Bukefalos 28 år!

vad ska jag göra med min hy?!

fryckan

Trådstartare
Jag är torr som fnöske i ansiktet och får fula finnar (på samma ställe) som ger ärr oavsett om jag klämmer eller inte. Vad kan jag prova? Jag är så less på att vara en torris, hyn ser inte ut som att den tillhör en 24-åring, snarare 54-åring. I dagsläget tvättar jag mig med mild tvål varje kväll och smörjer in ansiktet antingen med kokosolja eller bio oil.
 
Senast ändrad:
Äter du bra?

Om jag tex äter godis så säger det "POFF!" och vips är jag förvandlad till en finnig tonårskille, ungefär.
Det enda som fungerar för att hålla min hy fin är att jag äter bra mat varje dag, i princip helt glutenfritt, vegetariskt och med omega 3-tillskott.
 
Jag är torr som fnöske i ansiktet och får fula finnar (på samma ställe) som ger ärr oavsett om jag klämmer eller inte. Vad kan jag prova? Jag är så less på att vara en torris, hyn ser inte ut som att den tillhör en 24-åring, snarare 54-åring. I dagsläget tvättar jag mig med mild tvål varje kväll och smörjer in ansiktet antingen med kokosolja eller bio oil.

Dricker du nog? Äter tillräckligt med bra fetter?
Det tycker jag ger stor effekt.
Dricker du något vätskedrivande a la kaffe, te, cola, sprit?
Det gör mig torrare.
Träna så att man blir rödmosig och svettig tycker jag också ger bättre hud.

Jag är en riktig torris och 34 år. Jag tycker jag har hyfsad hud med tanke på det.
Jag har märkt att vissa saker gör mig betydligt torrare. Tex:

Tvål använder jag inte till ansiktet. Inte heller vilken ansiktstvätt som helst. Faktiskt nästan uteslutande Dermalogicas Special cleansing gel. Och det helst 2 ggr per dag, morgon kväll.

Efter det smörjer jag med serum. Jag har flera år haft Boots no 7 Protect and Perfect. Den har funkat bra tycker jag. Men nu är jag äldre och fick för mig att jag behövde bättre och dyrare saker. :P
Så nu har jag Biodrogas Intense Moisture Serum. Det ger ordentligt med fukt!

På det har jag en fuktkräm också som stänger inne serumets fukt. Jag tycker A-creme från hälsokosten är bra. Den är dock ganska kraftig och fet.
På skrattrynkor och i panna har jag också Dermalogicas Intensive Moisture Balance.

Dermalogica har en jättebra fuktmask också som man kan köra då och då eller tom blanda i hudkrämen.

För mig gäller det också att inte ha smink med en massa skit i, som huden reagerar på. Jag undviker mineralolja både i smink och hudvård.

Bio-oil innehåller mineralolja. Jag blir på sikt bara torrare och torrare av såna som har det. Och jag får tilltäppta porer a la finnar och pormaskar trots att jag annars har "ren" hud.

Cocos-olja eller andra liknande oljor har jag testat både att smörja och att tvätta med. Jag blev lite liknande med mineralolje-produkter. Inte fukt nog och fick finnar.

Man får skilja på fukt och fett till huden. Min behöver en massa fukt. Det räcker inte bara med fett, som olja.

Sen blir det för mig skillnad på om jag duschar väldigt långa, varma duschar. Det torkar ut. Snabbare ansiktstvätt i kallare vatten är bättre. Ljummet typ så man får bort smink och smuts. Men inte jättevarmt. Ju mindre värme desto bättre.

Faktiskt tycker jag att jag behåller fukten bättre i huden om jag är sminkad vintertid ute. En bra Foundation som ger fukt och skyddar lite mot kylan etc..
 
Jag är snustorr i hyn och har (haft) riktiga problem med finnar och akne. Min räddning var basiron (10%) och dove ansiktskräm :love:
 
Jag hade också problem ett tag. Jag började med L300 köpte ansiktstvätten, dagkrämen och nattkrämen och vips så blev det mycket bättre :) Finns på apoteket :)
 
Jag hade också torr hyr förut och använde diverse produkter, nu för tiden använder jag ingenting alls och huden är sjukt fräsch! Inte torr ens i -25 grader. Inte röd, fnasig, oren öht. Otroligt jämn hudton, varken fet eller torr.

Tvättar inte ansiktet heller med någonting. Hur skönt som helst :) Ändå äter jag mkt skräp och godis!
 
1. Drick nog med vatten
2. Hitta en hudkräm som passar dig. Jag använder Lush Dream Cream självkonserverande på natten och Urtekram på dagen.
3. Fundera över kosten. Kanske prova en månad raw food eller åtminstone gluten- och mjölkfri.
4. Om du sminkar dig, använd rent mineralsmink. Inte "mineralsmink" som ändå innehåller massa bismuth och skit. Jag gillar Silk Naturals pga få ingredienser, enormt utbud och väldigt billigt.
 
Vatten och vitaminer kan göra underverk. :)

Jag rekommenderar gärna min bästa ansiktskräm:

Vitamin E Aqua boost sorbet från Body shop. Är underbar och gör huden nöjd och glad. Finns nog någon form av serum/droppar i samma kollektion.

Dermatologica har en liten flaska som heter "super sensitive shield" som också kan hjälpa.
 
Jag har väl vad man skulle kalla för klassisk blandhy. Torr som fnöske, och blir oljig av ingenting. Och oh ja, akne och stora porer finns det oxå. Fast jämfört med när jag gick i högstadiet är det ingenting.
Nu råkar ju jag vara bortskämd med att ha en svärmor som är hudvårdsterapeut. Så jag använder det märket hon säljer. Jag använder nu en Deglazing cleanser, sen ett c vitamin serum och sist en hyper-vitalizer cream och denna kombo har gjort underverk för min hy på kort tid.
 
Jag har haft problemhy sedan tidiga tonåren! Nu är jag över 30 och har äntligen fått kontroll på finnar, torrhet, fet hy och stora porer.

Jag använder tvättkräm, serum och lotion från Exuviance. Ganska dyrt men väldigt drygt. Sen är det sjukt värt det.

Jag har tidigare provat alla receptfria krämer på Apoteket, ätit tetralycal (antibiotika) i totalt 9 månader men tackade nej till Roaccutan. Inget har hjälpt tidigare.

Exuviance är lite svårt att få tag på. Det säljs vanligtvis hos hudterapeut men jag har hittat på nätet. Www.donnabeauty.se har jag handlat på flera gånger. Det har funkat bra. Hojta till om någon vill veta exakt vilka grejer jag använder eller har provat.

Mvh Miks
 
Jag är torr som fnöske i ansiktet och får fula finnar (på samma ställe) som ger ärr oavsett om jag klämmer eller inte. Vad kan jag prova? Jag är så less på att vara en torris, hyn ser inte ut som att den tillhör en 24-åring, snarare 54-åring. I dagsläget tvättar jag mig med mild tvål varje kväll och smörjer in ansiktet antingen med kokosolja eller bio oil.
Förutom de tips du redan fått om vatten, kost mm, så är mitt bästa tips att besöka en riktigt duktig hudterapeut som kan se vad just din hud behöver. Behoven kan se så olika ut från person till person och från tid till annan, och det finns produkter av mer eller mindre bra kvalitet. Det är en djungel om du ska försöka välja produkter själv, utifrån reklam eller utifrån andra personers erfarenheter (vi är ju alla olika).

Min hudtyp är ganska komplex- periodvis fetare, men även yttorr så här års och eksem i perioder, och min hudterapeut hittar alltid fungerande produkter från Dermalogica och Babor. Dessa märken kan jag tala mig riktigt varm för.

Som någon nämnde så tror jag att ett serum är bra för dig också. Dess uppgift är att "dra ner" fuktighetskrämen (och alla andra typer av krämer) på djupet i huden och serum tycker jag gör stor skillnad för resultatet.
 
Inga problem med finnar, men väldigt väldigt torr hud.

Jag tvättar aldrig med tvål. Har mild sminkborttagning och varvar sedan mellan Cliniques ansiktsolja och en cold cream. Ser även till att dricka ordentligt med vatten.
 
@Miks exuviance finns på skincity.se också :)
Pålitlig och bra sida!


@fryckan

Jag tror att du ska satsa på en bra hudvårdsserie som ger mycket fukt! Tvål ska man inte använda i ansiktet, och olja är egentligen bara ett komplement till fukt som är det viktigaste.

Rengöring är viktigt, för att få bort all smuts, oljor och orenheter som samlas på huden under dagen oavsett om man är sminkad eller inte. Om huden inte är ren innan man tillsätter fukt kan inte fukten verka som den ska. Sedan ett serum, som går in och återfuktar på djupet, och en kräm som håller fukten inne. En annan sak som är viktig för oss torrisar är peeling! Döda hudceller måste bort för att slippa den fnasiga looken. Jag peelar med en konjaksvamp som fungerar superbra på min känsliga hy, och ibland med dermalogicas microfoliant. Skulle tro att jag peelar i snitt varannan dag, brukar göra det i duschen.

Utöver den dagliga hudvårdsrutinen är det bra att ge huden en återfuktande ansiktsmask någon gång i veckan eller två.

Min rengöring är från exuviance och den har jag haft några månader, och den fungerar bra, men jag håller på att byta ut exuviance mot Maria Åkerberg. Jag vill ha så naturliga produkter som möjligt på huden, och efter att ha gjort ett arbete om kemikalier i hudvårdsprodukter där jag utredde exuviance är det inget jag vill fortsätta med i längden. De flesta märken, även de och ibland i synnerhet de som man ser som lyxiga och högkvalitativa innehåller mycket kemiska ämnen vars påverkan på oss i det långa loppet vi vet mycket lite om.
 
Jag har varit så nöjd med Burts Bees naturliga hudvård, men tyvärr så har de slutat producera min serie, så funderar på att gå över till Maria Åkerberg. Dock lite osäker på exakt vilka produkter jag så välja.
 
Jag har haft jättetorr hy, med torreksem vintertid. Gick till en dermatolog och fick där tips om Décleors produkter som jag använder sedan dess. Helt fantastiskt vilken skillnad!

Använder deras ansiktsrengöring, ansiktskräm, peeling och så en slags ansiktsmask som lämnas på över natten för att riktigt boosta ansiktet med fukt!

Skulle sluta tvätta ansiktet med tvål omedelbart och gå till ett proffs för att få hjälp att hitta något som passar just dig. Det kan vara lite dyrt men ofta så värt det!
 
Kan inte nog tala mig varm om Paulas Choice hudvård. Det är hudvård utifrån de ingredienser som har stöd i forskning. Skulle köra på en ansiktsrengöring (tvål är ett big no-no), en syra-produkt (AHA kanske till att börja med) och sedan en riktigt bra fuktkräm. De har några som torrisar brukar tala sig varma om.
 
Jag har börjat på ordning på mitt ansikte nu efter att det börjat flagna och bli upprört av kylan.

Jag tvättar med Maria Åkerberg Foaming Facial Wash för mixad hy, skulle nog använda en mildare egentligen, men den är bra. Sen smörjer jag gärna med kokosolja, min hy gillar det. Använder Maria Åkerberg Papaya Peeling ibland men den är lite för fjösig för min grooova hud med stora porer osv. Bättre peeling för mig är honung blandat med vanligt strösocker. Då river det i ordentligt. Har även Maria Åkerberg Mousturising Mask som jag låter sitta över natten ibland.

Men - jag har nu på vintern börjat med att lägga lugnande masker med enbart havregryn som är mixade till ett fint pulver, tillsammans med lite ljummet vatten. Den masseras in och får sitta lite olika länge. Är otroligt milt och fint och jag blir otroligt motiverad till att käka gröt på morgonen när jag ser hur fantastiskt mitt ansikte mår av havregrynen.

Har testat Maria Åkerberg för några år sedan men blivit besviken. Tror att det berodde på att det blev för mycket - min hy behöver inte så mycket om det inte är just vinter. Skulle jag rekommendera något är det typ Maria Åkerberg Foaming Facial Wash och Face Lotion för Normal/torr hud. Sen snälla masker med havregryn/honung och snälla saker i magen.
 
Som tidigare nämnts i tråden, så tycker jag att du bör boka en konsultation hos en hudterapeut för att få hjälp och råd för just din hy. Det är en hel djungel med hudvårdsprodukter som finns på marknaden. Och det som passar mig kanske är mindre bra för just din hy. Så ta hjälp av de som kan. Hoppas du hittar nåt som passar dig och din hy
 
Jag måste nog gå emot alla i denna tråd och säga att göra ingenting är det bästa för min hud. :confused:
Gör nog alla "fel" man kan göra med mitt ansikte. Sover med smink emellanåt, tvättar med tvål alt. schampoo i duschen och använder inga krämer eller peelings öht.
På sin höjd att jag tar bort mascaran med någon olja ifrån Nivea när det börjar rinna och svida i ögonen. :o
Ibland blir jag torr och det kliar på kinderna och då har jag någon typ av fuktkräm som skulle vara superbra - vilket den är! Använder jag den i hela ansiktet ofta så kommer finnarna. Gör dock det den ska när jag är torr!

Finnar får jag inga mer än någon enstaka och det har jag kopplat ihop med "kontaktfinnar". Får en eller två där jag ofta lutar ansiktet emot händerna - annars ingenting. :bow:

Har tidigare, när jag hade lite problem med oren hy, provat alla möjliga krämer och rengöringar men det om något har lett till ännu fler och fula finnar/porer. :mad:
 
Har tidigare, när jag hade lite problem med oren hy, provat alla möjliga krämer och rengöringar men det om något har lett till ännu fler och fula finnar/porer. :mad:

Samma erfarenhet har jag. De vänner jag har med utmärkt hy har dessutom inte några krämer eller liknande hemma, däremot äter de ordentligt med mat och håller sig borta från socker ganska bra (även "dolt" socker i mat och dryck).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 009
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp