Vad ska jag göra?! *långt*

anonymast123

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd angående mitt problem, jag vet inte vad jag ska göra längre.. Fegade lite och valde att ha ett anonymt nick, om någon vet vem jag är får ni gärna hålla det för er själva.

Nu till mitt problem. Sedan hösten 2012 har jag läst en utbildning (YH-utbildning inom IT) och i början var det helt okej, det var ganska tufft i början för mig som inte pluggat på 4 år då men till sist släppte det och allt fungerade ganska bra. I våras hade vi praktik i ca 2 månader vilket var ganska kul men det var då jag började inse att jag vill inte jobba inom det här.

Skolan började i början på augusti, och jag började då få ren ångest över skolan och utbildningen. Jag vill inte läsa det här. Jag vill inte jobba med det här. Kunde jag inte ha kommit på det tidigare?

Nu har allting blivit värre. Jag åker till skolan två gånger i veckan med tårar i ögonen, ångest och jag är så nervös så jag skakar. Anledningen till detta har nog att göra med mina klasskamrater. Ingen pratar med mig, de undviker mig totalt, om jag skulle fråga några av mina klasskompisar om de vet vad jag heter skulle de säga nej. Efter ett år tillsammans kan de inte ens mitt namn. Jag har försökt och försökt att lära känna dem, men till ingen nytta. När vi har lunch får jag sitta ensam vid ett stort bord där det får plats 5 personer för att ingen vill sitta bredvid mig, om det är fullt vid alla andra bord kan någon sätta sig bredvid mig och jag försöker starta en konversation då - men till ingen nytta.

Jag brukar oftast få sitta ensam längst bak i klassrummet, ingen vill ju sitta bredvid mig. Så en dag hade några personer tagit min plats så jag frågade två personer om jag fick sitta vid deras bord. Okej, mumlade dem till svar och sen sa de inte ett ord till mig mer. När jag kollade på tavlan längst fram trodde väl den ena att jag kollade på dennes datorskärm och vinklade skärmen bort från mig så jag inte skulle se något, sen satt de och viskade till varandra resten av tiden så till sist gick jag till läraren, skyllde på migrän och gick ut till bilen där jag bröt ihop. Kanske ska tillägga att personerna är mellan 25 och 30 år gamla.

Jag var med om detta när jag var yngre, var mobbad hela högstadiet och gymnasietiden men jag trodde faktiskt att det skulle bli annorlunda nu eftersom det är vuxna människor jag går med (20-50 år) men inte då. Flera gånger har jag funderat om det är något fel på mig. Jag har försökt flera gånger att starta konversationer med folk, försöka lära känna dem men det har inte varit till någon nytta. Är vän med några på Facebook och ser hur ofta alla umgås med varandra, hur de sitter hemma hos varandra och studerar.

Jag har svårt att få nya vänner för att jag är ganska blyg och tillbakadragen men jag har försökt och försökt - till ingen nytta. När jag började utbildningen hade jag inställningen att jag skulle åtminstone lära känna några av mina klasskamrater, att jag skulle försöka "få nya vänner" - men det måste vara något fel på mig.

Så nu när jag åker till skolan känner jag hela tiden att jag vill inte dit. Jag vill inte. Men att hoppa av nu? Jag har knappt ett år kvar. Detta påverkar mina "betyg" också, jag har ingen studielust längre. Så fort jag ska försöka plugga får jag ångest och bryter ihop. Jag kan inte plugga hemma heller på grund av att vi måste göra labbar tillsammans ibland och det kan vi inte göra hemma. Jag vill aldrig mer sätta min fot i det där klassrummet, jag vill aldrig mer skylla på huvudvärk eller migrän och bryta ihop i bilen. Jag trodde verkligen det skulle bli skillnad, men det måste vara något fel på mig eftersom ingen vill prata med mig.

Det lutar mer och mer åt att hoppa av skolan. Men vad ska alla säga? Mina föräldrar vet ingenting om detta, bara mina närmaste vänner vet allting och de säger bara att de stöttar mig oavsett vad jag väljer. Mina föräldrar kommer bli så besvikna, speciellt min pappa. Han blev besviken när han såg mitt gymnasiebetyg med ett ynka IG, resten godkända ämnen (sen att jag fick stipendium för min utveckling i ridningen sket han fullständigt i), han kan ringa flera gånger i veckan och fråga hur det går i skolan - och jag ljuger ihop ett "det går bra" och sedan byter jag ämne.

Jag har ett deltidsjobb där jag har möjlighet att gå upp i heltid, men det är ingen fast tjänst och jag har nyligen flyttat in i en ny lägenhet så jag måste ha en inkomst.

Jag går en utbildning som kan leda till ett jobb inom en bransch jag inte vill jobba kvar i, jag blir "mobbad" (vet inte om man kan kalla detta mobbning) av mina klasskamrater och jag får ångest av att bara åka till skolan. Om ni hade varit i min sits, vad hade ni gjort?
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Fy vilken jobbig situation du hamnat i, och vilka tråkiga klasskamrater du har!

Om jag var du skulle jag börja med att ta kontakt med studievägledaren, det måste väl finnas en sån i anknytning till skolan? Prata lite om vad du tycker om utbildningen och praktiken, vad var bra, vad var mindre bra. Då kanske du kan hitta nåt du känner mer för och byta utbildning istället för att "bara hoppa av". Det är inte ett misslyckande att upptäcka att man valt fel utbildning, sånt händer! Jag har utbildat mig i 5 år till nåt jag inte vill jobba med, nu har jag 2,5 år kvar på utbildning nr 2 ;)

Sen hoppas jag att det finns en studenthälsa med en kurator så du kan prata om de andra problemen du har också.

Att välja fel och bli mobbad är ju två olika problem. Ta hand om dig!
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Fy vilken jobbig situation du hamnat i, och vilka tråkiga klasskamrater du har!

Om jag var du skulle jag börja med att ta kontakt med studievägledaren, det måste väl finnas en sån i anknytning till skolan? Prata lite om vad du tycker om utbildningen och praktiken, vad var bra, vad var mindre bra. Då kanske du kan hitta nåt du känner mer för och byta utbildning istället för att "bara hoppa av". Det är inte ett misslyckande att upptäcka att man valt fel utbildning, sånt händer! Jag har utbildat mig i 5 år till nåt jag inte vill jobba med, nu har jag 2,5 år kvar på utbildning nr 2 ;)

Sen hoppas jag att det finns en studenthälsa med en kurator så du kan prata om de andra problemen du har också.

Att välja fel och bli mobbad är ju två olika problem. Ta hand om dig!

Studievägledaren har jag tänkt ta kontakt med, men på min skola finns det bara utbildningar inom denna bransch så att byta utbildning går inte. Dessutom är min utbildning den "lättaste" om man säger så, de andra utbildningarna är mycket tuffare.

Studenthälsa med kurator finns inte, kollade i alla papper jag fått från skolan men det står ingenting om något sånt. Detta är en liten skola, så jag tror inte de har kurator på skolan tyvärr.

Tack!
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Ännu mer ångest. Snart dags för tenta och jag har inte pluggat alls. Jag orkar ingenting längre, sjukskrev mig från jobbet igår och idag - och orkar inte ens ta mig ur sängen.

Försöker uppdatera mitt CV nu, ska jag skriva med utbildningen eller inte? Om de frågar på eventuella intervjuer varför den inte är slutförd, vad ska jag säga då? Ska jag skriva i mitt CV att anledningen till att den inte är slutförd är på grund av att den inte passar mig?
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Ännu mer ångest. Snart dags för tenta och jag har inte pluggat alls. Jag orkar ingenting längre, sjukskrev mig från jobbet igår och idag - och orkar inte ens ta mig ur sängen.

Jag tycker du ska ta dig till en vårdcentral. Sånt här ska man ta på allvar och ju tidigare man drar i bromsen desto bättre är det.

Det kan vara så att detta är fel utbildning. Det är okej. Det löser sig.
Det kan vara så att det KÄNNS som fel utbildning pga att du har fått en dålig upplevelse.

"Vad alla säger" spelar mindre roll. Man kan inte leva sitt liv efter vad andra vill. Dessutom brukar folk vara förvånansvärt förstående i "krissituationer". Är de inte det kanske de inte är de som ska råda dig ändå.

Oavsett så tycker jag du först ska ta hand om dig. För vare sig du ska plugga vidare, eller göra/läsa något annat så måste du må bra.
KRAM
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Du mår verkligen inte bra, tråkigt att det inte finns mer resurser som kan hjälpa på skolan.

Håller med Lillagoajag om att du ska kontakta vårdcentralen och prata med nån!

Du kanske faktiskt behöver vara sjukskriven ett tag och ta ett uppehåll med studierna och fundera igenom vad du vill göra när du mår bättre. Som du mår nu förstår jag om allt känns helt hopplöst och omöjligt, sök hjälp!

Sen ska jag lägga till att din pappa inte lever ditt liv, om han känner sig besviken över saker du gör eller inte gör måste han vara en riktigt tråkig och bitter människa! Du ska leva ditt liv på ditt sätt, med dina egna ideér och ambitioner, han kan gå och dra nåt gammalt över sig!
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Du blir utfryst och det är en av anledningarna till att du mår så dåligt :(

Ta kontakt med vårdcentralen och berätta som det är, ibland kan dock väntetiden till samtalshjälp vara lång. Det finns samtalshjälp att få via kyrkan.

Som någon annan i tråden skrev det är två olika problem du har det ena är mobbningen och det andra är att du inte vet om du vill gå utbildningen och jobba inom den branschen.

Dock kan mobbning orsaka det andra problemet, för mig fick mobbningen mig att avsky ett arbete som jag innehållsmässigt älskade (innan mobbningen) och avsky en utbildning som jag egentligen trivdes bra med.

Det kan vara så att du behöver prata med någon studievägledare om det val du gjort, allmänna sådana ska finnas i den kommun du bor i.
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Svarar alla:

Vårdcentralen har jag funderat på att ta kontakt med, även mina vänner har försökt få mig att ta kontakt med dem eftersom jag kan inte sova mer än 5 timmar per natt (det är inte pga detta problem, så har det varit länge) och orkeslös har jag varit länge också. Har dock blivit mer glömsk på sista tiden, som t ex nu ikväll glömde jag totalt bort hur mycket foder min häst skulle ha så jag fick gå och kolla foderlistan. Sånt brukar jag kunna utantill, jag fodrar ju för sjutton varenda kväll nästan.

Den här utbildningen var inte ens mitt första val, jag vill helst jobba inom en annan bransch men kom inte in på några av de utbildningarna jag sökte där så jag valde denna istället. Och varenda kväll kommer jag på mig själv att tänka: "Tänk om jag hade verkligen funderat innan jag tackade ja, då jag hade inte suttit i denna sits nu.." Men då var jag arbetslös och behövde något att göra.

Min pappa är speciell, vad jag än säger eller gör så blir det fel. Men så är det när man är det svarta fåret i familjen.

Studievägledare har jag funderat på, men ska jag söka upp en i den kommunen där jag bor eller i den kommun där jag studerar?

Och framförallt, tack för era råd! Nu ska jag krypa ner i sängen med min kisse och försöka sova.
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Det låter som att du är eller i alla fall är farligt nära utbrändhet. Så vårdcentralen och därmed basta!

Att få tid till samtalskontakt kan som tidigare nämnt ta tid, däremot kan du bli sjukskriven ganska så direkt (vilket jag tror du blir om du berättar detta) och det är en bra start. Din kropp talar om med alla medel att den inte orkar. Då ska man lyssna.

Ta hand om dig (ring vårdcentralen imorgon!! )
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Jag talade med företagssköterskan på mitt jobb idag och hon tyckte att jag kunde stanna hemma veckan ut och bara vila upp mig. Inte göra något ansträngande utan bara vila hela dagarna och kanske ta en kort promenad eller något sånt, absolut inte göra något ansträngande. Hon tyckte även att om jag inte kände mig bättre till veckan skulle jag ringa vårdcentralen då och få en läkartid. Så jag ska avvakta denna vecka och bara vila, hur nu än det ska gå då jag har miljontals saker att göra, hästen måste ridas och skötas, tvätten måste fixas, jag måste fortsätta köra möbler till lägenheten osv.

Funderar på att ta en kort barbackatur på hästen nu, det brukar hjälpa bra när man vill rensa skallen på dumma tankar..
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Nu är det klart. Nu har jag officiellt hoppat av. Denna lättnad alltså, jag sitter och ler just nu. Låg vaken till 4 imorse, tänkte att nu måste jag göra något åt detta och nu är det klart. Jag måste till skolan imorgon och skriva på papper, men sen är jag fri. :)
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Jag hade tagit mig en rejäl funderare och helt enkelt skitit i det jag inte vill ha kvar. Vill du inte plugga - gör inte det. Nu har du ju slutat, och det låter som helt rätt beslut. Vad din pappa tycker spelar liksom ingen roll, det är du som ska trivas med ditt liv. Nu hade jag tagit jobbet medan jag kom fram till vad jag ville göra härnäst i livet. Inte helt oinspirerad utav "Ditt perfekta liv"-tråden hade jag nog satsat på just drömlivet!

Vart i landet bor du? I Sundsvall har du minst en blivande kompis!
 
Sv: Vad ska jag göra?! *långt*

Gud vad bra att du hoppade av! Visst skulle man kanske kunna stå ut med situationen med idioterna till klasskamrater om det var en drömutbildning, men när du inte ens vill jobba inom yrket så fanns det ju absolut ingen anledning att gå kvar!

Förhoppningsvis så räcker det med avhoppet från skolan för att må väldigt mycket bättre. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 482
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 225
Senast: Whoever
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp