Bett till svår häst

Itzyditzy

Trådstartare
Hej!
Tror inte det finns en sån här tråd tidigare. Många är i sadeldjungeln och hittar inte rätt sadel., jag är i bettdjungeln med min.

Vissa dagar kan hon vara väldigt seg och knappt gå framåt. Andra är hon pigg som tusan och bara rusar runt typ. För att jag då ska ha någon kontroll får jag sitta och hålla i hela tiden. Men hon lyssnar inte utan bara tar bettet och sticker. Nästa dag kan jag inte hålla henne alls utan att hon stannar.

Samma vid uteritter. Hon blir väldigt pigg och jag tappar kontrollen.

Just nu byter jag mellan haning sheek snaffle och vanligt tredelat. Dem funkar jättebra förutom då när hon är pigg eller när vi rider ut.

Fick tips i en annan tråd om att jag skulle vänta med bettbyte tills jag fått rätt på hästen, men kan ju inte alls rida de dagarna isåfall. Och jag har fått tips om att rida ut mycket. Jag vill inte rida ut med en häst som har kontrollen..

Så finns det något skarpare men ändå snällt bett?
 
Sv: Bett till svår häst

Om du vill kunna anpassa utifrån hur hästen beter sig för dagen så kan du ju rida på typ pelham/babypelham med två tyglar. Då kan du ju välja om du vill ta i stångdelen eller inte. Det kan ju vara lite knixigt i början, men man lär sig ganska snabbt att rida på två tyglar.
 
Sv: Bett till svår häst

Om jag inte har helt fel så stod det en gång i en tidning en gång att folk hade gjort fel med betten för i den artikeln stod det att folk hade gjort så att de hade tagit ett starkare bett ju svårare hästen var men man ska tydligen göra tvärtom så ju svårare häst desto svagare. T.ex om du har ett helt vanligt två-delat/tre-delat tränsbett så kan du ju prova med hackamore för det kan vara så att din häst är svår för att den är känslig i munnen så du kan ju prova det.

MVH Horzey:)
 
Sv: Bett till svår häst

Är inte hack väldigt skarpt? Har hört att det trycker extremt på näsryggen och om man drar för hårt kan man krossa benet på hästen..

Är det extremfall eller kan det hända?
När jag köpte henne fick jag även utrustning till, hon hade då ett extremt tjockt tvådelat. Kanske två cm! Det tuggade hon inte alls på utan det bara låg i munnen. Köpte jag då ett tredelat lite smalare och det tuggade hon på direkt. Sen när haning sheek då kon ut så testade jag det. Hon svarar bra på det också.

Hon ska ju ha ett rörligt bett. Men lite skarpare, jag tror inte ett snällare fungerar på henne.. Vet att det finns tredelade haning sheek också. Det borde vara lite skarpare?
 
Sv: Bett till svår häst

Fick du inte med ett två-delat med kopparrullar? Det vet jag att hon haft när hon hoppats iaf, kan vara värt att testa.
 
Sv: Bett till svår häst

Nej.. Jag fick med billighetgrejorna så jag hade tills jag köpte grejor själv ;p
Det ska jag testa!
 
Sv: Bett till svår häst

När jag köpte henne fick jag även utrustning till, hon hade då ett extremt tjockt tvådelat. Kanske två cm! Det tuggade hon inte alls på utan det bara låg i munnen. Köpte jag då ett tredelat lite smalare och det tuggade hon på direkt. Sen när haning sheek då kon ut så testade jag det. Hon svarar bra på det också.

Varför bytte du? Gick hon inte bra på det tjocka? Vissa hästar gillar ett tjockt bett för att det ligger stilla i munnen.

Sen är det alltid bättre att jobba med ridningen snarare än bettet. Du skrev inte i den andra tråden att hon tar bettet o sticker när du rider ut. Vad menar du med att hon sticker? Bara plötsligt sådär?

(PS det heter hanging cheek inte haning sheek).
 
Sv: Bett till svår häst

Av min och mammas erfarenhet ska hästen helst arbeta med bettet. Så därför bytte vi.
Hon gick bättre på de tredelade och därför fortsatte vi med det. Haning cheek snaffle blev ännu bättre och så nu bytar jag mellan dom.

Hon tar bettet och om jag försöker bromsa upp henne så svarar hon inte på det direkt. Jag kan alltså inte kontrollera hastigheten. Det jag menade med att hon sticker. Även om jag inte vill att set ska gå i lusfart så vill jag inte att hon ska trava lika fort som en annan galopperar.

Jag vill kunna kontrollera henne utan att behöva ta i som tusan. Det är ju inte alltid, men just på uteritter. På pass är det så ibland men det är när något speciellt har hänt. Som igår stod det hinder på banan. Då var hon super taggad för hon ville hoppa.
 
Sv: Bett till svår häst

När hästen går på tygeln kan den tugga nöjt på bettet. Men det är inget självändamål att hästen ska tugga på bettet. Vissa hästar tuggar inte alls, det finns dom som vill att bettet ligger stilla.

Om hon travar för fort - har du försökt med att ta förhållningar, och om hon inte lyssnar, bryta av till skritt? Dom lär sig fort att dom ska lyssna, annars blir det tråkigt. ;)
 
Sv: Bett till svår häst

Men hon tuggar ju på bettet.

Jag tar förhållningar, hon lyssnar dock inte förän jag drar typ allt jag kan i tyglarna. Bryta av till skritt kan hon. Men när man ska trava/galoppera en runda i skogen ska man ju inte skritta. Jag vill kunna kontrollera farten utan att slita henne i munnen som sagt..
 
Sv: Bett till svår häst

Med tanke på en annan av dina trådar så tror jag inte att problemet ligger i valet av bett, utan snarare i ridning/ryttare/lydnad (eller brist på). Hur lyssnar hon på övriga hjälper? Bromsa med dina vikthjälper osv. träna lydnad (gas och broms, främst broms) för vikthjälperna i skritt på ridbana, så du hinner med att ge tydliga och korrekta hjälper och att du verkligen känner att hon lyssnar på dig.
Eftersom detta har en tendens att göra hästarna sega efter en stund varva med några kvicka travövergångar, alltså skritt-trav-skritt, då ska hon lyssna på hjälpen exakt i samma stund du ger hjälpen.
Som övriga sagt, få ordning på ridningen innan du börjar trassla med betten.
 
Sv: Bett till svår häst

Jag har inte problem med ridningen annars. Som jag även skrivit i andra tråden. Hon struntar fullständigt i mina vikthjälper och annan "lydnad" när hon travar ute. Galoppen är bättre för där är inte hon lika stark.
 
Sv: Bett till svår häst

Är inte hack väldigt skarpt? Har hört att det trycker extremt på näsryggen och om man drar för hårt kan man krossa benet på hästen..

Är det extremfall eller kan det hända?

Ett vanligt ponnyhack trycker ju inte mer på nosryggen än vad ett bett med hävstång trycker på tunga och laner som är väldigt mycket känsligare. Att det, rätt inpassat skulle kunna krossa nosryggen pga att man drar för hårt låter i mina öron näst intill omöjligt. Anläggningsytan är ju ganska stor och ofta lite vadderad. Och rycker man SÅ hårt i hästen skadar man den även med en grimma.

Hästen verkar ju uppenbart besvärad av betten så jag skulle absolut provat ett bettlöst alternativ om jag var du. Antar att det är kollad i munnen :)
 
Sv: Bett till svår häst

Är inte hack väldigt skarpt? Har hört att det trycker extremt på näsryggen och om man drar för hårt kan man krossa benet på hästen..

Är det extremfall eller kan det hända?

Ett vanligt ponnyhack trycker ju inte mer på nosryggen än vad ett bett med hävstång trycker på tunga och laner som är väldigt mycket känsligare. Att det, rätt inpassat skulle kunna krossa nosryggen pga att man drar för hårt låter i mina öron näst intill omöjligt. Anläggningsytan är ju ganska stor och ofta lite vadderad. Och rycker man SÅ hårt i hästen skadar man den även med en grimma.

Jag skulle absolut provat ett bettlöst alternativ om jag var du. Antar att den är kollad i munnen :)
 
Sv: Bett till svår häst

Hon ska kollas på fredag! :) enligt tandboken har hon inte fått raspat tänderna sedan 2009..
Men tar dom bettet då egentligen? Om det är tänderna? Känns ju som att dom ska undvika bettet då istället.

Hon verkar inte besväras av det direkt. Öronen är framåt och när jag tränsar tar hon bettet själv.
 
Sv: Bett till svår häst

Om hpn inte fått tänderna kollade sen 2009 kan ett besök hos tandläkaren lösa mycket. Att en häst tar emot bettet när man tränsar betyder inte att den inte kan ha ont när man tar i tyglarna...
 
Sv: Bett till svår häst

Jag har inte problem med ridningen annars. Som jag även skrivit i andra tråden. Hon struntar fullständigt i mina vikthjälper och annan "lydnad" när hon travar ute. Galoppen är bättre för där är inte hon lika stark.

Va? Om din häst struntar i dina vikthjälper och annan "lydnad" så HAR du ju problem med ridningen.:cautious:
 
Sv: Bett till svår häst

Jag har inte problem med ridningen annars. Som jag även skrivit i andra tråden. Hon struntar fullständigt i mina vikthjälper och annan "lydnad" när hon travar ute. Galoppen är bättre för där är inte hon lika stark.

Hästen ska vara lydig oavsett vart du rider. Kan du inte byta gångart, göra halt, ändra tempo osv närsomhelst är hästen inte lydig. Alternativt förstår inte dina signaler.
Sedan kan de självklart bli piggare i vissa situationer men detta löser man enklast med några övergångar/tempoväxlingar. Sedan ska hästen återigen "vara med" och lyssna.

Jag hade nog börjat med att rida ut i skritt, göra halter och igångsättningar. När det fungerar enkelt, korta travsträckor med skrittövergångar. Grundproblem som dessa löses inte genom skarpare bett.

När hästens tänder är kontrollerade hade jag jobbat mycket med detta. Tänk också på att även efter tänderna är raspade så tar det ett tag för hästen att vänja sig vid "den nya" munnen. Det är inte säkert att det ger en effekt direkt.
 
Sv: Bett till svår häst

Är inte hack väldigt skarpt? Har hört att det trycker extremt på näsryggen och om man drar för hårt kan man krossa benet på hästen..

Med riktigt långa skänklar och/eller mycket våld kan du göra det. Precis som du kan slå sönder tänder i hästens mun genom att dra för hårt i bett utan kedja (tandskador är faktiskt inte direkt ovanligt inom ridsporten. frakturer och slitskador. fy på oss. extra fy på hissbett.) och knäcka underkäken genom att dra för hårt i ett bett med kedja. Eller småfrakturer på det tunna käkbettet i lanerna med vad som helst som stoppas i munnen.

Inget bett är ofarligt att använda ur skadesynpunkt. Tricket för att inte göra sin häst illa är att inte dra hårt! ;)

Om hästen fungerar bra med hackamore så kommer du inte behöva sitta och slita som ett djur. Behöver du sitta och slita som ett djur fungerar inte hackamoret. Ett ponnyhack är ganska milt.

Inget bett är starkare än handen så länge det inte gör hästen illa utan att ryttaren ens rör bettet. En väldigt mjuk följsam hand med blank stång är mindre smärtsam för hästen än ett tjockt tränsbett i handen på en rädd ryttare.
 
Sv: Bett till svår häst

Skulle tipsa dig om att INTE sitta och hålla hela tiden. Upprepande förhållningar gäller.

Sitter du och håller hela tiden blir det ju liksom ingen skillnad för hästen. då lägger den fast bettet och gör som den tycker.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
816
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: mily
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp