Vad ska jag testa för torrfoder nu?

paradiset

Trådstartare
Min hund äter Bravo burgare men pga av vad han kräver i mängd och vad min frys har plats med vill jag dryga ut med lite torrfoder som då oxå kan ges som enda nödfoder om man reser utan frysmöjlighet. Standardt ratade han i alla former och förstår honom då det inte hade ngn direkt lukt och luktade typ spannmål uppblött. Nu har vi magnussons och det är väl ok uppblött. Skulle kunna fortsätta med det men han bajsar mycket av det. De dagar han ej gått ngn långrunda har vi gett bara bravo och då märkte vi att han bajsade mycket mindre. Känns då dumt ge ett såpass dyrt foder som bara rinner ut i andra ändan igen! Nu funderar jag på Orijen. Har butikerna provpåsar på alla foder? Det måste lukta mycket om det oxå...Finns det bra billigare alternativ annars som finns i småpåsar? Han får nämligen bara 2 dl om dagen ( av magnussons iallafall ) ca så bara 5 kg räcker ju i evigheter :crazy:

Han har massa M kvar ( meat & buscuit ) men tänker att om han tar ngt foder som godis då lär han tycka om det :idea:
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

Min hund fick 5 provpåsar av olika Orijen och Acana bara för att se vad han äter. Dom är på 400 gram. Alla foder av dessa luktar mycket, speciellt fiskfodret. På gott och på ont. ;) Dom finns ju sedan i lite olika storlekar på säckarna, vissa finns i 2,5 kg och 7 kg.

Min gillade för övrigt Acana lamm och äpple bäst. Det är det första fodret han verkligen äter av. :D
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

Olivers petfood, speciellt fiskvarianten, är "saftig" och luktar gott. Rekommenderas. Finns i 4kgs påsar.
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

Fick provpåsar av Nutra Nuggets o det använde jag som godis då jag inte hade några tankar på att byta foder. Det fodret älskade dom o blev som galna när dom fick det. Vet flera hundar som även dom gillar det. Kanske värt att prova
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

Ok många tips. Problemet är där jag köper mitt foder i Göteborg ( hu***öds ) där jag även köper bravo då alltså, verkar inte ha provpåsar :crazy:
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

När jag skulle foderprovocera min hund så ringde jag runt till olika fodertillverkare för jag ville ha provpåsar av så mycket mat. Hunden hade ju ätit ett antal foder under sitt 2-åriga liv.
Det skulle bli skitdyrt att köpa maten.i större förpackningar Ett tips alltså att ringa direkt tll dom och be om provpåsaar. Nästan alla hade det.
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

När jag skulle foderprovocera min hund så ringde jag runt till olika fodertillverkare för jag ville ha provpåsar av så mycket mat. Hunden hade ju ätit ett antal foder under sitt 2-åriga liv.
Det skulle bli skitdyrt att köpa maten.i större förpackningar Ett tips alltså att ringa direkt tll dom och be om provpåsaar. Nästan alla hade det.

Å tack men var hittar man telnr?
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

Oftast brukar man kunna beställa provpåsar direkt på fodertillverkarnas hemsidor. Annars hittar du ju naturligtvis telefonnummret på hemsidorna också.
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

När jag skulle foderprovocera min hund så ringde jag runt till olika fodertillverkare för jag ville ha provpåsar av så mycket mat. Hunden hade ju ätit ett antal foder under sitt 2-åriga liv.
Det skulle bli skitdyrt att köpa maten.i större förpackningar Ett tips alltså att ringa direkt tll dom och be om provpåsaar. Nästan alla hade det.

Nyfiken fråga, tyckte vet det räckte med såpass lite, eller har du kanske en liten hund så provpåsar räckte länge? *nyfiken*

Kommer ju behöva göra samma sak med Viktor, men en provpåse är ju inte ens en måltid för honom :crazy:
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

När jag skulle provocera så skulle jag ge lite lite av varje sort under två veckors tid. Vi pratar alltså 4 kulor av varje foder typ. Nu fick jag en reaktion väldigt snabbt, efter 4 dagar. Så för mig räckte det. Har en Welsh som väger ca 17 kilo.

En liten bitanke du och jag verkar ha haft en lika sommar med allergiska hundar och fånghästar.
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

Ah, du gav typ X sorter samtidigt, så det totalt blev en portion med 'blandad mat' och så fick han det i 2 v?
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

ANF är ett bra foder som innehåller nästan lika mycket kött som Standardt. Kalkon och Korn anses smakligt.

Många hundar gillar Magnussons "brödfoder". Det lukar ju nästan nybakt, så jag förstår det. Dock tål inte alla vetet.
Eftersom du bara ska fylla upp med torrfoder kan man ju faktiskt ge ett av dessa spannmålsfoder om man vill.
Det brukar de flesta klara i mindre mängd.

Ska du dock ge större andel torrfoder, så är det köttbaserat som är bästa. Äter de inte Standardt så finns förutom ANF Nutro som också innehåller hyfsat med animalier.
 
Sv: Vad ska jag testa för torrfoder nu?

Ja så gjorde jag.
Det var för att se om hon reagerade på fodret eller om det var annan allergi. Nu var det ju det oxå i mitt fall.
Efter att man fått en reaktion då börjar man ge enskilda proteiner för att se vad just din hund tål/inte tål.
Jag började med viltkött på en gång då hon ätit renskav som godis och tålt det och många hundar tål det proteinet. Allt för att komma bort från z/d fodret som hon gick ner i vikt av. Sen kommer jag säkert därifrån lägga till andra proteiner för att se om hon kan tåla något mer. Nöt vet jag redan är kört.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu ger jag verkligen upp. Mina hundar (en whippet på 3 år och en italiensk vinthund på 9 år) får idag enbart färskfoder, men det funkar...
2
Svar
34
· Visningar
6 703
Senast: Amk
·
Katthälsa Vår kastrerade hankatt på 8 år har hela livet haft problem till och från med kliande öron , svarthaka och stort pälssläpp. (Men får inte...
Svar
6
· Visningar
2 641
Hundhälsa Min hund har totalt tröttnat på Standardt efter dryga 1,5 år. Näst intill omöjligt att få henne att äta så mkt som hon behöver få i sig...
Svar
15
· Visningar
6 542
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Å hej och hå. Min lilla dvärgpudel har kommit tillbaka, både underbart men sorgligt, hade verkligen hoppats han skulle trivas hos...
Svar
13
· Visningar
1 474
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp