Vad ska vi göra med stoet????

L

lilla_jag86

Har 3 ponnyer. 2 valacker och ett sto. Valackerna är jättesnälla och lätthanterliga, men stoet blir bara krångligare och krångligare.
Hon vill inte stå still vid påklädning/avklädning, kan vid vissa tillfällen inte ledas ordentligt utan att bry sig i vad alla andra hästar gör, samt att hon är allmänt grinig och testar gärna människor mer än en gång.

Jag/vi börjar nu bli jätteless på henne. För hur mkt man än säger åt henne verkar hon inte fatta. hon är 12 år och gammal ridskolehäst, så lite tålamod måste man juh ha med henne, men har ni några tips på hur vi ska få henne att stå still/sluta bängla jämt och ständigt.

När man sagt åt henne ordentligt på skarpen flera gånger händer det dock att hon lyssnar och blir "snäll", och får då mycket beröm och klappar, men detta verkar hon helt glömt bort nästa dag. Är hon senil, eller vad?

Har ni nåt bra tips?
 
hejhej!
prova arbeta mycket fran marken - bygga upp en relation mellan hast o manniska, later lite flummigt, men det funkar, jag lovar! tex ga in i manegen/volten med hasten i long lina o jobba med att bara ga runt, gora halt, oka steget etc.
nar du jobbar pa halter, dra inte i linan utan istallet ha ryggen mot henne. om hon inte stannar, var mer bestamd o hoj handen (inte hotande utan mera som 'stopp' o blockera hennes vag om det ar sa). om du vander skall hon vanda etc etc. malet m en lang lina ar for att ge henne en chans att haka pa, sa om hon inte foljer m en gang, lat linan lopa langre. det kan ta ett par ganger, men se till att ge en massa berom nar hon gor som du ber.
jag har provat det har pa en detl hastar o det har verkligen underlattat hanteringen, da du etablerar en viss rangorning med hasten.
men sen ar ju ston lite som de ar ocksa....
hoppas jag lyckades forklara sa att det lat vettigt :o

lycka till!
 
Det som brukar hjälpa i längden är väl att vara ständigt konsekvent i allt man gör, i all hantering. Då får man ju in en "vana" som brukar fastna efter ett tag, så att de, som du säger, inte glömmer bort vad de får göra och inte göra.
 
Är det alltid såhär? Det kan inte bero på brunst? Testa att bara ta det lugnt en period med arbete utan några krav. Stå inte och borsta på henne i en timme utan borsta bara av henne och låt henne vara sen. Ge henne sen en viloperiod så hon slipper allting. Sedan kan du börja rida igång henne igen, men ta det lugnt och öka kraven efter hand. Hon kanske bara tycker att allt är jobbigt och behöver en stund att bara vara häst?
 
Ja, du har inget lätt problem...
Att vara konsekvent är jätte bra. Aldrig släppa en millimeter på det man en gång bestämmde.

Men jag har även en annan teori...
Alla är inte "sto människor".
Med det menar jag att jag tror att det finns såna som funkar bäst med valacker och så finns det dom som funkar bäst med ston, och givet vis finns det även såna som funkar bäst med hingstar.
Jag så på ett program med Kyra Kyrklund för en tid sedan...
Hon sa såhär:
En hingst säger man åt att göra en viss sak/rörelse, och den gör det!
En valack ber man om det, och den gör det!
Ett sto får du lämna in en skriftlig förfrågan i 3 exemplar, men förvänta dig inte att du ska få din vilja igenom iaf.

Och detta tyckte jag var en helt underbar förklaring på hur nästan alla ston fungerar.
 
Jag har haft både valack och sto och det är skillnad. Just nu har jag stoet. Om jag köper en ny häst blir det en valack igen. De är mer jämna i humöret!!

Kul att du skrev ut vad Kyra hade sagt, det stämmer så väl! ;) :rofl:
 
Under brunsten blir hon typ 7 resor värre, kan knappt titta åt en annan häst utan att dra dit och försöka sparka... sen skiter väl hon i om man står i vägen elelr inte...
 
Jag är en fd. valack-människa som råkade köpa mig ett sto :D Den skillnaden jag ser är att man kan inte bara säga åt ett sto "gör så" för svaret brukar tyvärr bli "helskotta heller". Man måste hela tiden ge dem alternativ typ "antingen går du åt det håll jag bestämmer eller så stannar vi här och står helt stilla i en kvart". Man ger dem ett lättsamt val (det du vill att stoet ska göra) och ett besvärligt val.
Sedan så kan ju fd. ridskolehästar förändras mycket när de kommer bort från ridskola, hon kanske har överskottsenergi eller är less på folk och behöver vara ifred ett tag.
Brunstproblem känner jag till flera som har löst mha. örter, personligen tycker jag att man ska se till att veterinär undersöker hästen innan man börjar ge örter (utifall att det skulle vara tex. en cysta).
 
Ge henne till mej när du tröttnat på henne....
Näh, men allvarligt menat, det finns faktiskt sto- och valack- människor.
Jag är en sto-människa som för det mesta kommer överens med ston av alla de sorter.
Däremot tycker jag valacker är rätt slätstrukigt knepiga.

Skulle verkligen vilja ha ett nytt sto då min gamla snart vandrat vidare till Trapalandia.
 
Imorse provade vi nått nytt med henne...
Vi lämnade henne inne när de andra fick gå ut, och sedan ställde vi henne på gången. Två av oss stod på varsin sida och höll i grimskaft fästa på varsin sida i grimman, så hon trodde att hon var fastsatt...(Då vet hon att det inte är nån idé att försöka bitas, för hon når ändå inte fram!)
Sedan knäppte vi grimman på halsen, och la grimskaften öcer ryggen på henne. Och tro mig eller ej, hon stod stilla.
Så pysslade vi lite här och lite där, borstade ut svansen ordentligt med pälsglans, klippte lite man, tvättade henne i ansiktet med en svamp etc... Hon verkade gilla uppmärksamheten...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Körning Så här är det: Vår ena nordis köpte vi i höstas. Vi fick då höra av säljaran att man inte kunde lita riktigt på att han stod still när...
Svar
9
· Visningar
1 019
Senast: Fyrfota
·
M
Hästmänniskan Jag köpte en häst i slutet på 2004, en vanvårdad vallack som jag succesivt gjorde enorma framsteg med. Han var inte trafiksäker, aldrig...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 374
Senast: Midnightwalker
·
Övr. Hund Vilket är erat bästa tips till att få hunden att sluta dra när man är ute och går? Min kille är drygt 11 månader gammal och...
Svar
17
· Visningar
1 214
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp