Vad tror ni om denna blandning?

Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Lillkillen var redan såld. :O
De la in annonsen idag så det var snabba ryck.
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Jag tycker att du ska stödja renrasaveln istället. Sök här på "blandras" så får du upp en hel del info om varför. :)
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Om hunden redan var såld varför inte enrenrasig pudel istället om du vill ha en lättlärd hund ( på gott och ont ;))
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Lite OT, men måste kommentera detta:

Däremot, om det kommer någon och är rent hotfull så tror jag att de flesta hundar skulle gå in och skydda sin ägare,
En allmänt spridd missuppfattning, bara för att hunden morrar o reser ragg mot främmande med t ex avikande rörelsemönster så är det ganska få hundar som går emellan när det verkligen gäller, de flesta springer hem.
Det är inte heller alltid en dans på rosor att äga en så pass skarp hund, tvärtom, det är ett stort ansvar.

mvh
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Tack för alla svar. :)

Vi letar som sagt inte seriöst just nu. Men om vi ska ha en hund, vad tror ni skulle passa. Här är lite hur vi har det och vad vi söker:
* bor i lägenhet (dvs inte superskällig även om det är lugnt i vår trapp)
* har katt
* barnvänlig, har ju en dotter och jobbar med barn som den kommer få hälsa på ibland
* kunna fungera i kollektivtrafik
* kunna följa med ut till hästarna, helst på ridturer också så småningom
* lättlärd och rolig att ha med att göra
* tycka om att ligga i soffan och slöa likväl som att följa med ut på cykelturer, promenader, skogspromenader med och utan häst, bus vid havet men inte behöva MASSOR av aktivering
* lagom 'vaktig'
* hänga med i en ganska aktiv 7årings vardag
* gå lite kurser på brukshundsklubben
* vara odrägligt söt och gosig ;)
* funka bra i möte med andra hundar

Ja, nåt sånt kanske. Finns det någon sådan hund tro?
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

När det väl gäller brukar de flesta hundar försvara sin flock. Min golden som älskar alla, verkligen ÄLSKAR, skrämde livet ur min styvpappa en gång :D Han vaknade mitt i natten när vi var ute i stugan av att han hörde nåt nere vid båthuset, så han gick upp så tyst han kunde och smög fram till fönstret i köket. Douglas vaknade såklart av att någon smög omkring i huset så han blev ju förbannad och gav min styvpappa världens utskällning, han som aldrig skäller :p Riktigt arg lät han också berättade min styvfar, tog ett tag innan en yrvaken Douglas fattade att det inte var en inbrottstjuv.

Dom fattar när det är allvar. Om dom inte är nyvaken för då kan det bli lite missförstånd :angel:
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Stämmer inte, de flesta hundar försvarar intw sin flock, när det verkligen gäller.
Skälla o larma o föra ett helskottas väsen gör de gärna, speciellt om inkräktaren är på andra sidan en dörr.
Hur många här inne har verkligen erfareit att eran hund fysiskt gått emellan o ev attackerat en inkräktare?
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Sån hade min farmor och farfar. :) Min farfar var gamla typens hästhandlare och då var det en självklarhet att man hade DSG tydligen.

Hon var en mysig hund, fast väldigt egensinnig tycker jag mig minnas. Hon brukade gunga gungbräda med mig i alla fall. :D När vi fick vår Foxterrier så hittade de jämt på en massa bus tillsammans, hon lärde vår hund mycket odrägligheter. ;)
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Instämmer, det finns gott om hundar som drar, är ångestbitare eller inte gör ett smack oavsett ras. Jag känner en familj som har en schäfer, de fick inbrott medan de var hemma och jycken sa inte ett pip! En annan hund när vi gick MH stack direkt figgarna visade sig i sina spökdräkter och hon vågade inte ens komma fram och hälsa på en enda person som närvarade utan var väldigt rädd hela tiden, det enda den hunden fick godkänt på var skott.
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Stämmer inte, de flesta hundar försvarar intw sin flock, när det verkligen gäller.
Skälla o larma o föra ett helskottas väsen gör de gärna, speciellt om inkräktaren är på andra sidan en dörr.
Hur många här inne har verkligen erfareit att eran hund fysiskt gått emellan o ev attackerat en inkräktare?

*räcker upp handen*
Flera gånger, flera olika hundar, inte var de speciellt skarpa heller, snarare tvärtom, de bara visste när det var allvar. Rasen var Newfoundland.
 
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Jag säger som vissa andra att det ju är svårt att säga exakt hur mycket hunden får av det ena eller det andra. Lite av en överaskning. :D Men däremot håller jag inte med om att det brukar vara en negativ överaskning. Tvärt om, med stor sannolik positiv. :)

Jag tycker inte att det är några problem att skaffa blandras om man tar hänsyn till de raser som finns i hunden. Och i regel blir hundarna inte extrema åt alla håll såsom de flesta på detta forum gärna vill påstå.

Kan man ha en tax, pudel eller YT så kan man också med stor sannolikhet utan problem ha en korsning med dessa raser.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni om denna blandning?

Lite OT, men måste kommentera detta:


En allmänt spridd missuppfattning, bara för att hunden morrar o reser ragg mot främmande med t ex avikande rörelsemönster så är det ganska få hundar som går emellan när det verkligen gäller, de flesta springer hem.
Det är inte heller alltid en dans på rosor att äga en så pass skarp hund, tvärtom, det är ett stort ansvar.

mvh

Men, ofta så tror jag att det räcker med att morra och resa ragg mot hotfulla personer.
Jag har själv en hund som jag vet att skulle försvara om det kom någon som hon ansåg vara hotfull och hon inte hade möjlighet att ta sig därifrån (och när de går i koppel, vilket mina alltid gör under promenader så har de ju inte möjlighet att ta sig därifrån)
Jag har ingenstans sagt att det är en dans på rosor att äga en skarp hund som är en "vakthund"/"försvarshund", tvärt om skrev jag att det mycket väl kan bli "för mycket" ganska lätt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 853
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Min bästa lilla vän fyller 16 år den 29:e december och jag inser att hon kanske inte kommer att finnas här så väldigt länge till. Hon är...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 015
Senast: Emiro
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 901
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
4 980
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp