.

Jag har ännu inte lyckats begripa vilka slutsatser du drar. Kan du inte utveckla det, please?
 
Som att @Jeffery sagt tidigare, det är västvärlden, Sverige inkluderat, som har resurserna och självintresset för att minimera nästa isålder som är på väg. Det är vi (västvärlden) som har absolut mest att förlora eftersom det är vi som förbrukar det mesta av världens tillgångar. Som jag tidigare nämnt, om alla levde som gör i Sverige idag behöver vi 4 Jordar för att bibehålla vår levnadsstandard. Länder som Mali, Fijiöarna, Bangladesh, Afghanistan har inte de resurserna eller för den delen det tekniska kunnandet för att göra vad som måste göras, dvs utveckla redskap för att, återigen inte undvika en isålder, utan minimera konsekvenserna.

För att vara brutalt ärlig. De har inte heller lika stor incitament eftersom deras levnadsstandard inte kommer att bli så mycket sämre eller bättre och de är vana vid torka, svält och att delar av deras land blir obeboeligt. Antingen pga krig eller klimatförändringar ofta en stor underliggande orsak till väpnad konflikt. Någonsin undrat varför så många Somalier flytt Somalia och kommit till Sverige? Åk till Somalia och försök överleva där som bonde, ofta ditt enda alternativ eftersom urbaniseringen är låg. Kom sedan tillbaka till Sverige och undra inte längre över Somalias diaspora.

Fler och fler konflikter är över naturresurser (Rwanda/Burundi var i grund och botten en konflikt över land). Nästa våg desperata flyktingar kommer inte vara civila som flyr från krig utan de som för krig och behöver land man kan överleva på. Blandat med spanska, portugisiska och grekiska klimatmigranter. Då kommer Sverige verkligen ha ett migrationsproblem, ja om inte gulfströmmen ändrar riktning för då är det svenskar som blir klimatflyktingar.

Det finns ett kinesiskt ordspråk, varje resa på 10,000 mil, startar med ett steg. Det där steget, det är individer som du och jag i Sverige, Tyskland, Mali, USA, Ryssland, Fiji.
 
Och vad är din slutsats av detta - vad gäller ditt eget beteende?

Jag själv tycker inte det är speciellt konstruktivt att lägga sig ner och skita i allt.

Jag röstar t.ex. För att jag anser att demokrati är otroligt viktigt.
Jag till och med arbetar politiskt för miljöfrågorna. Anser att vi i Sverige måste vara föregångar och jobba för att påvarka andra länder.

Jag har ännu inte lyckats begripa vilka slutsatser du drar. Kan du inte utveckla det, please?

Varför skulle du lägga dig ner och skita i allt, bara för att du har en realistisk syn på utfallet? Om man gör något bör man vara medveten om varför man gör det och konsekvenserna.
 
Det behöver inte betyda att Tokyo är renare än andra städer än att de är bättre på att gömma avfallet liksom sina fattiga.

Det har kommit upp i ett antal trådar tidigare att även om Sverige är ett litet land så är vi en av de värsta länderna vad gäller Earth Overshoot day, dvs där vi börjar konsumerar över våra tillgångar. Om alla konsumerar som Sverige skulle vi behöva fyra jordars resurser (vår overshoot day infaller i april). Jag har för mig att Qatar är nummer 1, vilket inte är konstigt. Frågan är då, tex väger sopsortering upp en resa till Thailand. Åsikterna spretar åtskilligt. Med stor sannolikhet kommer inte vi som sitter här idag att drabbas men däremot våra barnbarn och barnbarnsbarn och deras avkomlingar. Vi vet att jorden är på väg till en ny istid. Men frågan är hur mycket människan har påverkat och fortsätter att påverka den redan naturliga klimatförändringen. Sverige är en av 'vinnarna' eftersom vi kommer få ett medelshavsklimat (om inte gulfströmmen ändrar riktning, då är vi fucked) vilket innebär bl.a att svenska bönder får ändra sina grödor och sätt att odla. Kommer svenska hästägare att kunna använda den del av skörden som idag går åt hästnäringen? Det vet vi inte idag men är något som det behövs forskning runt snarast möjligt. En del svenska bönder kommer att gå i konkurs så är det bara. Australiens bönder kommer att till slut inse att deras farmar inte längre är hållbara. Kalifornien kommer att fortsätta brinna. Har vi riktig otur så blir sommaren 2019 att likna den här och då räcker inte resurser som inte finns.

Tämligen nyligen höjdes bensinskatten, delvis med motivationen att svenskar ska konsumera mindre bensin som vi vet vetenskapligt är en faktor vad gäller miljöförändringar och det blev ett herrans liv här på buke där många bor på landet eller i glesort med dålig lokaltrafik. Det argumenterades häftigt att de som använder mest bensin ska ha sänkt skatt. Lokaltrafik kostar pengar som mindre glesortskommuner inte har pengar till. Ska staten gå in och skjuta till resurser för att bygga ut lokaltrafiken.

Ja Sverige är ett litet land, men det spelar fortfarande roll om vi får ner vår konsumtion så att vi inte använder lika mycket av jordens resurser som idag och blir mer klimatneutrala.

Ang första stycket så skrev jag ju det med.

Ang resten så är det såklart alla ska hjälpa till även om vi är ett litet land.

Men just tanken på hopplöshet (med tanke på sveriges lilla befolkning) måste ju drabba fler än mig ibland??

Ang bensinskatt för bönder och folk som bor på landsbyggden så tycker jag skatten ska sänkas samt lokaltrafiken byggas ut och bli billigare för passageraren.
Det låter inte som att det går hand i hand men hur ska bönderna kunna lokalproducera och sedan sälja färdig produkt till ett pris som konsumenten har råd med?

Det måste kunna gå fler en 2 eller 3 bussar per dag mellan glesbygd och stad.

Samt för busstrafik för folk som pendlar. Iafl mellan norrtälje-stockholm är det billigare att ta bil om man är minst 2 personer i bilen än det är att ta buss. Samt du vinner en hel del tid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp