Bett till svår häst

Sv: Bett till svår häst

När jag travar ute ja.
Skritturer med halt och andra övningar har jag hållt på med sedan jag fick henne. Det är just traven där hon blir stark. Galoppen är som sagt inte heller något problem.

Jag blir inte rädd för jag kan stanna henne om jag verkligen vill. Jag vill bara kunna kontrollera hastigheten utan att dra henne i munnen allt för mycket. När jag gör förhållningar så märker hon det inte ens. Så hon är väldigt stark och okänslig i munnen. Iallafall i den situationen. Det är precis som att hon stänger ute allt och bara gasar på.

Men jag ska försöka ta korta sträckor och försöka med tempoväxlingar och halt från trav.
 
Sv: Bett till svår häst

Fast om du betslar upp så blir det inte mindre tryck i munnen för hästen, bara för dig. Så om du inte vill dra i henne så är det inte rätt väg alls. Så om det inte är så att hon blir farlig och du behöver "nödbroms" för att kunna stanna öht så skulle jag inte använda något skarpare. Det handlar med stor sannolikhet om olydnad och brister i ridningen. Om du saktar av till skritt var 10:e meter så är jag övertygad om att hon förr eller senare blir lyhörd och inser att det är lika bra att ta det lugnare. Jag skulle inte galoppera ute alls innan hästen lyssnar bra i skritt och trav.
 
Sv: Bett till svår häst

Men hon tuggar ju på bettet.

Jag tar förhållningar, hon lyssnar dock inte förän jag drar typ allt jag kan i tyglarna. Bryta av till skritt kan hon. Men när man ska trava/galoppera en runda i skogen ska man ju inte skritta. Jag vill kunna kontrollera farten utan att slita henne i munnen som sagt..

Men va? Anpassar du inte rundan efter hur hästens dagsform är? Det kan ju i vissa ögon ses som att om hästen har dålig form för dagen (ex. lat när den brukar vara pigg) så behöver man ju inte tänka att man ska följa planen med att galoppera en runda i skogen för det kan ju faktiskt vara så att hästen inte känner sig i topform och skulle nöja sig bra med en skrittrunda off road. Likaså om det är lite för bra "go" i hästen är det väl en perfekt dag att öva lydnad då det är vid dessa tillfällen problemen visar sig?

Passa på att utnyttja träningstillfällena hästen ger dig till det som är bäst lämpat för dagen eller ta på dig bekväma skor och spring bredvid när det är en sån fullt ös medvetslös-dag. Det är också ett sätt att träna lydnad så länge du ser till att djuret springer fint i koppel och lyssnar på dig.
 
Sv: Bett till svår häst

Hon är aldrig lat när jag rider ut med henne :p

Eftersom vi brukar skritta ut en dag då utan krav, och sen jobba i trav/galopp en gång i veckan så kan jag inte skritta den dagen också.
Kondition får hon inte av att bryta av till skritt flera gånger. Vi rider ju den rundan för att stärka konditionen och även att hon stärker sin galopp.

Och eftersom den längsta sträckan av den rundan galopperar vi, vilket går super så då behövs det inget annat bett.

Tack för era svar!
 
Sv: Bett till svår häst

Eftersom vi brukar skritta ut en dag då utan krav, och sen jobba i trav/galopp en gång i veckan så kan jag inte skritta den dagen också.

Nej det förstås. Inte ens om det är ylande storm, eller varför inte blank is. Man ska ju hålla sig till sin plan.

:banghead::banghead::banghead:
 
Sv: Bett till svår häst

Sa bara två dagar i veckan. Då tar man de dagar som passar till det.

Tänk lite själv kanske..
 
Sv: Bett till svår häst

Visst ja, kondis är viktigare än lydnad och kontroll. Alla har sina egna teorier och metoder.
 
Sv: Bett till svår häst

Kondis kan du träna genom att galoppera intervaller på ridbana eller i ridhus.

Du får tjata hål i skallen på hästen, massa, massa övergångar.
 
Sv: Bett till svår häst

Har bara små ridbanor så det blir väldigt tjatigt då.

Jag kan ju kontrollera hästen. Det är farten som är svår att kontrollera.
 
Sv: Bett till svår häst

Du bygger inte upp hästen om den travar på i okontrollerat tempo. Har du kontroll i galopp så använd galoppen istället när du tränar kondis.

Om hon "stänger av" och struntar i förhållningar så är det brist på lydnad. Tycker du har fått ganska bra tips; lyssna på dem. Övergångar skritt-trav-skritt tror jag kommer hjälpa dig.

Måste du alltid träna kondition ute? Kan ju vara det som är problemet också.. Hästen har lärt sig att uteritt=fullt ös.
Allt du tränar på banan kan du göra i skogen också
 
Sv: Bett till svår häst

Har bara små ridbanor så det blir väldigt tjatigt då.

Jag kan ju kontrollera hästen. Det är farten som är svår att kontrollera.
Så här är det : kontrollerar du inte farten så har du ingen kontroll på hästen heller i det ögonblicket.
Kanske har du för skarpt bett.Jag skulle pröva ett Novabett för att se om förhållningarna går igenom bättre.
 
Sv: Bett till svår häst

Har bara ridit den rundan en gång än så länge. Blev mycket trav då eftersom jag aldrig tidigare hade galopperat ute.

Hon struntar små förhållningar på banan också, även när hon går i bra tempo. Om man inte då tar i allt man kan. Så jag tror jag har för snälla bett?
Jag ska testa det bettet jag fick med från förra ägaren igen och se hur hon är på det.

Nova bett, är det inte rakt gummi? Det får jag ändå inte ha på tävling så onödigt att vänja henne vid något och sen komma med annat på tävling :)
 
Sv: Bett till svår häst

Nej, du har inte för snälla bett, hästen är olydig, alternativt så förstår den inte vad du vill.

Hur tänker du nu, du vill inte testa ett nova för det får du inte tävla dressyr med men ett pelham känns okej?
 
Sv: Bett till svår häst

Pelham har jag aldrig sagt att jag ska testa? Det var någon som skrev att det kanske fungerade men jag har inte sagt att jag ska testa det.

Är hästen olydig för att den inte svarar på små förhållningar? Det kan ju vara så att den faktiskt inte känner de små förhållningarna. Eftersom när jag tar i mer så svarar hon direkt.
 
Sv: Bett till svår häst

Den känner självklart små förhållningar! De känner ju en fluga som landar på dem!

Däremot är den inte utbildad korrekt. Den förstår inte vad en liten förhållning betyder.
Det beror dels på tidigare träning av hästen och hur nuvarande ryttare rider.
En utbildad och välriden häst kan trubbas av om man rider okonsekvent eller grovt.

Din häst gör bara det du låter den göra. Dvs det du missar kan hästen göra.
Gör om och gör rätt liksom.. :)

Ingen av oss kan allt. Men man får inse det och inte skylla på en massa saker.
 
Sv: Bett till svår häst

Den känner självklart små förhållningar! De känner ju en fluga som landar på dem!

Däremot är den inte utbildad korrekt. Den förstår inte vad en liten förhållning betyder.
Det beror dels på tidigare träning av hästen och hur nuvarande ryttare rider.
En utbildad och välriden häst kan trubbas av om man rider okonsekvent eller grovt.

Din häst gör bara det du låter den göra. Dvs det du missar kan hästen göra.
Gör om och gör rätt liksom.. :)

Ingen av oss kan allt. Men man får inse det och inte skylla på en massa saker.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Bett till svår häst

Jag tror snarare att din häst är väldigt känslig. Min ena är hyperkänslig för förhållningar bara genom tygeltag och blir då bara dragig och framtung och kan säkert upplevas som okänslig :) Risken är om du byter till skarpare bett att du får en häst som kommer att protestera vid tygeltag, för att komma undan obehaget det skarpa bettet medför.
Tänk istället att du ska rida genom förhållningen. Dvs släpp inte skänklarna utan låt de ligga an om hästen och räta upp dig, spänn korsrygg och magen och bli "tung" i sadeln, om din häst inte redan nu har reagerat på förhållningen så kramar lätt i tyglarna (tänk dig att du kramar, släpper, kramar,släpper och inte drar).
Jag är usel på att förklara sånt här i skrift, men jag hoppas du förstår hur jag menar :)
 
Sv: Bett till svår häst

Har bara ridit den rundan en gång än så länge. Blev mycket trav då eftersom jag aldrig tidigare hade galopperat ute.

Hon struntar små förhållningar på banan också, även när hon går i bra tempo. Om man inte då tar i allt man kan. Så jag tror jag har för snälla bett?
Jag ska testa det bettet jag fick med från förra ägaren igen och se hur hon är på det.

Nova bett, är det inte rakt gummi? Det får jag ändå inte ha på tävling så onödigt att vänja henne vid något och sen komma med annat på tävling :)
Nej , du får inte tävla på ett Novabett.Och det handlar inte om att vänja henne vid det bettet utan att du kan använda det ett tag , nr du rider ut.Jag tror som andra som skrivit att din häst är väldigt känslig i munnen.Har själv prövat på en häst som inte tog örhållningar och mest gick o gapade.Vilken skillnad det blev .:)
 
Sv: Bett till svår häst

Det är de hon inte svarar på. Speciellt inte när vi rider ute. Alltid när jag travat ute har jag gjort sådana förhållningar. "Lugna" dagar så går det och hon kan slappna av och lyssna på vad jag vill.

Men dagar hon tycker det är superskoj att rida ut stänger hon ute mig. Typ då när vi var ute förra veckan och skulle galoppera. Då stängde hon ute mig och jag kunde inte galoppera! Hon fattade galopp efter många om och men, galopperade några språng och trots att jag drev så bröt hon av till trav. Flera gånger gjorde hon så.
Då hade jag varken sporrar eller ett spö så jag hade ingenting att väcka henne med heller..

Så istället för att sitta och kämpa med henne valde jag då att stå i fältsits och hon fick trava på i sitt tempo.

Hon är ju inte olydig egentligen. Men det är jätte svårt när hon stänger ute allt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
817
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 992
Senast: mily
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp