Vad skulle du göra om du vann på lotto? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCII

Finns flera saker jag skulle vilja lägga pengar på direkt. Framförallt boende (drömmer om att bygga hus), hästrelaterade saker (som att byta ut transporten till en b-kortslastbil) men sen skulle jag nog vilja investera pengarna klokt och kunna ha avkastningen som inkomst så att jag kan jobba lite lagom mycket resten av arbetslivet.
 
Jag hade köpt nya bilar åt mig och sambon. Betalat av lån för mig, sambon, syster och pappa och rest iväg lite. Vill komma iväg utomlands ensam med sambon och skulle gärna hälsa på hans pappa i USA men dit får vi såklart med hans söner också. Så två utlandsresor iaf :)

Hade anlitat nån för att gräva bort ett gammalt potatisland fullt med lupiner och gräva bort en drös buskar och anlägga rabatt, och förmodligen byggt växthus och altan. Sambon hade fått sitt nya garage med billift och huset hade renoverats.

Hade nog kikat på att köpa bostadsrätt åt min mormor också men avstått pga vissa släktingar som skulle ana någon att tigga pengar från. Hade nog försökt lösa det där på något vis men hur vetefan. Hon skulle behöva flytta men jag vill inte ha någon som helst kontakt med släktingarna ifråga.

I slutändan hade det shoppats en del och det mesta hade hamnat i fonder. Det är lockande att sätta undan pengar åt systerdottern men jag är tveksam till att det är så bra att få för mycket sådär i början av vuxenlivet? Hon hade däremot kunnat hålla på med vilka aktiviteter hon vill under sin uppväxt, moster betalar (och hoppas på att bli ponnymoster) :D
 
Jag skulle säga upp mig från mitt statliga kontorsjobb omgående. Sen köpa ett till avelssto, se om det gått att köpa ut huset och stallet jag hyr och hållit på med hästar på heltid. Kanske anställt någon duktig tjej som kunde ridit till hästarna med jämna mellanrum så de hålls fräscha och igång. Och köpt en hund. Mer behövs inte. Ge bort varsin summa till nära och kära och sen sätta av resten som utbetalning av lön åt mig under resten av livet typ.
 
Skaffat en riktigt bra bostad. Inte stort och flott, men i ett riktigt bra läge och med möjlighet att få till de där ytorna som möjliggör hobbies som inte funkar idag. Där ryker de första 10 miljonerna häromkring.

Gå ner i arbetstid (på samma tjänst).

Starta en fond för att kunna finansiera projekt jag skulle vilja vara delaktig i men inte har fysisk ork för.

Skaffa en riktigt fin plåtis, så att jag kan vara ute i naturen även när kroppen bråkar.

Finansiera fler grejer. Jag har mängder av kontakter via jobbet där jag har finansierat forskning och annat, och där det finns idéer som jag tycker är lovvärda men inte passar in i våra prioriteringar.

Ohh, jag skulle även köpa en riktigt bra sadel till medryttarhästen. :D (Han har redan superfina sadlar, men jag är väldigt kort och skulle tycka det vore ännu bättre med en som är måttad efter mina taxben.)
 
Senast ändrad:
Gå ner i arbetstid, gärna 50%.
Eller sluta jobba.
Ordna lägenhet, eller hus, till mamma. Vad och vart hon vill.

Rida så sjukt jävla mycket.
Men fortsätta på ridskolan tror jag.
Ingen egen häst, ännu iaf.

Investera och fundera på resten.
 
Jag skulle också fortsätta jobba, jag ser ingen poäng med att sluta. Rutiner, vara del av ett team och känna att en bidrar till samhället är viktigt för mig.
Jag tänker som du, inte heller jag skulle sluta jobba. Jag tycker om att jobba. Det är lite avigt när jag vaknar av alarmet och jag skuttar inte ur sängen längre som förr, men när jag kommit upp så känns det bra att göra något, vara delaktig och bidra- och ha kul!
 
Grattis i så fall :D

Ja, jag vet en hel drös som jag skulle kunna hjälpa. Många i mina hemtrakter. Det skulle gå åt ett rejält antal miljoner.
Den så illa åtgångna folkbildningen och kulturen skulle få en del. Men 170 miljoner?

Tror jag skulle sitta still i båten och försöka hålla mig så anonym som möjligt. Ser skörden av tiggarbrev framför mig...
Tror jag skulle sitta still i båten och försöka hålla mig så anonym som möjligt. Ser skörden av tiggarbrev framför mig...
Det där lär bli det största problemet.
 
Jag kommer från en fattig familj och skulle de få veta att jag vunnit så mycket så skulle de hänga över mig som en hök och ställa in sig. Men jag skulle faktiskt vara rätt snål. Inte för att jag är snål alls som person utan för att jag rent krasst inte tycker att det är ok att jag duger bara för att jag är en bank åt någon. Barnen skulle få en summa vardera, vilket är självklart för mig, men istället för att dela ut en stor summa en gång hade jag nog hellre givit dem mindre och oftare, som lite guldkant på tillvaron så att säga. För att de inte ska slarva upp allt och sedan inget ha (har en sådan son och en dotter som som är nästan så, en son som är bättre på det här med att spara), utan istället motiverat hårt arbete för pengarna. Att slippa vända varje krona. Jag har levt hela mitt liv fattig, som barn extremt fattig och det vore kul om mina barn slapp, i alla fall i starten av vuxenlivet, vända varje krona utan istället bygga upp en fungerande bra ekonomi som håller över tid.

Hur jag sedan hade delat med mig är svårt. Min mamma förtjänar att slippa leva på existensminimum, hon är inte mycket för att ha just saker, så där hade det också handlat om ett lite lyxigare liv, slippa ekonomi-oron. Samma med min yngsta syster, henne vill jag också hjälpa. Min bror och min andra syster hade inte fått en enda krona, hade sett till att skriva testamente så att det inte fanns ett enda öre till dem att ärva vid min död... Vid min död hade alla mina pengar gått till någon form av välgörenhet. Något lokalt för synskadade/blinda eller CVI hos vuxna. Eller något som hjälper epileptiker här i staden.
 
Oj, någon i kommunen har vunnit 173 miljoner. Inte dåligt!
Undrar just vad man skulle göra med så mycket pengar.
Jag skulle kontakta jurister och ekonomiska rådgivare för att placera största delen av pengarna tryggt tills jag bestämt vad jag ska göra med dem.
Och sedan ligga så lågt som möjligt.
Men
Kosta på mig regelbunden massage, hårvård. Fotvård och ev manikyr. Allt för att kroppen ska må bra.
Skaffa lite större båt än den lilla jag har nu så att jag slipper klättra upp och ned då lillbåten så liten sedan hamnföreningen köpte högre pontoner att det är ett litet projekt att klättra. Jag blir inte yngre och smidigare. Och en båtvagn till båten, Fixa till stugan, ström vore bra att ha.
Renovera huset, Blir nästan hela huset…. Inte mycket gjort där sedan det byggdes.
Men inte samtidigt utan lite då och då.
Nytt uthus, i stället för det som håller på att ramla ihop. (Äntligen!, skulle grannarna säga)
Skaffa regelbunden trädgårdshjälp som även kan anlägga lite snygga planeringar.
Ny(are?), trygg 4hjulsdriven bil.
Anlita någon/något företag som lagar god näringsriktig mat åt mig. Inte nödvändigtvis hemma hos mig utan att jag kan köpa hem större kartongen med blandade rätter. Bara att värma.
När jag hittar rätt lägenhet, köpa en bostadsrätt i staden att kunna bli gammal i när inte orken finns längre att bo i hus.

Efter ett tag bestämma mig för vilka föreningar som kan få bidrag från mig, till exempel belopp för någon ny häst till lokala ridskolan – om man kan göra det anonymt.
Några goda vänner kan säkert få en slant, om de inte har frågat/tiggt om det.

Skaffa ett litet företag/projekt som jag kan hålla på med så länge jag vill och som nödvändigtvis inte behöver gå med maximal vinst.
Mina placerare ha säkert förslag på vart jag kan sätta pengarna. Inte säker att jag lyder dem.
 
Jag skulle köpa en lägenhet åt en hemlös vän. Sedan skulle jag fixa till mitt eget boende, som är rätt ok men dyrt. Låta klä om soffan. Anlita någon som kom och hjälpte mig fixa till hemma så att det blev av. Jag skulle ge till välgörenhet. Leva mitt liv ungefär som nu, men utan oro för pengar.

Jag skulle fortsätta arbeta men kanske kosta på toklyx som att åka till jobbet med taxi ibland. Jag skulle försöka få tjänstledigt och gå ned i arbetstid för studier.
 
Jag skulle köpa en ny, större, lägenhet här i stan. Sälja min nuvarande sommarstuga och köpa en större med strandtomt istället. Köpa en ny bil, inget superlyxigt men typ en volvo 😁

Sen skulle jag vilja skänka pengar till mina syskon men jag vet inte riktigt hur jag skulle lägga upp det? Känns fjuttigt att ge dom några miljoner var med tanke på vad jag skulle ha, även 10 miljoner skulle bli fjuttigt men då skulle dom kunna betala av sina huslån, köpa nya bra bilar och inte behöva oroa sig.

Skulle nog vilja betala av lån för en kompis också och kanske ge henne lite extra. Eventuellt sätta upp ett sparkonto för hennes dotter. Jag skulle vara lite orolig för hur det skulle påverka vår relation men med tanke på att jag knappt skulle märka om hon fick 3 miljoner så skull det nog gå bra.

En större summa, kanske 30 miljoner, skulle jag dela ut till föreningar i närheten - ridskolan, fotbollsklubb och gärna om det redan finns en fond som ger pengar till barn som inte har råd med kulturaktiviteter.

Resten skulle jag spara så länge. Eller betala av mamma o pappas lån också, ev betala för att bygga dom ett nytt hus och köpa dem en bil. Och kanske en lägenhet i stan till mamma så att hon kan gå på alla kulturevent hon vill.
 
Gått i pension så jag kunnat ägna mig åt det jag älskar mest, mina hästar och barnbarn. Ev hjälpt mina barn att skaffa de boenden de önskar 😊
Ta dagen som den kommer ❤️
 
Jag skulle köpa en gård, lösa brorsans huslån, upprätta en fond till min brorsdotter, troligen betala av lånet på svärmors hus, renovera det så som hon vill ha det.

Givetvis ny bil, elbil och dragbil. Hästar, några kor, höns osv osv till gården, såklart.

Sen skulle jag bara bo på min gård och ta hand om gården och studera det jag vill studera. Vart gården skulle ligga vet jag inte - men om det inte är ett mer exotiskt land så är ett gigantiskt växthus med tillhörande djungel ett måste.

Givetvis investera pengarna så att man inte gör slut på dem "med en gång".

Resa skulle jag göra med. Och ta dyra flyg där hundarna får vara med i kabinen och inte sitta i nån jäkla bur.
 
Först skulle jag betalt tillbaka CSN, det är det enda lånet vi har. Sen skulle jag köpt en ny bil, kanske två.
Sen sätta undan pengar till barnen så dom har en trygg ekonomisk framtid med tex bostad och ev studier.

Sen skulle jag fundera på bostad. Jag trivs där vi bor men det är inte helt perfekt. Fast jag vet inte om jag vill ha ngt annat heller. Väljer vi att bo kvar skulle jag ha fixat en del saker som behöver fixas. Skulle ge lite pengar till grannarna/vännerna för att hjälpa dom att bli färdiga med sin renovering.

Betala av mina syskons huslån.
 
Jag skulle också fortsätta jobba, jag ser ingen poäng med att sluta. Rutiner, vara del av ett team och känna att en bidrar till samhället är viktigt för mig.
Samma här, fast jag skulle gå ner till 80% så att jag alltid fick långhelg :D Sen hade jag nog skuttat runt bland fler roliga företag när jag visste att jag hade finansiell trygghet. Typ kunna hoppa på små spännande startupföretag och se vart de tar vägen.
 
1 Betalt alla mina akulder/lån
2 Betalt alla skulder/lån för min familj (mor och bror)
3 Skänkt några miljoner till mamma o hennes man så de kan gå i tidig pension. Samt lite till brorsan och hans döttrar
4 köpt loss mark runt mitt hus
5 tagit ut byggfirma och byggt till lite på huset. Inte mycket men lite
6 köpt en 2- hästars lastbil
7 Fortsätta jobba halvtid.

Yepp denna fråga har diskuterats mycket 😎
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 578
Senast: BernT
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 480
Senast: verser
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
775
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 410
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp