Vad skulle ni ge?

Men blir så pytsigt och ge lite ditten och lite datten. Antingen ger jag soja eller så gör jag inte det tycker jag! Någon måtta får det vara även för mig! :cool:
 
kan du inte köpa in lite mer hö (superbra hö)? så du kan ge ett par kg superhö? Det lär väl inte bli speciellt mkt dyrare än alla de där proteintillskotten?
 
Det står faktiskt INGET om maxgiva Nina, det står bara en genrell giva, sådan där som fodertillverkare har pippi på.

Fast jag kan tänka mig att det är för att ingenting är bra i för stora mängder, och snällt, lent skyddande slam är nog inte bra för magen om man fyller HELA magen med det =) På samma sätt som 3 kg betfor inte är direkt bra för hästen.

Kritisk är en sak, att tro att det är maskerad arsenik och vara jätteanti är en annan sak ;)
 
Ja det är ju det, och jag hade bestämt mig förut, men så läste jag lite på lite olika sidor om soja osv.. Innan har jag varit ganska "anti" soja som fodermedel till häst, då det ju faktiskt inte är den allra bästa proteinkällan precis..

Men det kanske lutar åt groov ändå då, fast nu har jag bytt ut groov till havre, så pålla käkar bara havre just nu, och hö(fjolårshö med krut). :p

Ska jag kolla på dina hästars foderstater? Åh nä vad jobbigt, har jag inte hjälpt dig nog? Nej nu håller jag på att inkassera alla mina gentjänster här. :devil: Men eftersom jag är SÅ snäll :angel: så okej'rå.. :cool:
 
Nej tror tyvärr inte det.. :( Har en liten höskulle och stallägaren vill nog fylla den med de 7,5 ton hö som hon köpt.. Annars hade jag gärna gjort på det viset.

Ang detta med inte för dyr foderkostnad så är det inte enbart för min skull som jag gör det. Utan det är för att jag delar min häst med en kompis, och jag "har hand om" foderstaten då hon inte kan ngt om det och inte vill lära sig (har försökt :devil:), och känns som jag inte kan komma och säga, ja nu kostar fodret 1000 spänn! Blir väl bra! :D
 
hehe, förstår situationen ;-)
Men jag skulle iaf ge soja en chans om jag vore dig. SOm sagt, du behöver ju inte fylla upp hela kvoten med soja, men ge lite soja, lite breed tex? *tjatar*
 
:eek: :eek:
Dig skulle jag aldrig våga räkna foderstat åt :o ;)

/Veronica som tror hon fått ihop det hyfsat bra själv faktiskt men INTE fått några kommenterar i sin tråd om hennes foderstatsförslag :angel: :mad:
 
Äsch tyst med dig! ;) Du har ju kanonhö så du behöver ju inte få ngn direkt huvudbry! :cool:
 
Jajaja jag skaaaa, sen..! :angel:

Veronica: Jo det förstås, jag tycker du har överskattat hennes träningsbehov faktiskt, om du vill ha en kommentar. 30-40%, rider du verkligen så hårt? :crazy:
 
Det är la inte hårt, jag går efter Plancks tabell.
50% = Medelhårt arbete och så mycket går hon ju inte än, men hon går ju bra mycket mer än promenad, vilket är 25% enligt henne?
 
Men hur rider du då? För tränare en gång i veckan eller? Inte rider du mer än 1-2 timmar varje dag? Hur intensivt?
 
Läs vad C. Planck kategoriserar som lätt arbete. 1 h uteritt per dag eller lättare dressyrträning på ridbana är lätt arbete ;)
 
Jag rider för tränaren 1-2 gånger i veckan. Tänkt hoppa en gång i veckan (bara lättare hoppning nu men going up) sedan rider jag ut minst 1 timme några dagar i veckan, nån ren skrittdag, en vilodag och nåt dressyrpass på egen hand (runt timmen). Men intensiteten är inte på "full nivå" än, verkligen inte. Med full nivå menar jag att hästen ska orka gå rejält krävande dressyrpass 2-3 ggr i veckan, hoppträna en gång, rida ut med mycket galopp 1-2 ggr i veckan och tja mer eller mindre orka gå intensivt en timme om dan...

Detta med vad "lätt" och "medelhårt" är verkar definieras väldigt olika...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 069
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 128
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp