Vad skulle ni ge?

I mitt häfte (senaste utgivan) skriver hon:
"Lätt arbete": lätta arbetspass, longering, nybörjarlektioner, "promenadridning" och lätta körturer... låter lite slappare än vad vi gör? Fast iofs går pållan INTE medelhårt, men det är ju 50% tillägg...
 
Hrmm...det där räknar jag faktiskt inte med mer än 25-30% tillägg på när jag räknar på min.

När han går 1 h EFFEKTIV tid per dag 5 dagar i veckan, och rids på ridbana med ganska höga krav 2 ggr/vecka så lägger jag honom på +25%. Effektiv tid = exklusive fram och avskrittning.

Då ser en vecka ut ungefär såhär:

Måndag - 2 h uteritt, mycket RASK trav & galopp, mycket backar. Nästan ingen skritt.

Tisdag - Mer dressyrinriktad uteritt, krav på god grundform, och sen lite skolor, tempoväxlingar, öka/korta, jobba på fattningar från skritt, jobba på att samla upp galoppen.

Onsdag Vila

Torsdag, ca 45 minuters pass på ridbana. Arbeta på form, "samling" och förvänd galopp, sidvärtes och ev jag känner att det bör filas lite på

Fredag - Uteritt cirka 1 h exkl fram & avskrittning, inriktad på kravlöst och kul, ställs bara krav på grundform.

Lördag - Vila

Söndag - Som måndag eller torsdag (beror på humör etc *s*).

Sen rids han tisdag, vilar onsdag etc, du fattar.

Det lägger jag på 25% för ;) 30% vintertid när han är klippt ;)
 
Okej, jag har GAMLA upplagan, där är det betydligt "tuffare" indelningar och 1 h uteritt per dag är lätt arbete. Men hon kanske reviderat sig och uppfattningen då. Din ska ju vara mer up to date än min urgamla ;)
 
men du det låter lite... :crazy: alltså lägga på 25% när han går 1h EFFEKTIV tid 5 dgr i veckan. Läste i en av plancks gamla böcker och där speciefiserade hon "lätt" lite nogrannare. Det du tränar skulle jag inte kalla lätt, men det är ju jag :angel:
 
Jag kan citera nya :D (4:de upplagan Uppsala jan 2001)

Lätt 25 % tillägg
lätta arbetspass, longering, nybörjarlektioner, promenadridning och lätta körturer upp till 3 tim. Långsamträning. Tävlingar: lätt nivå

Medelhårt arbete 50% tillägg
längre, intensivare träningspass, lektioner på högre nivå, rid och körträning i terräng eller i längre arbetspass.
Tävling: lätt till msv nivå

Hårt arbete 75% tillägg
hårda krävande träningspass, mer än 3 lektionstimmar, intervallträning, terrängträning, jordbruks och skogsarbete. Tävlingar: Msv till svår nivå

Mycket hårt behöver jag inte citera va ;)
 
äh du kan få vara med om du vill fröken Ordningssam :angel: ;)

Vad tycker DU lätt arbete innebär? hur mkt arbetstillägg får din fröken?
 
10% arbetstillägg, promenadridning. Men sedan stämmer hon inte med tabellerna så kanske behöver hon mer än 10. :smirk: Men jag rider inte mer än 10 iaf.
 
hehe, JAG skulle gentligen vilja kalla det för hårt ;) Men börjar man tänka vad pållar är gjorda för etc så... Han är inte ens svettig efter långa 2 h passen med massor med galopp och upp och nerför backarna. och piggare när vi kommer hem än när vi red ut.

Passen på ridbanan blir han däremot svettig av, där är det mer jobb.

Och han håller sig fin i hullet på +25 och bygger massa fina muskler.

Däremot ligger han ganska högt över behovet bara i underhållsbehov. Han ligger FYRTIOFEM (45) procent över tabellerna i underhållsbehov. Dvs i vila ;)
 
Alexandra! Vad tycker du om detta då:

7 kg hö
0.8 kg lucern hack
0.4 kg havre
0.5 kg groov
0.3 kg k.protein
0.066 kg betfor (=2 dl)
50 g miner grön

Ger 75 MJ, kvot 6,4. Mineralkvoter 1,8 och 3,1. Kostnad per 31 dagars månad 760 kr, fast då är inte mineraler, betfor o morötter inräknat, men blir ju inte över 800 kr iaf! :)

Om jag orkar ska jag räkna lite till på ett förslag med 2 dl soja "inblandat". :cool: Men blev trötter.
 
Ser väl bra ut. Fast du får kalciumöverskott *duckar*

Nejdå, det ser bra ut, utom priset då ;)

Så, om man bortser från att du själv ruckade på dina egna principer, så ser det bra ut. Kör på den du! Och ÄNDRA DIG INTE MER NU =)
 
Jooo jag får ju det! :cool: Men orkar inte bry mig längre, och ca/mg blir ju bra kvot på då.

Men jag kanske ska försöka få ned priset lite genom att ge 120 g soja (2 dl), byta ut lite av krafft proteinet. :smirk:
 
*bingolingo*

*håller för öronen*

Jag vill inte höra mer av ditt hattande fram och tillbaka nu, man blir ju knäckt av det =)

BESTÄM DIG MÄNNISKA =)
 
men sett ur en annan synvinkel kanske du ligger 40% över ändå då? ;)
 
njae, inte för träning.

Träningstillägget läggs ju på det hästen behöver i vila. Och han behöver bara 25% av det han får i vila för den träningen.

Däremot rejält mkt mer för vila. Men ARBETSTILLÄGGET är ju 25% hur man än vänder på det =)
 
:D Men det var bara ett förslag det ovan.. muhaha..! :devil:

Nerå, men det lutar starkt åt detta förslag nu, och om jag skulle ändra på det så är det enbart att jag lägger till lite soja o tar bort grooven, annars så är detta spikat nu. :)
 
Måste bara lägga mig i det här med arbetstillägg. Jag håller faktist med Veronican där. Tycker ni räknar lågt på arb.tillägg. Förutom i C.Planck bok så kan man kika in på optignägg om träningstilläggg och där står det tex så här:
...vi rider ut några gånger i veckan och tränar för det mesta också en gång i veckan för en instruktör, blandat hoppning och dressyr. C:a 30% träningstillägg passar bra...
 
Jag tänkte jag skulle drista mig till att komma med ett förslag. :p

7 kg hö
300 gr lucern
1 kg havre
400 gr krafft protein
100 gr betfor
50 gr miner grön

MJ 74,25
Smrp 473
Ca 34,8
P 22,4
Mg 11,88

Smrp/MJ 6,4
Ca/P 1,55
Ca/mg 2,93

Hur verkar det???

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
683
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 086
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 133
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp