Vad saknas? vad hade ni lagt till? (Mat)

Bukefalos 30 år!

Jag tänker väldigt mycket tvärtom. Grönsakerna är i princip aldrig kompement, de är snarare basen i måltiden. Oavsett om den är slumpmässigt ihopsatt eller mer genomtänkt. Kött äter jag helst bara när jag faktiskt lägger lite kärlek på maten. Jagg vill inte slänga fram kött som nån sorts bukfylla, utan sådana dagar blir det inte kött. Jag ser helt enkelt kött som komplement och ibland smakhöjare. Men grönsaker är just aldrig "till maten", grönsaker och pasta/bulgur/ris/etc ÄR maten.
Jag tror nog inte riktigt att jag förstår ordet "tvärtom" här. När man lagar mat så är det väl extremt sällsynt att man lagar en rätt med uteslutande animaliska råvaror i själva rätten. Jag kan nog inte riktigt föreställa mig vad det skulle vara. Så självklart är grönsakerna i maten och är en väsentlig del av maten. I en köttfärssås så är det massor av vegetabiliska råvaror och bara en eller två animaliska, en bas på sofritto med selleri, lök, vitlök och morötter, tomater, oregano, persilja, salt, peppar, tomatpure (och fler vegetabiliska smaksättare). Sen använder man färserat kött eller skuret kött och kanske lite kalvfond. Smaken är framförallt upparbetad genom arbete med vegetabiliska råvaror.

Tar man en mindre komplex rätt; sätter man lite sniglar, så fyller man med salt-, vitlöks- och persiljesmör som ger den karakteristiska smaken och sen knackar man in en animalie, en snigel i skalet i botten - gratinera, på med färsk persilja, servera med bröd. Smaken är framförallt upparbetad genom arbete med vegetabiliska råvaror.

Inte ens om man steker en skiva entrecote så förlitar man sig på smaker från enbart köttbiten utan använder exempelvis timjan och vitlök och sen adderar man kanske en bearnaisesås med smaker från lök, persilja och dragon. Smaken är framförallt upparbetad genom arbete med vegetabiliska råvaror.

Sen om man ställer fram ett par tillbehör till (som grönsaker, bröd, chark, ost mm), för att öka tillgängligheten för dem man serverar så är det också maten. De må vara utvalda mer för att de uppskattas av vissa som ska delta än att de är en central bild av smakbilden man vill förmedla, men de är viktiga eftersom de gör att fler kan bli nöjda med måltiden. För mig har det blivit en väldigt viktig del eftersom jag ofta lagar mat till personer som inte klarar blandad/mixad mat gällande vissa råvaror, men uppskattar dem mycket om de är separerade och väl synliga och igenkännliga.

Menmen, känns som långt från trådens ämne.

Jag tror nog inte riktigt att jag förstår ordet "tvärtom" här. När man lagar mat så är det väl extremt sällsynt att man lagar en rätt med uteslutande animaliska råvaror i själva rätten. Jag kan nog inte riktigt föreställa mig vad det skulle vara. Så självklart är grönsakerna i maten och är en väsentlig del av maten. I en köttfärssås så är det massor av vegetabiliska råvaror och bara en eller två animaliska, en bas på sofritto med selleri, lök, vitlök och morötter, tomater, oregano, persilja, salt, peppar, tomatpure (och fler vegetabiliska smaksättare). Sen använder man färserat kött eller skuret kött och kanske lite kalvfond. Smaken är framförallt upparbetad genom arbete med vegetabiliska råvaror.

Tar man en mindre komplex rätt; sätter man lite sniglar, så fyller man med salt-, vitlöks- och persiljesmör som ger den karakteristiska smaken och sen knackar man in en animalie, en snigel i skalet i botten - gratinera, på med färsk persilja, servera med bröd. Smaken är framförallt upparbetad genom arbete med vegetabiliska råvaror.

Inte ens om man steker en skiva entrecote så förlitar man sig på smaker från enbart köttbiten utan använder exempelvis timjan och vitlök och sen adderar man kanske en bearnaisesås med smaker från lök, persilja och dragon. Smaken är framförallt upparbetad genom arbete med vegetabiliska råvaror.

Sen om man ställer fram ett par tillbehör till (som grönsaker, bröd, chark, ost mm), för att öka tillgängligheten för dem man serverar så är det också maten. De må vara utvalda mer för att de uppskattas av vissa som ska delta än att de är en central bild av smakbilden man vill förmedla, men de är viktiga eftersom de gör att fler kan bli nöjda med måltiden. För mig har det blivit en väldigt viktig del eftersom jag ofta lagar mat till personer som inte klarar blandad/mixad mat gällande vissa råvaror, men uppskattar dem mycket om de är separerade och väl synliga och igenkännliga.

Det är väl att grönsakerna är inte tillbehör eller smaksättare, de är själva maten. Det är ju ändå skillnad på om man gör en böngryta, eller om man smaksätter en köttbit med lite timjan.

Jag brukar inte ställa fram neutrala tillbehör som inte har med maten att göra. Om jag har tid och ork så finns det flera tillagade rätter, t ex grillad tandoorikyckling, raita, linscurry och ris, som man kan plocka ifrån. Tanken är att man äter alla, för de passar ihop och blir en bra helhet, men det går bra att skippa någon av rätterna om man vill. Om jag har mindre tid blir det t ex linscurry med spenat, ris, och färdig chutney.

Men då lagar jag sällan till folk med matproblematik - om det är någon med ett funktionshinder eller liknande som bara kan äta vissa saker, så får man såklart anpassa på ett annat sätt.

Gillar man inte maten alls och blir inte mätt får man väl ta en macka eller flingor sen när man blir hungrig, men det finns ju också gränser för hur mycket man hinner ordna. Jag lägger nog mer tid än genomsnittet på matlagning, när jag är ledig ungefär tre timmar för en middag, och kanske 1-1 1/2 timme en vardag, så ännu fler rätter skulle vara ohanterligt. Jag vill ju inte heller få en massa rester eller behöva kasta mat, vilket blir risken när man börjar ordna buffé varje gång.

Tvärtom gällde främst ditt uttryck om grönsaker som komplement. Det är ett främmande tänkesätt för mig, jämförbart med uttrycket grönsaker TILL maten. Maten kompletteras med mat, mat serveras till maten?

Nu har jag sällan små barn omkring mig, men i perioder har jag slängt fram morotsstavar och äppelbåtar vid snart sagt varje måltid. Det har varit för att få i barn fler nyttiga saker.

Nu serverar jag extremt sällan helt nötkött, men oavsett ser jag helt enkelt inte köttet som någon sorts huvudråvara med adderade tillbehör.

Pratar vi om bolognese/köttfärssås, så har jag kanske två hekto färs till motsvarande fyra personer, och så är det rivna rotfrukter, tomat, lök etc som egentligen är såsen. Köttfärsen är mest där för att den grundar kryddningen så bra. Poängen är inte att det är färsen vi blir mätta av, primärt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka