Kan man bli utbränd som förälder, eller Vad ska jag göra?

Så säger vår kommun också; tjänsten finns att köpa privat om man har behov och erbjuds inte av kommunen. Kommunen kan erbjuda familjestöd men inte avlastning. Antar att det är liknande överallt ?

Så har det varit i kommunerna jag arbetat i. Familjestödet är inte praktiskt utan allt från råd och tips till familjebehandling.
 
Det visste jag inte. Vi fick doserna i november och har kört på med dem. Har gett förkylningsdosering hela tiden då de aldrig blir helt friska.

Ringde mottagningen en gång i vintras när sonen hostat hela nätterna i flera nätter (då var maken vaken), och flera gånger hostat så han kräkts. De sa att det var helt normalt, en seg virusinfektion. Vi skulle bädda huvudet högt och ge mycket att dricka.

Min son har också förkylningsastma och vi ger luftrörsvidgade även om han bara hostar men inte är direkt andningspåverkad. Dubbel dos kortisonspray + luftrörsvidgade morgon och kväll de första dagarna. Luftrörsvidgade var tredje timme om han är andningspåverkad. På natten ställer jag klockan och ger honom i sömnen om han hostar/ är andningspåverkad. Viktigt att börja ge innan de blir för påverkade!
 
KL
angående förkylningsastma, Bricanyl är vanligt som luftrörsvidgande men kan även leda till sämre sömn genom att det höjer hjärtfrekvensen o ger gåshud samt darrningar/skakningar. Samma CNS biverkningar som man får av amfetamin o kokain.
 
KL
angående förkylningsastma, Bricanyl är vanligt som luftrörsvidgande men kan även leda till sämre sömn genom att det höjer hjärtfrekvensen o ger gåshud samt darrningar/skakningar. Samma CNS biverkningar som man får av amfetamin o kokain.

Precis. För vår del har det funkat att ge luftrörsvidgade 2,5-3 timmar innan han ska sova sen ger vi nästa dos, om det behövs, när han sover. Och sedan noga med att ge var tredje timme för att andningen ska hålla sig bra, går det för långt kan man behöva ge dubbel dos och då kan det bli hjärtklappning. Går det för långt emellan och han hinner vakna av att han inte kan andas är det också kört. Har hänt någon gång för oss och då får man sitta vaken med en speedad unge..
 
De får Flutide och Airomir.

Stora har förkylningsdos på en puff Flutide (125 tror jag) morgon och kväll. När hans hosta var som värst fick vi ok på två puffar. Underhållsdosen är en puff (men den har vi nästan aldrig gett) om dagen.

Lilla har förkylningsdos två puffar Flutide (50) morgon och kväll. Underhållsdos en puff morgon och kväll, men den har vi heller nästan aldrig gett.

Sedan har de Airomir vid behov. Alltid en puff ca 10 min före Flutiden.
 
Precis. För vår del har det funkat att ge luftrörsvidgade 2,5-3 timmar innan han ska sova sen ger vi nästa dos, om det behövs, när han sover. Och sedan noga med att ge var tredje timme för att andningen ska hålla sig bra, går det för långt kan man behöva ge dubbel dos och då kan det bli hjärtklappning. Går det för långt emellan och han hinner vakna av att han inte kan andas är det också kört. Har hänt någon gång för oss och då får man sitta vaken med en speedad unge..
Vi ger allt i samband med tandborstningen (ska ju borstas efteråt). Men upplever också att det blir bättre effekt av att ge Airomiren någon timme innan sängdags, och sedan ny puff plus Flutide innan tandborstningen.
 
Angående BVC och sjukskrivning så tror jag inte de kan ”behandla” mig eller skriva intyg för mig. Utan att det är vårdcentralen jag ska kontakta. Eller är det någon som har annan kunskap om detta?

Tror det är så ja. BVC kan rådgiva och hänvisa föräldern, men det är VC som sjukskriver, diagnostiserar och behandlar.

Klokt att ni avstod Skansen. Skansen med småbarn är jobbigt. Det är fullt normalt att inte alltid orka med sådant, men det är inte normalt att aldrig orka någonting. Låter som din man inte riktigt förstår. Han har säkert rätt i att det är vanligt att känna sig trött och orkeslös, men man ska inte behöva vara så trött och orkeslös som du verkar vara och inte behöva må så dåligt.

Fick ni sova bättre inatt?
 
De får Flutide och Airomir.

Stora har förkylningsdos på en puff Flutide (125 tror jag) morgon och kväll. När hans hosta var som värst fick vi ok på två puffar. Underhållsdosen är en puff (men den har vi nästan aldrig gett) om dagen.

Lilla har förkylningsdos två puffar Flutide (50) morgon och kväll. Underhållsdos en puff morgon och kväll, men den har vi heller nästan aldrig gett.

Sedan har de Airomir vid behov. Alltid en puff ca 10 min före Flutiden.

Har de fått rekommenderat underhållspuff så ge den. Jag vet inte hur de läkemedlen fungerar men min astmamedicin är inte bra att ta ibland, den funkar bäst med kontinuitet.
 
Har de fått rekommenderat underhållspuff så ge den. Jag vet inte hur de läkemedlen fungerar men min astmamedicin är inte bra att ta ibland, den funkar bäst med kontinuitet.
Alltså de har aldrig varit oförskyllda sedan i november. Så vi har aldrig kunnat gå ner till underhållsdosen. De har fått förkylningsdosen varje dag i princip sedan november. Bara ett fåtal gånger har vi kunnat gå ner på underhållsdosen. Men efter några dagar kommer snoret igen, så då är det bara att öka dosen igen.
 
Alltså de har aldrig varit oförskyllda sedan i november. Så vi har aldrig kunnat gå ner till underhållsdosen. De har fått förkylningsdosen varje dag i princip sedan november. Bara ett fåtal gånger har vi kunnat gå ner på underhållsdosen. Men efter några dagar kommer snoret igen, så då är det bara att öka dosen igen.

Jaha då förstår jag. Usch låter tufft. Frågan är om de inte hade behövt komplement då, låter som de inte riktigt hinner återhämta sig emellan? (inte ovanligt med luftrörsproblematik).
 
Jaha då förstår jag. Usch låter tufft. Frågan är om de inte hade behövt komplement då, låter som de inte riktigt hinner återhämta sig emellan? (inte ovanligt med luftrörsproblematik).
Kanske. Jag fick bara dosinformationen och att vi skulle kallas på återbesök till våren (var i november de fick diagnosen). Visste inte att man kunde få annat. Var bara så glad att vi fick något. Lillan hade då varit förkyld konstant och varit tungandad väldigt många nätter sedan födseln. Hon är den av dem som fortfarande har mest problem med andningen.
 
Vi har rena kaos på vardagarna. Eller, hade kanske. Det är pressat nu med men innan var det överjävligt. Vår lösning för att underlätta blev att vi gör matlådor för hela veckan på helgen. Vi värmer det vi gillar mest (ibland äter vi alltså inte ens samma mat) vilket gör att barnen äter lättare. Det tar 2 minuter. Grytor och sånt är klockrent, det kan man ju laga för många måltider.

Jag kan säga att den här veckan har vi inte matlådor. Vi glömde av det i helgen. Resultatet? Ptjau. Det är kaos. Fattar inte hur vi gjorde innan! Eller maken, det var han som skötte det. Stressen när det inte finns färdig mat är vidrig. Kanske kan det underlätta lite för er med?
 
Kanske. Jag fick bara dosinformationen och att vi skulle kallas på återbesök till våren (var i november de fick diagnosen). Visste inte att man kunde få annat. Var bara så glad att vi fick något. Lillan hade då varit förkyld konstant och varit tungandad väldigt många nätter sedan födseln. Hon är den av dem som fortfarande har mest problem med andningen.
Det finns komplement till airomir och flutitde, vi hade singulair ett tag. Inte ens mina väldigt astmatiska barn har varit sjuka hela tiden. Det låter svintufft.
 
Det diskuterades tidigare diagnoser. Nu var jag in på 1177 och kollade i min journal. Där var psykologens diagnos ”F439 Reaktion på svår stress, ospecificerad”. Den ligger i samma diagnosgrupp som Utmattningssyndrom, men är i princip den enda som inte innefattar utmattningssyndrom och som inte rekommenderas sjukskrivning.
 
För er som undrar. I natt sov jag halvtaskigt och i dag var jag hemma. Hängde framför TVn och sov tre timmar. När jag var vaken hade jag svårt att koppla av. Undrade ständigt var jag lagt babyvakten (enda stunden jag brukar ha lugn på dagtid är när lilla sover i vår säng, och då måste man vara snabb när hon vaknar).

Maken har lyckats lägga lilla tre kvällar i rad, vilket är toppen. Ändå kände jag ikväll samtidigt en sorg över det. Kändes som jag inte behövdes. Jag har också tänkt en del på min anhöriga som gick bort för ett år sedan och varit ledsen.

La mig vid 21 och hade lite svårt att somna trots trötthet. Maken sov hos lilla för att se om hon sover bättre då (vissa barn gör tydligen det). Men vid 23 vaknade hon och ”ropade på mig” så vi böt säng. Ingen av oss är intresserade av skrikande barn mitt i natten.

Nu mår jag illa och har svårt att somna. Därför jag är uppe och skriver här.
 
För er som undrar. I natt sov jag halvtaskigt och i dag var jag hemma. Hängde framför TVn och sov tre timmar. När jag var vaken hade jag svårt att koppla av. Undrade ständigt var jag lagt babyvakten (enda stunden jag brukar ha lugn på dagtid är när lilla sover i vår säng, och då måste man vara snabb när hon vaknar).

Maken har lyckats lägga lilla tre kvällar i rad, vilket är toppen. Ändå kände jag ikväll samtidigt en sorg över det. Kändes som jag inte behövdes. Jag har också tänkt en del på min anhöriga som gick bort för ett år sedan och varit ledsen.

La mig vid 21 och hade lite svårt att somna trots trötthet. Maken sov hos lilla för att se om hon sover bättre då (vissa barn gör tydligen det). Men vid 23 vaknade hon och ”ropade på mig” så vi böt säng. Ingen av oss är intresserade av skrikande barn mitt i natten.

Nu mår jag illa och har svårt att somna. Därför jag är uppe och skriver här.

Varför måste du vara snabb på dagen när lilla vaknar? Söver ni om henne på dagen? Låter som ett stressmoment på den tiden som ska vara en avkopplande stund. Kan du inte vila jämte henne?
 
För er som undrar. I natt sov jag halvtaskigt och i dag var jag hemma. Hängde framför TVn och sov tre timmar. När jag var vaken hade jag svårt att koppla av. Undrade ständigt var jag lagt babyvakten (enda stunden jag brukar ha lugn på dagtid är när lilla sover i vår säng, och då måste man vara snabb när hon vaknar).

Maken har lyckats lägga lilla tre kvällar i rad, vilket är toppen. Ändå kände jag ikväll samtidigt en sorg över det. Kändes som jag inte behövdes. Jag har också tänkt en del på min anhöriga som gick bort för ett år sedan och varit ledsen.

La mig vid 21 och hade lite svårt att somna trots trötthet. Maken sov hos lilla för att se om hon sover bättre då (vissa barn gör tydligen det). Men vid 23 vaknade hon och ”ropade på mig” så vi böt säng. Ingen av oss är intresserade av skrikande barn mitt i natten.

Nu mår jag illa och har svårt att somna. Därför jag är uppe och skriver här.
Varför tar inte sambon den lilla på dagen? Tanken är väl att du ska få vila helt och hållet..
 
Varför måste du vara snabb på dagen när lilla vaknar? Söver ni om henne på dagen? Låter som ett stressmoment på den tiden som ska vara en avkopplande stund. Kan du inte vila jämte henne?
Jo det har jag gjort ibland. Men ibland har jag tagit en kopp te, städat, betalat räkningar eller annat. Hon sover i en vanlig säng och reser sig när hon vaknar. Är rädd att hon ska krypa över kanten.

Varför tar inte sambon den lilla på dagen? Tanken är väl att du ska få vila helt och hållet..
Det gjorde han igår. Jag menar när jag var hemma och föräldraledig. Liksom på helgerna.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 891
Senast: Elendil
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp