Vad ska jag välja?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tussilago1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 035
T

tussilago1

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag ska nämligen köpa ny hjälm men jag vet inte vilken storlek jag ska välja. Jag har provat hjälmen i storlek 57 och 56.
57 sitter bra, men den är pytte lite för stor. 56 är istället lite liten, har jag på mig hjälmen i 15 min så får jag huvudvärk.
De i affären tyckte jag skulle ta den mindre då den töjer sig. Men töjer den sig så mycket?
Jag kan helt enkelt inte avgöra vilken jag ska välja, vad skulle ni ha gjort?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag välja?

Det finns ju dom hjälmar som har ett vred så man ställer in hur tajt den ska sitta. Kanske skulle fungera??
Jag hade samma problem med just samma storlekar och var sedan till en annan butik och då vart storleken 59 istället...

Vad är de för hjälm? De flesta hjälmar blir ganska mycket större! Är de en JW ska du ta en storlek du knappt får på huvet, den kommer ändå blir förstor efter några veckor...

Brukar forma sig ganska bra efter huvudet jag skulle då inte välja en som är stor/liite stor när jag köper den. Men som ovanstående skrev finns ju dem du kan passa in med vred..

Ta den lite för stora, så rymmer du ev. mössa och att ha den ett tag.

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag ska nämligen köpa ny hjälm men jag vet inte vilken storlek jag ska välja. Jag har provat hjälmen i storlek 57 och 56.
57 sitter bra, men den är pytte lite för stor. 56 är istället lite liten, har jag på mig hjälmen i 15 min så får jag huvudvärk.
De i affären tyckte jag skulle ta den mindre då den töjer sig. Men töjer den sig så mycket?
Jag kan helt enkelt inte avgöra vilken jag ska välja, vad skulle ni ha gjort?

Tyvär snöar butiksbiträden in alldeles för mycket på storlekar och glömmar att påtala hur viktigt det är med en skalform som matchar formen på ditt huvud.

Med fel skalform kommer du aldrig hitta en storlek som sitter bra, och ännu mindre kommer den att anpassas genom töjning. Töjningen fungerar mestadels i pannan förutsatt att formen är rätt.

Från din beskrivning låter det som att modellerna du prövat inte riktigt har rätt form för ditt huvud..

Ja det är en Jw, så jag har ju hört att dem töjer sig mer än vad andra hjälmar gör?!

Jo det förstår jag också :) fast hjälmen är i min typ av huvudform så jag tror inte att det är där problemet ligger.. :) Utan det är nog så att jag kanske har st 56,5 eller något egentligen

Ta den lite för stora, så rymmer du ev. mössa och att ha den ett tag.

Inte så ofta man har mössa under hjälmen... ? Och OM man nu har de, ska man då rida med en aldeles förstor hjälm de andra 10 månaderna på året? Man fryser inte direkt om huvudet när man rider även om de är -20grader. Skulle man nu göra de kan man köpa öronmuffar.

Ta en storlek som är tajt, den kommer blir perfekt!! Jag LOVAR :)

Ta den som är lite för tight, jag köpte en hjälm för ett par år sedan och tog då den större storleken och efter ett tag så satt den löst. Sedan råkade jag bli av med den hjälmen nyligen och köpte således en ny, tog en likadan då jag var nöjd med den för övrigt. Köpte den mindre storleke denna gång, eftersom jag visste hur den skulle töja sig och den är perfekt.

Vad är de för hjälm? De flesta hjälmar blir ganska mycket större! Är de en JW ska du ta en storlek du knappt får på huvet, den kommer ändå blir förstor efter några veckor...

NEJ, det stämmer INTE!
Klart man ska få ner hjälmen på huvudet, men CO JW ska sitta tajt, men den ska INTE vara för liten!

nej okej. Men jag får på den på huvudet. Men som sagt är den trång och jag får ont i huvudet om jag har på mig den i 15 min.

NEJ, det stämmer INTE!
Klart man ska få ner hjälmen på huvudet, men CO JW ska sitta tajt, men den ska INTE vara för liten!

Min JW va grymt tajt när jag köpte den, fick på den på huvudet men de va knappt! Nu är den nästan förstor.. Det är den erfaranhet jag har av de hjälmarna iaf.

Jag tycker att du ska ta den som sitter tight. Som sagt så töjer sig JWhjälmarna en del och det kan vara riktigt farligt att rida i en hjälm som är för stor.

Ja, de ska vara tajta. Ju tajtare de är desto mer töjer de sig.
Men självklart ska man få på hjälmen på huvudet, inte den man nästan får på eftersom den kommer töja sig trettiosju storlekar för det stämmer inte.

Är den för stor finns det inlägg att köpa.
Kolla de nyare hjälmarna som är tre storlekar, det är ju samma skal på fyra storlekar, så stor risk kan det inte vara.

Liknande trådar

Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
594
Senast: MiniLi
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
1 000
Senast: Takire
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka