Vad ska vi göra?

Klimatförändringarna är ett faktum, jag tror personligen inte att vi (helt oavsett regering i Sverige) kommer att kunna hålla oss under 1,5-gradersmålet utan vi kommer att hamna högre. Det kommer att bli svårare, i en del fall omöjligt, att leva i vissa delar av världen och det kommer generellt att bli en tuffare värld med fler extremväder, fler naturkatastrofer, svårare att odla mat. Men jag tror vi kommer att behöva vänja oss vid den världen och lära oss att leva i den, snarare än att förhindra den. För jag tror det är för sent att förhindra, vi måste rikta in oss på att mildra, kompensera och lära oss hantera klimatförändringarna. Och det tror jag att vi kan, jag tror inte vi är på väg mot en apokalyps.

För övrigt tycker jag det är lite farligt att prata om apokalyps. Det får folk att tappa hoppet, att sluta anstränga sig. Om något är FÖR omöjligt så skiter man i det liksom. Och jag talar inte i första hand om svenska politiker här, utan om folk i allmänhet. Vad spelar det för roll om jag flyger till Thailand om jorden ändå ska gå under liksom?

Vad gäller situationen i just Sverige kan jag inte se att någon av de möjliga regeringarna skiter i klimatet? Det finns ETT parti som inte ställer sig bakom klimatmålen, vilket innebär att en förkrossande majoritet på 80% i Sveriges riksdag faktiskt VILL uppnå de målen. Jag tycker inte att det är så illa, men tyvärr har det inte så stort genomslag då ju Sverige är ett litet land sett till både folkmängd och utsläpp.
Det finns inget parti som har en politik som leder till att följa klimatmålen, inte ens de klimatmål vi skrivit under.

MP ligger nära men var väl inte helt där. Vänsterpartiet gör en lätt ansträngning att närma sig målen vi skriver under, men är ganska långt ifrån att nå dem. De övriga är inte ens på banan. Centern talar för åtgärder som når kanske halvvägs, Liberalerna och Socialdemokraterna är lite efter det. Resten bryr sig överhuvudtaget inte när det gäller reella åtgärder.

Det tråkiga är att befolkningen i Sverige tror att vi gör någonting och tror att MP ligger jättelångt fram medan de övriga "bara" ligger och ska uppnå Sveriges Parisavtal, när det är helt uppåt väggarna fel. Om man kunde få betyg i det skulle MP få knappt godkänt och de övriga E till inte ens närvarande på lektionen.
 
Personligen tänker jag att det är tur att jag inte dikat ut mina små gärden eller grävt ur min lilla bäck. Jag har tillgång till tre grävda brunnar att vattna gröda med. Här kan odlas rotfrukter och andra enkla grödor. Har de flesta gamla redskapen. Jag har kunskap och med lite kooperativt tänkande så räcker mitt till många. Frågan är väl hur många som tänker hjälpa till och sen dela? Eller hur många som bara tänker sig att ta? Nä, huvaligen. Jag slipper gärna detta scenario.
 
Nä det är nog rimligare att börja med företagen. Där förekommer ju det största och mest meningslösa slöseriet och de har ju inte ens rösträtt ändå. Ju större företag desto mer slöseri för att genetalisera grovt.

Tror mitt nuvarande jobb lätt kunde sparat lika mkt el och material som alla aktiva på Buke kunde sparat tillsammans om vi verkligen ansträngde oss och gjorde stora uppoffringar.
Det hjälps tyvärr inte. Våra största företag har skrivit en debattartikel och tiggt och bett om att få bra miljöregler, men blivit ignorerade av politikerna. Precis som forskarna blivit. Företagen menar rent av att Sveriges ekonomiska konkurrenskraft skadas nu, inte bara miljön.

Deras möjligheter och drivkraft för innovation hindras.
 
I så fall var det kanske ingen lysande idé att börja med att skriva "Vi har en regering som inte vill göra något." då det inbjuder till en politisk diskussion.

Jag tror att vi måste använda kärnkraft. Nä, det är inte idealiskt. Men, det är bättre än fossila bränslen.

Jag tror att hela världen måste göra detta i takt. Om vi i Sverige börjar med att försvåra och försämra för företagen så kommer de flytta utomlands till ett land där det är enklare att driva företag och vi kommer tvingas importera samma varor istället.
Ja? det är en yttepytteliten grej, sen då. Den är så liten att jag inte begriper varför MP inte bara sa, sure bygg kärnkraft, kan vi prata om de viktiga frågorna nu?
 
Jag tänker att det måste finnas något att göra för att påverka, även internationellt. Men icke-våldsaktioner verkar inte ha gjort något skillnad och sen vet jag inte mer. Våld är för mig otänkbart men det kommer ju ske ändå när konflikterna trappas upp.

Tänker att det är många som mig som vill göra något, men som inte vet vad.
 
Jag tänker att det måste finnas något att göra för att påverka, även internationellt. Men icke-våldsaktioner verkar inte ha gjort något skillnad och sen vet jag inte mer. Våld är för mig otänkbart men det kommer ju ske ändå när konflikterna trappas upp.

Tänker att det är många som mig som vill göra något, men som inte vet vad.
Vi påverkar just nu, när vi vågar prata om det svartaste helt öppet :).

Jag håller med Lingon om att Sveriges styrka är innovationer. Nu gäller det att vi också ser sanningen i vitögat, att vi måste innovera anpassningar. Hur blir våra samhällen mer motståndskraftiga? Hur bör nya hus och bostadsområden byggas? Hur får vi en stor diversitet i den lokala matproduktionen? Hur ska det här samspela med fortsatt deltagande i global handel?

Poängen med att försöka få boende och mat på samma ställe är att minska alla transporter så mycket som det bara går. Att frakta mat kors och tvärs över hela jorden för att det nu är något man kan investera futurities i är en stor bit av våra gemensamma globala utsläpp.

Kan maten produceras så lokalt att vi faktiskt kan undvika transporter? Hur ska det se ut runt lägenhetsområden - vi måste ju ändå nybygga - kanske borde vi bygga nya "miljonprojekt" där alla lägenheter har egen kolonilott? Och så vidare.
 
Vi påverkar just nu, när vi vågar prata om det svartaste helt öppet :).

Jag håller med Lingon om att Sveriges styrka är innovationer. Nu gäller det att vi också ser sanningen i vitögat, att vi måste innovera anpassningar. Hur blir våra samhällen mer motståndskraftiga? Hur bör nya hus och bostadsområden byggas? Hur får vi en stor diversitet i den lokala matproduktionen? Hur ska det här samspela med fortsatt deltagande i global handel?

Poängen med att försöka få boende och mat på samma ställe är att minska alla transporter så mycket som det bara går. Att frakta mat kors och tvärs över hela jorden för att det nu är något man kan investera futurities i är en stor bit av våra gemensamma globala utsläpp.

Kan maten produceras så lokalt att vi faktiskt kan undvika transporter? Hur ska det se ut runt lägenhetsområden - vi måste ju ändå nybygga - kanske borde vi bygga nya "miljonprojekt" där alla lägenheter har egen kolonilott? Och så vidare.

När det gäller bostäder önskar jag att alla de bidrag folk fått och ska få för elen istället hade lagts på bidrag för att energieffektivisera gamla hus som läcker värme. Och så tycker jag att alla nya hus byggs energieffektiva så klart!
 
Vi påverkar just nu, när vi vågar prata om det svartaste helt öppet :).

Jag håller med Lingon om att Sveriges styrka är innovationer. Nu gäller det att vi också ser sanningen i vitögat, att vi måste innovera anpassningar. Hur blir våra samhällen mer motståndskraftiga? Hur bör nya hus och bostadsområden byggas? Hur får vi en stor diversitet i den lokala matproduktionen? Hur ska det här samspela med fortsatt deltagande i global handel?

Poängen med att försöka få boende och mat på samma ställe är att minska alla transporter så mycket som det bara går. Att frakta mat kors och tvärs över hela jorden för att det nu är något man kan investera futurities i är en stor bit av våra gemensamma globala utsläpp.

Kan maten produceras så lokalt att vi faktiskt kan undvika transporter? Hur ska det se ut runt lägenhetsområden - vi måste ju ändå nybygga - kanske borde vi bygga nya "miljonprojekt" där alla lägenheter har egen kolonilott? Och så vidare.
Men de här åtgärderna, hur får vi dem att faktiskt ske? Vi är så många som vill, ändå sker det inte (åtminstone inte i närheten så fort som det behövs). Det är där jag känner mig handfallen. Jag har liksom förändrat hela mitt egna liv, men det räcker ju inte. Och de som har makt att förändra gör det inte. Hur går vi från tanke till handling?
 
Men de här åtgärderna, hur får vi dem att faktiskt ske? Vi är så många som vill, ändå sker det inte (åtminstone inte i närheten så fort som det behövs). Det är där jag känner mig handfallen. Jag har liksom förändrat hela mitt egna liv, men det räcker ju inte. Och de som har makt att förändra gör det inte. Hur går vi från tanke till handling?
Det var någon i en miljöfacebookgrupp som jag följer som hade en idé som kanske är ett steg på vägen. Hen sa att alla borde gå med i ett existerande parti, inte mp (om man inte vill just det), som passar deras ideologi och arbeta för miljön inne i det partiet.

Jag hade faktiskt redan tänkt den tanken och gått med i ett, men jag har inte lyckats greppa hur man hamnar på möten :rofl:
 
Det var någon i en miljöfacebookgrupp som jag följer som hade en idé som kanske är ett steg på vägen. Hen sa att alla borde gå med i ett existerande parti, inte mp (om man inte vill just det), som passar deras ideologi och arbeta för miljön inne i det partiet.

Jag hade faktiskt redan tänkt den tanken och gått med i ett, men jag har inte lyckats greppa hur man hamnar på möten :rofl:
Ja, det kanske är en idé. Det ska väl krävas en del innan det når upp i toppen dock.

Jag tänker nog mer på olika sätt att göra det svårare att inte leva miljövänligt. Ta civil olydnad till nästa nivå, särskilt mot företag och myndigheter. Tror de protester som varit har varit dels för mesiga, men dels också inriktade mycket på uppmärksamhet, men jag tror inte uppmärksamhet är vad som behövs. Det behövs faktisk försvåring av verksamheter.
 
Men de här åtgärderna, hur får vi dem att faktiskt ske? Vi är så många som vill, ändå sker det inte (åtminstone inte i närheten så fort som det behövs). Det är där jag känner mig handfallen. Jag har liksom förändrat hela mitt egna liv, men det räcker ju inte. Och de som har makt att förändra gör det inte. Hur går vi från tanke till handling?

Vi kan inte ändra på andra, bara oss själva. Ju fler som downsizar på riktigt (dvs inte urban dygdesignalering med bambutandborstar utan på riktigt kliva bort från heltidsjobb och urban norm) ju mer märks det i ekonomin.

De som har makt bryr sig väldigt mycket om ekonomin nämligen.
 
I Storbritannien under WWII skulle all odlingsbar mark odlas så de skulle överleva den tyska svälttaktiken, men problemet var att hade kriget fortsatt ett par månader till hade de fått ge upp. När nästan alla djur var slaktade fanns ingen gödsel längre, de tyska ubåtarna hindrade all handelsgödsel från att komma in och skördarna sjönk. Nu har sanktionerna mot Putin gjort att tillgången till handelsgödsel sjunkit kraftigt vilket kommer leda till sämre skördar för många som inte har tillgång till handelsgödsel längre.

Våra politiker har i över 50 år slagit undan benen på småskaliga jordbruk i Sverige och vi är nu mer än någonsin importberoende för att få mat på borden. Torkan som varit i år, bränder och alla översvämningar globalt sett kommer att fortsätta påverka oss även i framtiden. Vi har vattenbrist i Sverige, i nästan alla små och stora grundvattenmagasin är det mycket låga nivåer och vi kommer alla få vänja oss med en ny livsstil varesig vi vill eller inte i takt med ökade medeltemperaturer och snöfattigare vintrar.

Självklart behöver vi kärnkraften, i vinter kommer fler än på väldigt många år att elda med ved vilket kommer förutom fler bränder även leda till mer utsläpp. Om vi kan exportera mer el samtidigt som vi kan värma oss själva med billigare och pålitligare el i en elmix där alla kraftslag behövs, kan vi minska utsläppen i t ex Tyskland men även i andra kolberoende länder. Vi har inte mer älvar att bygga ut och vattenkraften är inte heller miljövänlig även om påverkan är lokalt med utrotning av bl a flodpärlmusslan, fiskar, fåglar, insekter och växter.

Visst behöver vi planera samhället bättre och se över våra transporter, minska flygtrafiken, bygga ut järnvägen och lägga över både mer person- men även varuttransporter dit, minska biltrafiken och cykla mer. Nej, det fungerar inte för alla men om fler får möjlighet att jobba på distans minskar persontransporterna. Att det är fullt möjligt med alternativa lösningar på många problem visar pandemin, sen när restriktionerna släppte blev folk som galna trots det pågående kriget i Ukraina.

Vi ser det som självklart med alla våra resor, att ständigt vara uppkopplade, att köpa vad vi just nu känner för, att ha inomhustemperaturer på 22 grader och tända varenda lampa i huset. Våra surfvanor är en starkt bidragande orsak till miljöförstöringen pga alla dessa serverhallar och behöver vi alla influensers som tjänar miljoner på osäkra följare?

Ja, vi bör satsa på innovationer, men det vi i första hand är att satsa på är en mer hållbar livsstil och den kommande lågkonjunkturen kommer bli en skärseld för många med högt belånade bostäder, hög levnadsstandard, sjunkande inkomster, dyra hobbies och vanor. Det kommer bli en dyr smäll, igen, för alla inom restaurangbranschen och många kommer att få gå när företagen slår igen.

Jag kommer säga upp flera abonnemang jag inte egentligen behöver, kallställa större delen av huset i vinter, sluta köpa färdiga luncher och gå över till matlådor, ta hand om frukten jag har i min trädgård och se till att täta alla fönster och dörrar, ta på mig varmare kläder inomhus och äta upp bär, grönsaker, frukt och kött i frysen och baka mitt eget bröd. Slita på det jag har och laga det som går istället för att köpa nytt.

Omställningen börjar hos oss själva, inte hos företagen, samhället eller olika länder. Vi måste alla göra vad vi kan för att dra vårt strå till stacken.
 
I Storbritannien under WWII skulle all odlingsbar mark odlas så de skulle överleva den tyska svälttaktiken, men problemet var att hade kriget fortsatt ett par månader till hade de fått ge upp. När nästan alla djur var slaktade fanns ingen gödsel längre, de tyska ubåtarna hindrade all handelsgödsel från att komma in och skördarna sjönk. Nu har sanktionerna mot Putin gjort att tillgången till handelsgödsel sjunkit kraftigt vilket kommer leda till sämre skördar för många som inte har tillgång till handelsgödsel längre.

Våra politiker har i över 50 år slagit undan benen på småskaliga jordbruk i Sverige och vi är nu mer än någonsin importberoende för att få mat på borden. Torkan som varit i år, bränder och alla översvämningar globalt sett kommer att fortsätta påverka oss även i framtiden. Vi har vattenbrist i Sverige, i nästan alla små och stora grundvattenmagasin är det mycket låga nivåer och vi kommer alla få vänja oss med en ny livsstil varesig vi vill eller inte i takt med ökade medeltemperaturer och snöfattigare vintrar.

Självklart behöver vi kärnkraften, i vinter kommer fler än på väldigt många år att elda med ved vilket kommer förutom fler bränder även leda till mer utsläpp. Om vi kan exportera mer el samtidigt som vi kan värma oss själva med billigare och pålitligare el i en elmix där alla kraftslag behövs, kan vi minska utsläppen i t ex Tyskland men även i andra kolberoende länder. Vi har inte mer älvar att bygga ut och vattenkraften är inte heller miljövänlig även om påverkan är lokalt med utrotning av bl a flodpärlmusslan, fiskar, fåglar, insekter och växter.

Visst behöver vi planera samhället bättre och se över våra transporter, minska flygtrafiken, bygga ut järnvägen och lägga över både mer person- men även varuttransporter dit, minska biltrafiken och cykla mer. Nej, det fungerar inte för alla men om fler får möjlighet att jobba på distans minskar persontransporterna. Att det är fullt möjligt med alternativa lösningar på många problem visar pandemin, sen när restriktionerna släppte blev folk som galna trots det pågående kriget i Ukraina.

Vi ser det som självklart med alla våra resor, att ständigt vara uppkopplade, att köpa vad vi just nu känner för, att ha inomhustemperaturer på 22 grader och tända varenda lampa i huset. Våra surfvanor är en starkt bidragande orsak till miljöförstöringen pga alla dessa serverhallar och behöver vi alla influensers som tjänar miljoner på osäkra följare?

Ja, vi bör satsa på innovationer, men det vi i första hand är att satsa på är en mer hållbar livsstil och den kommande lågkonjunkturen kommer bli en skärseld för många med högt belånade bostäder, hög levnadsstandard, sjunkande inkomster, dyra hobbies och vanor. Det kommer bli en dyr smäll, igen, för alla inom restaurangbranschen och många kommer att få gå när företagen slår igen.

Jag kommer säga upp flera abonnemang jag inte egentligen behöver, kallställa större delen av huset i vinter, sluta köpa färdiga luncher och gå över till matlådor, ta hand om frukten jag har i min trädgård och se till att täta alla fönster och dörrar, ta på mig varmare kläder inomhus och äta upp bär, grönsaker, frukt och kött i frysen och baka mitt eget bröd. Slita på det jag har och laga det som går istället för att köpa nytt.

Omställningen börjar hos oss själva, inte hos företagen, samhället eller olika länder. Vi måste alla göra vad vi kan för att dra vårt strå till stacken.
Vill bara tillägga att det är vi själva som jobbar i företagen, ansvaret kan inte läggas på paus bara för att man kliver in på sin arbetsplats. Vi måste alla göra vad vi kan för att dra vårt strå till stacken. Vissa av oss har makt över mycket mer slöseri i arbetslivet än i vår privata sfär.

Matlådor, laga grejer in absurdum, tätat, bakat bröd och lagat mat på det skogen och odlingen ger har jag gjort länge. Så ”problemet” är väl att kapaciteten att spara är begränsad, de alltid återkommande tipsen är redan avcheckade. I vinter blir det att kallställa (ej eldriven värme) även de delar som används och bara använda ved. Eftersom det ändå var sådär 13 grader på morgonen med fullt blås på elradiatorerna så finns vanan. Men 5 grader blir tuffare och mer eld blir det.
 
Vi kan inte ändra på andra, bara oss själva. Ju fler som downsizar på riktigt (dvs inte urban dygdesignalering med bambutandborstar utan på riktigt kliva bort från heltidsjobb och urban norm) ju mer märks det i ekonomin.

De som har makt bryr sig väldigt mycket om ekonomin nämligen.
Jag tror inte att detta kommer räcka eller vara tillräckligt effektivt. Det krävs styrning ovanifrån för att det ska gå, för att människor ska ändra sina liv på riktigt.
 
Det tråkiga är att befolkningen i Sverige tror att vi gör någonting och tror att MP ligger jättelångt fram medan de övriga "bara" ligger och ska uppnå Sveriges Parisavtal, när det är helt uppåt väggarna fel. Om man kunde få betyg i det skulle MP få knappt godkänt och de övriga E till inte ens närvarande på lektionen.
Jättebra problemformulering!
 
I Storbritannien under WWII skulle all odlingsbar mark odlas så de skulle överleva den tyska svälttaktiken, men problemet var att hade kriget fortsatt ett par månader till hade de fått ge upp. När nästan alla djur var slaktade fanns ingen gödsel längre, de tyska ubåtarna hindrade all handelsgödsel från att komma in och skördarna sjönk. Nu har sanktionerna mot Putin gjort att tillgången till handelsgödsel sjunkit kraftigt vilket kommer leda till sämre skördar för många som inte har tillgång till handelsgödsel längre.

Våra politiker har i över 50 år slagit undan benen på småskaliga jordbruk i Sverige och vi är nu mer än någonsin importberoende för att få mat på borden. Torkan som varit i år, bränder och alla översvämningar globalt sett kommer att fortsätta påverka oss även i framtiden. Vi har vattenbrist i Sverige, i nästan alla små och stora grundvattenmagasin är det mycket låga nivåer och vi kommer alla få vänja oss med en ny livsstil varesig vi vill eller inte i takt med ökade medeltemperaturer och snöfattigare vintrar.

Självklart behöver vi kärnkraften, i vinter kommer fler än på väldigt många år att elda med ved vilket kommer förutom fler bränder även leda till mer utsläpp. Om vi kan exportera mer el samtidigt som vi kan värma oss själva med billigare och pålitligare el i en elmix där alla kraftslag behövs, kan vi minska utsläppen i t ex Tyskland men även i andra kolberoende länder. Vi har inte mer älvar att bygga ut och vattenkraften är inte heller miljövänlig även om påverkan är lokalt med utrotning av bl a flodpärlmusslan, fiskar, fåglar, insekter och växter.

Visst behöver vi planera samhället bättre och se över våra transporter, minska flygtrafiken, bygga ut järnvägen och lägga över både mer person- men även varuttransporter dit, minska biltrafiken och cykla mer. Nej, det fungerar inte för alla men om fler får möjlighet att jobba på distans minskar persontransporterna. Att det är fullt möjligt med alternativa lösningar på många problem visar pandemin, sen när restriktionerna släppte blev folk som galna trots det pågående kriget i Ukraina.

Vi ser det som självklart med alla våra resor, att ständigt vara uppkopplade, att köpa vad vi just nu känner för, att ha inomhustemperaturer på 22 grader och tända varenda lampa i huset. Våra surfvanor är en starkt bidragande orsak till miljöförstöringen pga alla dessa serverhallar och behöver vi alla influensers som tjänar miljoner på osäkra följare?

Ja, vi bör satsa på innovationer, men det vi i första hand är att satsa på är en mer hållbar livsstil och den kommande lågkonjunkturen kommer bli en skärseld för många med högt belånade bostäder, hög levnadsstandard, sjunkande inkomster, dyra hobbies och vanor. Det kommer bli en dyr smäll, igen, för alla inom restaurangbranschen och många kommer att få gå när företagen slår igen.

Jag kommer säga upp flera abonnemang jag inte egentligen behöver, kallställa större delen av huset i vinter, sluta köpa färdiga luncher och gå över till matlådor, ta hand om frukten jag har i min trädgård och se till att täta alla fönster och dörrar, ta på mig varmare kläder inomhus och äta upp bär, grönsaker, frukt och kött i frysen och baka mitt eget bröd. Slita på det jag har och laga det som går istället för att köpa nytt.

Omställningen börjar hos oss själva, inte hos företagen, samhället eller olika länder. Vi måste alla göra vad vi kan för att dra vårt strå till stacken.
Just så anser jag.
Jag tycker alltid dessa diskussioner är lite sneda eftersom jag träffar så många som gör något litet enligt dem själv, men som fortfarande reser med flyg, shoppar osv. Samtidigt som de pratar om att regeringen måste göra något för miljön. Jag har svårt att ta sådana människor på allvar. Det verkar partierna också ha, det verkar som att de tolkar Sveriges befolkning som att de ändå inte bryr sig så noga om miljön, för hade man så hade det inte varit kaos bland pass och på tex Arlanda.

Jag ser inte att Sveriges befolkning som helhet tycker att klimatfrågan är speciellt viktig. Det Pratas en del, ageras desto mindre. (givetvis finns det de som både agerar och pratar, men som helhet)
 
Just så anser jag.
Jag tycker alltid dessa diskussioner är lite sneda eftersom jag träffar så många som gör något litet enligt dem själv, men som fortfarande reser med flyg, shoppar osv. Samtidigt som de pratar om att regeringen måste göra något för miljön. Jag har svårt att ta sådana människor på allvar. Det verkar partierna också ha, det verkar som att de tolkar Sveriges befolkning som att de ändå inte bryr sig så noga om miljön, för hade man så hade det inte varit kaos bland pass och på tex Arlanda.

Jag ser inte att Sveriges befolkning som helhet tycker att klimatfrågan är speciellt viktig. Det Pratas en del, ageras desto mindre. (givetvis finns det de som både agerar och pratar, men som helhet)
Men måste Sveriges befolkning som helhet tycka att den är viktig? För det första så tror jag inte att så stor del av befolkningen faktiskt förstår eller tar in vad som sker, hur deras liv kommer påverkas, och för det andra så tror jag att många som vill ändra sin livsstil behöver - i brist på bättre uttryck - en spark i baken, det vill säga, människor förändrar inte för att de för det första inte ser hur extremt allvarlig situationen är och för det andra inte har tankekapacitet i vardagen att göra de förändringar som krävs. Det är väldigt priviligerat att som t.ex. jag kunna vända upp och ner på hela sitt liv för att minska sina utsläpp. Har en typ barn, vardagsstress etc. så är det inte precis lätt att lägga om vanorna. Plus då att det är extremt dyrt och krångligt att vara miljömedveten idag. Jag tror att många bara väntar på att få lite riktning att gå i, regler att följa (som de absolut kommer gnälla på), och sen är det inte så farligt eftersom alla som faktiskt förstår vidden av problemet också förstår att något måste göras.
 
Men måste Sveriges befolkning som helhet tycka att den är viktig? För det första så tror jag inte att så stor del av befolkningen faktiskt förstår eller tar in vad som sker, hur deras liv kommer påverkas, och för det andra så tror jag att många som vill ändra sin livsstil behöver - i brist på bättre uttryck - en spark i baken, det vill säga, människor förändrar inte för att de för det första inte ser hur extremt allvarlig situationen är och för det andra inte har tankekapacitet i vardagen att göra de förändringar som krävs. Det är väldigt priviligerat att som t.ex. jag kunna vända upp och ner på hela sitt liv för att minska sina utsläpp. Har en typ barn, vardagsstress etc. så är det inte precis lätt att lägga om vanorna. Plus då att det är extremt dyrt och krångligt att vara miljömedveten idag. Jag tror att många bara väntar på att få lite riktning att gå i, regler att följa (som de absolut kommer gnälla på), och sen är det inte så farligt eftersom alla som faktiskt förstår vidden av problemet också förstår att något måste göras.
Sparken i baken kommer nu, folk kommer inte att ha råd slösa som tidigare nu när räntor, matpriser, drivmedelspriser och elpriser skjuter genom taket.
 
Jag tror inte att detta kommer räcka eller vara tillräckligt effektivt. Det krävs styrning ovanifrån för att det ska gå, för att människor ska ändra sina liv på riktigt.
Eftersom det finns så sjukt mycket evidens för att företag och statsstyren behöver ställa om storskaligt, men det ändå inte händer, så tror jag att vi på gräsrotsnivå inte har andra alternativ än att ställa om så gott vi kan, i samverkan och så mycket vi kan (jag tror inte på begreppet självhushållning - it takes a village). Etablera perenna grödor som kan bli självupprätthållande system (lagom i tid till att jordbruket inte längre har några fossila bränslen och konstgödsel att bruka). Det finns otroligt mycket kunskap om hur vi ska stoppa erosion, bryta monokulturernas öknar osv. Sverige har jordbruksmark som räcker till matproduktion 16 miljoner personer fick jag lära mig i en superintressant film från SLU som jag nu inte hittar (baserat på 2000 kvm/person viket är rimligt och dessutom gör att det finns tillräckligt med jordbruksmark för att föda världens befolkning även när den beräknas peaka OM vi använder den klokt och återskapar ekosystemen på den. Även den siffran från SLU och välunderstödd i forskning och försök. Den som vill kan googla "2000kvm rosendal" för att komma till rapporter från SLU).

Ur mitt perspektiv vore det smartaste att låta tre miljoner personer på flykt immigrera hit specifikt för att ställa om vårt jordbruk till ett självförsörjande, regenerativt, baserat på befintlig forskning - men det kräver det där uppifrångreppet. Som jag ser det är det främsta hoppet att dessa gräsrotsrörelser ändå ger såpass stor massa att vi når en sådan tipping-point av intresse, insikt och önskan att ställa om, medan tid är.

Mitt personliga problem är att jag tidigare gjort detta efter bästa förmåga, men inte längre har kroppen till det och det lämnar mig rätt maktlös i frågan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 603
Senast: BernT
·
IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
412
Senast: Exile
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
524
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp