Bett till svår häst

Sv: Bett till svår häst

Fast olydig kan man bara vara om man vet vad lydig är.

Om du har en förskoleklass och de inte kan alfabetet och du en dag visar dem en sol och säger att det är A och berömmer dem då de målar solar när du ber dem måla bokstaven A men sen ibland säger att A ser ut som en blomma och slår till den unge som då målar en sol...
Ja, det känns kanske inte riktigt rätt..

Så är det ofta med de hästar som anses "olydiga". Ryttaren sitter och säger att förhållningen betyder inte "sakta av/bromsa/etc" utan den betyder egentligen ingenting.. utom ev dra hårdare/spänn emot. Då får man en häst som man som orutinerad ryttare anser är olydig. "För den sprang ju efter att jag gjort förhållningar".

Man kan inte bli förbannad på en häst som gör som den blivit lärd. Vilket de allra flesta gör.

Man måste som ryttare bli medveten om signalerna man ger och bli konsekvent.
Jag kan snudd på lova att ett proffs som kan sin sak inte skulle ha problem med att hästen i tråden drar och stressar särskilt länge.
Och det inte för att de ser till att hästen inte är olydig. Utan för att de är konsekventa och ber om en respons på hjälpen, på samma hjälp ska samma respons alltid komma.

Hur ska man annars sen av alfabetet kunna börja skriva ord?
A ska betyda a jämt! För att man sen ska kunna använda hjälperna i övningar och formgivning = skriva ord..
 
Sv: Bett till svår häst

Bra förklaring!
Det är därför min tränare kan sitta upp på vilken häst som, och efter en stund går den alltid helt fantastiskt, utan att det ser ut som om hen har gjort något speciellt... Hen är tydlig och alltid konsekvent, hästen slipper själv gissa sig till vad ryttaren vill.
 
Sv: Bett till svår häst

Man ställer en fråga och sedan skiter man fullständigt i vad folk svarar, om det inte passar..
Suck suck

"Hon lyssnar inte utan sporrar" skrev du i en av dina andra trådar, sedan verkade du ändå förstå något av vad alla försökte hjälpa dig med. Skaffa en bra tränare och börja om, med grunderna. Du hade slutat rida med sporrar svarade du. Tydligen inte!!

Sen frågar du om råd för att din häst är sjuk i nästa tråd, och undrar vad du ska göra.
Du har redan fått råd i din andra tråd om foder eftersom hon är muskelfattig. "Hon är inte alls mager!!" Säger du i den tråden. Några dagar senare frågar du om råd i en annan tråd om vad du ska ge för att din häst har tappat hull?!?!

Jag undrar varför jag ens svarar!!! Din häst är sjuk, har kraftig diarré, tappat hull, har ont någonstans, och du fortsätter rida och "rejsar" med andra hästar, och frågar efter skarpare bett?!?!?!!

Är det ingen mer än jag som tycker att detta har spårat ur?!?!?!!


Jag rider utan sporrar. Men tydligen funkar det inte då när jag är ute.

Det var samma tråd men ändå. Hon är muskelfattig, inte mager. Mager tycker jag en häst är när man tydligt ser ingröpningar eller ben som sticker ut. Hon behöver lite mer hull ja för att ha något att bygga muskler på. Vilket är bättre redan nu.

Kraftig diarré har jag aldrig skrivit. Skrivit att hon är lite dålig i magen och det är så det är också. Vi har ändrat fodret och förhoppningsvis blir det bättre. Skrev också i den andra tråden då att hon är lös 1 av 5 gånger. Har även gått i hagen och kollat och där är också "normala" högar.

Är du sjuk och inte kan gå till jobbet för att du är lite dålig i magen en dag?

Jag tycker du överdriver väldigt mycket när du skriver. Jag har inte ridit henne ordentligt på en vecka nu för att hon ska få vila och äta upp sig.

Så du kan sluta skriva som om jag missköter min häst. För det gör jag inte.
 
Sv: Bett till svår häst

Jag rider utan sporrar. Men tydligen funkar det inte då när jag är ute.

Det var samma tråd men ändå. Hon är muskelfattig, inte mager. Mager tycker jag en häst är när man tydligt ser ingröpningar eller ben som sticker ut. Hon behöver lite mer hull ja för att ha något att bygga muskler på. Vilket är bättre redan nu.

Kraftig diarré har jag aldrig skrivit. Skrivit att hon är lite dålig i magen och det är så det är också. Vi har ändrat fodret och förhoppningsvis blir det bättre. Skrev också i den andra tråden då att hon är lös 1 av 5 gånger. Har även gått i hagen och kollat och där är också "normala" högar.

Är du sjuk och inte kan gå till jobbet för att du är lite dålig i magen en dag?

Jag tycker du överdriver väldigt mycket när du skriver. Jag har inte ridit henne ordentligt på en vecka nu för att hon ska få vila och äta upp sig.

Så du kan sluta skriva som om jag missköter min häst. För det gör jag inte.



"Hon skvätte ner väggen i stallet när hon bajsat"
Det är vad jag kallar kraftig diarré!

Skit samma, jag ska inte svara dig mer.
 
Sv: Bett till svår häst

Ja, och det var en gång, av 5. En annan sak om det bara hade varit så löst. Men nu är det då och då. Jag har stenkoll på henne nu så det inte blir värre. Kollar hagen ute varje dag osv. Nu är det även bra för dom har kommit in på nätterna så nu ser jag även i boxen.
 
Sv: Bett till svår häst

1 gång av 5... min häst bajsar säkert (minst) 10 gånger om dagen (kanske 15...), så det skulle vara två(eller tre) sprutlackeringar varje dag. Då skulle jag oroa mig...

Jag kan inte annat än att hålla med flera andra som skrivit goda råd till dig. Lär dig rida med rätt hjälper så behöver du inte mixtra med bett och försöka träna upp überstarka sänklar.
Lycka till!
 
Sv: Bett till svår häst

Jag vet ju inte hur det är i hagen. Där är några högar som är halv lösa. Sen några riktiga tollar, men man ser ju inte rinnhögar. Det 1 av 5 var när vi hade henne inne för klippning. Hon var ju lite spänd så då blev det mer.
Gör aldrig något i gången annars. Även nu.

Jag ska träna på lydnad ute mer. Blir väl bättre då :)
 
Sv: Bett till svår häst

Ja, det är ju sant, jag håller med om att i de allra flesta fallen är hästen inte olydig i mänsklig mening eftersom den allra oftast bara gör det den har lärt sig. Ibland har den lärt sig något som människan inte avsett. Jag menar inte heller att man ska bli arg på en "olydig" häst, utan att man behöver ta reda på hur man ska kunna kommunicera det man vill till den. En "olydig" häst borde inte kallas olydig utan kanske hellre outbildad, eller nåt...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
816
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: mily
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp