Vad skulle du göra om du vann på lotto? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCII

Det är lite roligt det där hur olika man kan vara för jag slänger ibland ut tanken till sambon att tänk om man vann några miljarder på euro jackpot! Sen eldar jag upp mig och börjar planera för jättegård med slott och massa hästar osv. Sambon då? Pragmatikern. ”Jomen en nyare bil skulle jag nog köpt” samt ”men du hinner ju bara rida 7-8 hästar per dag, vad ska du med så många till”. Han är ingen visionär den där. 🤣
 
Betalt av lånen samt min mammas lån

Köpt en gammal gård, lite mjölkkor och (fler) får
Ägnat dagarna åt gården och renovera gamla hus/stugor/marker/möbler utan krav på vinst/kunna ta ut lön.

Det som blir kvar sätts i någon sorts fond (?) där avkastning (?, inte ekonom) går som bidrag till barn/barnbarn osv företagsstudier eller köp av mark/jordbruk enligt några fina smarta uppsatta regler.
 
Senast ändrad:
Det första jag hade gjort är att säga upp mig från jobbet. Skulle aldrig jobba en dag till i mitt liv om jag vann 170 miljoner kronor. Sen hade jag betalat av lånet på gården och CSN-lånet. Efter det hade jag renoverat upp huset, alternativt byggt ett nytt hus på min mark. Och under tiden det renoveras så hade jag varit ute och rest.

Jag hade äntligen byggt om mitt garage till förråd och verkstad och så hade jag byggt ett nytt garage på en mer lämpad plats.

Jag hade fettsugit min mage också och sen hade jag levt lyckligt i alla mina dagar.
 
Betalat av Klarna lånen
Köpt egen lägenhet och flyttat hemifrån
Köpt fler akvarium som är lättare att hålla rent..
Åkt på en sol resa - har typ bara varit på EN på snart 50 år
Åkt till Island och ridit på tur
Körkort och bil
 
Jag har funderat lite mer på det hela och har någon slags kalkyl numera, trots att jag misstänker att man måste spela på något för att ens ha möjligheten att vinna 😂 Men 1 - 2 miljoner på att renovera ladugården, alla de där grejerna som vi har tänkt att man skulle kunna göra.
Renovera klart inne och en trädgårdsarkitekt för att planera och göra en lättskött trädgård. Tänker att det antagligen kommer bli en årlig kostnad för underhåll. 😇
Renovera lillstugan till gästhus med vatten och avlopp.
Köpa husbil och ny personbil, eller ja maken lär väl vilja ha en ny bil också. Ge skytteföreningen 3 miljoner mot att det enda ansvar jag har är att vara fanbärare. 😅
Ge skidföreningen 3 miljoner, de gör så mycket bra för barnen och bygden och de kommer investera dem på bästa sätt.

Göra några av mina drömresor, de är inte så flådiga men något jag ändå skulle göra.

Sen som jag var inne på, köpa barnen hus.

Men om jag skulle vilja bränna dem fort, köpa den verksamhet som är till salu nära oss. 45 miljoner i inköp och närmar 40 miljoner för renovering men sen skulle man nog kunna få snurr igen. 🙄
 
1. Köpa drömgården med alla härliga lantliga detaljer jag vill ha.
2. Anställa en massa folk som tar hand om allt arbete på gården :angel:

Typ jag vill ha hästgård men vill inte ha allt arbete som ingår, inklusive hästarna. Så vi säger att jag köper en hästgård där alla bukare som vill kan ställa sina hästar på mot att de tar hand om all skötsel kring stallet och hästarna :angel:
Jag vill bara mest bo i en sådan miljö :love:

En städare och kock vore nice :D

Skulle sluta jobba och fokusera på att vad och var jag skulle lägga pengar på för att göra någon nytta i världen. Typ investera i folks idéer, drömmar, forskning eller företag. Får nog göras via en fond.
 
Jag skulle köpa ett hus så nära havet som möjligt, med stora altaner eller terrasser eller vad det heter nuförtiden. Gärna en halvstor trädgård också, och en trädgårdsmästare i så fall för sådant är jag inte intresserad av 😄 kanske en käck saltvattenspool också…

Skulle nog vilja ha en lagom stor lägenhet i ett väldigt trevligt område nära jobbet också faktiskt, om jag nu ändå har de pengarna.

Annars, tja, betala av CSN, har inga andra skulder för kreditkort och Klarna betalar jag av månadsvis. Skicka maken på intensivkurs för körkort och köpa någon sorts bil då kanske (eller skicka mig själv eller oss båda förstås, om jag får klartecken från vården att köra).

Skulle kunna tänka mig en riktig sådan där håll-käften-kryssning eller två också, både Medelhavet, Karibien och uppåt båda polerna lockar mig.

När jag tänker efter skulle jag nog allt kunna tänka mig en lägenhet eller ett hus i södra Frankrike också 😇

Och gå ner lite grann i tid på jobbet i några år tills dottern börjar skolan.
 
Förutom det uppenbara som att bli skuldfri och att jag skulle kunnat känna ekonomisk trygghet osv så har jag en dröm att uppfylla! Jag hade köpt 2-3 noga utvalda hästar för att göra en satsning att rida I landslaget. I WE och/eller dressyr. Hade skaffat en fancy af stor lastbil och bott i den när jag varit och tränat för noga utvalda tränare. Min lilla Dio hade jag självfallet behålla även om jag köpt bättre hästar.

Om jag skulle misslyckas eller blivit alldeles för gammal hade jag velat hitta en ung fräsch ryttare att sponsra. Någon som inte har de egna ekonomiska förutsättningarna men som sitter på talangen och viljan.

En anställd kock hade varit rätt amazing också!
 
Köpa gård med mark och skaffa får och kanske några kor, en med flera boningshus så skulle syrran gå vara granne och dottern också om hon ville.
Kanske tom en häst ellertvå..
Anordna agilitybana och träningsmöjligheter. Utrymme för nån hund till..
Skulle nog fortsätta jobba ändå men halvtid eller nån egen verksamhet.
 
inga problem alls med att hitta på saker med 173 milj. Vill snarare påstå att jag behöver minst det för allt jag vill kunna göra. Skulle jag vinna 10 milj "bara" skulle jag inte kunna hjälpa lika många som jag kan med 173milj.
Skulle jag "bara" vinna en miljon är det ju ingenting.

Men iaf ... Om jag vann 173 milj skulle hälften va min mans = 86,5 milj har jag kvar att "spendera" som "mina" pengar.
1 köpa en ny lgh i Sthlm, en "mitt i smeten" så man kan va i Sthlm när man vill
2 köpa hus åt min syster (minst 7 milj, då vi pratar Stockholm)
3 köpa bil till min syster.
4 köpa något boende i San Fransisco (har vänner där) och det är INTE billigt. Minst 8 milj ?
5 köpa boende i London (vänner där med) samma där minst 10 milj ? om jag vill bo centralt och inte vill gå sidledes i lägenheten (det är så otroligt trångt byggt där ju)

Redan här är jag ju uppe i minst 30 milj.

Resa, resa, resa, resa.... Och så sätta in det jag inte spenderat på diverse ränteavkastande konton så jag förhoppningsvis kan leva gott bara på räntan =)
Samtidigt har vi (ja klart vi pratar om detta ;) ) pengar så frågan är om man köper boenden utan bara bor flott när man är i SF eller London... men som sagt sen återigen det där med vännerna. De kan ju få bo i boendet om de vill så har man någon som tar hand om det när man inte är där =)

Samtidigt som jag ev skulle köpa "värsta" gården, alternativt köpa mark och bygga "värsta gården" från grunden med allt som det innebär, vattenutsikt (sjö eller vattendrag) herrgårdsliknande hus, stall för minst 20 hästar, ridhus och ridbanor. Flera villor så man kan hyra ut stall och hus så man har en ryttare som "jobbar" på gården. Gårdskarl eller kvinna som kan ta hand om gården när man reser... Avelsston :love: och avla....
 
Jag skulle 1) göra mig av med lån och 2) säga upp mig. Sen skulle jag kolla om någon av mina närstående behövde något ekonomiskt och starta sparkonton på typ en mille till vart och ett av mina syskonbarn.

Därefter: ta hunden, åka till Egypten (i business class) och köpa ett hus vid Röda havets strand.

Sen skulle jag ägna ett år till att bara vara. Överväga om jag ska göra klart mina skrivprojekt och kanske göra det eller komma fram till att det inte var viktigt längre. Försöka träna och komma i form och dyka en del. Snäppa upp min certifiering. Hjälpa min vän som jobbar med gatudjur. Det skulle räcka med några promille av 173 mille för att få ordning på situationen faktiskt.

Jag skulle även fundera på var jag ville bo i Europa och skaffa en lämplig bostad + en campervan inredd enligt mina önskemål.

Sen - några resor till platser jag aldrig varit, lite dykning, en del kultur.
 
Hmmm, har tänkt noga över det här... hade blivit lånfri, köpt en massa djur gärna höns, hund, kanske tre hästar, en gård med allt som hör till dvs bilar, släp, traktor, utrustning etc + skaffat en semester lägenhet på en varm plats, gett bort massor till familj och välgörenhet etc. Hade även rest mkt, ätit otroligt mkt god mat , gjort dyra skönhetsbehandlingar, köpt en infraröd bastu och den fetaste massagestolen som finns på marknaden 😎 sååå,,... när vinner jag? 😄
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 588
Senast: BernT
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 488
Senast: verser
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
775
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 965
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp