Vad skulle ni rekomendera?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kampargladje
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 718
K

kampargladje

Hejsan, jag har lite funderingar över det här med sadlar och deras passformar då min kunskap om detta sviker mig ganska rejält :crazy:
Jag har en lite häst på 150 som är relativt musklad och i bra hull med en lite hörge manke. Jag har hört att med en häst med högre manke är en flatback sadel ett bra alternativ, någon som vet?

Jag är också intresserad utav vad ni har för typ av sadel på era hästar. Bomvid and so on.

Tacksam för svar av de som är lite mer kunniga än mig på denna fronten. :smirk:

Sv: Vad skulle ni rekomendera?

Det här med att prova ut en sadel till sin häst är mer avancerat än vad jag kan förklara på några rader i ett forum; men en bra länk kan jag i alla fall dela med mig av!:

http://www.agria.se/agria/redirect....hast&nav=/Agria/index.nsf/(menuhast)?OpenView

Att sadeln är av flatbackmodell talar bara om att den är mer flack för ryttaren att sitta i (att den inte har så djupt säte och inte är så hög i fram- och bakvalv). Cutback är det kanske du tänker på? När framvalvet liksom är "avskuret" och vinklat tillbaka? Det är en särskild anpassning till hästar med hög manke - men du kan också hitta en sadel med tillräckligt högt "vanligt" framvalv. Huvudsaken är att manken får plats och aldrig "bär" sadeln.

Har du läst tråden sadellistan 2,0? Där finns massor av nyttig läsning.
// Linda

Om du vill ha lite hjälp med sadlar här på Buke kan det vara bra att lägga in nytagna bilder på din häst. Alla har ju olika uppfattningar om vad tex en hög manke är. Lycka till i sadeldjungeln!

Liknande trådar

Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 737
Senast: angelwings
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort... 2
Svar
38
· Visningar
5 807
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 004
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka