Vad ska jag göra?

H

Hanna-panna

Vår kanin, nyligen kastrerad har börjat fälla, nu mitt i sommaren. Och det är inte lite han fäller heller! Det går att dra av stora tussar från honom, satt och drog av lite idag, och det lixom bara lossnar...
Ibland lossnar det så mkt att det blir som en kal fläck :crazy:
All päls ramlar ju inte av, men nu har han en stor fläck vid nacken där det bara är jättetunn päls kvar.
Kan det bero på någon hormon förändring pga att han har blivit kastrerad?? Eller en chock av något slag då han var i slagsmål med en annan kanin för ca en v sedan?? Hade tidigare en kanin som tog sig ur buren och rymde, och var borta i ett dygn, hon började tappa sin päls vilket vi trodde berodde på chock, men den växta ut igen sedan.. kan detta vara något liknande?

Mkt Tacksam för svar! /Hanna
 
Sv: Vad ska jag göra?

Kolla så att han inte ev har mjäll eller kvalster, annars är det inge fara, fortsätt att hjälpa honom genom att borsta och dra så han inte sväljer för mycket och ev blir förstoppad. Har en hona som gör exakt samma sak nu, får en pälshandske på var hand bara av att klappa henne :P
 
Sv: Vad ska jag göra?

Många av mina kaniner fäller som sjutton just nu. haha. så jättekonstigt låter det vekrligen inte ^^
lossnar stooora tussar så fort man tar tag i dom :D
 
Sv: Vad ska jag göra?

ok, tack! Hur ser man tecken på kvalster?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Och en liten fråga till..
Vi har en tvåvåningsbur, som vi har delat av, på övre halvan bor Muffin (min franska vädur :D), och på undre halvan bor min systers dvärgvädur (Elliot) som (som fäller) och nyligen är kastrerad, vi kunde inte ha dom ihop, då dom slåss.
Men Elliot har nu börjat dregla också, så han är helt blöt på hakan.. Vad kan det bero på? Vi har känt och kollat, men han har ingen knöl elr något där, har funderat om det kanbero på att han är så kär så att han börjar dregla (haha) men det verka ju lite långsökt...
 
Sv: Vad ska jag göra?

tecken på kvalster kan vara att man ser små "prickar" som rör på sig, mjäll eller att det blir en helt hårlös fläck och så...
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tack så hamskt mycket för hjälpen!! Skulle vara urbussigt om ni kunde svara på andra frågan också! :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

är du säker på att han dreglar? ^^
en av mina kaninerna gosar med sin vattenflaska, och därför har han jämt blöt haka :p knaskanin. :D
 
Sv: Vad ska jag göra?

HELT säker är jag ju förstås inte, men det ser ut som det... OM det var dregel, skulle det vara eöövarligt då elr inget att oroa sig för?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Kollat tänderna?
Våran har tappat päls när han mått dåligt...

Framtänderna ser ut att vara helt ok..
Har heller inte sett att han gnuggar sig mot vatten flaskan, men jag har höjt upp den betydligt, självklart kan han dricka, men det blir svårt för honom att gnugga sig mot den.. moahahahaha. Så ska jag se imorgon om det har torkat, sedan kan han få gnugga sig mot sin vattenflaska så mkt han vill om han nu tycker attd et är en kul hobby ;)

Men det ser verkligen mysko ut i pälsen... Han har en stoor kal fläck vid nacken, och pälsen är helt ojämn, ... Han har inte kvalster.

Tack så mkt för alla svar! :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

okej, men fäller dom verkligen när dom har kvalster? Kan det inte bero på typ en hormonförändring elr nåt sånt efter att han har blvit kastrerad? Förut rymde han och var borta ett dygn, då började han tappa pälsen efter det, det trodde vi berodde på någon slags chock.. men det gick över...

:confused:
 
Sv: Vad ska jag göra?

ja, dom kan fälla när dom har kvalster, ofta i nacken också.

jag har aldrig hört om kaniner som fäller pga kastering, men det är kanske möjligt, det har jag ingen aning om.
 
Sv: Vad ska jag göra?

ja, dom kan fälla när dom har kvalster, ofta i nacken också.

jag har aldrig hört om kaniner som fäller pga kastering, men det är kanske möjligt, det har jag ingen aning om.

okej, tack så mkt för hjälpen :) Ska kolla upp de dära med kvalster!
 
Sv: Vad ska jag göra?

antigen är det så att den kan vara stressad.min kanin var lite stressad en gong och bet i pelssen.efter en vecka hade hon gnagt av hårstrån och hon börga fella nott i helsikets mycket.jag vet inte om det är så hon feller din kanin men den vexer så smpningen ut igen.jag lovar.:D
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt...
Svar
13
· Visningar
2 020
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 256
Senast: Efwa
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 097
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Min tik började efter jul bli lite röd om tassarna och haserna (hon har vita ben och kort päls). Jag tänkte först att det kanske var...
Svar
4
· Visningar
1 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp