Vad ska jag ta mig till med denna lilla ponny?

Vilken jobbig situation 😕 Jag tror att det kan bli ganska svĂ„rt att hitta en lĂ€mplig person eller verksamhet som vill ta emot en ponny med fĂ„nghistorik, EMS och PPID. Enbart PPID:n gör ju att ponnyn kommer med en extrakostnad och inbyggd besvĂ€rlighet utöver allt det andra, med dyr medicin som ska ges dagligen. LĂ€gg till att ponnyn enligt förra Ă€garen var trött pĂ„ ridskolelivet, och att den inte verkar vara en okomplicerad sĂ€llskapshĂ€st, sĂ„ minskar chanserna Ă€nnu mer att det blir bra för bĂ„de ponny och ny Ă€gare.

Jag sÀger som flera andra hÀr: om du inte fÄr det att funka pÄ ett bra sÀtt hos er, mÄste det vara sjystare mot alla att ta bort ponnyn, hur sorgligt det Àn Àr.
Tack för ditt input ❀
 
SÀlj shettisen, den har skapat mer problem Àn den löst. Ponnyn Àr 21 Är, tror du en ridskola skulle vara ok att ta emot en sÄ gammal ponny med problem? Kan du inte ha kvar den och se om det blir lugnare och bygga en hage i hagen sÄ den inte kan beta fritt?

Ibland tÀnket jag att jag ska sÀlja shettisen genast och sÀtta betesreducerare pÄ ponnyn och lÄta de stora och hon gÄ pÄ en ogödslad Àng med magert bete sÄ fÄr det gÄ som det gÄr. DÄ Àr hon i alla fall inte stressad och fÄr gÄ med sitt Àlskade halvblod som hon Àr sÄ fÀst vid. Men det gÄr ju inte det heller...Jag vet ju inte Àn om hon tÄl lite skogsgrÀs öht.
Men jag ska ta en allvarlig funderare pÄ ditt förslag. Jag uppskattar det!
 
Jag lÄnade en ponny som sÀllskap till min hÀst för hundra Är sedan och den bondade med min hÀst som blev som förbytt. Min trygga hÀst började vakta ponnyn mot andra osv. Det slutade faktiskt med att jag lÀmnade tillbaka ponnyn, jag blev orolig för min och andras sÀkerhet.

Sen lÄter det som du behöver sÀtta dig ner och göra en plan. Hur mÄnga hÀstar ska du ha och varför. Det Àr lÀtt att köpa hÀst men de innebÀr utgifter, Ätaganden och ansvar. Min erfarenhet Àr att mÄnga ponnyer mest stÄr i hagen och blir understimulerade för att barnet kanske inte hade det intresset som man trodde. Var snÀll mot dig sjÀlv-du har gjort ditt bÀsta men nu behöver du göra ett omtag för att orka.
Tack snĂ€lla för ditt svar ❀ det ligger mycket sanning i det du skriver.
 
Jag skulle inte skriva det dÀr om misslyckande. Det Àr en av mina innersta tankar som jag skrev ut och det kÀnns som om det tolkades fel. SjÀlvklart lÄter jag inte shettisen vara kvar av ren prestige frÄn min sida. Jag inser att blir det inte bÀttre sÄ mÄste jag ju lösa det pÄ nÄgot sÀtt.
Tack för ditt input, och ja. Det Ă€r svĂ„rt att samla tankarna nĂ€r inget blev som det skulle nĂ€r intentionen var att allt skulle bli bra. Tack ❀

Jag tycker att det Àr bra att du skrev ut det, och du Àr inte unik i att fastna i sÄna tankegÄngar.

Men nu har du luftat det, och förhoppningsvis börjat inse hur skevt det blir för djuret nÀr mÀnniskan tÀnker sÄ.

SÄ lÀgg undan det. Se "krasst" pÄ det. Vad Àr bÀst för ponnyn? Och hur mÄnga hÀstar vill du egentligen ha? Hur mÄnga har du rÄd och tid med?

(4 Àr sjukt mÄnga om du egentligen bara vill ha 1 ridhÀst + sÀllskap)
 
Jag tycker att det Àr bra att du skrev ut det, och du Àr inte unik i att fastna i sÄna tankegÄngar.

Men nu har du luftat det, och förhoppningsvis börjat inse hur skevt det blir för djuret nÀr mÀnniskan tÀnker sÄ.

SÄ lÀgg undan det. Se "krasst" pÄ det. Vad Àr bÀst för ponnyn? Och hur mÄnga hÀstar vill du egentligen ha? Hur mÄnga har du rÄd och tid med?

(4 Àr sjukt mÄnga om du egentligen bara vill ha 1 ridhÀst + sÀllskap)
Ja, jag vet! Det var ju rena galenskapen att köpa 2 till 🙈 det funkar Ă„tminstone super med de stora hĂ€starna och den nya hĂ€sten har visat sig vara ett riktigt bra köp.
Och ja, jag tÀnker sÄ himla mycket. Inte helt sÀllan att jag var sÄ jÀvla dum som köpte ponnyn frÄn första början nÀr jag hade sÄ dÄlig magkÀnsla av sÀljaren.men gjort Àr gjort och nu fÄr jag helt enkelt bara ta att det blev som det blev.
Det Àr bara det att det Àr sÄ svÄrt att veta vad som Àr bÀst. Jag har ju insett att ha kvar shettisen Àr nog oavsett ingen bra idé. VÄr ponny Àr pigg och glad till vardags sÄ det kÀnns sÄ jobbigt att ens behöva tÀnka pÄ att ta bort henne. Och sÀlja i nulÀget kÀnns inte rÀtt mot vare sig henne eller en eventuell ny Àgare som i sin tur fÄr stÄ med problemet. Jag har vÀnt och vridit pÄ möjligheter att kunna lÄta ponnyn gÄ med de stora men jag hittar inga lösningar som kÀnns hÄllbara. De har sÄ enormt olika behov sÄ det Àr svÄrt.
Jag uppskattar verkligen att du tagit dig tid att svara pÄ mina kÀnslomÀssiga inlÀgg. Jag tar vad ni alla har skrivit i beaktande.
 
Jag uppskattar verkligen alla som svarat mig och delgivit mig era tankar och Äsikter. Jag hade sÄklart hoppats pÄ en solskenshistoria, men jag tar till mig allt den ni har skrivit.
Jag har varit sÄ ledsen och nedslagen sen vÄr lilla ponny fick sina diagnoser och jag har gjort allt i min makt för att göra det sÄ bra som möjligt. Jag kanske bara ska ta in the hard facts och lÄta henne somna in istÀllet för att stÀndigt hitta lösningar. Det ska ni alla veta att jag vÀnt ut och in pÄ mig sjÀlv för att fÄ det sÄ bra som möjligt och offrat bÄde pengar och framförallt energi pÄ ponnyn och hennes vÀlmÄende.
 
Jag uppskattar verkligen alla som svarat mig och delgivit mig era tankar och Äsikter. Jag hade sÄklart hoppats pÄ en solskenshistoria, men jag tar till mig allt den ni har skrivit.
Jag har varit sÄ ledsen och nedslagen sen vÄr lilla ponny fick sina diagnoser och jag har gjort allt i min makt för att göra det sÄ bra som möjligt. Jag kanske bara ska ta in the hard facts och lÄta henne somna in istÀllet för att stÀndigt hitta lösningar. Det ska ni alla veta att jag vÀnt ut och in pÄ mig sjÀlv för att fÄ det sÄ bra som möjligt och offrat bÄde pengar och framförallt energi pÄ ponnyn och hennes vÀlmÄende.
förstÄr det. Det kÀnns riktigt jobbigt nÀr man kÀmpat och det tar hÄrt pÄ psyken. Tror dom flesta av oss har varit dÀr. Tog bort min förre hÀst som blev utdömd efter vi kÀmpat lÀnge och fick en super dÄlig prognos. kÀnde mig helt krossad, kÀnslomÀssigt och ekonomisk. SÄ förstÄr kÀnslan. och man fÄr dÄligt samvete, fast jag hade en duktig vÀlrenommerat veterinÀr i ryggen som tyckte det va rÀtt beslut.
 
Är det ett alternativ att lĂ„ta de tvĂ„ stora gĂ„ med ponnisarna i skogen medans ni funderar, och fokusera pĂ„ att fĂ„ sĂ„lt shettisen?

Det Àr inte dÄligt för dom stora att slippa sockergrÀset heller. Varför inte ha alla tillsammans ett tag?
 
Är det ett alternativ att lĂ„ta de tvĂ„ stora gĂ„ med ponnisarna i skogen medans ni funderar, och fokusera pĂ„ att fĂ„ sĂ„lt shettisen?

Det Àr inte dÄligt för dom stora att slippa sockergrÀset heller. Varför inte ha alla tillsammans ett tag?
Ja, det kanske skulle kunna vara en idé. Jag skulle kunna prova och se vad som hÀnder Ätminstone.
 
Ja, det kanske skulle kunna vara en idé. Jag skulle kunna prova och se vad som hÀnder Ätminstone.

Det kan göra stor skillnad i dynamiken! Och sĂ„ kanske ni alla kan slappna av en stund medans ni funderar vidare 💖.

Jag upplever att större flockar Àr lÀttare för hÀstarna, Àven om dom inte Àr bÀstis med alla sÄ blir det inte samma ensamhetspanik, nÀr det finns fler dom kan umgÄs med.

Ett till tips Àr att göra mÄnga foderstationer sÄ det Àr mindre risk att B-ponnyn blir jagad vid fodring. Jag föredrar att ha mÄnga smÄmaskiga hönÀt hÀngandes pÄ flera stÀllen i hagen, och sÄ gott som utesluta fodringar och stressen det innebÀr, byter bara ut nÀten strax innan det Àr slut istÀllet. Om du har skodda hÀstar och inte kan köra med nÀt, prova fodra i "tusen högar". Sprid hö i smÄ tussar runtom i hela hagen.
 
Jag tycker vad som redan sagts, att funkar det inte sÄ ta bort henne, lÀmna inte vidare utan ta ditt fulla ansvar och lÄt henne slippa vandra runt Àven om det Àr jobbigt. DÀremot sÄ tre hÀstar/ponnyer Àr inte fel, det blir lÀttare att hantera dem om man inte behöver lÀmna nÄgon ensam nÀr man vill rida.
 
Jag uppskattar verkligen alla som svarat mig och delgivit mig era tankar och Äsikter. Jag hade sÄklart hoppats pÄ en solskenshistoria, men jag tar till mig allt den ni har skrivit.
Jag har varit sÄ ledsen och nedslagen sen vÄr lilla ponny fick sina diagnoser och jag har gjort allt i min makt för att göra det sÄ bra som möjligt. Jag kanske bara ska ta in the hard facts och lÄta henne somna in istÀllet för att stÀndigt hitta lösningar. Det ska ni alla veta att jag vÀnt ut och in pÄ mig sjÀlv för att fÄ det sÄ bra som möjligt och offrat bÄde pengar och framförallt energi pÄ ponnyn och hennes vÀlmÄende.
Nu ska jag ge min icke solskens historia.
Min vackra vita <--- fick hosta vÄrvintern 2004. Jag stÀllde ut henne dygnet runt vÀldigt tidigt det Äret. SÄ snatrt jag hade möjlighet flyttade jag och fick dÄ ett eget stall dÀr min och en shettis stod. DÀr kunde jag ha dörren öppen Äret runt och hade koll pÄ strö, sopande osv. Jag mockade och sopade som senaste 1 timme innan hÀstarna gick in för att minska mÀngden damm i luften fodrade med silage och hade torv till henne. Hon fick Àven slemlösande örter. Det fungerade bra och hon mÄdde bra. Vintern Är 2007 flyttade jag till nytt stall dÀr hon stod inne men dÄ med mycket högt i tak och pÄ plats i stallet dÀr luften var som bÀst. Dörren stod öppen mer eller mindre Äret runt hÀr ocksÄ. Vintern 2010 flyttade hon ut pÄ utebox.
Visst lÄter det som en bra historia? Problemet Àr att jag hade Ängest varje dag under den hÀr tiden över hennes hÀlsa och det slet kopiöst. Sommaren 2010 fick hon insulinresistens och vÄren 2011 sÄ var ena framknÀt utslitet. Hon blev utdömd som ridhÀst vÄren 2012. Nu hade jag med andra ord en mulitsjuk hÀst som behövde gÄ ute mycket, inte skulle Àta hö och inte grÀs, som behövde motioneras för hostans skull men var kroniskt halt.
Hon gick kvar som sÀllskapshÀst och uppfostrare av sina avkommor födda 2010 och 2013 fram till augusti 2015 dÄ jag mÀrkte en mindre förÀndring i hennes sÀtt att bemöta avkommorna och sÄg en liten försÀmring av hÀltan.
Det hemska att sÀga idag Àr att jag inte sörjde att ta bort henne. Visst var det jobbigt men framförallt var det en lÀttnad. Jag hade rent krasst sörjt hÀsten sedan 2004.
Nej det var inte vÀrt det. Jag tror att mÄnga av de hÀlsoproblem jag har idag kommer frÄn den hÀr perioden som raserade min psykiska hÀlsa och med den i förlÀngningen försÀmrade min fysiska hÀlsa pga depressioner som förvÀrrades, utmattning, överÀtning som lett till rejÀl övervikt osv osv.
Var rÀdd om dig och inse att du mÄste fÄ leva och mÄ bra. Det Àr inte vÀrt att förstöra sin egen hÀlsa pÄ det sÀtt jag gjorde hur mycket man Àn Àlskar sin hÀst, och ja jag Àlskar fortfarande den hÀsten hÄrt och innerligt och saknar henne stundtals sÄ det gör ont.
 
Jag tycker vad som redan sagts, att funkar det inte sÄ ta bort henne, lÀmna inte vidare utan ta ditt fulla ansvar och lÄt henne slippa vandra runt Àven om det Àr jobbigt. DÀremot sÄ tre hÀstar/ponnyer Àr inte fel, det blir lÀttare att hantera dem om man inte behöver lÀmna nÄgon ensam nÀr man vill rida.
NÀ, det Àr rÀtt och riktigt. Jag hade som sagts en liten tanke att lÄna ut henne till verksamhet dÀr hon skulle fÄ sitt sociala behov tillfredsstÀlt. HÄller med om att hon med sina sjukdomar ska slippa stressen av att flytta.
Vad ska jag göra dÄ? SÀlja shettisen och prova att lÄta ponnyn gÄ med de stora med betesreducerare? Vi har en fin Àng som Àr ogödslad med magert bete. Skulle jag vÄga prova att lÄta henne gÄ tillsammans med de stora halva dygnen dÀr? Jag Àr sÄ rÀdd för att hon ska fÄ fÄng igen. Samtidigt Àlskar hon min hÀst mer Àn nÄgot annat.
Om inte shettisen blir snÀllare sÄ kommer jag göra mig av med henne. Jag köpte henne i syftet att hon skulle vara sÀllskap Ät vÄr ponny och jag kan ju inte skapa mig mer problem om inte shettisen lever upp till det. T om jag inser galenskapen i det. Det jag sÄ förtvivlat önskar Àr ju att shettisen ska lugna sig och att ponnyn öppnar upp sig lite mer i stÀller för att stÄ vid stÀngslet och titta efter min hÀst.
Jag kÀnner att nÄgonstans mÄste jag vara lite realistisk och snÀll mot mig sjÀlv ocksÄ. Visst. Jag skulle kunna sÀlja shettisen och köpa en ny, men vad Àr det som sÀger att den nya blir intressantare Àn min hÀst?
Ponnyn och min hÀst fick gÄ ihop fram till december nÀr vi köpte shettisen. Ponnyn har under hela tiden hellre hÀngt vid staketet och gnÀggat efter min hÀst istÀllet för att integrera med shettisen, mer Àn att hon springer för kung och fosterland nÀr shettisen jagar henne. Vi fick bygga höga trÀstÀngsel för att ponnyn absolut skulle tillbaka till hÀsten och sprÀngde sönder trÄd och stolpar. Hon fÄr panik, Àven nu, nÀr min hÀst inte Àr i stallet eller inom synfÀlt. Ibland nÀr hon hÀrjat som mest sÄ tÀnker jag att jag skiter i det. Jag öppnar den jÀvla grinden sÄ kan hon springa in till sin Àlskade kompis och sÄ fÄr hon vÀl Àta ihjÀl sig dÄ. Att shettisen inte Àr snÀll Àr ett stort problem. Men ponnyns fixering vid min hÀst Àr ett lika stort. Jag fÄr ont i magen varje gÄng jag ska rida min hÀst, för nÀr jag kommer tillbaka Àr hela hennes box upp och ner TROTS att det stÄr 2 andra i stallet.

FörlÄt, det ett lÄngt svar pÄ ett kort inlÀgg
 
Senast Àndrad:
Nu ska jag ge min icke solskens historia.
Min vackra vita <--- fick hosta vÄrvintern 2004. Jag stÀllde ut henne dygnet runt vÀldigt tidigt det Äret. SÄ snatrt jag hade möjlighet flyttade jag och fick dÄ ett eget stall dÀr min och en shettis stod. DÀr kunde jag ha dörren öppen Äret runt och hade koll pÄ strö, sopande osv. Jag mockade och sopade som senaste 1 timme innan hÀstarna gick in för att minska mÀngden damm i luften fodrade med silage och hade torv till henne. Hon fick Àven slemlösande örter. Det fungerade bra och hon mÄdde bra. Vintern Är 2007 flyttade jag till nytt stall dÀr hon stod inne men dÄ med mycket högt i tak och pÄ plats i stallet dÀr luften var som bÀst. Dörren stod öppen mer eller mindre Äret runt hÀr ocksÄ. Vintern 2010 flyttade hon ut pÄ utebox.
Visst lÄter det som en bra historia? Problemet Àr att jag hade Ängest varje dag under den hÀr tiden över hennes hÀlsa och det slet kopiöst. Sommaren 2010 fick hon insulinresistens och vÄren 2011 sÄ var ena framknÀt utslitet. Hon blev utdömd som ridhÀst vÄren 2012. Nu hade jag med andra ord en mulitsjuk hÀst som behövde gÄ ute mycket, inte skulle Àta hö och inte grÀs, som behövde motioneras för hostans skull men var kroniskt halt.
Hon gick kvar som sÀllskapshÀst och uppfostrare av sina avkommor födda 2010 och 2013 fram till augusti 2015 dÄ jag mÀrkte en mindre förÀndring i hennes sÀtt att bemöta avkommorna och sÄg en liten försÀmring av hÀltan.
Det hemska att sÀga idag Àr att jag inte sörjde att ta bort henne. Visst var det jobbigt men framförallt var det en lÀttnad. Jag hade rent krasst sörjt hÀsten sedan 2004.
Nej det var inte vÀrt det. Jag tror att mÄnga av de hÀlsoproblem jag har idag kommer frÄn den hÀr perioden som raserade min psykiska hÀlsa och med den i förlÀngningen försÀmrade min fysiska hÀlsa pga depressioner som förvÀrrades, utmattning, överÀtning som lett till rejÀl övervikt osv osv.
Var rÀdd om dig och inse att du mÄste fÄ leva och mÄ bra. Det Àr inte vÀrt att förstöra sin egen hÀlsa pÄ det sÀtt jag gjorde hur mycket man Àn Àlskar sin hÀst, och ja jag Àlskar fortfarande den hÀsten hÄrt och innerligt och saknar henne stundtals sÄ det gör ont.

Tack för att du delar med dig. Och tack snĂ€lla du för omtanken ❀
 
NÀ, det Àr rÀtt och riktigt. Jag hade som sagts en liten tanke att lÄna ut henne till verksamhet dÀr hon skulle fÄ sitt sociala behov tillfredsstÀlt. HÄller med om att hon med sina sjukdomar ska slippa stressen av att flytta.
Vad ska jag göra dÄ? SÀlja shettisen och prova att lÄta ponnyn gÄ med de stora med betesreducerare? Vi har en fin Àng som Àr ogödslad med magert bete. Skulle jag vÄga prova att lÄta henne gÄ tillsammans med de stora halva dygnen dÀr? Jag Àr sÄ rÀdd för att hon ska fÄ fÄng igen. Samtidigt Àlskar hon min hÀst mer Àn nÄgot annat.
Om inte shettisen blir snÀllare sÄ kommer jag göra mig av med henne. Jag köpte henne i syftet att hon skulle vara sÀllskap Ät vÄr ponny och jag kan ju inte skapa mig mer problem om inte shettisen lever upp till det. T om jag inser galenskapen i det. Det jag sÄ förtvivlat önskar Àr ju att shettisen ska lugna sig och att ponnyn öppnar upp sig lite mer i stÀller för att stÄ vid stÀngslet och titta efter min hÀst.
Jag kÀnner att nÄgonstans mÄste jag vara lite realistisk och snÀll mot mig sjÀlv ocksÄ. Visst. Jag skulle kunna sÀlja shettisen och köpa en ny, men vad Àr det som sÀger att den nya blir intressantare Àn min hÀst?
Ponnyn och min hÀst fick gÄ ihop fram till december nÀr vi köpte shettisen. Ponnyn har under hela tiden hellre hÀngt vid staketet och gnÀggat efter min hÀst istÀllet för att integrera med shettisen, mer Àn att hon springer för kung och fosterland nÀr shettisen jagar henne. Vi fick bygga höga trÀstÀngsel för att ponnyn absolut skulle tillbaka till hÀsten och sprÀngde sönder trÄd och stolpar. Hon fÄr panik, Àven nu, nÀr min hÀst inte Àr i stallet eller inom synfÀlt. Ibland nÀr hon hÀrjat som mest sÄ tÀnker jag att jag skiter i det. Jag öppnar den jÀvla grinden sÄ kan hon springa in till sin Àlskade kompis och sÄ fÄr hon vÀl Àta ihjÀl sig dÄ. Att shettisen inte Àr snÀll Àr ett stort problem. Men ponnyns fixering vid min hÀst Àr ett lika stort. Jag fÄr ont i magen varje gÄng jag ska rida min hÀst, för nÀr jag kommer tillbaka Àr hela hennes box upp och ner TROTS att det stÄr 2 andra i stallet.

FörlÄt, det ett lÄngt svar pÄ ett par ganska enkla frÄgor.

Rent krasst, det lÄter som att det liv din ponny vill leva Àr omöjligt för henne m.t.p. hennes sjukdom. VÀldigt sorgligt! FrÄgan Àr hur sannolikt det Àr att du ska hitta nÄt sÀtt sÄ att din ponny kan fÄ trivas med livet? Om du anser att den sannolikheten Àr lÄg sÄ skulle jag sÀga avliva och eventuellt lÄta henne fÄ gÄ med sin Àlskade kompis de sista timmarna innan avlivningen i hage med grÀs sÄ fÄr iaf hennes liv avslutas pÄ det sÀtt hon ville leva det.
 
Rent krasst, det lÄter som att det liv din ponny vill leva Àr omöjligt för henne m.t.p. hennes sjukdom. VÀldigt sorgligt! FrÄgan Àr hur sannolikt det Àr att du ska hitta nÄt sÀtt sÄ att din ponny kan fÄ trivas med livet? Om du anser att den sannolikheten Àr lÄg sÄ skulle jag sÀga avliva och eventuellt lÄta henne fÄ gÄ med sin Àlskade kompis de sista timmarna innan avlivningen i hage med grÀs sÄ fÄr iaf hennes liv avslutas pÄ det sÀtt hon ville leva det.
Ja, du belyser verkligen hela kÀrnan! Jag har försökt sÄ ihÀrdigt att fÄ ponnyn lycklig trots att hÀsten inte Àr i hennes omedelbara nÀrhet. Jag klurar och funderar om det finns nÄt sÀtt att fÄ ponnysarna att börja bonda och jag hade hoppats sÄÄÄÄ pÄ att ponnyn skulle ge sig och liksom nöja sig med shettisen.
 
Jag hade personligen aldrig sÄlt en sÄdan ponny, har precis avlivat en ponny som fÄtt vandra runt och jag skulle aldrig utsÀtta nÄgon av mina egna för det vilket en sÄdan ponny skulle kunna bli.
SÄ ja, kan du inte behÄlla skulle nog i alla fall jag ocksÄ rÄda att avliva. Möjligen att du kan försöka en gÄng att sÀtta ut en annons och se om nÄgon vill ta pÄ sig den som sÀllskap, men kanske inte ge bort eller sÀlja den utan i sÄ fall lÄna ut ett halvÄr först sÄ du mÀrker att de vill ha ponnyn. Den vi avlivade hade vandrat sÄ mycket dÄ det var en riktig problemponny (inte hans fel sÄklart, utan rejÀlt illa behandlad tidigare i livet) och vi valde att bli sista stallet för hos oss blev han i alla fall trygg och med den vetskapen fick han somna in.
 
NÀ, det Àr rÀtt och riktigt. Jag hade som sagts en liten tanke att lÄna ut henne till verksamhet dÀr hon skulle fÄ sitt sociala behov tillfredsstÀlt. HÄller med om att hon med sina sjukdomar ska slippa stressen av att flytta.
Vad ska jag göra dÄ? SÀlja shettisen och prova att lÄta ponnyn gÄ med de stora med betesreducerare? Vi har en fin Àng som Àr ogödslad med magert bete. Skulle jag vÄga prova att lÄta henne gÄ tillsammans med de stora halva dygnen dÀr? Jag Àr sÄ rÀdd för att hon ska fÄ fÄng igen. Samtidigt Àlskar hon min hÀst mer Àn nÄgot annat.
Om inte shettisen blir snÀllare sÄ kommer jag göra mig av med henne. Jag köpte henne i syftet att hon skulle vara sÀllskap Ät vÄr ponny och jag kan ju inte skapa mig mer problem om inte shettisen lever upp till det. T om jag inser galenskapen i det. Det jag sÄ förtvivlat önskar Àr ju att shettisen ska lugna sig och att ponnyn öppnar upp sig lite mer i stÀller för att stÄ vid stÀngslet och titta efter min hÀst.
Jag kÀnner att nÄgonstans mÄste jag vara lite realistisk och snÀll mot mig sjÀlv ocksÄ. Visst. Jag skulle kunna sÀlja shettisen och köpa en ny, men vad Àr det som sÀger att den nya blir intressantare Àn min hÀst?
Ponnyn och min hÀst fick gÄ ihop fram till december nÀr vi köpte shettisen. Ponnyn har under hela tiden hellre hÀngt vid staketet och gnÀggat efter min hÀst istÀllet för att integrera med shettisen, mer Àn att hon springer för kung och fosterland nÀr shettisen jagar henne. Vi fick bygga höga trÀstÀngsel för att ponnyn absolut skulle tillbaka till hÀsten och sprÀngde sönder trÄd och stolpar. Hon fÄr panik, Àven nu, nÀr min hÀst inte Àr i stallet eller inom synfÀlt. Ibland nÀr hon hÀrjat som mest sÄ tÀnker jag att jag skiter i det. Jag öppnar den jÀvla grinden sÄ kan hon springa in till sin Àlskade kompis och sÄ fÄr hon vÀl Àta ihjÀl sig dÄ. Att shettisen inte Àr snÀll Àr ett stort problem. Men ponnyns fixering vid min hÀst Àr ett lika stort. Jag fÄr ont i magen varje gÄng jag ska rida min hÀst, för nÀr jag kommer tillbaka Àr hela hennes box upp och ner TROTS att det stÄr 2 andra i stallet.

FörlÄt, det ett lÄngt svar pÄ ett kort inlÀgg
Jag tror aldrig det kommer fungera med shettisen, lÄt ponnyn slippa bli jagad och gör dig av med den andra. Förslaget att testa med att lÄta de stora gÄ med henne i skogshagen och stödfodra de stora lÄter som ett bra alternativ, men problemet med fixeringen kvarstÄr om det inte gÄr att lÀmna henne med sÀllskap nÀr du hanterar den ena.

Om du kÀnner att det inte finns fler lösningar pÄ problemet sÄ lÄt henne gÄ tillsammans med sin Àlskade kompis och sedan somna in. :(
 
Rent krasst, det lÄter som att det liv din ponny vill leva Àr omöjligt för henne m.t.p. hennes sjukdom. VÀldigt sorgligt! FrÄgan Àr hur sannolikt det Àr att du ska hitta nÄt sÀtt sÄ att din ponny kan fÄ trivas med livet? Om du anser att den sannolikheten Àr lÄg sÄ skulle jag sÀga avliva och eventuellt lÄta henne fÄ gÄ med sin Àlskade kompis de sista timmarna innan avlivningen i hage med grÀs sÄ fÄr iaf hennes liv avslutas pÄ det sÀtt hon ville leva det.
Jag hÄller helt med.

TS gör en fin sista tid och tacka henne för allt genom att lÄta henne slippa plÄgor mer.

Det Àr det mest osjÀlviska du kan göra.
 
Ja, du belyser verkligen hela kÀrnan! Jag har försökt sÄ ihÀrdigt att fÄ ponnyn lycklig trots att hÀsten inte Àr i hennes omedelbara nÀrhet. Jag klurar och funderar om det finns nÄt sÀtt att fÄ ponnysarna att börja bonda och jag hade hoppats sÄÄÄÄ pÄ att ponnyn skulle ge sig och liksom nöja sig med shettisen.
FrĂ„gar du mig sĂ„ har du verkligen uttömt alla möjligheter och kĂ€nn ingen skuld. Du har gjort allt du kan. ❀
 

Liknande trÄdar

HÀsthantering För cirka 5 mÄnader sen köpte vi dotterns första ponny, "vÀrldens tryggaste och snÀllaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
HÀsthantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hÀstar hon gÄtt med. Unga, gamla, stora som hus, smÄttingar...
Svar
5
· Visningar
1 923
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fÄtt veta en sak som kommer göra denhÀr sommaren till den bÀsta pÄ flera flera Är! Och jag ville verkligen fÄ ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. Äkte till ridhuset dÄ ridbanan Àr stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spÀnd...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Coras star
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp