Vad tänka på vid kattköp?

Bukefalos 30 år!

Red_Chili

Trådstartare
Jag ska förhoppningsvis köpa katt snart :love: Har hittat en som enligt säljaren (som verkar seriös) har goda möjligheter att trivas utmärkt hos mig.

Det är en vuxen katt som säljs från privatperson.
Vad ska vi tänka på i samband med köpet, mer än det uppenbara att kolla så att katten mår ok och skriva kontrakt? Viktiga saker som är lätta att missa? Jag är van vid katter, men inte van vid att köpa katter och vill såklart att det blir så bra som möjligt.

Jag ska förhoppningsvis köpa katt snart :love: Har hittat en som enligt säljaren (som verkar seriös) har goda möjligheter att trivas utmärkt hos mig.

Vad ska vi tänka på i samband med köpet, mer än det uppenbara att kolla så att katten mår ok och skriva kontrakt? Viktiga saker som är lätta att missa? Jag är van vid katter, men inte van vid att köpa katter och vill såklart att det blir så bra som möjligt.

Veterinärintyg! Och att den är vaccinerad. Se om du kan ta över den gamla försäkringen så det inte blir något glapp och kolla att den inte har restriktioner. Kolla att den är chippad och/eller märkt och att du sedan omedelbart går in på Jordbruksverket och registrerar att du är ägaren. Jag har Megara även inlagd på SKK eftersom hon var det innan Jordbruksverkets riktlinjer kom. Om katten kommer bort brukar polisen kolla DjurID som är skk. Jag antar att dina hundar redan finns där?

Tänk på att vänta några veckor med att släppa ut den och att den har ett tryggt kryp in där hundarna inte kan störa den, dvs de ska helst inte ta sig in i samma rum som katten kan gå som den vill.

Tänk på att vänta några veckor med att släppa ut den och att den har ett tryggt kryp in där hundarna inte kan störa den, dvs de ska helst inte ta sig in i samma rum som katten kan gå som den vill.
Den kommer aldrig få vara frigående utekatt, utan jag kommer kattsäkra inhägnaden utanför stugan och till en början bara låta den gå ut när jag är hemma (sedan kan den få en kattlucka). Planen är att göra sovloftet här (som hundarna inte kommer upp på) till kattens egna utrymme. Det är ca 14kvm som går att fylla med klösmöbler, hinderbana och gömställen, och så blir det väggfäst klösträd eller liknande som "trappa" till det utrymmet. Själv ställer jag dit en stege vid behov.

Den kommer aldrig få vara frigående utekatt, utan jag kommer kattsäkra inhägnaden utanför stugan och till en början bara låta den gå ut när jag är hemma (sedan kan den få en kattlucka). Planen är att göra sovloftet här (som hundarna inte kommer upp på) till kattens egna utrymme. Det är ca 14kvm som går att fylla med klösmöbler, hinderbana och gömställen, och så blir det väggfäst klösträd eller liknande som "trappa" till det utrymmet. Själv ställer jag dit en stege vid behov.

Mina katter hade tyckt att det vore en dröm med ett eget lekloft. :love:

Mina tips till nyblivna kattägare är att fortsätta använda samma sand och typ av kattlåda som de är vana vid, och att fundera ett par varv på var lådan/lådorna ska stå. Det gör rätt stor skillnad för katterna. Och sen, såklart (även om jag tror att det redan är så du tänker), ta dig tiden att verkligen sitta bredvid och studera vad det är för individ som flyttar in och lär känna dess preferenser. Mina älskar tex att jag sitter bredvid när de äter eller när de spanar på fåglar i fönstret, och det typiskt sånt som man inte kommer på helt apropå själv. :heart

Att katten nyligen har blivit undersökt av veterinär/besiktigad.

Finns många "fel" som man som gemene man inte direkt märker, dåliga tänder är jättevanligt även på katter som inte är så gamla.
Brock, blåsljud på hjärtat osv osv.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Väldigt intensiv katt
  • Vart får man tag på kattungar?
  • Katt som bråkar med den andra katten

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser