Vad ska jag välja? :S

millan10

Trådstartare
Nu måste jag snart bestämma mig för vilken linje jag ska ta på gymnasiet och jag är så osäker på vad. :S

Jag har alltid varit en person som tycker om teknik så jag har haft mina funderingar på att just ta en teknisk linje. Frågan är bara om jag klarar av det. Jag vet att det är väldigt mycket matte på den linjen och jag är ju inte bäst i matte... Ligger på C i problemlösning och B i rutinuppgifter så ungefär C-B har jag i matte. Jag tycker matte är helt ok kul, särskilt när man förstår hur man ska räkna.

Jag har också funderat på att ta en yrkeslinje med inriktning industri. Är inte alls lika mycket matte, men skulle helst vilja ha en bred utbildning vilket inte denna linje har eftersom det är en yrkeslinje.

Jag undrar om det finns några här på buke som går teknisk linje. Har hört att det är väldigt högt tempo på den linjen, är det det? Skiljer sig gymnasiematten mycket från det man räknar på högstadiet? Ni får gärna berätta hur linjen är!

Usch, är så orolig att om jag tar teknisk att jag inte kommer att klara det. :(
 
Sv: Vad ska jag välja? :S

Nu gick jag inte teknik (utan natur), inte heller hade jag insett att vi har börjat med bokstavsbetyg igen (tjosvejs vad gammal man känner sig!), men min åsikt är att det är väldigt mycket mer viktigt med intresse och engagemang för sitt ämne, snarare än någon slags "medfödd" förmåga!

Min erfarenhet är att det inte är de smartaste som får de bästa betygen/lyckas bäst, utan de som jobbar hårdast (ibland är dessa personerna också väldigt smarta, men det räcker alltså inte att "bara" vara smart), så välj det program som intresserar dig mest, och sen kommer nog småsaker som matematisk förmåga att lösa sig längs med vägen :)
 
Sv: Vad ska jag välja? :S

Man kan alltid läsa ett extra år och lägga till kurser om man behöver för att läsa vidare. Det kan vara bra mycket bökigare att läsa upp ett "dåligt" betyg. Min poäng är att välj något som känns intressant och kul.

Min erfarenhet är att det inte alls är bara de "smarta" som klarar teknisk/natur-linje. Jag har flera kompisar som inte på något sätt har varit matte-genier men ändå klarat sig helt okej, för de ville. Och så har jag en vän som har lätt för matten men som blev utbränd i 2an för hen inte alls VILLE läsa massa matte. Så jag tror faktiskt att intresset är det viktigaste. Livet är ganska långt. Man är typ 19 när man går ut gymnasiet, så man hinner utbilda sig, både en och två gånger i livet :)
 
Sv: Vad ska jag välja? :S

Är du osäker på vad du vill göra, är ju absolut en bred linje som teknisk eller natur bäst :) då har du behörighet till i princip alla universitetsutbildningar sen :).
Jag läste en blandning mellan natur/teknisk/samhälle men insåg att jag skulle valt natur i tvåan, och har läst till matte och fysik b efter gymnasiet.

Beror ju helt på vad du vill jobba med sen, går du en yrkesinriktad så har du ofta inte tillräckligt med matte för att ha allmän behörighet till universitetet om du skulle ändra dej.

Teknisk linje är det ju även mycket med datorer, och man kan nog ha nån lättare kurs i ritprogram och programmering, beroende på inriktning.
 
Sv: Vad ska jag välja? :S

Jag går just nu första ring i teknik, och visst, det ÄR mycket matte. Jag var som du och funderade på om jag skulle klara det, hade liknande betyg som dig. Det handlar egentligen inte så mycket om vad du redan kan, utan hur villig du är att lära dig och hur mycket energi du tänker lägga ner på det. Sedan kan jag förstås inte förneka att en bra grund från grundskolan hjälper otroligt mycket.

I min skola läser vi en mattekurs på en termin, och visst kommer det lite nya saker i matten då och då. Vi läser matte ungefär en femtedel av all kurstid. Om du är villig att jobba hårt så tycker jag absolut du ska välja teknik. Det är en riktigt rolig och utvecklande linje :D Men man måste ha ett intresse för ämnena, annars kan det bli tufft. ;)
 
Sv: Vad ska jag välja? :S

Tack för svaren!
Fick idag reda på mina omdömen av vad min lärare tyckte om mig vilket var ganska positiv, vilket nog kommer göra mitt val lättare.

Om det är någon annan som går teknisk eller något sånt får gärna skriva!
 
Sv: Vad ska jag välja? :S

Går andra året på natur och vi har ju samma mattekurser som teknik. Personligen har matte aldrig varit ett problem och jag har fått A i matte 1 och 2 hittills. Det är dock väldigt mycket matte, i ettan hade vi sju timmar i veckan som mest. Du måste alltså tycka att det är roligt, annars kommer du tröttna direkt. Med dina betyg tror jag inte det skulle vara några som helst problem att nå högt även i gymnasiematten.

Det ingår även fysik, och gymnasiefysiken består till största delen av att räkna, så här kommer mer matte in.

Sammanfattat då; tycker du att det är roligt så är nog teknik ett jättebra val, för jag tror inte det skulle vara för svårt för dig! :)
 
Sv: Vad ska jag välja? :S

Välj det som du brinner mest för, det går alltid att byta om det blir helt fel eller läsa upp något enstaka ämne ifall man behöver för att plugga vidare.

Jag gick naturbruks hästhållning - ridning, har aldrig haft ett hästjobb utan jobbar inom industri och trivs bra och vill jag plugga vidare så har jag bara matte B eller vad det heter nu som jag ev behöver läsa upp till ett av alternativen, ångrar inte mitt skolval även om jag inte direkt tänker jobba med hästar utan kände att jag hellre gjorde något jag faktiskt brann för istället för att kämpa mig genom 3 år av något som är "bra om man vill plugga vidare" men som egentligen inte intresserad av och som troligast hade fått mig att hoppa av :)

Så tänk på vad du tycker är kul och gå det :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 113
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 442
Skola & Jobb Högst oklart vad jag vill med denna tråd... Men det kanske finns någon som har bra förslag på vad man kan göra... Eller så behöver jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 067
Senast: nickan1
·
Övr. Barn Min son är 15 år och ska således börja gymnasiet i höst. Jag har som förälder dock börjat få ångest inför detta nu när jag inser att det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 529
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp