Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare karlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 185
  • Visningar Visningar 19 070
Sv: Vad tycker ni om Barbro Börjesson?

*KL*
Jag har personligen inte mycket gott att säga om hennes metoder då jag anser att hon fortfarande använder sig av de metoder man hade för många år sedan.

Behöver dom vara fel för att dom är gamla? :)

KL

Och jag ser faktiskt inte mycket fel i hennes metoder. Ja, det är "quickfix" och det är kanske inte det allra bästa i alla situationer, men ägarna behöver hjälp och får det på ett ganska harmlöst sätt. Ibland är det dåligt tajmat, tanken är ju att ägaren ska lära sig också och det är inte sällan de är tafatta. Löses problemen ser jag inget fel i det. Däremot är jag tveksam till att visa liknande metoder på tv, man vet aldrig vad folk får för sig.

Håller med.

Jag kan dock understryka att jag inte har sett särskillt många avsnitt av henne.

*kl*
Jag retar mig mest på att alla problem verkar gå att lösa inom programtiden för ett avsnitt.

TV har ju en sådan enorm genomslagskraft, lite som "fixa dig en kastpåse och allt dina problem är väck"

Nä, så är det väl inte?

Visar det inte hur Barbro och hundägaren går igenom problemet och därefter när Barbro kommer tillbaka efter en tid för att se hur det gått när hundägaren tränat själv?

Jag var på ADC konferensen som skulle handla om hunden i media.

Barbro babblade om alla sin schäfrar genom tiderna så man nickade till, sen var Memea Mohlin där och tjatade om sitt "nej".

Tragiskt att de inte törs ställa upp på vad det faktiskt handlade om, utan bara passade på att köra sitt eget rejs.

kl*

Läste månadens hundsport nyss (1h sen) och på sida 9 har B.B skrivit en del. Där hon kritiserar Anders Hallgren och oss som kör med mjuka metoder.
Tycker att det var en mycket märklig skrivelse, jag tolkar det som att hon var upprörd när hon skrev det...

kl*

Läste månadens hundsport nyss (1h sen) och på sida 9 har B.B skrivit en del. Där hon kritiserar Anders Hallgren och oss som kör med mjuka metoder.
Tycker att det var en mycket märklig skrivelse, jag tolkar det som att hon var upprörd när hon skrev det...

Det där brevet var ett bra exempel på varför man ska lägga ett argt brev åt sidan i minst en dag och läsa det igen innan man skickar det. Jag förstår att hon blir upprörd när händelser (i det här fallet att hon blev biten) beskrivs helt felaktigt. Men brevet kändes mest osammanhängande. Jag vet inte vad det var hon ville rikta in sig på.

Jag undrar vad folk har sagt, jag har nämligen inte hört mer än att hon blev just biten. Men ja, jag läste hennes tankar om dessa personer idag och tänkte som Gravinda: att hon nog var jäkligt putt när hon skrev det.

kl

Brevet i Hundsport kändes bara pinsamt. Men visst, jag har inte hört om det gått något skitsnack om henne som person, och vill inte förminska det i så fall. Ska man skriva en artikel/insändare och förklara någonting bör man inte att vara i affekt dock utan försöka varva ned lite först.

Generell har jag inga enorma problem med Barbro, det är "det gamla vanliga" - mycket straff genom koppelryck eller att kasta saker. Har inte följt henne nu på det senaste (går programmet fortfarande på svt?), men såg det för ett par år sedan. Då var det inga direkta elakheter, eller orättvisor emot hundarna. Även om hon i princip alltid valde någon av lösningarna ovan. Jag har själv slängt koppel i hasorna på hundar någon gång då vovve/vovva stängt av hjärnan.

Som inlärningsmetod ser jag ingen poäng i den typen av hantering - olydnad är en annan sak. Sedan är det ju alltid problem med att folk i gemen faktiskt inte läser sina hundar. Man ser symptomet "drar i koppel", "gör utfall", "vaktar sitt ben" - men förstår inte varför, eller att samma beteende kan ha olika grundorsak för olika individer, och agerar därför ibland väldigt fel emot sin hund. För att inte tala om att man faktiskt måste lära hunden vad rätt beteende är innan man kan bli arg för att den inte utför det... sådana personer som helt fascinerat berättar att hunden nu "blivit lydig och lärt sig gå fot" för att de höjt upp halsbandet bakom hundens öron... *himlar med ögonen*

pinsamt var ett bra ord för brevet, hon förklarade bara att folk ljög om henne hon förklarade inte hennes version av sanningen. Lite komiskt är ju Ursula Wilbys text på s. 18-19 känns som ett bra motargument till B.Bs text.
Förövrigt har jag inte hört ordet "velour" i samband med hund tidigare, men om det är sånna som utgår från eva bodfäldt är jag väl en sån.
Sen känner jag att den attityd som hon visar i texten kan spegla sig lite dåligt mot BK'na, som redan har ett rykte om att vara hårda och bestraffande hos de hundägare som ej är bekanta med klubbarna.

Vad sa Memea Mohlin om sitt "nej"? Är det nån filosofi hon har?

Memea Mohlin lööööövs sitt "nej" och missar aldrig en chans att prata om det, finns även en artikel i brukshunden som hon skrivit om just nejet.
Hon menar att nej är; ett, livsviktigt och två nånting man måste lära in.

I senaste Canis finns faktiskt en "motartikel" mot just Memeas "Nej-artikel"

Jag tycker kritiken är befogad faktiskt... Anders Hallgren har ju allt annat än ett sunt synsätt på att träna hund. Jag läste detta på en hemsida (hans synsätt på problemet):
När hunden skäller och försöker bita besökare:
"Se till att alla som kommer hem har med sig en godsak till hunden. Tejpa fast en godisask på dörren tillsammans med en lapp som säger ”ge hunden en godsak när du kommer in. Stirra den inte i ögonen”. Detta brukar oftast ge ett snabbt resultat. Om problemet kvarstår ska du söka hjälp hos en utbildad hundpsykolog." Men va?! Proppa hunden full med godis när den försöker bitas? Hur löser jag det om jag inte tränar med godis då?

Det är få människor i detta landet som har den erfarenheten som Barbro Börjesson har av hundar och hundträning. Jag skulle vilja se Anders Hallgren bemästra de tjänstehundar som Barbro tränat genom åren....

kl*

Läste också denna minst sagt underliga svammelskrivelse tyvärr helt utan poäng. :confused: Jag undrar lite hur Hundsport tänkte när de publicerade den.

Det är få människor i detta landet som har den erfarenheten som Barbro Börjesson har av hundar och hundträning. Jag skulle vilja se Anders Hallgren bemästra de tjänstehundar som Barbro tränat genom åren....

En av de första i sverige att använda kastkedja på hund heter Anders Hallgren, en av de som först skrev om hierarkier och dominans inom flocken heter också Anders Hallgren. En av hans senaste böcker heter Alfasyndromet och se där hela dominanstänket är borta med vinden.

Anders har inte alltid varit så plyschig som han är idag. Tvärtom, däremot är han grym på att känna av vad marknaden vill ha just nu.

Senast jag såg honom jobbade han med en Cane Corso jag ogärna hade närmat mig. Så visst kan Anders träna hund. Även om jag tycker han börjar bli väl omsprungen av sina elever. Själv tillhör jag Eva Bodfält fan-club, som har en suverän balans mellan straff och belöning på ett modernt sätt. Men man måste komma ihåg att även Eva har gått för Anders.

Senast ändrad:

En av de första i sverige att använda kastkedja på hund heter Anders Hallgren, en av de som först skrev om hierarkier och dominans inom flocken heter också Anders Hallgren. En av hans senaste böcker heter Alfasyndromet och se där hela dominanstänket är borta med vinden.

Anders har inte alltid varit så plyschig som han är idag. Tvärtom, däremot är han grym på att känna av vad marknaden vill ha just nu.

Senast jag såg honom jobbade han med en Cane Corso jag ogärna hade närmat mig. Så visst kan Anders träna hund. Även om jag tycker han börjar bli väl omsprungen av sina elever. Själv tillhör jag Eva Bodfält fan-club, som har en suverän balans mellan straff och belöning på ett modernt sätt. Men man måste komma ihåg att även Eva har gått för Anders.

Vad menar du med att "känna av vad marknaden vill ha just nu"? Är inte hundträning (och hästträning) uppbyggda på beprövade metoder från början? Varför ska man ändra på det som fungerar?
Jag har aldrig träffat en hund som blivit lydig med velourmetoder - tvärtom. Utövande ägare tvingas kastrera sina hundar för att de inte klarar av dem och allt detta sker på hundens beskostnad och välmående. Det tycker jag är tragiskt. Och ändå blir inte hunden lydig.
Man benämner det ofta som "mjuka" och "hårda" metoder. Jag tränar mina hundar efter principen att jag är deras ledare - att de ska följa och se upp till mig. Det innebär dock inte att jag sliter och rycker i kopplet i tid och otid eller att min träning går ut på att ge dem obehag hela tiden. Jag eftersträvar en balans i min hundträning. Jag visar mina hundar missnöje när de utför beteenden som är oönskade från min sida och jag leker och ger dem välbehag när jag vill uppmuntra ett beteende eller lära in något nytt. Att bygga sin hundträning på enbart positiv förstärkning tycker jag är mycket märkligt. Jag kan dra paralleller med mina barn också. Tänk om jag aldrig skulle tala om för dem när de gjorde fel och bara när de gjorde bra? Det hade gett oss en mycket olustig relation. Det är lika viktigt för mig att berömma dem när de gör rätt om det är att bli arg när de gör fel.

Liknande trådar

S
Övr. Hund Barbro Börjesson har ju "Hundskolan" i svt´s Go´kväll, där hon hjälper tittare med problemhundar. Många skriver in till programmet och... 2
Svar
23
· Visningar
3 113
Senast: Pangare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?