Vad ska jag ta mig till !?

Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Exakt, enligt mig är det bättre att göra EN koll istället för flera 'strö' koller med hemmavet. Dels så är det inte säkert att hemmavet kan ställa diagnos, men du måste ändå betala och sen åka in till klinik iallafall. Det blir kostnad på kostnad.

för att inte tala om eventuella förseningar i fråga om att hitta problemet och behandla rätt. hemma vet brukar ju i princip konstatera att "hästen är halt, låt den gå och slå dank ett par veckor" eller åk till klinik. Värdelöst att lägga tid och energi på om vi inte pratar pengar, när det ändå brukar sluta med att det är kliniken som gäller för ett bra svar.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Jo men som sagt så ska vet. komma ut och kolla andra saker på hästen. Då kan hon väl lika gärna kolla benen? Dessutom är det min medryttarhästs ägare som är våran vet. så vi har som sagt ingen kostnad.

Sidekick Jo vi åker ut om vet. tycker det är nödvändigt. Jag litar på 100% på våran vet. och hon har även en mindre klinik 1,5 km från vårat stall där man kan undersöka närmare.


Men jag måste också tillägga att han faktiskt är en travare som inte är så där 100% koncentrerad i skritt på långa tyglar och galoppen. Alla travare har faktiskt inte sån kolla på sina ben (inget illa menat och jag drar inte alla travare över samma kam, men dock är det ofta så).
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Jag skulle ta ut en ryggveterinär/kiropraktor istället för en veterinär. De kan inte mycket om såna saker, i regel.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Kan ju säga det att vi har en travare i vårat stall som är extremt snubblig, han snubblar på plan asfalt. Kan ju också säga det att ägarna har varit hos ett antal vet (både klinik och "husvet") men de hittar inget. Men det är något som är FEL. Ska nu åka och kolla på hästen hos en ännu bättre vet.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Men jag tar i första hand att kontakta min vet. fortfarande eftersom det är andra saker som ska kollas på hästen. Men jag tror dom fått kunskaper att kolla igenom ryggen om han har ont.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Ja men detta händer när han är okoncentrerad, aldrig har det hänt på plan asfalt utan den händer när det är lite mycket "snubbelsaker". Som sagt när han är okoncentrerad i skritten och i vissa fall galoppen. Det har ju också hänt när vi hoppat, men mest när vi kommit lite fel eller i en dålig galopp.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Nej men alltså, han är ju väldigt tittig liksom. Så han går och tittar på andra saker istället för att gå rakt fram. Om du förstår vad jag menar?
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Var med en kompis och hennes häst i tisdags på klinik. Hennes häst är väldigt snubblig,även på asfalt, tar inte ut steget och knäpper liksom av. Hästen är behandlad för inflamation i hovlederna fram, friskförklarad för det men fortfarande snubblig. Hon bytte klinik och de tog bilder på båda framknäna. Där har hästen förändringar som är behandlingsbara. Nu ska hästen vila i tre veckor och sedan tillbaka på återbesök.
Hästägaren valde att byta klinik då de inte hittade orsaken till besvären på den första kliniken. De ansåg att de inte kunde göra mer utan rådde henne att kontakta en annan vetrinär.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Nej men det är nog inget som hänt min häst. Han spänner sig inte, tar ut stegen ordentligt. Som sagt är det ingenting som händer på asfalt.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Gå i lingonris! Min ponny snubblar när han är trött eller okoncentrerad, eller tittar på annat och banan-böjer sig, många hästar gör så. Genom att gå i snö/lingonris eller dylikt, bygger du "lyfta ben-muskler". Hoppa lite upphöjda bommar, galoppera över bara i dressyren, inte hoppning utan kliv över under nedsittning. Kolla hos vet. och ev. klinik, för att utesluta sjukdom.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Snubblar du runt när du shoppar?

Min häst är också tittig vissa perioder, hon snubblar aldrig.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Men du har inte tänkt på att alla hästar är olika? :p

Nej men itne tittig så, utan han liksom lunkar på och typ vrider på huvudet och kollar på massa saker utan att vara rädd. Precis som Mtv beskriver sin häst är han.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Men du har inte tänkt på att alla hästar är olika? :p

Nej men itne tittig så, utan han liksom lunkar på och typ vrider på huvudet och kollar på massa saker utan att vara rädd. Precis som Mtv beskriver sin häst är han.

du verkar säker på din sak att det inte är ngt fel alls på din häst. då finns det inget att oroa sig för eller hur?
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

När jag köpte min ponny var hon väldigt snubblig ute i terrängen i början, men jag trodde att det bara var för att hon inte var van att bli riden ute (imp Holland)

Men sen kollade vi upp henne på klinik, och då visade det sig att hon hade kotledsinflammation i 3 ben..

Nu är hon frisk, och är mycket mindre snubblig. Visst händer det att hon snubblar någon gång ibland, men det händer väl alla :)

Jag hade kollat upp ponnyn på klinik, om jag vore du.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Nej jag tror säkerligen att det är NÅGOT som är fel på min häst. Men jag bara berättade när det händer...
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

jag har inte läst hela tråden men jag vill bara berätta om min häst; han snubblar ytterst sällan när man rider (inte åker häst eller skrittar på lång tygel) eller på dåligt underlag.
Däremot på helt jämt underlag snubblar han jätteofta ofta när han tittar på någonting och då är det som att han inte kan hålla koll på det han tittar på och på benen sammtidigt.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till !?

Ja men så är det på min med, fast inte på jämt underlag utan när det är typ snöknular eller bara ojämnt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 671
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
17 325
Senast: Sar
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 982
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 525
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp