Bukefalos 28 år!

vad ska jag göra med min hy?!

Samma erfarenhet har jag. De vänner jag har med utmärkt hy har dessutom inte några krämer eller liknande hemma, däremot äter de ordentligt med mat och håller sig borta från socker ganska bra (även "dolt" socker i mat och dryck).
Ja ordentligt med mat äter jag nog i alla fall, men sockerhalten i det hela vill jag nog inte ha reda på :angel:

Men jag tror stenhårt på att man inte ska vara och "kladda" för mycket och ffa inte med samma produkter konstant. Huden lär ju vänja sig - bli beroende på ett eller annat sätt. Precis som med Lypsyl.

Nu kan jag i princip ingenting om hud överlag men för mig fungerar det ypperligt att gå efter 'vill man vara fin får man lida pin'. Jag smörjer inte in kroppen direkt jag känner att jag blivit torr, och absolut inte läpparna (kan vara för att jag sällan brukar orka leta upp ett läppbalsam) vilket gör att jag sällan lider av torrhet. Min kropp ska klara av att balansera upp detta själv genom lagom med vatten/mat. :)
Sen är det ju absolut individanpassat, det som fungerar för mig kanske inte fungerar alls för någon annan!
 
@sky_fly Många produkter på marknaden är ren bluff och båg (även många som är märkta med ett bra namn med ett gott rykte), och innehåller irriterande och uttorkade ämnen. Så din hy kan säkert ha blivit sämre av hudvårdsprodukter. Sedan tror jag dessutom att en del människor helt enkelt har en bra "grundhy" som ror om sig själv utan någon vidare omsorg (jag har en sådan hårkvalité till exempel - vi är alla olika). Om man däremot rent av missköter sin hy (typ tvättar med tvål som är uttorkande, inte tillför fukt när den är torr, inte skyddar med solskyddsfaktor, inte tvättar bort orenheter) så kanske det inte märks av direkt på en bra hy, men jag skulle tro att efter åratal av misskötsel så slits huden och att det kommer synas allt eftersom åren går.

Jag märker själv stor skillnad på min hy nu när jag börjar krypa mig närmare 30 jämfört med när jag var runt 18-20. Förr i tiden fick jag alltid beröm för "min porslinshy" och jag gjorde inte ett skit med den (vanvårdade den rent av) men allt eftersom åren gått har jag sett hur den försämrats ganska radikalt. Har på sistone insett att jag förmodligen själv har haft en del i detta och försöker därför ge min hy lite bättre förutsättningar att åldras fint :) Mat, som du nämner, kan absolut vara en del i detta!
 
Tack för alla svar :bow:

Jag kan ju erkänna att kosten är sisådär :o Men jag har tänkt skärpa mig när det ffa gäller sötsaker och onödigt fett. Ni har grymt många tips på produkter! Ska kika igenom alla och så ska jag kolla om det finns nån bra hudterapeut här som är värd ett besök.
 
Tack för alla svar :bow:

Jag kan ju erkänna att kosten är sisådär :o Men jag har tänkt skärpa mig när det ffa gäller sötsaker och onödigt fett. Ni har grymt många tips på produkter! Ska kika igenom alla och så ska jag kolla om det finns nån bra hudterapeut här som är värd ett besök.

Jag har märkt skillnad på min hud nu när jag flyttat hemifrån och är för snål för att dricka annat än vatten. Kan även hänga ihop med att jag äter lite mindre och bättre iom snålhet till att köpa snabbmat osv. Men absolut vattnet, förr drack jag knappt ett glas vatten om dagen och resten mjölk/juice men nu sveper jag i mig ett par glas och lite till om dagen. Toppenbra för både hy och kropp! :up:
 
@sky_fly Om man däremot rent av missköter sin hy (typ tvättar med tvål som är uttorkande, inte tillför fukt när den är torr, inte skyddar med solskyddsfaktor, inte tvättar bort orenheter) så kanske det inte märks av direkt på en bra hy, men jag skulle tro att efter åratal av misskötsel så slits huden och att det kommer synas allt eftersom åren går.

Det har du nog rätt i, har inte riktigt tänkt så långt faktiskt. Jag vill liksom inte bli vuxen på riktigt så förtränger det mesta som hör därtill. :D
Fast om man tvättar med tvål och efteråt tillför en fuktkräm så borde det la jämna ut sig? :o
 
Det har du nog rätt i, har inte riktigt tänkt så långt faktiskt. Jag vill liksom inte bli vuxen på riktigt så förtränger det mesta som hör därtill. :D
Fast om man tvättar med tvål och efteråt tillför en fuktkräm så borde det la jämna ut sig? :o

Det beror på hur känslig hud man har. Jag skulle reagera starkt på de skarpa kemikalier som är i tvålen. Och när min hud reagerar blir den främst torr.
I värsta fall, inte av så få saker eg, får jag utslag.
Nu har jag lärt mig att jag inte tål vissa saker, även a la schampo, bodylotion, nickel etc..
Undviker jag det så klarar jag mig bra.
Så, om än inte riktigt i samma grad, tror jag fler är.

Man märker ju tex hur händer kan bli om man diskar för mkt för hand tex. Det blir inte riktigt lika bra även om man smörjer och har sig med bra saker. Diskmedlet är för starkt.
Så är det lite med tvål i ansiktet, tror jag. Det sägs väl så bland de flesta som ska vara utbildade med.
 
Fast om man tvättar med tvål och efteråt tillför en fuktkräm så borde det la jämna ut sig? :o

Senast jag googlade på ingredienserna i en av morsans "fuktkrämer" så innehöll den både uttorkande ämnen samt flertalet hormonstörande preparat. Det är tyvärr långt ifrån ovanligt heller.
 
Jag har börjat använda en tvätt från Decleor. "3 in 1 Hydra-Radience Smoothing & Cleansing Mousse" samt cano derm salva (receptbelagd) för läkaren sa att min hy behöver fukt (jag är snart 29 och har också finnar, käkat antibiotika i perioder osv)

Sen såklart det där med stress och att äta bra. Men detta funkar bästa för mig just nu.
 
Jag använder Maria Åkerbergs produkter och är jättenöjd med dom :)
Blir också väldigt torr i ansiktet, särskilt vintertid, och derase face balm är :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
993
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp