Vad tycker ni är dolt fel ?

Z

zia

Har läst alla inlägg på juridik med stort intresse nu undrar jag vad ni tycker gäller som dolt fel både genom att kräva säljare på betalning utan att lämna tebax hästen och samma fast ni vill lämna tebax hästen . Är det typ lynnesfel hälta osv . Likadant vad skulle ni reklamera /kräva ersättning för om ni vet att hästen blir frisk såsom inflammationer både i mun och ben tex av ett sår som ju ändå kostar veterinär , eller att tandläkare ej kollat på hästen länge ? Tycker själv att sådana saker som jag tycker är självklart att man inte ska reklamera ( och vice versa ) Tycker någon annan är självklart att man ska reklamera . Sista undringen . Spelar priset någon roll Tex om ni köper en häst för 10000-15000 okey förstår att det beror helt på vad för fel det är men tex om hästen har en hovböld och kommer bli bra
 
det där är riktat till mitt inlägg och inget annat!
min häst blev kollad av veterinär innan köp och veterinären såg inget fel. är jag fick hem honom drack han vansinnigt mycket så jag tog dit min veterinär osm tog prover. vilket visade sig att han gått sjuk en längre tid.
sen undrade jag här i den tråden du troligtvis läst innan hur det går till att reklamera osv om jag ska lämna tillbaka hästen eller inte om jag vill få ersättning. vilket många här tyckte var en väldigt idiotisk fråga... jag undrade eftersom jag inte är så insatt i sådant vad som gäller osv. förra ägaren vill INTE ha tillbaka en sjäuk häst så vad gör man?
om hästen har någon av de sjukdommar du beskrev eller någon mindre infektion eller liknande så kan ju det ha uppkommit efter köpet men det som visade sig på min häst hade varit länge redan innan köp. vet itne om han kommer att bli bra heller!!
 
Vill bara säga att mitt inlägg är inte riktat till något speciellt inlägg på detta forum . Har varit på massa andra sidor och läst om juridik också . Varför jag frågar är för att jag också har problem , men inte vill vara så specifik . Alla har ju olika åsiker och jag tackar för din . I ditt fall så är det ju bevisat och att hästen var sjuk innan du köpte honom och du gjorde vetbesiktning . I mitt fall har det inte ens gjorts besiktning . Vill inte gå in på det mera ,men hästen blir bra och har ingen konvalecent . Jag är alltså säljare .
 
Du måste skilja på fel och dolt fel och saker som inträffar före och efter att köparen tagit över hästen! Dessutom kan man TYCKA mycket, hästen är juridiskt sett en vara och tvister hanteras enligt samma lagstiftning som andra varor även om det dessutom finns en vägledande rättspraxis.

Om du t ex köper en häst, gör en vet.-besiktning etc, skriver kontrakt och bestämmer ett datum för hämtning och hästen skadat sig så den har sår eller är halt när den ska hämtas är det ett fel på varan. Det är väl ingen som tycker annat än att köpet ska gå tillbaka om hästen bryter benen dagen före hämtning? Står den med hovböld kanske man väljer att ändra tiden för hämtning, men någon form av omförhandling av avtalet blir det troligen. Bryter hästen benen av sig hos köparen är det köparens problem!

Ett annat fel som kan reklameras är när varan inte stämmer med vad säljaren utlovat i sin marknadsföring. Här är det lite lurigare, eftersom köparen fortfarande har undersökningsplikt och vissa saker är lätta att kontrollera. Men står det "blir garanterat slutmätt som D-ponny" i en annons och den slutmäts till 154 cm tycker jag det är rimligt att kräva ersättning.

Ett DOLT fel är ett fel som inte skulle framkommit ens om en fackman gjort en grundlig undersökning av hästen. Dålig tandvård, hälta och sår bör en veterinär kunna upptäcka vid en grundlig undersökning. Tex skulle jag kunna tänka mig att man köper ett veterinärbesiktigat till synes fullt friskt föl av en uppfödare, fölet tokspringer när det släpps ihop med nya hästar och tvärdör för att ett blodkärl med en medfödd försvagning brister.

Priset kan nog anses spela roll för hur noga man ska undersöka hästen, men ålder, ras och användningsområde har också betydelse. Köper man en avelshingst utan att ta spermaprov har man knappast kontrollerat varan...
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 798
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 172
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Hej! Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år...
Svar
17
· Visningar
1 691
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp