Vad ska vi göra?

E

ellenherm

Hejhallå.

Jag har ett varmblodssto på 9 år som är helt underbar
att hantera. Ingen kan undvika att älska henne när man träffar henne.
Nu till mitt lilla problem; det gäller ridningen.
Hon är inriden och jobbar superhårt, tar galoppfattningarna fint.
MEN, efter "uppvärmningen" så tar det stopp.
Då vill hon bara rusa ifrån mig och hon rycker så hårt framåt med
huvudet att jag flyger framåt och hon får rejäla skav i munnen.
Hon är dessutom OTROLIGT stark och biter tag i bettet
(iallafall nu det senaste, på det tredelade bettet.)
Vi har prövat ett flertal bett, både vanligt tränsbett, eggbett,
tredelat kopparbett och rakt gummibett (svart). Jag vet att man inte
ska växla mellan bett så, men vi har kommit till ett dödläge,
då vi inte vet vad vi ska ta oss till. Mamma är förtvivlad, rent ut sagt.
Någon som har ett förslag på vad detta kan vara?
Vi har haft hästen i ungefär 9 veckor, så hon är ganska färsk. Men ändå.

TACK på förhand! / Ellen :)
 
Sv: Vad ska vi göra?

Ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig på plats.

Är hästen veterinär besiktigad?
Har ni kollat munnen?

Testat att rida bettlöst?
 
Sv: Vad ska vi göra?

Ja, vi är på gång med en tränare.

Ja, hon är veterinärbes. och munnen är felfri.

Vi ska testa bettlöst också,
men hon verkar inte känslig i munnen. Hon är ju som sagt väldigt stark och så.

Men tack för tipsen! :)
 
Sv: Vad ska vi göra?

Kan det vara som så att hon accepterar/orkar det du kräver av henne på uppvärmingen, men protesterar sedan när du "kommer till ridning"? Detta för att hon helt enkelt tycker det blir för jobbigt när du ställer lite högre krav på samling och arbete?

Kanske satsa på klättring, långa galopper (så länge hon inte tar bettet och sticker såklart:crazy:), gå över sten och stock osv för att låta henne bygga upp sig och öka konditionen? Det skulle jag ha testat. :D
 
Sv: Vad ska vi göra?

Det allra bästa är så klart en tränare, så det är jättebra att du har en sån på gång.


Hon kanske inte orkar mer än det du kräver på uppvärmningen?
 
Sv: Vad ska vi göra?

hästen orkar uppembarligen inte bära sig i en högre form. Rid lång och låg och gymnastisera för att korta stunder öka samlingen gradvvis.
 
Sv: Vad ska vi göra?

Som de flesta skriver är ju en tränare bäst, men för det kan det vara kul med lite tips från andra.

Backträning och ut i skogen är jättebra om det är för att hon inte orkar.

En övning man kan göra om man är på ridbana och hästen blir stark är att i trav rida längs fyrkanten och så fort hästen blir stark lägger du en liten (10 meter) volt där du böjer igenom hästen och känner att du åter har koll, om det så krävs att du får göra en 25-30 volter per varv. Detta för att hon inte ska ha chansen att dra dig ur sadeln och för att komma undan dragkampen som lätt uppstår mellan ryttare och häst, vi vet ju alla vem som vinner :angel:

En annan sak man kan testa med starka hästar är att i början inte hjälpa hästen alltför mycket, om du har ett fast stöd är det lättare för henne att bita sig fast i bettet och dra, om du däremot tar och ger och ber henne sköta bäringen själv finns det ingenting att dra i. Då slipper du också undan dragkampen och det blir trevligare för hästen, plus att den lär sig att det inte är ryttaren som bär utan faktiskt hon själv :) Min häst höll på att dö när hon fick reda på det ;)
 
Sv: Vad ska vi göra?

Förstår jag dig rätt att du värmer upp hästen går jättebra, sedan skrittar du på långa tyglar och när du sedan ska arbeta vidare blir hon motsträvig?

Då kan det bero på att hästen är van vid korta pass, och hon tycker hon har jobbat klart....
 
Sv: Vad ska vi göra?

Som de flesta skriver är ju en tränare bäst, men för det kan det vara kul med lite tips från andra.

Backträning och ut i skogen är jättebra om det är för att hon inte orkar.

En övning man kan göra om man är på ridbana och hästen blir stark är att i trav rida längs fyrkanten och så fort hästen blir stark lägger du en liten (10 meter) volt där du böjer igenom hästen och känner att du åter har koll, om det så krävs att du får göra en 25-30 volter per varv. Detta för att hon inte ska ha chansen att dra dig ur sadeln och för att komma undan dragkampen som lätt uppstår mellan ryttare och häst, vi vet ju alla vem som vinner :angel:

En annan sak man kan testa med starka hästar är att i början inte hjälpa hästen alltför mycket, om du har ett fast stöd är det lättare för henne att bita sig fast i bettet och dra, om du däremot tar och ger och ber henne sköta bäringen själv finns det ingenting att dra i. Då slipper du också undan dragkampen och det blir trevligare för hästen, plus att den lär sig att det inte är ryttaren som bär utan faktiskt hon själv :) Min häst höll på att dö när hon fick reda på det ;)

Har faktiskt gjort precis detta :) Tack så mycket för hjälpen! Hon är mycket mer arbetsvillig nu, hon har lugnat sig otroligt mycket. Har börjat jobba med öppna och sluta, sidförande skänkel och galoppfattningar från skritt. Hon är mycket mer samarbetsvillig, helt klart! Fortfarande jättestark ute i naturen, men ändå inte i närheten av vad det har varit.
 
Sv: Vad ska vi göra?

En av mina förra varmblod gjorde likadant. Jag satte på ett hackamore på honom och han svarade jättebra på det.
Han slutade :)

hans nya ägare har inte upplevt något av det :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 962
Dressyr Jag går o funderar ang min lilla arabtant och om jag ska byta bett åt henne. Grejen är att hon brukar vara "svåruppvärmd" när man ska...
Svar
3
· Visningar
1 072
Senast: TinyWiny
·
Ridning Som rubriken lyder, kan byte av bett göra skillnad på unghäst som gärna vill dra upp huvudet när man tar en förhållning? Tar man lite...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: Feffeleff
·
Utrustning Hej! Tror inte det finns en sån här tråd tidigare. Många är i sadeldjungeln och hittar inte rätt sadel., jag är i bettdjungeln med min...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 054
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp