Vad ska jag göra för att han ska äta?

Eve

Trådstartare
Har för 2 månader sen tagit över en tvåårig fd jakthund.
När jag fick honom så åt han nått skitfoder med bara en massa gräs i, så jag bytte ut detta till RoyalCanin sensibel. Gick bra ett tag men nu gillar han det inte alls, vet inte om det är detta fodret han inte gillar eller om hanbara är "svår"

Förra ägaren sa att han vart lite svår med att få att äta, men vad gör man? han måste ju äta för att få energi!

Bör jag byta foder? Till vilket?
Ska jag blanda ut fodret med nått mjukfoder?

Jag är rätt grön på det här med att ha hund kan jag erkänna, men jag försöker verkligen göra det bästa av situationen.

Vi "arbetar" ca 1,5 timmar om dagen. sen är det ju devanliga kisse rundorna och stallhänget =)

Sv: Vad ska jag göra för att han ska äta?

Färskfoder, ytterst få hundar matvägrar på det. Dessutom är det oftast billigare och ja på det stora hela bättre foder. Finns massa olika märken som alla har olika egenskaper, Fodax, Nordic, Bravo, Klass osv

Vill du absolut inte ge färskfoder (liten frys kanske;)) så gillar jag Standart som har hög smaklighet, svensktillverkat och innehåller bra grejer.

Bara nyfiken.. Vad är det för ras på vovven?

Annars håller jag med. Det är få hundar som vägrar färskfoder (även om de finns - fråga Galathea exempelvis.. ;)).

Varför är det bara min hund som vägrar färskfoder? :P Standardt gillar han dock...

delvis kl

Min hund är superkräsen och svårmatad, jag har testat det mesta i matväg!

Två olika sorters färskfoder, klass fungerar inte men Nordic är ätbart OM det inte är upptinat då, för då är det bara gräva ner skiten säger min hund. Jag kan enbart ge färskfodret halvfruset. Om det är för fruset grävs det ner också.

Torrfoder har jag testat flertalet märken. Många foder går bra, till en början men sen är dem oätliga.
Jag kör på högenergifoder.

Nu har jag kommit på en metod med torrfoder iaf:
jag får köra ett rullande schema över olika metoder att servera maten på, allt ifrån lägga det i leksaker, sprida det i skogen, låta det svälla i vatten, blanda i ägg gula, olja, kattburkmat, filmjölk osv osv osv Han får mat 3gånger om dagen vanligtvis, men ibland hoppar jag över en måltid för att 'svälta' ut honom. Även hur man lägger upp promenaderna påverkar hans aptit.

Att bara vänta ut honom och låta han äta när han blir hungrig går sådär. Visst äter han tillslut! Men bara såpass mycket att han överlever dagen. Och han rasar i vikt.

Har även försökt sätta en annan hund bredvid för att tagga honom till att äta:devil: Men då tog han kulorna i munnen och spottade ut till den andra hunden. Och så satt dem där och tillsammans och min hund matade den andra....

Så mina tips är att var påhittig! Och se fram emot gråa hårstrån i förtid på vägen dit;)

haha vi verkar ha samma system! Hunden är checkad nu på alla möjliga sätt på klinik och det finns inga fysiska fel som orsakar hans matbeteende, så man får väl acceptera det.
Han äter bäst på kvällen har jag märkt, och sedan fungerar det att en vecka blanda i lite olja, ägg eller torr kattfoder (jaa jag vet). Uppblött torrfoder är också himlans gott om det inte är för ofta, som tur är kan vi hålla oss till en o samma sort foder nu, innan fick vi också byta märke och smak jämt och ständigt...

Min hund åt i stort sett bara tonfisk med ris när han var yngre då han vägrade allt vad foder hette! Det enda som funkade då var att koka torrfodret, och hälla i det i gamla märgben som jag sen la i frysen och gav honom. Försökte också variera att hälla i lite tonfiskspa, buljong osv. Kanske kan vara värt att testa iaf han var sysselsatt bra stunder med det:)

Tusen tack för alla bra svar och råd!

Jag var inne i hundaffären nyss och köpte "burgare" och blandade i med lite torrfoder, och han åt faktiskt upp nästan allt!
Men nu är frågan ska jag fortsätta med att ge bara "burgare" eller ska jag forstätta med att blanda ut?

Är det "samma" innnehåll i färskt som i torrfoder? Det är inte så att färskfoder på något vis är onyttigare?

Bravo plus orginal med Vom
protein 10,7 %
Fett 9.9 %

royal canin sensibel
protein 30%
fett 22 %

Vad innebär värdena? att burgarna är "sämre?
Tacksam för hjälp! =)

Min hund åt i stort sett bara tonfisk med ris när han var yngre då han vägrade allt vad foder hette! Det enda som funkade då var att koka torrfodret, och hälla i det i gamla märgben som jag sen la i frysen och gav honom. Försökte också variera att hälla i lite tonfiskspa, buljong osv. Kanske kan vara värt att testa iaf han var sysselsatt bra stunder med det:)

Herregud vilket jobb!;)

Bara nyfiken.. Vad är det för ras på vovven?

Annars håller jag med. Det är få hundar som vägrar färskfoder (även om de finns - fråga Galathea exempelvis.. ;)).

Det är en liten hund, Tyskterrier och jackrussel, så han är inte direkt dyr i foderdrift. 1,5 -2 burgare om dagen skulle han ha om det skulle vara ett fullfoder.

Tusen tack för alla bra svar och råd!

Jag var inne i hundaffären nyss och köpte "burgare" och blandade i med lite torrfoder, och han åt faktiskt upp nästan allt!
Men nu är frågan ska jag fortsätta med att ge bara "burgare" eller ska jag forstätta med att blanda ut?

Är det "samma" innnehåll i färskt som i torrfoder? Det är inte så att färskfoder på något vis är onyttigare?

Bravo plus orginal med Vom
protein 10,7 %
Fett 9.9 %

royal canin sensibel
protein 30%
fett 22 %

Vad innebär värdena? att burgarna är "sämre?
Tacksam för hjälp! =)

gillar han burgarna räcker det som enda foder (det är ju ett helfoder, så det innehåller allt det ska innehålla om du ger rätt mängd till hunden).
ang siffrorna: mina kunskaper är inte så stora, men %-värdena i färskfodret blir lägre för att det är mer vatten i färskfodret än i torrfodret. det ska finnas värden uppskrivna någonstans på lappen i färskfoderförpackningen som ska vara "torrvärden", dvs jämförbara med torrfoder.
färskfoder i sig är inte onyttigare än torrfoder, men allt beror ju på vad företaget stoppar i maten.

i övrigt kan vi lägga till två hundar till på listan över såna som inte gillar färskfoder: svärmors och svägerskans två bichon friséer. :)

aha!
som Torrsubstans då alltså!

Tusen tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 074
Senast: Docka
·
Övr. Hund Min hanhund på tre år gillar inte barn, han är signalkänslig och tycker småbarn är otäcka. Jag har en tvåårig son och en dotter på 6v... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 218
Senast: russinbulle
·
Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som... 2
Svar
30
· Visningar
6 751
Senast: Sandra78
·
Övr. Katt Hoppas ni orkar läsa...blev lite långt.. Jag har ju en katt här som jag hämtade hem för en vecka sen, han är en fd hemlös katt, är...
Svar
13
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka