Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

ylvali2

Trådstartare
Tänkte slå på stort och göra det... Kostar det skjortan? Kostar det skjortan om man även låter dem packa ner saker?
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

vi packade vara saker och skickade inga mobler, sa for en pall betalade vi runt 5000kr for transport fran England till Sverige. Har ingen aning om hur mycket det kostar inom Sverige eller hur mycket packandet kostar (daremot vill jag inte att nagon packar och ror runt i vara saker sa den delen skulle jag aldrig anlita heller ;) )
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Låta någon annan packa är dumt, skulle jag vilja säga. Främst för att man själv ofta upptäcker massa saker som man kan/borde kasta. En flyttfirma packar ju ner allt, oavsett om det är skräp eller inte. ;)
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Bra poäng där, men just nu känns det som det enda rimliga alternativet. Har inte tid eller ork eller lust att packa. Skulle kunna tänka mig att kasta ut bohaget på gräsmattan och tända eld på på det, men det är eldningsförbud i Uppsala just nu...
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Kontakta en massa olika flyttfirmor, det kan variera väldigt mycket i pris. Minns när jag skulle flytta till Uppsala att jag fick priser från 8000:- till 28000:- för flytt över halva Sverige. (men blev aldrig flyttfirma övertalades av föräldrarna att utnyttja dom istället)
Kolla även upp företagen, har upptäckt när grannar flyttat att en del är riktigt sega av sig (antagligen för att kunden bokat dom på timtaxa och inte fast pris) men andra varit riktigt effektiva.

Flyttpacka är supertråkigt och tar aldrig slut och flyttstädningen är inte rolig den heller (sist jag flyttade så blev det så kort sträcka att det inte ens behövdes bil för att flytta bohaget)
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

De flesta flytfirmor kör med timtaxa, väldigt få med fast pris. Mycket kan hända i och med flytt, och att du anser dom vara sega kan ju helt enkelt bero på kunden. Min sambo har jobbat på flyttfirma och hur mycket komunikation det än vart med kunden före flytten, så har kunden alltid missat säga något. Jaha, man kunde inte köra ända fram med lastbilen ? Ingen sagt något om det. Jaha, du hade 3 förråd du glömt säga du hade...ok, bilen för liten osv osv osv. Värst är när kunder ska packa själva...då tar det mycket mycket längre tid och dom är bara i vägen. Kunder packar gärna i bananlådor som alls inte är speciellt bra att packa i.
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Min sambo har jobbat många år på flyttfirma, och förvånas fortfarande hur privatpersoner ärligt talat har råd att anlita flyttfirma...;)...billigt är det inte. Hittar du någon som är för billig för att vara sann, då är det oftast inte sant.
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Har betalt 2800:- i fast pris för 4 timmars flytt med lastbil och två flyttkarlar. Ej packning. Helt klart värt pengarna.
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Handlar det om sådana summor är det ju helt klart värt det!
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Tänkte slå på stort och göra det... Kostar det skjortan? Kostar det skjortan om man även låter dem packa ner saker?
800 kr i timmen + 800 kr i framkörningsavgift betalade jag senast, men då hade vi packat allt själv så det var bara för dem att bära. Slutpriset hamnade på drygt 4000.

värt pengarna, för då sparade man energin till att få i ordning det nya boendet i stället.

Nästa flytt ska de nog få packa också. :sneaky:
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Sök på offert flyttfirma så kan du utan större ansträning begära in bästa pris :)
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Har mailat några stycken men de verkar inte så snabba på att svara...
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Gå in på www.flyttguiden.se och lägg ut en förfrågan där.

"Lokala" flyttar går oftast per timme medans långflyttar ofta har fast pris.

Sen bör du kolla upp att dom har dom försäkringar som behövs, många billiga firmor har inte rätt försäkringar och det kan stå dig som kund dyrt om något händer. Det finns billiga firmor som inte heller har rätt utrustning med sig när dom ska flytta åt dig. Inga bärselar om det är större skåp / hurtsar som ska bäras, inga filtar att linda runt möblerna när dom packar in dom i lastbilen mm.

Låta dom packa kan ju vara bekvämt men det ökar ju tiden flytten tar och därmed priset och man bör ju kanske ändå gå igenom sina tillhörigheter innan firman kommer och packar, vissa saker vill man kanske inte att flyttfirmans personal ska se (och dom vill nog inte heller se dom då).......
Folk lägger undan saker som dom sedan glömmer bort på "bra" platser som då kommer fram vid flyttningar.
Kan säga att när jag jobbade på flyttfirma så "hittade" man diverse saker man gärna hade sluppit se (foton och diverse "sängattiraljer" var dom vanligaste). :wtf::yuck::eek:
Sen om man packar själv så får man ju ett perfekt tillfälle att rensa ur sitt bohag på massa onödigt "skräp".
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

När jag skulle flytta från Nyköping hem till Uppsala så ringde jag firmor både här och där.
Gemensamt var att de tog ca 1000:-/timme, men det kunde variera med deras "arbetstid" så jag fick priser från 5-6.000 - 12.000.
Sedan kom min far på den briljanta idén att jag kunde fråga mina bröder, som förvisso jobbade på flyttfirma men jag hade ingen som helst kontakt med dem, om de kunde hjälpa.

För 1000:- + mat fick jag en stor lastbil, hjälp att packa det mesta, och all bärhjälp :D
Så kolla om du "känner någon (som känner någon)" och kanske kan hjälpa till lite billigare.

Men att tänka på kan ju vara att kolla referenser, "snoka" på nätet och se till att packa i ordentliga lådor, samt ställa det i ordningen de ska flyttas in, så gott det går (så att det som ska längst in hamnar längst bak i bilen) typ.

Om du använder dig av en städfirma för flyttstäd kan man väl göra någon form av avdrag på det?
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

1000:- per timme ??? Vadå, för 1 flyttgubbe eller vadå ? Priset beror ju på hur stor bil dom har, hur många gubbar som ska jobba, ska dom packa osv. osv.

Städ = RUT
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Ja, 1000:- timme, vad är felet med det?

De som räknade 5-6 timmar angav pris ca. 6.000.
De som skulle ta 12 timmar angav 12.000 som ungefärligt pris.
Då är det ju enkelt att räkna ut att det blir 1.000:-/timme.
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

För att det brukas räknas timme per gubbe, och det brukar vara ca 300:-/gubbe/timme. Men visst, används kanske 5 gubbar för 1000:-/timme, då är det ju billigt, men använda kanske bara 2 st..då blir det genast dyr timpenning.

Så menade jag.
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Har mailat några stycken men de verkar inte så snabba på att svara...

Hmm beroende på semestertider eller mindre ort kanske?
Jag har sökt för större städer och då har jag inom ett dygn fått mellan 5-10 svar på både flytt, flyttstädning och fönsterputs :)
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Vi anlitade flyttfirma inkl packing nar vi flyttade for snart 2 ar sedan. Minns faktiskt inte vad det kostade, men det var SUPER bra! Vi sorterade lite veckorna innan, dvs slangde det mest uppenbara skrapet, men i ovrigt sa stod allting - till och med alla barnens leksaker - kvar precis som vanligt fram till 2 dagar innan flyttdag. Det tog ett team pa 3-4 pers att packa ner och flytta ett helt hem pa mindre an 2 dagar. Ingenting gick sonder eller kom bort. Vissa grejer, t.ex. byraer och skrivbord, flyttades intakt dvs med allting kvar i ladorna. Val pa plats i nya huset sa bar de in allting i "ratt" rum och pa ratt plats, dvs dar vi ville ha t.ex. sangen, bokhyllan osv. Sedan var allt vi behovde gora att packa ur ladorna, som alla var markta och stod i ratt rum redan.

Supersmidigt!!!

Vi hade flyttstadning ocksa, och det var nastan annu battre. Fast om det blir en nasta gang, kommer jag att anlita stadning i nya huset ocksa, for det huset vi flyttade in i var INTE sarskilt rent...
 
Sv: Vad tänka på om man ska anlita flyttfirma?

Skulle säga att det nog är bra att låta dem packa. De packar så som det är smidigast skulle jag tro så att inget går sönder etc. Jag skulle ta saker som är av högt värde för mig själv. Saker man inte vill ska gå sönder eller försvinna. Jag och sambon anlitar förmodligen firma nästa gång och detta till allt då vi bara blev osams när vi försökte flytta själva ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: lindaf
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: mysboll
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 866
Senast: Migo
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp