Vad ska jag göra?? (obs, långt brev... )

H

Hohnester

Vet inte vart jag ska börja...
Men för att göra en lång historia kort så....

Va och kollade på en halvblods valack i juli. Och han föll mig i smaken direkt. Ca 167 hög och ganska kompakt/ grov häst.
Det va sagt att han hade hoppat/tävlat 1,30. Men eftersom jag vid prov dagen hade skadat foten, kunde jag inte prov hoppa honom..

Men när jag red i paddocken så va han ganska trevlig,dock inte så utbildad som jag trodde en häst som hoppade dom klasserna skulle vara..

Hur som helst så fick jag ta honomt ill att börja med på foder i 6 månader, med senare köp.
Och det gick fort. Ingen veterinär besiktning gjordes ( dumt, jag vet :( ) Men vi skrev i fodervärds kontraktet att om det uppkommer nåt fel som har med tiden att göra så skulle dom stå för kalaset.

Men på vägen hem börjades det... han full komligt la sig i transporten flera gånger ( vid kurvor, nedsaktningar mm)
Inte så kul med en ny häst i trailern.
Sen när vi väl var hemma så släppte vi ut honom i sommar hagen med sina nya kompisar.. Då var det frid och fröjd.
Men det kom att visa sig att han inte gick att fånga :/

Här följer en lista med "problem" som kom upp när jag hämtat hem honom.
* han gick inte att fånga i hagen
* han gick inte att åka med då han försökte lägga sig ner
* han va jätte stel och knappt dressyr riden, kunde knappt sidvärts rörelser, eller gå lugnt och avslappnat i alla gångarter.
*Kunde inte stå stilla i gången
* Hade väldigt trasiga fötter, trots att det va sakt att han skoddes ca 2 veckor innan jag hämtade honom

Nåväl.. vi har tränat. Och nu står han lös på gången, han står stilla i släpet ( han va först jätte stressad, dom kan inte ha varit snälla ),
han börjar komma i dressyren.
MEN!! Han vägrar hoppa!
Han verkar jätte tittig mot alla hinder! Ramlar av varje hoppträning. När man rider honom känns det som han "backar in i hindret". För att sen, efter man hoppat det 3-4 ggr - då hoppar han galant.
Jag har löshoppat honom på ca 1.40 utan problem, men man ser även där att han först tvekar.

Så jag har kollat lite på nätet efter resultat och märkt att han aldrig har varit placerad- inte ens i 1 m!
Så historien om att han är en "bra" hopp häst börjar tryta för mig nu..

Min tränare (och jag) tycker vi ska åka till klinik och kontrollera om han har ont nånstans.. men ägaren vägrar betala.
Så jag får göra det själv.

Men nu till frågan. Vad ska jag göra??
Jag äger inte hästen.. men tycker om honom för hans personlighet.
Men jag vill ha en hopp häst! Och jag vet inte om han nånsin klarar det.
Tycker ni att jag ska kolla honom och sen lämna tillbaka honom? Eller vad kan man göra?
Har ni nåt förslag på vad man kan göra?

Jag ska oxå understryka att jag tränar v a r j e dag på "läskiga" saker, såsom matta, plastsaker, paraplyn mm. Men det har inte bättre.
Hjälp! :confused:
 
Sv: Vad ska jag göra?? (obs, långt brev... )

Det är ju svårt när man blivit känslomässigt engagerad i en häst. Å andra sidan, så har du väl ändå tänkt att vet besikta innan köp? Så då blir det samma pengar som du måste lägga vid ev köp ändå... Kanske kan deala med säljaren att de drar av kostnaderna för vet från försäljningpris om det nu blir köp?

Vill du ha en hopphäst och denna pålle inte klarar det, då hamnar du ju oxå i en konstig situation.... Det är ju nu du kan välja, inte när du väl köpt..
 
Sv: Vad ska jag göra?? (obs, långt brev... )

Vet att det är svårt att vara kall, men jag tycker verkligen inte du ska köpa hästen. lägg dina pengar på något som det är större möjligheter att det funkar med och var glad att du hade denna på foder så du faktiskt kan lämna tillbaka den. Som Ankans skrev, du kan välja NU, det är värre när du väl har köpt den och inser att nääe, det här var ju inte vad du villa ha i längden.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra?? (obs, långt brev... )

Skulle ALDRIG lägga ut summor på en häst som inte var min och som jag inte var säker på om jag dessutom ens ville köpa när det kom till kritan. Och att inte veterinär besiktiga innan hem lån/köp är näst intill oförlåtligt, men det vet du ju redan :D
Håller med förra inlägget: vet att det är svårt när man engagerat sig känslomässigt, men i det långa loppet måste man se det objektivt utifrån vad det är man egentligen vill ha för häst. Annars blir det aldrig bra ändå i längden. Lycka till !
 
Sv: Vad ska jag göra?? (obs, långt brev... )

Hej!!!

Jag förstår att det känns svårt att välja när hästen redan finns hemma och man har fäst sig vid den...jag vet hur det känns.

Något att fundera över: Var det så här du ville att det skulle bli när du blev hästägare, oavsett hur många du ägt tidigare.

Någonstans bak i huvudet finns en bild om hur du ville att det skulle vara....

Är du tveksam, åk och provrid några fler hästar på samma nivå för att jämföra....

Det är svårt att sälja häst idag, marknaden är DIN köparens, var lite kritisk. Man vill ju ha många år tillsammans.

Och för det andra, vill säljaren inte besiktiga hästen så undrar jag vad de har att dölja...

Mvh Hera
 
Sv: Vad ska jag göra?? (obs, långt brev... )

tycker inte du ska köpa honom.
du vill ju hoppa, det vill inte hästen.

sen beror det lite på priset på honom.
kanske kan be ägarna komma och rida honom, så du får se hur han rör sig med dem??
 
Sv: Vad ska jag göra?? (obs, långt brev... )

Har du haft hästen från i juli?

Isf så tycker jag att du borde överväga på att det kanske inte hästen du söker.
Men om det är så att du precis har fått hem hästen så kan det ju vara så att han testar ...:confused:

Antar att du får betala en större summa för hästen eftersom det är ett halvblod de säljer med stor kapacitet inom hoppning.. Och ibland får man bita i det sura äpplet tyvärr och avstå en häst även om man fäster sig vid den.
Det gör ont som sjutton i hjärtat, men risken är att du står där sen med en häst som inte uppfyller varken dina förväntningar eller ambitioner..
Och att det har blivit ett så stort " problem" som du inte lyckas bryta och då kan du i din tur få problem med att sälja hästen senare om du beslutar dig för det..
En häst som inte går att fånga i hagen vid en ev. försäljning och som inte vill göra det man ber den om är inte lätt att sälja.
Även om det alltid går att träna bort så kräver det ganska mycket av den som ska göra det..
Så, eftersom du låter tveksam till hästen så hade jag inte köpt den..

Bara min lilla tanke..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 159
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp