Bett till svår häst

Sv: Bett till svår häst

Med hänvisning till att jag även följer din andra tråd, det är inte normalt att en frisk häst är så "av och på" som din. Jag tror därför inte att det är bettet som är ert problem. Ta tag i och utred de andra bitarna först, dvs de ryggproblem du tror att hästen har, innan du betslar upp.
Har du fått hem din nya sadel än? Kan vara så enkelt att sadelbytet även gör att hon slutar stänga dig ute.. Det kan vara en illasittande sadel som gör sig extra påmind när du gör en förhållning.
 
Sv: Bett till svår häst

Jag har inte problem med ridningen annars. Som jag även skrivit i andra tråden. Hon struntar fullständigt i mina vikthjälper och annan "lydnad" när hon travar ute. Galoppen är bättre för där är inte hon lika stark.

Tittar man på filmen du lagt upp i en annan tråd och lägger ihop det med faktumet att du skriver "hon struntar fullständigt i mina vikthjälper och annan lydnad när jag travar ute" så skulle jag säga att du har en hel del problem med ridningen, men det känns fullständigt meningslöst att ens försöka förklara eller hjälpa dig att komma till en lösning, för du vägrar ju inse problemen som finns och ser man inte problemen kan man lika gärna strunta i att försöka fixa dem.

Det är nämligen som så, att har du en lydig, korrekt riden häst, tar den inte bettet och springer iväg när du rider ut oavsett vart du rider, vilken gångart eller vilket bett du har. (om den nu inte får panik och skenar i ren rädsla).

Sen vore det toppen om du ville inse att jag skriver inte det här som någon kritik mot dig och din ridning utan jag försöker bara hjälpa och komma med råd.
Så mitt råd till dig är att SLUTA gå i försvarsposition och se saken som vi ser det, vi vill bara dig och hästen väl, det är ingen som anklagar dig, men du kan aldrig bli hjälpt om du inte tillåter dig att bli det.

Man kan liksom inte skriva på ett internetforum, jag har problem med det och det, hjälp mig... Men när folk kommer med råd om hjälp, svara dem med att man visst inte har ngr problem och att de vet ju ingenting om hur det faktiskt är i verkligheten (det är visserligen sant att vi inte gör eftersom vi inte sett dig i verkligheten, men råd kan vi ge utifrån dina förklaringar, bilder och filmer).

Tillslut kommer ingen vilja ens försöka hjälpa dig eller komma med råd och ev. lösningar på problem, för det är ingen idé när du bara lägger dövörat till och biter ifrån...
 
Sv: Bett till svår häst

Men dagar hon tycker det är superskoj att rida ut stänger hon ute mig. Typ då när vi var ute förra veckan och skulle galoppera. Då stängde hon ute mig och jag kunde inte galoppera! Hon fattade galopp efter många om och men, galopperade några språng och trots att jag drev så bröt hon av till trav. Flera gånger gjorde hon så.
Då hade jag varken sporrar eller ett spö så jag hade ingenting att väcka henne med heller..

Så istället för att sitta och kämpa med henne valde jag då att stå i fältsits och hon fick trava på i sitt tempo.

Hon är ju inte olydig egentligen. Men det är jätte svårt när hon stänger ute allt.

Hon är jätteolydig eftersom hon helt skiter i enkla saker som hon kan. Tycker du ska ta upp med din tränare hur man tränar lydnad och grundridning på ett bra sätt. Först när det sitter kan man göra något vettigt.
Renodla hjälper och se till att hon svarar bums.

Ibland kan man ju behöva perioder när man fokuserar på tex olika delar ac grundridning och att det då finns med som en röd linje genom den mesta träningen, både under pass på banan, lugnare uteritter och vid konditionsträning.
 
Sv: Bett till svår häst

Ja, det är hon ju. Hästen lyder inte. Den är olydig. Sedan kan det ju vara p g a smärta.

Eller för att den inte förstår. Det definierar inte jag som olydig. Olydig för mig är när man vet precis vad som förväntas och ändå inte gör det. Jag anser inte att hästar fungerar så. Det finns alltid en anledning till ett oönskat beteende, och oftast är det ryttarrelaterat eller smärta/obehag.
 
Sv: Bett till svår häst

Det är de hon inte svarar på. Speciellt inte när vi rider ute. Alltid när jag travat ute har jag gjort sådana förhållningar. "Lugna" dagar så går det och hon kan slappna av och lyssna på vad jag vill.

Men dagar hon tycker det är superskoj att rida ut stänger hon ute mig. Typ då när vi var ute förra veckan och skulle galoppera. Då stängde hon ute mig och jag kunde inte galoppera! Hon fattade galopp efter många om och men, galopperade några språng och trots att jag drev så bröt hon av till trav. Flera gånger gjorde hon så.
Då hade jag varken sporrar eller ett spö så jag hade ingenting att väcka henne med heller..

Så istället för att sitta och kämpa med henne valde jag då att stå i fältsits och hon fick trava på i sitt tempo.

Hon är ju inte olydig egentligen. Men det är jätte svårt när hon stänger ute allt.

Vad var tanken med det? Finns ju hundra andra saker du kan göra för att lydnadsträna om hästen av en eller annan anledning inte vill galoppera. Trava i "sitt tempo" låter som ett högre tempo. Snabb trav är värd att undvika om du nu inte önskar skador på hästen.
 
Sv: Bett till svår häst

Byt inte bett för att DU inte kan kontrollera din häst. Som andra säger.. Träna lydnad!
Jag har ett kallblod som är skit seg på ridbanan och mycket lyhörd för hjälperna, men när jag rider ut är han som en tickande bomb. Det ända som hjälper är att lära hästen att den SKA lyssna hur mycket den än vill framåt, ska den vänta på dig och lyssna. Blir hon för pigg, gör en liten volt, går hon på lika fort igen, gör en volt igen! Alt gör skänkelvikning när hon går på för mycket, tillslut kommer hon förstå att det är jobbigare om hon inte lyssnar! Det gäller att vara konsekvent, envis och visa att det minsann är du som bestämmer!

Byter du bett ist för att ta tag i problemet kan det bli ännu värre! Om du sitter och håller och håller och hon inte förstår, kommer hon böja bocka och stegra. Med ett skarpare bett blir det bara värre.. Jag trodde också i början att ett skarpare bett skulle lösa mitt problem, men ist började han kasta av mig. Nu rider jag alltid på vanligt tre delat och lyssnar han inte blir det sidvärts, och då slutar han direkt för det är ju jobbigt..

Gillar hon inte bett så prova med ett ponny hack. Prova på ridbanan först
 
Sv: Bett till svår häst

Och med tanke på dina andra trådar där du skriver att hästen inte mår bra och att hon har nån störning i bakkärran, förstår du inte kopplingen??

Att du rider ut och säger att du inte kan kontrollera henne, nästa inlägg kan du inte få henne i galopp, utan hon travar hellre fort.. Förstår du inte att något är fel på hästen??
Har inte vet varit ute än? Och är hon bättre i magen?? Rid inte hästen när den helt uppenbart inte mår bra!!!
:bow::bow::bow:
 
Sv: Bett till svår häst

Byt inte bett för att DU inte kan kontrollera din häst. Som andra säger.. Träna lydnad!
Jag har ett kallblod som är skit seg på ridbanan och mycket lyhörd för hjälperna, men när jag rider ut är han som en tickande bomb. Det ända som hjälper är att lära hästen att den SKA lyssna hur mycket den än vill framåt, ska den vänta på dig och lyssna. Blir hon för pigg, gör en liten volt, går hon på lika fort igen, gör en volt igen! Alt gör skänkelvikning när hon går på för mycket, tillslut kommer hon förstå att det är jobbigare om hon inte lyssnar! Det gäller att vara konsekvent, envis och visa att det minsann är du som bestämmer!

Byter du bett ist för att ta tag i problemet kan det bli ännu värre! Om du sitter och håller och håller och hon inte förstår, kommer hon böja bocka och stegra. Med ett skarpare bett blir det bara värre.. Jag trodde också i början att ett skarpare bett skulle lösa mitt problem, men ist började han kasta av mig. Nu rider jag alltid på vanligt tre delat och lyssnar han inte blir det sidvärts, och då slutar han direkt för det är ju jobbigt..

Gillar hon inte bett så prova med ett ponny hack. Prova på ridbanan först

Skitseg på banan och lydig för hjälperna rimmar lite illa i mina öron. Det får det att låta lite som att du gått på samma nit som ts!
Lydig/olydig är nog inte särskilt bra ord när det gäller ridning eftersom man har så sjukt olika bild av vad som är en lydig/olydig häst. Alla hästar blir lydigare direkt en duktig ryttare sätter sig upp- eftersom de pratar ett språk hästen förstår. Varför ska man kalla hästen olydig när det är ryttaren som är orutinerad?
 
Sv: Bett till svår häst

Jag överdrev för att få fram mitt budskap. Min häst är en skogsmulle och är en tung nordis, så han sk seghet på ridbanan är att han inte orkar när/om han ska gå i form. Förstå mig rätt nu.. Jag "åker häst" när jag rider honom i skogen, och då är han super pigg och tycker livet är kanon. Är jag på banan och rider dressyr blir han seg. Så ja, det är pga mig. Men han lyssnar, fast det är jobbigt för honom.. Så jäkla svårt att förklara.

Det beror helt på ryttaren om hästen lyssnar eller ej, och jag skrev mitt inlägg som en liten historia om att jag också gjorde fel och bytte bett! Så ja, jag gick på samma nit det är ju det jag säger.
Man kan faktiskt vara duktig ryttare och ändå gillar att glida runt i skogen :p åh vad rörigt det blev :p aja jag ville bjuda på mig själv och ge råd utifrån min egna "nit"
 
Sv: Bett till svår häst

Fast det är faktiskt ganska många som säger att mina hästar är välridna och lydiga i allmänhet;)
 
Sv: Bett till svår häst

Saken är ju den att hon inte är olydig. Som jag skrivit innan. Varken seg eller olydig.

Att hon blev extra pigg den gången jag var ute då var kanske för att det var första gången jag galopperade med henne utanför ridbanan. Det tyckte hon bara var väldigt roligt. Så hon galopperade visst och lyssnade på mig. Sen efter en uppförsbacke då vi rejsade med den andra jag rider med slutade hon galoppera och bara travade på.
Jag hade inga sporrar eller spö. Så jag kunde inte väcka henne på något sätt då jag har väldigt svaga skänklar.

Så det handlar inte alls om olydighet. För det är hon verkligen inte.
 
Sv: Bett till svår häst

Jag förstår inte, om hon inte svarar på dina hjälper, dvs. om du säger galopp och hon saktar av utan att du sagt till henne att sakta av så skulle jag vilja kalla henne för olydig. Och om hon tar bettet och sticker ibland så är hon väl också olydig? Eller vad menar du att olydighet handlar om?
 
Sv: Bett till svår häst

Man ställer en fråga och sedan skiter man fullständigt i vad folk svarar, om det inte passar..
Suck suck

"Hon lyssnar inte utan sporrar" skrev du i en av dina andra trådar, sedan verkade du ändå förstå något av vad alla försökte hjälpa dig med. Skaffa en bra tränare och börja om, med grunderna. Du hade slutat rida med sporrar svarade du. Tydligen inte!!

Sen frågar du om råd för att din häst är sjuk i nästa tråd, och undrar vad du ska göra.
Du har redan fått råd i din andra tråd om foder eftersom hon är muskelfattig. "Hon är inte alls mager!!" Säger du i den tråden. Några dagar senare frågar du om råd i en annan tråd om vad du ska ge för att din häst har tappat hull?!?!

Jag undrar varför jag ens svarar!!! Din häst är sjuk, har kraftig diarré, tappat hull, har ont någonstans, och du fortsätter rida och "rejsar" med andra hästar, och frågar efter skarpare bett?!?!?!!

Är det ingen mer än jag som tycker att detta har spårat ur?!?!?!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
817
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: mily
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp