Vad skulle ni ge?

N

Nina83

Eftersom jag har beslutsångest över min hästs foderstat, och räknar om och om igen på olika förslag och snart flippar ur, ;) så tänkte jag höra om NI kunde räkna till MIG! :idea:

Jag ska göra det enkelt för er och uppge vilka behovsvärden hon ska ha:
73-75 MJ. Kvoten ska vara minst 6,3-6,4 då hon är fullblod och behöver lite mer helt enkelt. Jag är öppen för att ge det mesta, men det får inte vara för dyrt, max 750 kr i månaden för allt.. (höet kostar 2 kr och havren 1 kr)

Höets kassa värden kommer här, och de är PER KG FODER:
MJ 7.9
SMRP 31
CA 3.1
P 2
MG 0.9

Vill ha Mg uträknat också.. Och jag är inte främmande för att ge magnesiumtillskott(Biomag) el. fosforbalans, det kostar så lite så det gör inget. Jag vill däremot inte ge grusmineraler, typ miner vit, för hästen gillar inte det och jag har inte plats för en stor miner vit säck i foderkammaren tyvärr.

Oj så kräsen jag är, men men. De fodermedel jag helst vill använda är:
Hö, givetvis- helst 7 kg.
Lucern, gärna, helst inte mer än 1 kg, tror inte hon äter upp det då.
Havre, ekonomiskt och bra, men inte nödvändigt.
Betfor, en liten "skvätt" bara (2-3 dl torrvikt, 66-100 g alltså)

Jag vill inte använda soja. Ni får ta krafft protein/breed istället. :) Eller om ni har ngt annat bra foder från ett annat sortiment. Det ska dock vara så DAMMFRITT som möjligt, har hosthäst..!

MVH Nina som hoppas att tjänster och gentjänster gäller :D
 
Jag katar mig över det genast.

fast du är rolig du.. "jag ska göra det enkelt för er...." följt av "jag vill inte ge ditt, jag vill helst ge datt, det ska vara si men inte så och det får kosta max si"

*skrattar*

Jag återkommer om en stund =)
 
Din omständiga jäkla människa. Här räknar jag, får ett JÄTTEFINT förslag..och inser att du skrev max 1 kg lucern, jag har räknat med två kg

*stööön*
 
HUR kinkigt är det där med max 750 kr per månad? Mitt förslag här blir vid en 31-dagarsmånad 769 kr + det lilla som betforn, fosforbalansen och oljan kostar =)

7 kg hö
1 kg lucernhack (4.40 kr/kg kostar den här)
0,1 kg betfor
0,35 Breed
0,25 protein
1 dl olja
½ mått fosforbalans (Om du är kinkig ;))

74 MJ 481 SRP 43,5 Ca 22,4 P och 11,3 Mg

Mineralerna täcka utan överskott UTOM kalcium där du har överskott från lucernen.

SRP/MJ 6.4 (6.42 om man ska vara exakt)
Ca/P 1,95
Ca/Mg 3,85


Men som sagt, en anings för dyr då...
 
INLÄGG ÄNDRAT!!!

Billigare förslag:

Ta bort breeden och fosforbalansen, lägg på 0.25 kg Hippo LinCubes (11.90 kr/kg) PLUS 40 gran miner grön. Då blir det 755 kr, plus det lilla, lilla betforn, mineralerna & oljan.
Ger då: 74 MJ (73.88) 475 SRP (474.75) 45,53 Ca 22,68 P och 12,46 Mg

SRP/MJ 6.4 (6.43)
Ca/P 1,92
Ca/Mg 3,49
 
Åh tack, men nu är jag kinkig. :cool: Jag vill INTE ge olja. Jag provade att ge majsolja förut och hon blev dålig i magen direkt, koblajor talar vi om. Fast det gick ju över på en dag, men vill inte ge olja ändå. :cool:

Jag ger hellre enbart KB el. KP. T.ex. 300 g KP och så ngt bra krafftfoder till det, behöver inte vara havre. Möjligen någon slags müsli eller så. Hmmm.... Svårt svårt, eller hur? ;)

Lucern kostar 4,80 kr här.

Om du orkar får du gärna prova igen, välj gärna ngt bra krafftfoder till från ngt annat sortiment, t.ex. fibergi eller hippo! :idea: Och ang priserna kan jag vara flexibel, bara det inte är till Dynavenas priser! :p

//Kinkiga Nina
 
Men blä, hann ju inte jag se. Men som sagt- ingen olja! Hippo Lin cubes- är det KRAFFTfoder eller ngt lusernfoder? Vill inte ha för stort överskott på Ca helst, även om det är från grovfodret. :smirk: Då ger jag hellre fosforbalans och biomag.
 
Gå och lägg dig människa. Du vill INTE ge soja, det får INTE kosta mer än 750 kr/månad och du vill INTE ha överskott på kalcium ens från grovfoder? Men du ska ha en kvot på 6.3 - 6.4.. Du är rolig du...

;)

jag ska räkna vidare får vi se...=)
 
NU då?

7 kg hö
0,6 kg lucernhack
0,6 kg havre
0,25 kg Hippo LinCubes
0,1 betfor
0,2 krafft protein
30 gram miner grön

73 MJ 464 SRP 36,15 Ca 22,19 P och 11,24 Mg

SRP/MJ 6.36
Ca/P 1,63
ca/Mg 3,22

TRE ynka gram kalköverskott, på behovet på de andra.

709 kr (med ditt lucernpris, 2 kr kg/hö, 1 kr/kg för havre, 12 kr/kg för protein och 11.9 kr/kg för Hippo LinCubes) PLUS kostnad för betfor och mineraler.

Hippo LinCubes är linfrökakepellets (nytt ord).
 
:D

Jag kan tänja på 750 kronorsgränsen då. Och strunta i kalciumöverskottet då!!!!! *muttrar* :devil:
 
Du slipper både och, kolla mitt sista förslag

*nöjd med sig själv*

Börja fan inte mumla om att "näää, linfrö vill jag inte ge lilla prinseesan" då får jag ett nervsammanbrott :devil:

/Alexandra - försöker parallellt få fram en dragbil, klinikeländet vill flytta valackens återbesökstid =(
 
Behöver inte blötas. KAN blötas och blir då lite mer slemmig konsistens.

OBS Att jag inte gett LinCubes själv (jag jagar en ÅF, jag ska ge det), men jag har ingående intervjuat LinCubesanvändare etc och det behöver INTE blötas men man KAN blöta det.
 
HAHA!!! Där prickade du nog in mig ganska rätt! Hon är verkligen min lilla prinsessa! :love:

Vad har Hippo LinCubes för värden? Vart kan jag kolla vart närmaste återförsäljare finns? :crazy:

Uschrå så nedrigt av dem att flytta tiden!! :mad: Framåt el. bakåt i tiden förresten?
 
Är det smakligt? Hur mkt kan man ge då, finns det nån maxgiva? Varför vill man ge det då, fyller det ngn speciell funktion?

Linfrön ger man ju ofta till kolikhästar, min är ingen kolikhäst *peppar peppar*, även om hon haft det nån gång för länge sedan.
 
Nu blir du väl galen på mig, men jag vet inte om de där lin cubsen är nåt för min prinsessa ändå. :crazy:

Citerar:
"HippoLinCubes
HippoLinCubes (linfrökaka) är ett fodertillskott till hästar. En ren naturprodukt som framställs vid kallpressning av linfrö. Växtslemmet i linfrökakan blir till ett mjukt lenande gel i hästens mage och tarm.
Förebygger och lindrar magstörningar vid bl.a. stora fodergivor, transporter och tävlingar. Hippo Lin Cubes har en balanserad effekt på både kolik och diarré. Även allergiska besvär kan lindras med linfrökaka. HippoLinCubes är rik på protein, energi, och fibrer samt de essentiella fettsyrorna Omega 3 och Omega 6.

Innehåll:
Lin

UTFODRINGSANVISNINGAR:
Giva 0,5 -1,0 hg/100 kg kroppsvikt/dag.
Rekommenderas att börja med mindre giva."

Nja..
 
Vad är felet med det där då?

Det är snällt mot magen/bra för magen, men ffa proteinet jag vill åt.

Kan du ge bryggerijäst då?

Smakligt elelr ej vet jag inte, en del hästar tycker blä, andra tycker gott.

Men varför vill du inte ge dem? *nyfiken*
 
Verkar ju påverka magen en hel del, och att det är maxgiva på dem. Rädd att pålla ska bli blajjig i magen osv.

Jaja jag får väl leta vidare och prova vidare själv, har väl för höga krav.
 
Alltså, vännen, linfrö är LUGNANDE för magen. SNÄLLT mot magen. SKYDDANDE mot lilla magen. get it? =)

Finns det maxgiva på B-jäst? kan du tänka dig att ge det?

250 gram B-jäst så kan du slippa linfröet? Men jag har nada erf av B-jäst så vet inte hur mkt man kan ge?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 024
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 123
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp