Bukefalos 28 år!

Vad ska vi göra!!??

Boll

Trådstartare
Jag har skrivit förut om min katthona som fick spelet för över en vecka sedan och helt plötsligt började hata en av våra hankatter.
Hon är fortfarande tokig så fort hon får syn på honom eller enbart hör honom, då morrar hon.
Vi har fem katter (8 om man räknar ungarna som är 5 - 6 veckor gamla). Det funkar jättebra med de andra katterna. Alla är kastrerade hankatter utom honan. Men just denna hanen avskyr hon nu.
Vi har haft dem åtskiljda i varsin del av huset när hanen vill vara inne i flera dagar. Igår provade vi igen att öppna, då flög hon på honom direkt, helt oprovoserat.
Hans bror som ser nästan precis lika dan ut är det inga problem med. Hon kan smyga sig nära för att se vem det är och därefter ignorera när hon ser att det är brodern.
Vi kan inte stänga in honan längre. För hon skiter då i protest innanför den stängda dörren och har även pissat där ett par gånger. Lådan har varit nytömd, så det är ren protest.
Vi är ju rädda att ungarna ska lära sig dåliga vanor oxå. Det stinker skit i den delen av huset honan och ungarna är, trots nogrann rengörning.
Sist honan jagade hanen så rusar min sambo efter honan och skäller på henne. Då fräser hon åt honom. Men gör inget aggressivt eller så. Sedan kryper hon in under soffan och morrar när vi kommer nära. Ett par minuter senare är hon normal igen.
När min son kröp omkring i rummet (han är 7 månader) så gick honan och lade sig och stirrade på honom mellan honom och kattungarna.
Hon är vanligtvis snällast i världen. men nu efter allt som hänt så känner jag mig inte riktigt lugn... Vad skulle hon ha gjort om han tog tag i en unge??

Usch, jag vet inte vad jag ska göra.
Vi älskar ju vår lilla kisse, men vi avskyr när hon skiter och pissar överallt. Dessutom vill vi verkligen inte att hon ska köra iväg hanen.

Vad skulle ni ha gjort!???

// Anna
 
Sv: Vad ska vi göra!!??

Var hon kastrerad? Det kan hjälpa, det gjorde det här. Annars är det nog bara omplacering/avlivning som gäller för bådas bästa (och ert).
 
Sv: Vad ska vi göra!!??

Nej, hon är inte kastrerad, hon har bäbisar vid sidan. Men vi får nog testa det, och se om det hjälper.

Kan man kastrera när hon har bäbisar? För vi kan inte ha det så här mer. :cry:
 
Sv: Vad ska vi göra!!??

Det går att kastrera, det händer ju att man får snitta ut ungar och i samma veva tar livmodern. Mjölkproduktionen ska inte avta, däremot kanske man får ha lite extra koll så inte ungarna snuttar upp stygnen.
Berätta om situationen, så tror jag nog att veterinären går med på det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vad tusan ska jag göra :( Min sambo och hans barn har 2 katter som de skaffade precis innan jag kom in i bilden. 2 vanliga helsvarta...
Svar
13
· Visningar
1 740
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 487
Senast: Amk
·
Övr. Katt Jag har två stycken 2-åriga kastrerade katter, en hane och en hona. Honan är liten och tunn och väldigt "kattig", dvs hon gör som hon...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Vår katt är översocial, och givetvis får hon vara med i sällskapet. Men hon vägrar hoppa över våra barngrindar, utan vi får vackert...
Svar
3
· Visningar
1 831
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp