Bukefalos 28 år!

vad ska jag göra åt mina händer?!

T

tjohej

jag har ett ganska stort problem. jag lyckas inte hålla mina händer stilla när jag rider. det går hyfsat i skritt och galopp, men i trav under lättridning går det inte alls :crazy: jag försöker hålla händerna stilla, men när jag gör det känner jag att jag spänner mig i axlarna och att jag blir helt stum i handen. nån som har något tips på vad jag kan göra för att träna bort detta? problemet är inte att jag rör händerna i sidled, utan upp och ner.

om någon har nåt tips blir jag superglad :banana:
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

träna genom att bara sitta ner några steg?
är det likadant när du rider barbacka?
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

Rid med långa, hängande tyglar i början, det gör jag :)
Man lär sig att inte ta stöd på tygeln och att bli stadigare i handen av sig själv, utan att rycka hästen i munnen!
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

Be någon att longera dig så behöver du inte tänka så mycket på hästen, då kan du koncentrera dig helt på att hålla händerna stilla och samtidigt slappna av. Sen när du känner att det går bra kan du testa att göra det själv utan att någon longerar, så får man jobba sig framåt ;)
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

träna genom att bara sitta ner några steg?
är det likadant när du rider barbacka?

när jag sitter ner är det inga problem. det är när jag rider lätt som mina händer följer med i lättridningen.
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

Rid med långa, hängande tyglar i början, det gör jag :)
Man lär sig att inte ta stöd på tygeln och att bli stadigare i handen av sig själv, utan att rycka hästen i munnen!

det lät som ett bra tips! ska testa det :D tack!
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

Be någon att longera dig så behöver du inte tänka så mycket på hästen, då kan du koncentrera dig helt på att hålla händerna stilla och samtidigt slappna av. Sen när du känner att det går bra kan du testa att göra det själv utan att någon longerar, så får man jobba sig framåt ;)

tack så jättemkt! ska höra med syrran om hon vill följa med ut o longera mig nån dag! jag har blivit longerad förut, men då har jag aldrig fokuserat på händerna, bara på resten av kroppen. så det ska jag definitivt testa!
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

om det är nån mer som har tips så blir jag jätteglad!

jag har så dåligt samvete för det här med mina händer, jag tycker så synd om hästen för det blir ju att jag drar den i munnen hela tiden :crazy:
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

Du har ju fått många bra tips, mitt enda tips är att om du måste ha korta tyglar vid lättridning och du känner att händerna flyger upp och ner så ta ett lätt tag i manen eller framvalvet på sadeln, det kan räcka med att stoppa in lillfingrarna under framvalvet, då känner du direkt om händerna flyger med, men det förhindrar att du drar hästen i munnen.
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

Du har ju fått många bra tips, mitt enda tips är att om du måste ha korta tyglar vid lättridning och du känner att händerna flyger upp och ner så ta ett lätt tag i manen eller framvalvet på sadeln, det kan räcka med att stoppa in lillfingrarna under framvalvet, då känner du direkt om händerna flyger med, men det förhindrar att du drar hästen i munnen.

även det var ett väldigt bra tips! tack :D
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

När vi har sitsträning på ridskolan jag rider på så sätter vi spöet vågrätt liggande mellan tummarna och pekfingrarna, så att det ligger med långa sidan mot färdriktiningen (luddigt, hoppas du förstår) :idea: Det gör att man måste hålla händerna i samma position hela tiden, så att man får en korrekt handställning :) Vet inte om det hjälper mot att lyfta händerna upp o ner, men du kan ju alltid prova :bump:
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

När vi har sitsträning på ridskolan jag rider på så sätter vi spöet vågrätt liggande mellan tummarna och pekfingrarna, så att det ligger med långa sidan mot färdriktiningen (luddigt, hoppas du förstår) :idea: Det gör att man måste hålla händerna i samma position hela tiden, så att man får en korrekt handställning :) Vet inte om det hjälper mot att lyfta händerna upp o ner, men du kan ju alltid prova :bump:

jag tror jag förstår hur du menar :D det kanske skulle vara något. för min ena hand rör sig mer än den andra, då kanske den handen blir stadigare om jag gör som du beskriver! ska testa det me :D
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

Prova med att först ha lite längre tyglar, men ändå ha kontrol på hästen, sen så kan man ju även rida barbacka... Jag hade samma problem med mina händer för något år sedan, och då skrek min mamma på mig... först att det är jag som ska rida lätt, inte mina händer... sen när det fortsatte så började hon hota med att ta häseten ifrån mig, och sen den dagen så har mina händer inte ridit lätt en enda gång ;)


Prova även med att sitt ner 2 eller 3 steg, sen att rida lätt igen i 2 eller 3 steg, och se om det hjälper :) Lycka till
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

jag red igår och då tänkte jag verkligen på alla tips ni hade gett mig! :bow:

jag bestämde mig från början att jag bara skulle tänka på mina händer och strunta i hur hästen gick. och det gick faktist jättebra! :D jag kände verkligen skillnad på mina händer. och jag såg ju att hästens huvud va helt stilla hela tiden också. mina händer va kanske inte helt perfekta men det var en otrolig skillnad!

och gissa vad, hästen gick finare än vad hon gjort på länge! :D för nu vågade hon ta stöd på bettet och blev mkt stadigare i formen :banana:
 
Sv: vad ska jag göra åt mina händer?!

knyt ihop händerna (men ha någon som går brevid som kan ta tag i tyglarna om nåt skulle hända)

elelr ännu bättre, sätt ett spö mellan händerna och håll kvar det där!
 

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
23
· Visningar
1 592
Senast: Sar
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
926
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 581
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp