Vad ska min son betala?

Bukefalos 30 år!

Noxos

Trådstartare
Försöker sammanfatta min situation så kort jag kan (antagligen misslyckas jag totalt).

Jag är ensamstående till min son som nu fyllt 18 år, snart 19. Vid 18 har han ensam fått både CSN och underhåll vilket är ca 3500 kr / månad.

Vi var lite oense när pengarna enbart skulle betalas ut till honom men kom överens om alla extra omkostnader betalar han själv. Jag står fortfarande för mat, hyra, bidrag till kläder vid skiftande årstid osv..

Nu har vår situation förändrats drastiskt. Dels har jag under nästan 10 månader även försörjt hans flickvän som tidigare bodde i familjehem, och dels har jag nyligen blivit arbetslös (vilket jag aldrig varit tidigare, har jobbat sen jag var 16.).

Alla mina sparpengar har gått till att få ihop ekonomin. Jag har förklarat att nu måste vi hjälpas åt med ex mat för att klara oss. Min son hänvisar till att underhåll och CSN är hans och han gör vad han vill med de pengarna.

Jag har googlat sönder internet och fått svar på hur det borde vara, inte hur det är enligt lag.
Och ja, jag har tagit upp situationen hemma flertalet gånger..

Så länge din son studerar är du underhållsskyldig tills han är 21 år. Det betyder inte att du är skyldig att bekosta vad som helst utan det handlar om hans basala behov. Hans flickvän har du öht inget ansvar att betala någonting för, det är hennes ansvar eller hennes föräldrars ansvar. Om din son väljer att använda sina pengar för att "försörja" henna är det hans sak, men du ska inte behöva betala extra för det.

Om jag ska tänka utifrån min situation som snart har en son på 18 år så kommer vi (hans föräldrar) bekosta hans uppehälle så länge han går i gymnasiet. Jag skulle ALDRIG försörja en partner utöver det. Behöver hen någonstans att bo, okej. Det skulle jag kunna köpa. Men mat, telefon, transport, kläder, hobbyer osv... nej, det är inte min sak. Om inte hens föräldrar bidrar till det får hen kontakta socialtjänsten.

Vad gäller din sons påstående att underhållsbidraget är hans att göra vad han vill med, nja. Det är ju avsett för att täcka kostnader för t.ex. mat, boende och kläder dvs. hans basala behov så du kan mycket väl kräva att de pengarna ska läggas på just de kostnader han medför till hushållet. CSN, ja det är hans pengar men inte underhållsbidraget.

Har du visat, i siffror, "vad han kostar"? Vad du har för inkomst och hur ekonomin faktiskt ser ut? Jag tänker att han är tillräckligt gammal för att förstå matematiken. Det är bra om du kan få hans förståelse, men samtidigt måste du sätta gränser och verkligen förklara vad underhållsbidraget är avsett för och att hans flickväns ekonomi måste hon lösa. Ni kan stötta henne, men det är hennes sak att lösa sin ekonomi. Vill din son lägga sitt CSN på henne kan du inte hindra honom, men då ska det drabba just honom.

Försöker sammanfatta min situation så kort jag kan (antagligen misslyckas jag totalt).

Jag är ensamstående till min son som nu fyllt 18 år, snart 19. Vid 18 har han ensam fått både CSN och underhåll vilket är ca 3500 kr / månad.

Vi var lite oense när pengarna enbart skulle betalas ut till honom men kom överens om alla extra omkostnader betalar han själv. Jag står fortfarande för mat, hyra, bidrag till kläder vid skiftande årstid osv..

Nu har vår situation förändrats drastiskt. Dels har jag under nästan 10 månader även försörjt hans flickvän som tidigare bodde i familjehem, och dels har jag nyligen blivit arbetslös (vilket jag aldrig varit tidigare, har jobbat sen jag var 16.).

Alla mina sparpengar har gått till att få ihop ekonomin. Jag har förklarat att nu måste vi hjälpas åt med ex mat för att klara oss. Min son hänvisar till att underhåll och CSN är hans och han gör vad han vill med de pengarna.

Jag har googlat sönder internet och fått svar på hur det borde vara, inte hur det är enligt lag.
Jag tänker, utan att vara lösning på ditt problem, skippa bidrag till kläder. Mat och hyra tycker jag du ska stå för. Många ungdomar köper kläder på second hand idag så det är ”inne” dessutom köper och säljer många ungdomar kläder i en hissnande fart. Det är inte udda idag som jag tror idag. Kan de båda två få extrajobb?

Kan ni göra upp om att han ska använda sitt underhåll till kläder, nöjen osv? Dvs allt han handlar själv?
Du är ju fortfarande underhållsskyldig och om han vägrar samarbeta mer är det enklare kanske att du står för boende, mat som handlas hem osv, men att du inte ger några bidrag när han vill handla kläder, äta ute, köpa pizza osv?
Flytta äver hans telefonabonemang och liknande så att fakturor på sådana mindre poster går direkt till honom?

På vilket sätt har du försörjt flickvännen?

Kan man vända på det och se det som ett tillfälle för honom att träna på att ta ansvar för vissa saker så han kan klara sig på egen hand så småningom? Det är ingen tydlig enkel väg för någon förälder men jag tycker du ska stå på dig, det är inget hotell du bedriver. De två ska bidra med både pengar och hjälp.

Det är faktiskt nu som de kan träna på att tvätta, städa, handla och laga mat osv. Det är inte endast ditt ansvar att se till att det finns mat i kylen.

Vilken sorglig inställning från din son. Känns som ett väldigt egoistiskt resonemang. Självklart skall han hjälpa till med det han faktiskt kan.

Mat och boende är väl vad du är ansvarig för att fixa, resterande får han lösa på sitt CSN. Underhållet bör definitivt gå åt för att täcka hans mat och husrum, då det inte funnits med alls om ni som föräldrar hade varit tillsammans fortfarande.

Ärligt talat kan jag tycka det är rätt mycket pengar att ha 3500 kr i månaden som 18 åring utan att ha ett förvärvsarbete eller plikt att betala för något löpande.

Vad gäller flickvännen har du definitivt inga skyldigheter, men förstår ju att situationen är svår. Kanske går det att be henne prata med soc ?

Usch vilken jobbig sits 😟 De borde rimligen båda inse att du inte kan försörja tre personer, har du tänkt tanken att kanske gå allihop till nån form av familjerådgivning? Kanske det blir lättare om nån utomstående säger samma sak somdu redan sagt? Finns det inte pengar så finns det inte pengar, alternativet är ju annars att flickvännen får flytta iväg.Vore ju bara rättvist att hennes föräldrar fick försörja henne och sonen i tio månader eller så...

Går han på gymnasiet?
Man ska försörja barn som går på gymnasiet. Men det finns inga regler om att de ska ha sitt underhåll eller ens veckopeng såvitt jag förstår? Utan det är väl tak, mat, kläder osv. O CSN kan du ju kräva att han ska köpa alla kläder själv osv.

Låter inte som att han borde få underhållet om man tänker sig att underhållet ska gå till underhåll, vilket väl betyder mat, hyra, kläder.

Hans flickvän borde absolut betala dessutom, hon måste väl ha CSN och någonting?

• Gilla
Reactions: Sel

Själv skulle jag försöka med att det ingår mat och tak över huvudet med en vatten, el mm och resterande hade han fått använde egna pengar till som tillexempel dom 3500.
Flickvännen blir det lite mer komplicerat och beror ju också på hur mycket det tillkommer.

Som förälder är man bara underhållsskyldig fram till 18 år alt. tills barnet gått ut gymnasiet. Inte längre, dessutom räknas bidrag som CSN och liknande in i underhållet.

Själv skulle jag försöka med att det ingår mat och tak över huvudet med en vatten, el mm och resterande hade han fått använde egna pengar till som tillexempel dom 3500.
Flickvännen blir det lite mer komplicerat och beror ju också på hur mycket det tillkommer.
Fast de 3 500 är ju pengar som ska gå till vatten, el, mat, hyra osv. Dvs underhåll.

https://www.forsakringskassan.se/pr...nkar-det#h-Narbarnetbormesthosdenenaforaldern

Att betala underhåll för gemensamma barn handlar om att man ska dela rättvist på kostnaderna för barnet och att barnet ska ha ungefär samma levnadsstandard hos båda sina föräldrar.

https://juristjouren.se/rattsomraden/familjeratt/underhall-till-barn/

Vid bestämmandet av underhållsbidragets storlek behöver barnets ekonomiska behov fastställas. Det vill säga hur mycket barnet kostar varje månad. De ekonomiska behoven omfattar bland annat kostnader för fritidsaktiviteter, barnomsorg, busskort och eventuella mediciner eller andra specifika kostnader. Kostnader för mat, boende och hygienartiklar fastställer man ofta enligt ett fast schablonbelopp beroende på barnets ålder.

När barnets ekonomiska behov har räknats fram ska det fördelas mellan föräldrarna beroende på deras ekonomiska situation. Föräldrarnas respektive ekonomiska överskott ska därför beräknas. Överskottet är det som föräldern får över av inkomsten efter avdrag för till exempel boendekostnad, skatt och egna levnadsomkostnader. Hur stor del av barnets behov den underhållsskyldige föräldern ska stå för beror på dennes andel av föräldrarnas samlade överskott.

Ena föräldern kan ju inte betala för hyra och mat och sedan använde inte pengarna till hyra och mat.

@Noxos se om han kan bo hemma hos pappan?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka