Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Vill som sagt ha lite tips på vad man ska tänka på.
Jag är vuxen så jag har redan gått igenom den ekonomiska biten såklart.

När det väl blir av skall jag ta med någon som är hästkunnig annars kan man ju varken säga bu eller bä om man är nybörjare som jag då är.

:bump::banana:

Hej!

Sorry, men jag måste ha missförstått någonting någonstans längs vägen.
Du har ju skrivit en hel del på westernforumet där du beskrivit olika problem med din häst, och bett om råd gällande ridningen och betsling.

Har det varit lånade hästar eller lektionshästar du åsyftat då?

Är man mycket oerfaren och inte har tillgång till hjälp på nära håll, kan det nog bli mycket jobbigt som hästägare.

Och nej, det är inte tillåtet att ha en häst ensam hela dygnet. Den ska ha sitt sociala behov tillgodosett och det är endast undantagsvis tillräckligt bra med enbart människan för att uppfylla det sociala behovet.
Om man hittar sin drömhäst, kan man kanske göra upp med säljaren om att hämt-datum ska stämma med att man får tag i sällskap?
Ett annat alternativ, om man har gård med stall, kan ju vara att höra om någon vill stalla upp hemma hos sig, så har man dessutom möjlighet till att dela erfarenheter med någon annan?
Eller så köper man en shettis till sällskap, dem finns det gott om till billiga priser.

Vad gäller val av häst, så är nog D-ponny ett rimligt alternativ för dig utifrån din beskrivna kroppsstorlek. Individen rimligen mycket viktigare än rasen.
Om man nu väljer att köpa häst och ha hemma som nybörjare.

Kolla upp var du får tag i foder, vem som hjälper dig med gödelhantering et c (kraven för gödselhantering varierar från kommun till kommun) innan du köper häst (igen?)!

Hoppas du får din dröm uppfylld.
Kryddelydd
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Tråden är ju från 2008.
 
Sv: Vad ska man tänka på när man köper häst för första gången + är nybörjare?

Mycket nu, för & nackdelar hit & dit, men det stämmer. Det är ett jäkla anvar, det är sadlar som ska sitta bra, träns, ridning/motion, sårbehandlingar, Hov/vet/tand/foderstat osv..

Jag har ridit, haft medryttarhästar/foderhästar egna hästar i ca 20år. Jag kan fortfarande stå & klia mig i huvet när hästen kommer in med div sår, "sitter sadeln verkligen bra", får han verkligen i sig vad han ska osv. Klart att drömmen är att ha hästarna hemma utanför dörrn. Men jag vet inte om jag skulle våga det (helt ensam). Jag står i inakorderingstall mycket pga att det finns folk att fråga, tips & idér på träningar, ja allt det där man undrar över, som man kan bolla med andra som just undrar över saker.

Jag tycker att du ska försöka skaffa dig en medryttarhäst, en äldre herre som kan bjuda dig på härliga skogsturer, under ngnannans ansvar iaf ett tag. Lära dig så mycket som möjligt runt omkring, inte bara läsa böcker utan lära sig praktiken. Eller kanske en foderhäst där du kan ha ägaren som mentor, som du kan bolla med iaf det är du undrar över ngt. Så du inte står helt själv.

Det ska vara roligt att ha häst, men den kan komma med en hel del bekymmer oxå, & då är det inte så himla kul att stå ensam.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 518
Senast: bobbbo
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 462
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp