Vad ska vi göra?

Men måste Sveriges befolkning som helhet tycka att den är viktig? För det första så tror jag inte att så stor del av befolkningen faktiskt förstår eller tar in vad som sker, hur deras liv kommer påverkas, och för det andra så tror jag att många som vill ändra sin livsstil behöver - i brist på bättre uttryck - en spark i baken, det vill säga, människor förändrar inte för att de för det första inte ser hur extremt allvarlig situationen är och för det andra inte har tankekapacitet i vardagen att göra de förändringar som krävs. Det är väldigt priviligerat att som t.ex. jag kunna vända upp och ner på hela sitt liv för att minska sina utsläpp. Har en typ barn, vardagsstress etc. så är det inte precis lätt att lägga om vanorna. Plus då att det är extremt dyrt och krångligt att vara miljömedveten idag. Jag tror att många bara väntar på att få lite riktning att gå i, regler att följa (som de absolut kommer gnälla på), och sen är det inte så farligt eftersom alla som faktiskt förstår vidden av problemet också förstår att något måste göras.
Jag tror visst att folk förstår, men inte vill förändra sina bekväma liv. Annars hade man givit fasen i att tex resa utomlands. Det är ju jävligt simpelt att låta bli.

Ja att förändra helt och hållet är både dyrt och krångligt, men var och en kan ju göra mer än vad man gör. Det handlar om att vilja förändra sitt bekväma liv också.
 
Sparken i baken kommer nu, folk kommer inte att ha råd slösa som tidigare nu när räntor, matpriser, drivmedelspriser och elpriser skjuter genom taket.
Men utsläppen ökar i allt det här. Uppenbarligen är det ju inte rätt saker som sker.
Jag tror visst att folk förstår, men inte vill förändra sina bekväma liv. Annars hade man givit fasen i att tex resa utomlands. Det är ju jävligt simpelt att låta bli.

Ja att förändra helt och hållet är både dyrt och krångligt, men var och en kan ju göra mer än vad man gör. Det handlar om att vilja förändra sitt bekväma liv också.
För mig är det helt ofattbart att människor är medvetna om att deras grundvatten kommer bli saltvatten, att deras mat kommer ta slut, att deras skogar kommer dö, att deras hus kommer bli näst-intill obeboeliga, och ändå fortsätter. Jag kan inte tro att någon som i allt detta fortsätter faktiskt förstår och tar in detta.
 
Men utsläppen ökar i allt det här. Uppenbarligen är det ju inte rätt saker som sker.

För mig är det helt ofattbart att människor är medvetna om att deras grundvatten kommer bli saltvatten, att deras mat kommer ta slut, att deras skogar kommer dö, att deras hus kommer bli näst-intill obeboeliga, och ändå fortsätter. Jag kan inte tro att någon som i allt detta fortsätter faktiskt förstår och tar in detta.
Det primära för folk är att ha mat för dagen och varmt hemma, när priserna stiger så måste man snåla in på resor, dra ner värmen hemma, tänka på vad man köper och vad man gör. Då sjunker konsumtionen och mycket av utsläppen.
 
Det primära för folk är att ha mat för dagen och varmt hemma, när priserna stiger så måste man snåla in på resor, dra ner värmen hemma, tänka på vad man köper och vad man gör. Då sjunker konsumtionen och mycket av utsläppen.
Men inte på den skala som faktiskt behövs, särskilt inte när den ökade eldningen av kol i Europa gör att andra nationer inte längre ser någon poäng i att lyssna till EU:s prat om klimatomställning.
 
Om vi minskar vår konsumtion (och därmed förhoppningsvis utsläppen) så innebär det ju att efterfrågan på varor minskar. När efterfrågan på varor minskar borde det leda till färre arbetstillfällen och ökad arbetslöshet? Vilken tåt ska man börja dra i för att hjälpa klimatet och samtidigt undvika en samhällskollaps?
 
Om vi minskar vår konsumtion (och därmed förhoppningsvis utsläppen) så innebär det ju att efterfrågan på varor minskar. När efterfrågan på varor minskar borde det leda till färre arbetstillfällen och ökad arbetslöshet? Vilken tåt ska man börja dra i för att hjälpa klimatet och samtidigt undvika en samhällskollaps?
Varorna får inte belasta klimat eller miljö. Helst inte alls, men i alla fall extremt mycket mindre. Så tåten är ett slags systemskifte.
 
Om vi minskar vår konsumtion (och därmed förhoppningsvis utsläppen) så innebär det ju att efterfrågan på varor minskar. När efterfrågan på varor minskar borde det leda till färre arbetstillfällen och ökad arbetslöshet? Vilken tåt ska man börja dra i för att hjälpa klimatet och samtidigt undvika en samhällskollaps?
För det första så är det väldigt få i Sverige som jobbar med manufaktur idag, så att gå till lokal produktion kommer skapa jobbtillfällen i Sverige även om vi på det stora hela konsumerar mindre. För det andra finns det typer av produktion som inte handlar om varuproduktion men värdeproduktion (mycket sådant sysslar vi med idag). För det tredje behövs det mer mankraft för ett fossilfritt jordbruk. För det fjärde så borde vi på det stora hela jobba mindre, vara mer lediga, och därmed också förändra konsumtionsmönster men inte för det ta stopp på ekonomin. Allt detta är väl underbyggt med forskning, finns massor med information att tillgå.

(Varför görs det inte då? Jo, för att stora företag inte tjänar på denna utveckling. Därav behovet av tilltryckningar ovanifrån. Eller underifrån. Men någon måste bita i det sura äpplet här och det är storföretagen.)
 
Men utsläppen ökar i allt det här. Uppenbarligen är det ju inte rätt saker som sker.

För mig är det helt ofattbart att människor är medvetna om att deras grundvatten kommer bli saltvatten, att deras mat kommer ta slut, att deras skogar kommer dö, att deras hus kommer bli näst-intill obeboeliga, och ändå fortsätter. Jag kan inte tro att någon som i allt detta fortsätter faktiskt förstår och tar in detta.
Du har då rakt större tilltro till mänskligheten än vad jag har. Jag har hört så mycket att jag har ingen tilltro alls.

"Men jag lever inte när det går åt helvete så jag behöver inte bry mig" tex är en av sakerna jag fått höra.
 
Du har då rakt större tilltro till mänskligheten än vad jag har. Jag har hört så mycket att jag har ingen tilltro alls.

"Men jag lever inte när det går åt helvete så jag behöver inte bry mig" tex är en av sakerna jag fått höra.
Men om personen säger så har de ju inte förstått. Kanske om personen är 85. Men alla vi andra lever detta här och nu. Äldre dör lättast i värmeböljor så det är ju inte så att de slipper undan heller, och de nya svampinfektioner som sprids på grund av det varmare klimatet sätter sig också gärna på äldre. Men alla andra kommer nu (inom 0-10-30 år beroende på exakt vad vi pratar om) själva uppleva detta.
 
Exempel som jag inte tror har nämnts är att engagera sig i lokala naturföreningar och miljöorganisationer, de kan ha olika projekt på gång som syftar till att förbättra miljö och klimat. De kan dessutom ta initiativ till saker som man som enskild privatperson kanske inte ens har vetskap om. Finns det inte någon lokal naturförening kan man prata med markägare om naturvårdssatsningar, det finns nog en och annan som har ett sådant intresse. Återställning av våtmarker som står och släpper ut koldioxid är till exempel något som borde göras i högre grad, även små våtmarker gör skillnad så det behöver inte röra stora områden. Ge medborgarförslag till kommunen, det kan ju både gälla sådant som kolonilotter/annan form av initiativ till urban odling eller förslag av typen naturvårdsåtgärder. Kommuner och ideella föreningar kan då även söka pengar för lokala naturvårdssatsningar. Generellt tänker jag att steget när man upplever att man redan gör det man kan på ett personligt plan i sitt egna liv är att organisera sig med andra, då kan man verka i ett större sammanhang.
 
Men om personen säger så har de ju inte förstått. Kanske om personen är 85. Men alla vi andra lever detta här och nu. Äldre dör lättast i värmeböljor så det är ju inte så att de slipper undan heller, och de nya svampinfektioner som sprids på grund av det varmare klimatet sätter sig också gärna på äldre. Men alla andra kommer nu (inom 0-10-30 år beroende på exakt vad vi pratar om) själva uppleva detta.
Och jag säger att det rent faktiskt OCKSÅ finns människor som rent faktiskt inte bryr sig, som tycker att vi ska ju alla dö någon gång av någonting. Människor som inte vill förändra sitt bekväma liv för man kan inte oroa sig för allt osv. Jag tycker det är rätt naivt att tro att det bara handlar om att människor inte förstår bara för att du har svårt att tro att det finns människor som helt sonika inte riktigt bryr sig. ja, det finns många människor som inte förstår, men inte bara sådana. Det handlar inte bara om det.

Inte i min bakgård. De bryr sig nog när det sker bokstavligt talat dem själva, men inte förr. För varför oroa sig för saker som kanske inte ens händer en?
 
Och jag säger att det rent faktiskt OCKSÅ finns människor som rent faktiskt inte bryr sig, som tycker att vi ska ju alla dö någon gång av någonting. Människor som inte vill förändra sitt bekväma liv för man kan inte oroa sig för allt osv. Jag tycker det är rätt naivt att tro att det bara handlar om att människor inte förstår bara för att du har svårt att tro att det finns människor som helt sonika inte riktigt bryr sig. ja, det finns många människor som inte förstår, men inte bara sådana. Det handlar inte bara om det.

Inte i min bakgård. De bryr sig nog när det sker bokstavligt talat dem själva, men inte förr. För varför oroa sig för saker som kanske inte ens händer en?
Men då har de ju inte förstått att det inte är 'kanske', utan 'hur illa vill du ha det?'. Inte ens de rikaste människorna på jorden kommer undan i detta, medelsvenssons inte alls.

Visst finns det de som inte bryr sig, men jag har väldigt svårt att tro att majoriteten av Svenskarna faktiskt är pålästa om det exakt vad som kommer ske. Hur många skåningar vet om att deras grundvatten kommer bli saltvatten och konsekvenserna av det? Inte många. Som exempel.
 
Men då har de ju inte förstått att det inte är 'kanske', utan 'hur illa vill du ha det?'. Inte ens de rikaste människorna på jorden kommer undan i detta, medelsvenssons inte alls.

Visst finns det de som inte bryr sig, men jag har väldigt svårt att tro att majoriteten av Svenskarna faktiskt är pålästa om det exakt vad som kommer ske. Hur många skåningar vet om att deras grundvatten kommer bli saltvatten och konsekvenserna av det? Inte många. Som exempel.
Nej, ok, människor förstår inte.
 
Vill bara tillägga att det är vi själva som jobbar i företagen, ansvaret kan inte läggas på paus bara för att man kliver in på sin arbetsplats. Vi måste alla göra vad vi kan för att dra vårt strå till stacken. Vissa av oss har makt över mycket mer slöseri i arbetslivet än i vår privata sfär.

Matlådor, laga grejer in absurdum, tätat, bakat bröd och lagat mat på det skogen och odlingen ger har jag gjort länge. Så ”problemet” är väl att kapaciteten att spara är begränsad, de alltid återkommande tipsen är redan avcheckade. I vinter blir det att kallställa (ej eldriven värme) även de delar som används och bara använda ved. Eftersom det ändå var sådär 13 grader på morgonen med fullt blås på elradiatorerna så finns vanan. Men 5 grader blir tuffare och mer eld blir det.
Exakt och vi själva är ju också politiker så ansvaret måste ju även finnas där.
 
Men då har de ju inte förstått att det inte är 'kanske', utan 'hur illa vill du ha det?'. Inte ens de rikaste människorna på jorden kommer undan i detta, medelsvenssons inte alls.

Visst finns det de som inte bryr sig, men jag har väldigt svårt att tro att majoriteten av Svenskarna faktiskt är pålästa om det exakt vad som kommer ske. Hur många skåningar vet om att deras grundvatten kommer bli saltvatten och konsekvenserna av det? Inte många. Som exempel.
Jag tror många inte vill förstå
 
Ja? det är en yttepytteliten grej, sen då. Den är så liten att jag inte begriper varför MP inte bara sa, sure bygg kärnkraft, kan vi prata om de viktiga frågorna nu?
Kärnkraften har tre stora problem:
1) Brytning och anrikning av uran (Anrikningen är så miljöfarlig att USA, med egna gruvor, inte infört sanktioner utan fortsatt köpa uran från Ryssland mitt under brinnande krig)
2) Slutförvaret. 100 000 år är länge. Nu har Sverige godkänt koppar och bentonit - vilket INGET annat land gjort.
3) Det tar tid att bygga ny kärnkraft

Kärnkraft kan mycket väl vara en del av lösningen. Men då den riktiga kärnkraften med sina för och nackdelar - inte något hitte-på från drömvärlden.
 
Kärnkraften har tre stora problem:
1) Brytning och anrikning av uran (Anrikningen är så miljöfarlig att USA, med egna gruvor, inte infört sanktioner utan fortsatt köpa uran från Ryssland mitt under brinnande krig)
2) Slutförvaret. 100 000 år är länge. Nu har Sverige godkänt koppar och bentonit - vilket INGET annat land gjort.
3) Det tar tid att bygga ny kärnkraft

Kärnkraft kan mycket väl vara en del av lösningen. Men då den riktiga kärnkraften med sina för och nackdelar - inte något hitte-på från drömvärlden.
Ja precis, så då kan alla säga, sure, kör -om du lyckas lösa dessa problem -gör en utredning eller ngt. Nu nästa på bordet.
 
Ja precis, så då kan alla säga, sure, kör -om du lyckas lösa dessa problem -gör en utredning eller ngt. Nu nästa på bordet.
Och vad menar du med det? Om vi inte tänker efter före kan även mycket bra idéer gå i putten - en bra idé illa genomförd är en dålig idé.

Vi har dellösningar där konsekvenserna är betydligt mycket mer överskådliga - som sol, vind och även vatten (Men vindsnurror är ju så fula. Senaste gången man bröt uran i Sverige grävde man en grop som var ungefär 2 500 000 000 kubikmeter - och fick ut ca en årsförbrukning uran). Oavsett energikälla så behöver också bättre sätt att lagra och distribuera energi.

Personligen tror jag att lösningen är en blandning och en rejäl omläggning av levnadsvanor. Jag tror inte att det finns någon quick-fix och jag tycker att det är läskigt att något så riskabelt som kärnkraft säljs in som en sådan
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 603
Senast: BernT
·
IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
412
Senast: Exile
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
524
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp