Bukefalos 28 år!

Vad tänka på vid foderstatsberäkning?

K

Krabban

Jaa... vad är det man ska tänka på? Jag menar mer än att täcka energi, protein och de vanligaste kalcium, fosfor och magnesium och kvoterna mellan dessa. Vad är sedan viktigt att se till att täcka?

Är lite ny på detta, och håller fortfarande på och lär mig så jag skulle vara JÄTTEtacksam för svar! :bow:
 
Ja just det! Självklart, tack!

Det glömde jag skriva, för det har jag ju oxå koll på. :)
 
Okej, men vad hittar jag Selen och E vitamin i och vad är det bra för?

Dessa har jag inte med på analysen för vårt hö, eller det kanske inte finns i hö? :confused: Och hur ser det ut i havren och annat foder? Eller är det ngt jag måste tillsätta helt och hållet själv?
 
Kolla bland mina andra inlägg här på Foder. Skrev senast igår tror jag det var, vad hö etc har för selen och e vitamin behov osv.. Orkar inte upprepa.
 
Tack Nina för hjälpen! :bow: Hittade tråden från igår (nu förrgår).

Okej nu tycker du säkert jag är urjobbig, men hur är det m andra fodermedel? Jag tittar på Lusernet tex, men hittar inte dessa värden där. Inte heller på tex sojan eller betforen. Hmmm... hur får jag reda på om det finns och i såna fall hur mycket det finns i dessa?

Jättesnällt att du hjälper! :bow: :)
 
*suckar* :cool:

LUSERN, per kg.
0,1 mg selen
5 000 vitamin A
500 vit D
70 mg vit E
2 mg B1
15 mg B2

Soja, per kg.
0,4 mg Selen
4 mg vit E
7 mg B1
3,5 mg B2
0,2 mg biotin

Betfor har jag inga värden på.
 
tänk även på att foderstaten ska stämma i verkligeheten oxå,alltså att du gör en jämnvikt mellan praktik och teori och inte bara går efter siffror utan vad ÖGAT ser på hästen,dens glans,hull,pigg/slö? trött?.sedan tror jag nog att NINA har hjälp dig väldigt mycket ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 607
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har sedan tidigare haft uppskrivet att kvoten kalcium/magnesium ska vara minst 2,7. Har i prakten legat på en högre kvot pga högt...
Svar
8
· Visningar
727
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp